Teknikmagasinet i konkurs – igen

Permalänk
Medlem

Perfekt butik när de hade en liten ”hål i väggen”-butik i Hornstull. Köpte några laddare och minneskort där

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Alltid tråkigt med butiker som bommar igen, men teknikmagasinet känns som en kvarleva från 80-talet (konkurrent till dåtida World Import) men som inte hängt med. Känns mest som det är självlysande tärningar och radiobilar samt massa halvdana fabrikat till dataprylar (hörlurar och musmattor).

Känns som Kjell & Co är mer för tekniknörden och webhallen + Inet

Butterick’s har sin specifika publik, men teknikmagasinet hamnar mellan stolarna.

Vi har sett Hobbex och Gamestop gå under

Hade helt glömt Hobbex!!!! Bästa katalogen att bläddra i när man satt på toa!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Trist, mycket nostalgi med TM, många minnen när man läste deras kataloger som ung, försöka hitta bluffprodukten osv, sen fanns det ju en till sån kedja, de hade butik i sthlm mitt emot Åhlens, nån som minns vad dem hette / vilka jag menar?, jag har glömt.

Men jag kan förstå de är tufft med konceptet idag

World import hette den butiken du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag har en RC Hobby Handlare här i Falun som kör de stuket, webshop finns, men bara en bråkdel av allt som finns i hans butik. Han vill ha in kunderna i butiken. Hemsidan med Webshop är bara ett skyltfönster, även om du kan beställa saker där.
Han är en av de få Hobby handlare i Sverige som säljer bra grejer till bra priser. och han är ofta billigare än konkurrenternas webshopar, både i Sverige och EU.

Tråkiga är att gubben är gammal vi kanske får behålla honom i max 5 år till innan han går bort. han gick i pension för flera flera år sedan. han är en bra bit över 70, men har också den bästa butiken. Folk från hela Sverige kommer tills hans källar butik på sommaren. Det ända jag inte kan köpa av honom är Jet Turbin motorer och reservdelar av KB RC Hobby & Service.

han är även en av de få som fortfarande säljer balsaträ i Sverige. Jag och några till köper på oss balsaträ om vart annat för att bygga privata lager till dagen han försvinner.

Bra beskrivning! Men vad har du balsaträ till?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Runt 1998 köpte jag en Compaq handdator där, det var nog sista gången jag handlade där tyvärr.

Var småkul att leta efter deras fakeprodukt varje kalenderår, sen hade dem lite saker du annars inte snubblade över och småkul prylar, men det var en annan tid.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Bra beskrivning! Men vad har du balsaträ till?

Balsaträ är lätt och man kan bygga tex RC flygplan med det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Har nog köpt något mobilskal och skärmskydd där. Något (för dåtiden) billigt och dåligt usb-minne också. Men det var ju ett tag sedan. Även webhallen har flyttat från mitt närmsta köpcenter. Kläder tycks däremot folk köpa som om de inte gick att tvätta.

Märkt att kläder inte håller som förr...

Jeans som går sönder efter ett par månader, de brukade kunna hålla i flera år. T-shirts etc samma. Blir hål i dem efter ett par tvättar etc.

De är gjorda att bara vara en gångs produkter numera och måste hämta nya hela tiden om du inte vill lappa upp dem.

Jeans ska ju vara "hållbara" men märkt de inte håller alls nuförtiden. Mycket "lättare" och "tunnare" för din "komfort" säger de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Fungerade den bra?

Orginalet var bättre 🤣

Permalänk
Medlem

Där sökte jag jobb för bara en månad sen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Har nog köpt något mobilskal och skärmskydd där. Något (för dåtiden) billigt och dåligt usb-minne också. Men det var ju ett tag sedan. Även webhallen har flyttat från mitt närmsta köpcenter. Kläder tycks däremot folk köpa som om de inte gick att tvätta.

Webhallen flyttar också helt ut från Skåne 14/1 har jag fått höra av Webhallen Emporia. Tråkig trend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker på alla radiostyrda leksaker, grymma ficklampor, kikare, nattkikare, spexsaker, luftgevär, mopeddelar, ångmaskinleksak etc.

Det som har hänt är att dessa förbaskade datorer har gjort att folk får mindre tid till att pilla med andra saker. Detta kombinerat med ens mobiltelefon som ersätter hur många delar som helst.

Känns som att jag mer eller mindre växte upp med Hobbexkatalogen. Vallfärdade även till deras butik i Borås i mitten på 90-talet för att köpa en Gamo Compact luftpistol. Har kvar den än idag!

Körde även mycket radiostyrt själv när Tamiya och Kyosho var ledande märken. Och en gång i tiden visste Hobbex vad de sålde!

