Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Snälla, läs mitt inlägg ordentligt innan du kommenterar. Jag vill inte ha ett enda paket hemlevererat utan endast få mina paket levererade till ombud.

Jag skriver ju dessutom följande:
När jag beställer från svenska Amazon kan jag fortfarande välja leverans till ombud, vilket jag alltid gör, men Amazon har sedan vid flera tillfällen bytt leveransalternativ mot min vilja och dirigerat om paket till leverans via Airmee.

Jag tycker att jag uttryckte mig tydligt nog.
Eller trollar du bara?

Nej, jag trollar inte, däremot såg jag inte den delen. Jag läste inlägget och såg inte alls den delen. För mig har Amazon aldrig ändrat mitt leveransval. En undran, är du primekund? Jag är inte det och skulle bli en extra kostnad för mig i så fall. Funderar på om det kan påverka?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag har chattat med Amazons kundtjänst vid ett flertal tillfällen och alltid fått samma svar – att de inte kan ändra ett beslutat fraktval.
Det här gäller även om de själva har ändrat fraktvalet mot min vilja efter att jag har valt leverans till ombud när jag handlat på svenska Amazon. Om jag mot förmodan gör någon mer beställning ska jag ta en skärmbild av mitt fraktval.
Jag är dessutom Primemedlem, vilket jag kommer att avbryta så snart som möjligt.

Amazon lär vara delägare i Airmee och det känns som att det här främst kokar ned till att man vill hålla fraktkostnaderna så låga som möjligt. Men vilken kundservice är det för oss som inte är hemma och kan ta emot paketen på kvällstid?
Om som jag skrev tidigare om någon annan blir sugen på att kommentera just detta: jag kan bara konstatera att jag inte längre alls kan ta emot paket via Airmee och att vidare diskussioner och tips angående detta är meningslösa i mitt fall.

Klart du kan ta emot paketen, de kan ju lämna dom vid dörren om du önskar...
Men jag antar att du vill ha det i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, jag trollar inte, däremot såg jag inte den delen. Jag läste inlägget och såg inte alls den delen. För mig har Amazon aldrig ändrat mitt leveransval. En undran, är du primekund? Jag är inte det och skulle bli en extra kostnad för mig i så fall. Funderar på om det kan påverka?

Jag är Primekund, vilket står i ett av mina efterföljande inlägg.
Fördelen med att vara Primekund är att jag får fria leveranser även vid mindre beställningar och dessutom kan se Primevideo via svenska Amazons sida. Primemedlemskapet är separat för varje land så jag kan inte utnyttja mina Primefördelar någon annanstans än hos svenska Amazon.
Jag tycker att jag som Primekund borde få en högre servicenivå, men det verkar inte vara någon skillnad alls där …

Förra året styrde svenska Amazon, mot min vilja och utan att fråga mig först, om ett halvdussin av mina beställningar från leverans till ombud till leverans via Airmee. Dessa beställningar fick tyvärr gå i retur.
Vissa produkter verkar dessutom vara ännu hårdare styrda mot Airmee (är det kanske Airmee som driver lagren där dessa produkter finns?). När jag försökt beställa vissa produkter visas texten ”kan inte levereras till ombud” (eller något liknande – jag minns inte exakt vad det står) för produkterna i ett av de sista stegen på vägen mellan kundkorgen och kassan (aldrig tidigare än så). Jag har därför fått ta bort dessa produkter eftersom hemleverans inte alls funkar för mig.
Jag vet inte om detta styrs av var man bor. Själv bor jag i Göteborg och har ombud för alla fraktföretag och massor av paketskåp inom kort promenadavstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Klart du kan ta emot paketen, de kan ju lämna dom vid dörren om du önskar...
Men jag antar att du vill ha det i handen.

