Permalänk

Är 10ms svarstid ok?

Hej.

Kör Fiber 250 åt båda hållen. Får bra hastighet (mer än vi ska ha,) och 10 ms svarstid på BB Kollen. Är den svarstiden bra? Har så otroligt ojämn ***** prestanda i bl a FS2020 som jag iofs tror ligger hos Microsofts servrar...men jag har börjat undra om det är något på min ISP'S eller vår sida med. Kör ethernet på datorn som används. Kör Telias förra router (ej F1... Men det kanske är ett plus?).

Kan en annan router göra saken bättre eller skulle det vara en ren hypotes? Som sagt hastighet och svarstider bra när jag testar i Bredbandskollen (vilket i och för sig inte är mot Xbox eller Microsoft spelserver).

God fortsättning! ✨

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Ja, 10 är bra.

Men Internet är ett nätverk, och precis som vägnätet går det olika fort och är olika mycket trängsel beroende på vilka vägar du tar och vart du ska.

Kör du Wifi så kan vad som helst hända, kabel är alltid att föredra till spelande.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ja, 10 är bra.

Men Internet är ett nätverk, och precis som vägnätet går det olika fort och är olika mycket trängsel beroende på vilka vägar du tar och vart du ska.

Kör du Wifi så kan vad som helst hända, kabel är alltid att föredra till spelande.

Precis. Kör kabel, som sagt... Så kanske problemet ligger nån annanstans..

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Om du sitter i Göteborg är det inget vidare.
Har ungefär 3 mil till Göteborg och får 1 ms.
Får under 10 ms på alla servar utan Sundsvall.
Har Telia som ISP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Microsoft servers är otroligt dåliga när det kommer till MSFS2020. Jag får oftast 2mbit i början på varje package och sedan efter ett tag så får jag full speed och så ner till 2 - 3 mbit igen när det är ett nytt paket som tankas ner.

När det gäller svarstiden så bör du ligga på runt 2ms om du bor i Göteborg. Jag har Telia och har 1,5 ms mot Bredbandskollen. Mäter du mot Göteborgsservern? Låter som du mäter mot Stockholm!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Jag tycker 10 ms låter rätt högt på Bredbandskollen, jag testade precis och fick 1,35 ms.

Permalänk
Medlem

@spacedebree
Vad kör du för DNS? Om du kör den du får från din isp, testa byt.
Jag brukar köra 8.8.8.8, men vet att många gillar 1.1.1.1 med.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@spacedebree
Vad kör du för DNS? Om du kör den du får från din isp, testa byt.
Jag brukar köra 8.8.8.8, men vet att många gillar 1.1.1.1 med.

DNS har ingenting med latens att göra, förutsatt att man inte mäter namnuppslaget.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

DNS har ingenting med latens att göra, förutsatt att man inte mäter namnuppslaget.

Den påverkar vilken väg trafiken går online så den har rätt mycket med det att göra när du går mot en servers namn och inte ip.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Den påverkar vilken väg trafiken går online så den har rätt mycket med det att göra när du går mot en servers namn och inte ip.

Du har fått det hela om bakfoten, det är inte alls så det fungerar. Vilken DNS-server man använder avgör bara var man slår upp namnen. Det har ingenting att göra med hur det ruttas.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Den påverkar vilken väg trafiken går online så den har rätt mycket med det att göra när du går mot en servers namn och inte ip.

Mja, den kan dela ut olika IP-adresser vid flera namnuppslag, men du kommer att få samma svar oavsett vilken DNS-provider du väljer. Dessutom så görs det lastfördelning ute på Internet, så du har egentligen liten koll på vilken väg du tar till en namngiven site.

Jag gav dig ett plus i kanten för ditt förra inlägg dock, snabbare DNS är bra och ytterligare två saker kan göras:
1. Konfigurera med IP-adress istället för namnet. Nackdelen är att du måste kolla regelbundet då företaget kan göra förändringar.
2. Sätta upp en caching DNS i ditt nätverk (lokalt på din maskin) med högre TTL (Time To Live) än originalet, då sköts ovan nämnda koll automatiskt.

Permalänk

allt under 500ms är spelbart. du får bara lära dig ha mer framförhållning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Du har fått det hela om bakfoten, det är inte alls så det fungerar. Vilken DNS-server man använder avgör bara var man slår upp namnen. Det har ingenting att göra med hur det ruttas.

Skrivet av mc68000:

Mja, den kan dela ut olika IP-adresser vid flera namnuppslag, men du kommer att få samma svar oavsett vilken DNS-provider du väljer. Dessutom så görs det lastfördelning ute på Internet, så du har egentligen liten koll på vilken väg du tar till en namngiven site.

Jag gav dig ett plus i kanten för ditt förra inlägg dock, snabbare DNS är bra och ytterligare två saker kan göras:
1. Konfigurera med IP-adress istället för namnet. Nackdelen är att du måste kolla regelbundet då företaget kan göra förändringar.
2. Sätta upp en caching DNS i ditt nätverk (lokalt på din maskin) med högre TTL (Time To Live) än originalet, då sköts ovan nämnda koll automatiskt.

Det kan påverka vilken väg trafiken tar hos din isp, vad jag sett åtminstone, kanske bara är placebo men jag vet att jag sett trafik gå via ispns stamnät längre, med deras egna dns, jämfört med att köra googles.
Kan ju vara som så att det bara är slumpen som gett de resultaten såklart.
Kan ju också vara så att ispns dns valt en sämre server baserat på var du är.

Nu var det förvisso länge sen jag gjorde dessa tester. Men jag vet att jag observerat skillnader med tracert beroende på dns.
Kan ju som sagt vara så att de gett två olika ip adresser på samma namn.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej.

Kör Fiber 250 åt båda hållen. Får bra hastighet (mer än vi ska ha,) och 10 ms svarstid på BB Kollen. Är den svarstiden bra? Har så otroligt ojämn ***** prestanda i bl a FS2020 som jag iofs tror ligger hos Microsofts servrar...men jag har börjat undra om det är något på min ISP'S eller vår sida med. Kör ethernet på datorn som används. Kör Telias förra router (ej F1... Men det kanske är ett plus?).

Kan en annan router göra saken bättre eller skulle det vara en ren hypotes? Som sagt hastighet och svarstider bra när jag testar i Bredbandskollen (vilket i och för sig inte är mot Xbox eller Microsoft spelserver).

God fortsättning! ✨

Vad har du för internet leverantör?

Skrivet av Midvintersorg:

När det gäller svarstiden så bör du ligga på runt 2ms om du bor i Göteborg. Jag har Telia och har 1,5 ms mot Bredbandskollen. Mäter du mot Göteborgsservern? Låter som du mäter mot Stockholm!

Beror på vilken ISP det gäller alla byter inte trafik i Göteborg, tex Bahnhof har slutat med det.

Permalänk
Medlem

Du borde hamna närmre 1 ms om du har fiber och testar mot server i samma stad.

Hur är resten kopplat, går fiber rakt in till dig i lägenheten och en fiberkonverter eller är det ett modem?

Du har en Telia router, kör du Telia som ISP?