Helt klart tråkigt att hobbyaffärerna nästan försvunnit helt. Det unika med Hobbex var att de hade något som passade nära nog alla på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Webhallen flyttar också helt ut från Skåne 14/1 har jag fått höra av Webhallen Emporia. Tråkig trend.

Webhallen har ju butik på gågatan kvar eller ska den också bort?

Permalänk
Medlem

En butik som inte drabbar mig om den går i konkurs.
Har nog inte handlat där på 10+ år tyvärr!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Webhallen flyttar också helt ut från Skåne 14/1 har jag fått höra av Webhallen Emporia. Tråkig trend.

Det finns 2 butiker i Skåne än så länge, så om Emporia stänger finns det väl 1 kvar?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg senast jag gick in i en av deras butiker eller vad de sålde, men jag minns att jag varit inne i deras butiker flera gånger och tänkt att det mest är massa skräp. I min sinnebild är det otrivsamma butiker som säljer mobilskal, usb sladdar och... Eh.. Nått mer skräp.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Webhallen flyttar också helt ut från Skåne 14/1 har jag fått höra av Webhallen Emporia. Tråkig trend.

Kanske inte helt förvånande när det gäller Emporia? Hopplöst ställe att hitta parkering på och inget för snabba ärenden. Då var Mobilia ett bättre ställe! Lokalhyran lär inte heller ha varit billig.

Hade mycket hellre sett att Webhallen haft butik på Burlöv Center, Center Syd eller Nova Lund.

Jag vill ha tillgängliga butiker där jag kan förboka varor online och sedan hämta ca 2 timmar efter lagd beställning i fysisk butik.

Bortsett från Clas Ohlson, Kjell&Co, Inet och Webhallen, så är det inte många butiker som uppfyller mina krav längre.

Permalänk
Medlem

Sökte i deras katalog på webben i somras och blev bara frustrerad över att sökresultaten var inkonsekventa. Varor man hittade när man sökte efter nyckelord fanns inte i produktkategori, etc.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Sökte i deras katalog på webben i somras och blev bara frustrerad över att sökresultaten var inkonsekventa. Varor man hittade när man sökte efter nyckelord fanns inte i produktkategori, etc.

Jag tänker att det kan vara en strategi.
Det beror lite på vad för kund de vill ha.

Vissa som mig vet vad vi letar efter, vi vill enkelt se vad produkterna har för alternativ.
Andra kunder vet inte ens vad de letar efter, de kollar runt och ser om de hittar något intressant. Det är den sista gruppen som de verkar ha fokuserat på.

Permalänk
Medlem

Fy vad tråkigt!
Jag upptäckte deras mobiltjänster för något år sedan och bytte battteri billigt och smidigt i en Teknikmagasinet i en galleria (utan att oroa sig för att lämna telefonen till oseriösa) medan jag då blev tvungen att gå och göra tråkiga men nödvändiga saker som att gå på Stadium och kolla på kläder. Mycket bra!
Nu måste man gå till oseriösa mobilbutiker där man inte vet vad de gör med ens data.

Permalänk
Skrivet av Peite:

Fy vad tråkigt!
Jag upptäckte deras mobiltjänster för något år sedan och bytte battteri billigt och smidigt i en Teknikmagasinet i en galleria (utan att oroa sig för att lämna telefonen till oseriösa) medan jag då blev tvungen att gå och göra tråkiga men nödvändiga saker som att gå på Stadium och kolla på kläder. Mycket bra!
Nu måste man gå till oseriösa mobilbutiker där man inte vet vad de gör med ens data.

bara att vända sig till en legitimerad reparatör för aktuellt märke...

får du orginaldelar dessutom om de är legitimerad apple, samsung, whatever reparatör.

jag brukar bara vända mig till där jag köpte den så kan de fixa en reparation åt mig eller iaf kontakt med var man kan vända sig istället.

bara hänt mig 1 gång på ~25 år eller nått å då pga kortslutning på moderkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

bara att vända sig till en legitimerad reparatör för aktuellt märke...

får du orginaldelar dessutom om de är legitimerad apple, samsung, whatever reparatör.

jag brukar bara vända mig till där jag köpte den så kan de fixa en reparation åt mig eller iaf kontakt med var man kan vända sig istället.

bara hänt mig 1 gång på ~25 år eller nått å då pga kortslutning på moderkortet.

Jag köper oftast mobiler begagnade på Tradera och då behöver man byta batteri. Jag orkar inte åka till Täby för att besöka Apple Store och betalar gärna lagom mycket. Om jag öppnar mobilen själv är det risk att den glappar och Teknikmagasinet gav desssutom garanti. Teknikmagasinet hade väldigt bra pris på batteribyte och de fanns som sagt nära matbutiker, klädbutiker och annat vilket var praktiskt för mig.