Jag har två gånger skrivit
Jag kan bara konstatera att jag inte längre alls kan ta emot paket via Airmee och att vidare diskussioner och tips angående detta är meningslösa i mitt fall.
Du får gärna vara snäll och tipsa mig om hur jag ska uttrycka mig så att alla förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag är Primekund, vilket står i ett av mina efterföljande inlägg.
Fördelen med att vara Primekund är att jag får fria leveranser även vid mindre beställningar och dessutom kan se Primevideo via svenska Amazons sida. Primemedlemskapet är separat för varje land så jag kan inte utnyttja mina Primefördelar någon annanstans än hos svenska Amazon.
Jag tycker att jag som Primekund borde få en högre servicenivå, men det verkar inte vara någon skillnad alls där …

Förra året styrde svenska Amazon, mot min vilja och utan att fråga mig först, om ett halvdussin av mina beställningar från leverans till ombud till leverans via Airmee. Dessa beställningar fick tyvärr gå i retur.
Vissa produkter verkar dessutom vara ännu hårdare styrda mot Airmee (är det kanske Airmee som driver lagren där dessa produkter finns?). När jag försökt beställa vissa produkter visas texten ”kan inte levereras till ombud” (eller något liknande – jag minns inte exakt vad det står) för produkterna i ett av de sista stegen på vägen mellan kundkorgen och kassan (aldrig tidigare än så). Jag har därför fått ta bort dessa produkter eftersom hemleverans inte alls funkar för mig.
Jag vet inte om detta styrs av var man bor. Själv bor jag i Göteborg och har ombud för alla fraktföretag och massor av paketskåp inom kort promenadavstånd.

Jag tror paket som går från Tyskland inte går att få till ombud.
Nu tar jag ofta hem till dörr och lämna utanför så jag störs inte. Jag tror inte amazon äger Airmee men de kanske he ett ramavtal

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag har chattat med Amazons kundtjänst vid ett flertal tillfällen och alltid fått samma svar – att de inte kan ändra ett beslutat fraktval.
Det här gäller även om de själva har ändrat fraktvalet mot min vilja efter att jag har valt leverans till ombud när jag handlat på svenska Amazon. Om jag mot förmodan gör någon mer beställning ska jag ta en skärmbild av mitt fraktval.
Jag är dessutom Primemedlem, vilket jag kommer att avbryta så snart som möjligt.

Amazon lär vara delägare i Airmee och det känns som att det här främst kokar ned till att man vill hålla fraktkostnaderna så låga som möjligt. Men vilken kundservice är det för oss som inte är hemma och kan ta emot paketen på kvällstid?
Om som jag skrev tidigare om någon annan blir sugen på att kommentera just detta: jag kan bara konstatera att jag inte längre alls kan ta emot paket via Airmee och att vidare diskussioner och tips angående detta är meningslösa i mitt fall.

Är inte lösningen på ditt problem då att du inte ska vara prime-medlem? Mig veterligen så får du inte hemleverans gratis om du inte är prime-medlem så då kommer du inte få någon leverans med airmee så då är väl ditt problem löst? Enbart leverans till ombud är väl det som du är ute efter? Hur det är när man beställer från utlandet vet jag inte men om du bara får hemleverans med airmee då så är det bara dumt att beställa från t.ex tyska amazon? Men det har säkert med ditt prime medlemskap att göra också. Gå ur det som sagt var så blir det säkert leverans till ombud enbart då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag är Primekund, vilket står i ett av mina efterföljande inlägg.
Fördelen med att vara Primekund är att jag får fria leveranser även vid mindre beställningar och dessutom kan se Primevideo via svenska Amazons sida. Primemedlemskapet är separat för varje land så jag kan inte utnyttja mina Primefördelar någon annanstans än hos svenska Amazon.
Jag tycker att jag som Primekund borde få en högre servicenivå, men det verkar inte vara någon skillnad alls där …

Förra året styrde svenska Amazon, mot min vilja och utan att fråga mig först, om ett halvdussin av mina beställningar från leverans till ombud till leverans via Airmee. Dessa beställningar fick tyvärr gå i retur.
Vissa produkter verkar dessutom vara ännu hårdare styrda mot Airmee (är det kanske Airmee som driver lagren där dessa produkter finns?). När jag försökt beställa vissa produkter visas texten ”kan inte levereras till ombud” (eller något liknande – jag minns inte exakt vad det står) för produkterna i ett av de sista stegen på vägen mellan kundkorgen och kassan (aldrig tidigare än så). Jag har därför fått ta bort dessa produkter eftersom hemleverans inte alls funkar för mig.
Jag vet inte om detta styrs av var man bor. Själv bor jag i Göteborg och har ombud för alla fraktföretag och massor av paketskåp inom kort promenadavstånd.

