Sonos (eller liknande) till externa högtalare

Permalänk
Medlem

Sonos (eller liknande) till externa högtalare

Jag funderar på att ersätta mina befintliga stereoanläggningar med något som t.ex. Sonos. Till dessa system har jag idag ett par kompetenta högtalare (bl.a. Ing. Öhman piP) som jag skulle vilja kunna koppla till ett eventuellt ersättningssystem. Helst skulle det ju vara något som är "plug'n'play" på liknande sätt som Sonos.

Någon som har förlag på vad man kan använda? Dvs ett streaming/multiroom-system med stöd för externa högtalare.

Tack på förhand
/Emil

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Du kan antingen komplettera din befintlig anläggning med en streamer av något slag, t.ex. Audio Pro Link 2 som har stöd för Airplay 2, Google Cast, Spotify Connect med mera. Finns också en uppsjö förstärkare med motsvarande streaming-stöd.

Permalänk
Medlem

Kan sonos amp gen 3 va nått? Ska klara 125w 8ohm, har precis själv sålt min förstärkare och tänkte prova med den.

Permalänk
Medlem

Tack för tips, får kolla upp om de kan vara något.

Skrivet av keyser:

Du kan antingen komplettera din befintlig anläggning med en streamer av något slag, t.ex. Audio Pro Link 2 som har stöd för Airplay 2, Google Cast, Spotify Connect med mera. Finns också en uppsjö förstärkare med motsvarande streaming-stöd.

Vill gärna minska antalet enheter än att skaffa "bara en till"

Skrivet av Lerners:

Kan sonos amp gen 3 va nått? Ska klara 125w 8ohm, har precis själv sålt min förstärkare och tänkte prova med den.

Sonos amp verkar ligga närmast det jag är ute efter, men instegskostnaden var lite högre än vad jag förväntade mig. Att just Sonos dessutom verkar nyligen lagt ned stöd för streaming av lokalt lagrat musikbibliotek (flac el. ogg-vorbis rips från köpta cd-skivor lagrat på t.ex. en android-lur) är en nackdel.

För att utveckla är tanken främst att kunna streama radio (då fm/dab-mottagningen är dålig), samt lokalt lagrat musikbibliotek. Den bör också stödja att streaming/uppspelning styrs från flera olika enheter (och flera personer). Vill helst inte att det ska vara krav på att en dator eller NAS "måste" vara på. Dessutom vill jag som tidigare nämnt kunna nyttja befintliga högtalare men byta ut förstärkare (o.d.).

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Rekordmedlem

Sonos är extremt kundfientliga och överprissatta i förhållande till ljudkvaliten.
Jag använder Google Nest och ett par liknade googlekompatibla enheter som signalkällor och kontroller, de ansluts via BT till ljudsystem där jag vill ha bättre ljud än de själva erbjuder.
om du redan har ljudsytem så är det nog inte så svårt att ansluta BT mottagare till dem om de inte redan har det och ska man ha nån billig aktiv BT högtalare som är prisvärd och även kan användas parvis för stereoljud så är Ikea Vappeby bra.

https://www.ikea.com/se/sv/p/vappeby-bluetooth-hoegtalare-sva...
De har även Symfoniskserien som är Sonos fast med Ikeadesign och priser om mna verkligen vill låsa in sig med Sonos, de är som sagt tämligen kundfientliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

använd yamaha musiccast. rimliga priser för "puckarna" om du vill använda din gamla stereo, och finns inbyggt i deras egna stereos också. fungerar mycket bra. finns också inbyggt i deras högtalare/soundbars osv

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

För att utveckla är tanken främst att kunna streama radio (då fm/dab-mottagningen är dålig), samt lokalt lagrat musikbibliotek. Den bör också stödja att streaming/uppspelning styrs från flera olika enheter (och flera personer). Vill helst inte att det ska vara krav på att en dator eller NAS "måste" vara på. Dessutom vill jag som tidigare nämnt kunna nyttja befintliga högtalare men byta ut förstärkare (o.d.).

Om du inte vill byta ut allt du har, så vill du köpa en streamer av något slag. Kör du android, kolla på chromecasts eller liknande. Kör du Apple, kolla på AirPlay-stödda enheter.

Vill du kasta pengar i sjön, köp bluesound. Eller sonos.

Förr fanns chromecast audio som var billig, fungerade bra med android och klarade av att synka flera enheter samtidigt. Hade jag försökt bygga ett sådant system idag hade jag använt volumeio på några Raspberry Pi med ok DAC.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

använd yamaha musiccast. rimliga priser för "puckarna" om du vill använda din gamla stereo, och finns inbyggt i deras egna stereos också. fungerar mycket bra. finns också inbyggt i deras högtalare/soundbars osv

Det däringa såg ju rätt intressanta ut. Främst är det väl då "wxa-50" som skulle vara intressant. Dock verkar den ha utgått ur deras sortiment?!?

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Om du inte vill byta ut allt du har, så vill du köpa en streamer av något slag. Kör du android, kolla på chromecasts eller liknande. Kör du Apple, kolla på AirPlay-stödda enheter.