Permalänk
Medlem

Jag får ångest bara jag tänker på namnet...kan inte riktigt förklara varför, vilket säger en del...men mest för att dom sålde skräp till höga priser och målgruppen var ovetande farfar och mormor som tyckte det va bra ide att handla presenter där till barnbarnet😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Jag får ångest bara jag tänker på namnet...kan inte riktigt förklara varför, vilket säger en del...men mest för att dom sålde skräp till höga priser och målgruppen var ovetande farfar och mormor som tyckte det va bra ide att handla presenter där till barnbarnet😂

Har man noll utveckling som företag i nästan 30 år så blir det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Har många goda minnen från Teknikmagasinet, särskilt deras tidning. Då menar jag inte bara de av tonårspojkar uppskattade bilderna på Zippo-tändarna, utan låtsasprodukten som inte finns.

De där låtsasprodukterna minns man ju! Specifikt kommer jag ihåg den helt vansinnigt omöjliga mackapären som kunde översätta språk live. Man pratade in i den så talade den på ett annat språk med en gång. Helt uppenbart fejk då, men det finns ju mer eller mindre idag.

Sedan förra konkursen har jag nog aldrig hamnat på deras hemsida alls. Känner inte ens igen loggan. Förr kunde man hamna på deras hemsida ibland när man sökte på vissa produkter. Ibland hade de något till bra pris och dök upp på Prisjakt etc. Känns som de gjort bort sig fullständigt marknadsföringsmässigt senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Webhallen flyttar också helt ut från Skåne 14/1 har jag fått höra av Webhallen Emporia. Tråkig trend.

Skrivet av walkir:

Kanske inte helt förvånande när det gäller Emporia? Hopplöst ställe att hitta parkering på och inget för snabba ärenden. Då var Mobilia ett bättre ställe! Lokalhyran lär inte heller ha varit billig.

Hade mycket hellre sett att Webhallen haft butik på Burlöv Center, Center Syd eller Nova Lund.

Jag vill ha tillgängliga butiker där jag kan förboka varor online och sedan hämta ca 2 timmar efter lagd beställning i fysisk butik.

Bortsett från Clas Ohlson, Kjell&Co, Inet och Webhallen, så är det inte många butiker som uppfyller mina krav längre.

synd med webhallen, tycker om har prioriterat fel när dom stängde på Väla Helsingborg men hade minst tre butiker i malmö.

Tror väla var bra mycket mer lättåtkomligt än Emporia...
vet att jag och flera av kompisarna beställde online och hämtade, samma dag.

efter dom lade ner den butiken blev det netonnet istället när man ville ha saker samma dag. sen var oftast netonnet ofta en hundring billigare dessutom.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

synd med webhallen, tycker om har prioriterat fel när dom stängde på Väla Helsingborg men hade minst tre butiker i malmö.

Tror väla var bra mycket mer lättåtkomligt än Emporia...
vet att jag och flera av kompisarna beställde online och hämtade, samma dag.

efter dom lade ner den butiken blev det netonnet istället när man ville ha saker samma dag. sen var oftast netonnet ofta en hundring billigare dessutom.

Ja, webhallen på Emporia i Malmö förstod jag heller aldrig.
Håller med walkir om

Citat:

Hade mycket hellre sett att Webhallen haft butik på Burlöv Center, Center Syd eller Nova Lund.
Jag vill ha tillgängliga butiker där jag kan förboka varor online och sedan hämta ca 2 timmar efter lagd beställning i fysisk butik.

och Emporia i Malmö var den av butikerna som hade sämst tillgänglighet av dem alla.

Känner att någon slags feltånk har skett i valet var de skall vara etablerade. Inklämd bland smink, bijouterier och kläder i ett shoppingtempel? Hmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hade helt glömt Hobbex!!!! Bästa katalogen att bläddra i när man satt på toa!

Var annars köpte man en Rambokniv? Det här omslaget gör mig totalt nostalgisk. Min polare hade ficklampan, som svalde några kilo batterier.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Var annars köpte man en Rambokniv? Det här omslaget gör mig totalt nostalgisk. Min polare hade ficklampan, som svalde några kilo batterier.

Det var faktiskt riktigt kul. Även alla Siba och OnOff var kul. Man drömde om alla datorer i dem. Och stereos.

Idag har man mer än man någonsin vågat hoppas på då. Lyckligare? Nja…

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Webhallen flyttar också helt ut från Skåne 14/1 har jag fått höra av Webhallen Emporia. Tråkig trend.

Fick precis mail om att Webhallen stänger sin butik i Liljeholmen, Stockholm samma datum :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fick precis mail om att Webhallen stänger sin butik i Liljeholmen, Stockholm samma datum :'(

Linköping stängde vid nyår… vad är det som händer?