Det där med "kan inte levereras till ombud" har jag sett en annan också säga (på Swedroid) och det kommer nog upp om man väljer specifikt ombud. Jag kunde välja i kassan att leverera till ombud men då har jag inte valt ett specifikt ombud i kassan. Jag bor i Stockholm och har de senaste gångerna med Amazon fått paket skickat med Bring.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror paket som går från Tyskland inte går att få till ombud.
Nu tar jag ofta hem till dörr och lämna utanför så jag störs inte. Jag tror inte amazon äger Airmee men de kanske he ett ramavtal

Nu har jag visserligen inte beställt från Tyskland efter att Amazon öppnade i Sverige, men det gick alldeles utmärkt att få paket till ombud från Amazon Tyskland.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där med "kan inte levereras till ombud" har jag sett en annan också säga (på Swedroid) och det kommer nog upp om man väljer specifikt ombud. Jag kunde välja i kassan att leverera till ombud men då har jag inte valt ett specifikt ombud i kassan. Jag bor i Stockholm och har de senaste gångerna med Amazon fått paket skickat med Bring.
Nu har jag visserligen inte beställt från Tyskland efter att Amazon öppnade i Sverige, men det gick alldeles utmärkt att få paket till ombud från Amazon Tyskland.

Nej menade att vissa saker skickas från Tysklands lager när du beställer på amazon.se.

Men jag kanske bara haft otur 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror paket som går från Tyskland inte går att få till ombud.
Nu tar jag ofta hem till dörr och lämna utanför så jag störs inte. Jag tror inte amazon äger Airmee men de kanske he ett ramavtal

Jag har under alla år fått mina paket från tyska Amazon levererade till ombud, med undantag för några få gånger då paketen har skickats med hemleverans via UPS. Men dessa gånger har jag alltid kunnat styra om paketen till ombud. När DHL har levererat har jag själv kunnat välja upphämtning hos ombud (man kan göra ett standardval om man har en inloggning hos DHL).
Airmee har inga ombud. De verkar ha avtal om paketskåp i Stockholm, men inte här i Göteborg.

Det har på affärssidor mer än en gång antytts att Amazon har gått in som delägare i Airmee, men inget verkar vara bekräftat. Men visst, det kan även handla om ett ramavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Är inte lösningen på ditt problem då att du inte ska vara prime-medlem? Mig veterligen så får du inte hemleverans gratis om du inte är prime-medlem så då kommer du inte få någon leverans med airmee så då är väl ditt problem löst? Enbart leverans till ombud är väl det som du är ute efter? Hur det är när man beställer från utlandet vet jag inte men om du bara får hemleverans med airmee då så är det bara dumt att beställa från t.ex tyska amazon? Men det har säkert med ditt prime medlemskap att göra också. Gå ur det som sagt var så blir det säkert leverans till ombud enbart då också.

Det vore ju verkligen udda – nästan lite bisarrt – om detta stämde. Men med tanke på att Primemedlemskapet kostar 549 kr/år (och jag tittar nästan aldrig på Prime Video) så kanske det hade gått jämnt ut ändå. Men då tappar man vissa erbjudanden och Primereorna (som ändå inte har varit något särskilt). Och köp 10 produkter och få 15 % rabatt, vilket har varit riktigt bra!
Och Primemedlemskapet ska ju bara gälla det land man har valt att betala för så det borde inte påverka leveranser från Tyskland. Men inget förvånar mig vad gäller Amazon.
Jag tycker bara att jag som Primemedlem borde få extra valmöjligheter och förmåner, och inte bli påtvingad ett enda alternativ …

Tillägg: såg just följande på sidan om Primeförmåner hos svenska Amazon:
Prime Delivery: Unlimited 1-2 day delivery either to your home or to a pickup point.
Men det står inte om man får välja detta själv …

Uppdatering av text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej menade att vissa saker skickas från Tysklands lager när du beställer på amazon.se.

Men jag kanske bara haft otur 😊

Jaha, nä jag har fått paket från Tyskland när jag köpt på Amazon.se till ombud, så du har nog haft otur i så fall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Och där rök ytterligare en beställning från tyska Amazon …
Datortillbehör för nästan 300 € skickades via Airmee och jag kan inte ta emot dem (kommentarer angående detta är fullständigt meningslösa eftersom jag inte har någon som helst möjlighet att ta emot beställningar från Airmee).
Prylarna få gå i retur och beställningen nollas.

Supporten svarade med sitt vanliga inkännande ”I am so sorry to hear this!” för att sedan som vanligt kort och koncist upplysa mig om att det inte gick att dirigera om paketet till en pickup point och att supporten inte på något sätt kan påverka valet av fraktsätt – varken i förväg eller i efterhand.