Vill du kasta pengar i sjön, köp bluesound. Eller sonos.

Förr fanns chromecast audio som var billig, fungerade bra med android och klarade av att synka flera enheter samtidigt. Hade jag försökt bygga ett sådant system idag hade jag använt volumeio på några Raspberry Pi med ok DAC.

Jo Chromecast Audio hade ju varit optimalt... Bygga eget med en RPi är jag inte helt villig att gå de spåret. Är förvaltare att tillräckligt många system idag i alla fall.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Surfat runt lite och sprang på HEOS, verkar ju påminna om Sonos. Visst man "låser in" sig i deras system med deras app istället för Sonos.

Denon ser ut att ha en "CEOL N-10" (https://www.denon.com/en-us/product/mini-systems/ceol-n-10/13...), vilken ser lockande ut. Men även Marantz verkar köra på HEOS.

Vi kör idagsläget enbart android-lurar/surfplattor - men jag vill inte att systemet skall vara bundet till android eller apple/ios.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt ett system med stöd för chromecast t.ex Audio Pro. Risken med att byta ut hela stereon är den inte passar så bra till dina högtalare och om 5-10 år kommer inga uppdateringar och du behöver köpa en ny "stereo" igen.

Permalänk
Medlem

En WiiM Amp kanske? Fått otroligt fina ord av recensenter runt om i världen https://www.amazon.com/WiiM-Amp-Multiroom-Streaming-Chromecas...

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Viking
Skrivet av cr1ll3:

En WiiM Amp kanske? Fått otroligt fina ord av recensenter runt om i världen https://www.amazon.com/WiiM-Amp-Multiroom-Streaming-Chromecas...

Vet du om en valfri subwoofer kopplad till WiiM:en skulle funka tillsammans med en mängd andra wifi multiroom-högtalare? Eller om den bara kan samspela med de två förstärkarutgångarna?

Alltså om man exempelvis inte har några passiva högtalare att förstärka, men istället har några Google Nest/Audio, några Sonos, Apple etc.
Kan en subwoofer då samspela med alla dessa småhögtalare?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av mille74:

Det däringa såg ju rätt intressanta ut. Främst är det väl då "wxa-50" som skulle vara intressant. Dock verkar den ha utgått ur deras sortiment?!?

ser ut dom det, kanske kommer en efterföljare. https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereofors...

yamaha är ju ändå det man väljer om man har lite bättre hifi grejer känner jag. jag har Yamaha R-N803D till mina högtalare i 50k klassen, väldigt nöjd med just musiccasten, använder den varje dag. det är väl den delen som gjort att jag inte bytt stereo än

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av Meto:

Jag skulle valt ett system med stöd för chromecast t.ex Audio Pro. Risken med att byta ut hela stereon är den inte passar så bra till dina högtalare och om 5-10 år kommer inga uppdateringar och du behöver köpa en ny "stereo" igen.

audio pro? då har man låga krav!

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Surfat runt lite och sprang på HEOS, verkar ju påminna om Sonos. Visst man "låser in" sig i deras system med deras app istället för Sonos.

Denon ser ut att ha en "CEOL N-10" (https://www.denon.com/en-us/product/mini-systems/ceol-n-10/13...), vilken ser lockande ut. Men även Marantz verkar köra på HEOS.

Vi kör idagsläget enbart android-lurar/surfplattor - men jag vill inte att systemet skall vara bundet till android eller apple/ios.

Heos är ett intressant system, men jag tycker att du ska kolla upp och läsa på om Bluesound med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Jag skulle valt ett system med stöd för chromecast t.ex Audio Pro. Risken med att byta ut hela stereon är den inte passar så bra till dina högtalare och om 5-10 år kommer inga uppdateringar och du behöver köpa en ny "stereo" igen.

Bra tanke där med att inte låsa in sig (allt för mycket).

Skrivet av cr1ll3:

En WiiM Amp kanske? Fått otroligt fina ord av recensenter runt om i världen https://www.amazon.com/WiiM-Amp-Multiroom-Streaming-Chromecas...

Skrivet av HickeHiskelig:

ser ut dom det, kanske kommer en efterföljare. https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereofors...

yamaha är ju ändå det man väljer om man har lite bättre hifi grejer känner jag. jag har Yamaha R-N803D till mina högtalare i 50k klassen, väldigt nöjd med just musiccasten, använder den varje dag. det är väl den delen som gjort att jag inte bytt stereo än

WiiM verkar funktionsmässigt uppfylla mina önskemål, sånär som kanske en inbyggd cd-spelare för andra i familjen.

Ni har alla gett mig något att tänka på och jag behöver fundera ett par varv extra innan (och om) jag går vidare idag.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk

Har ett (äldre) Sonos system med 2 play1, subwoofer, soundbar som knyts ihop trådlöst med en boost som är trådad i router.
Formidabelt ljud tycker jag - inte någon plan på att byta/ uppgradera.