Det här var nog min sista beställning från ”Earth's most customer-centric company” innan de ger mig möjlighet att välja fraktsätt igen.
Det är tråkigt, men om de inte vill mina pengar ger jag dem till någon annan i stället!

Permalänk
Medlem

Jag har beställt mycket från Amazon och som levereras med Airmee. Än så länge har jag bara haft problem med ett paket, en actionkamera som "felregistrerades" hos Airmee och som jag inte fick. Då den var så "dyr" (3200:-) så fördröjdes återbetalningen nästan en månad.
Ett problem jag stött på några gånger nu är att hos amazon så står det på en del varor att de levereras först vid ett specifikt datum i de fall de inte kan skicka den dagen efter. Då jag inte alltid kan vara hemma dagen efter (eftersom jag jobbar natt) så räknar jag med det datumet.

Men ibland så får man meddelandet att paketet kommer dagen efter trots allt. Jag sover över tiden då man har möjlighet att skjuta upp leveransen. Men hittills har det fungerat mycket bra med Airmee's support. Chattar i appen om att jag vill ändra tiden och har hittills fått problemet löst på runt tio minuter.
Hände idag igen då jag igår beställde Actionkameran på nytt igår. Får se om den blir "felregistrerad" igen

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Få företag som har så tillmötesgående kundtjänst som Amazon, tar en-två meningar så har de löst en retur eller ny produkt som kommer dagen efter.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett drygt dussin småbeställningar från Amazon och än så länge har allting fungerat bra. Även om jag känner mig lite som en skurk, då det mesta jag beställer finns i handeln i Sverige. Största drivkraften är leveranstiderna. Att beställa böcker på andra välsorterade billighetsställen, som Adlibris och Bokus, är så jäkla trist när de lyckades ha e-handelsvärldens antagligen långsammaste leveranstider. Det som tar andra firmor 2-3 veckor att skicka tar knappt två dagar för Amazon och underhuggare. Priserna är helt OK, och leveranssätten till Göteborg är bra.

På ämnet beställde jag en bok som Amazon låtit återtrycka där de brytt sig så lite att boken inte har någon text eller grafik på ryggen, inget index, inget förord och inga... sidonummer. Kvintessensen för Amazon, på något sätt.

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag inte har gjort så många köp från Amazon, men jag kollade mitt konto "bara för att", och det visade sig att jag gjort hela 81st beställningar

Men vill säga att det alltid vart extremt smidigt, RIKTIGT snabba leveranser, och när det 2 gånger har gått fel, båda gångerna postnord som sabbat det, så har det gått smidigt att lösa.
Kommer inte prylarna på ett par dagar när paketet nått sverige har jag alltid fått pengarna tillbaka och fått behålla prylarna om de kommit fram senare.

Permalänk
Medlem

handlar allt möjligt på amazon med prime. kundtjenst er utmärkt. en kort chat så er alla problem lösta. hemsidan dok, den känns kvar på 90 talet ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

handlar allt möjligt på amazon med prime. kundtjenst er utmärkt. en kort chat så er alla problem lösta. hemsidan dok, den känns kvar på 90 talet ibland

Det är verkligen inte lätt att bara hitta saker man söker...
Filtreringen är tämligen värdelös.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt 2 konton på Amazon. Ett icke-Prime, där jag ibland får saker i brevlådan eller till ombud; jag har såvitt jag vet aldrig fått via airmee där (jag väljer alltid ombud).

Och ett Prime där jag i stort sett alltid väljer ombud - dock har Amazon ibland ändrat till Airmee (hände innan jul, och jag fick grejorna i tid så jag klagade inte, men en dag senare än jag trodde vid beställning).
Någon gång har de sampackat en order som ska gå till ombud med en som ska gå direkt hem till mig (då ofta airmee).
Och förra veckan fick jag ett paket i brevlådan istället för ombud (Postnord).

(Båda konton är på Amazon.se; har två konton då jag reggade i mobilappen med annan epost än jag hade på mitt gamla Amazon-konto tydligen)

Förutsägbarhet gällande leveranser är alltså svårt. Lite synd tycker jag, större paket vill jag ofta ska gå till ett visst ombud då jag kan parkera bilen där enkelt.

Man har egentligen fler fraktval om man inte har Prime (men då kostar ju flera av alternativen en del).

Exempel Prime:

Exempel IntePrime:

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

…Förutsägbarhet gällande leveranser är alltså svårt. Lite synd tycker jag, större paket vill jag ofta ska gå till ett visst ombud då jag kan parkera bilen där enkelt.

Man har egentligen fler fraktval om man inte har Prime (men då kostar ju flera av alternativen en del)…

Det är just detta som jag har så svårt att förstå. Om man betalar över 500 kronor om året för att vara Primemedlem borde väl det medföra fler valmöjligheter …?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det är just detta som jag har så svårt att förstå. Om man betalar över 500 kronor om året för att vara Primemedlem borde väl det medföra fler valmöjligheter …?

Har haft Prime sedan typ min tredje beställning hos Amazon.

Om man kör via webbläsare (iaf på datorn) så får man (iaf jag) välja om beställningen ska gå via hemleverans eller till ombud och då har jag även flera ombud jag kan välja mellan (gäller även när jag beställer till andra orter i Sverige, se nedan).

Man kan även lägga in och ta bort valfritt antal adresser (samt mottagarnamn) vilket är smidigt om man är bortrest och behöver något eller om man vill snika och beställa saker med "gratis" frakt till vänner/släkt/familj runt om i landet.

Vad man inte får välja (vad jag har hittat hittills) är vilket fraktbolag/budföretag man önskar men det är inget stort problem här. 99% av gångerna kommer varorna hem inom utlovad tidsram oavsett vilket bolag som sköter hemleveransen.

Den stora frågan är dock: Hur många Prime-medlemmar kollar på streamingtjänsten?! Iaf inte jag

Permalänk
Medlem

Amazon fungerar snabbt och smidigt med beställningar, men så fort det är en reklamation eller något problem så tar det fruktansvärt lång tid.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrock:

Har haft Prime sedan typ min tredje beställning hos Amazon.

Om man kör via webbläsare (iaf på datorn) så får man (iaf jag) välja om beställningen ska gå via hemleverans eller till ombud och då har jag även flera ombud jag kan välja mellan (gäller även när jag beställer till andra orter i Sverige, se nedan).

Man kan även lägga in och ta bort valfritt antal adresser (samt mottagarnamn) vilket är smidigt om man är bortrest och behöver något eller om man vill snika och beställa saker med "gratis" frakt till vänner/släkt/familj runt om i landet.

Vad man inte får välja (vad jag har hittat hittills) är vilket fraktbolag/budföretag man önskar men det är inget stort problem här. 99% av gångerna kommer varorna hem inom utlovad tidsram oavsett vilket bolag som sköter hemleveransen.

Den stora frågan är dock: Hur många Prime-medlemmar kollar på streamingtjänsten?! Iaf inte jag

Det är så Amazon funkar. Det har diskuterats mer än en gång tidigare i tråden.
Jag är Amazonkund sedan 2008. Jag har handlat från svenska Amazon när de har varit billigast och varit svensk Primekund så länge detta har varit möjligt.
Problemet är fortfarande att Amazon sedan förra året utan att fråga har dirigerat om nästan häften av mina beställningar från min valda frakt (till ombud) till Airmee som bara erbjuder hemleverans och jag har ingen möjlighet att ta emot dessa leveranser (kommentarer angående detta är fullständigt meningslösa eftersom jag inte har någon som helst möjlighet att ta emot beställningar från Airmee). Amazon själva hävdar att de inte kan påverka det ändrade valet av fraktsätt och Airmee har inga ombud, vilket innebär att dessa paket har fått gå i retur. Det är usel service och valfrihet i mina ögon, framförallt som jag varje år betalar över 500 kronor extra för mitt Primemedlemskap.

Jag har sett någon enstaka film och serie på Prime. Utbudet är inget särskilt – kanske mer en bonus för Primekunderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Amazon fungerar snabbt och smidigt med beställningar, men så fort det är en reklamation eller något problem så tar det fruktansvärt lång tid.

Reklamationer har funkat snabbt och smidigt för mig. Amazon har alltid löst problemen och det har för det mesta gått riktigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrock:

Har haft Prime sedan typ min tredje beställning hos Amazon.

Om man kör via webbläsare (iaf på datorn) så får man (iaf jag) välja om beställningen ska gå via hemleverans eller till ombud och då har jag även flera ombud jag kan välja mellan (gäller även när jag beställer till andra orter i Sverige, se nedan).

Man kan även lägga in och ta bort valfritt antal adresser (samt mottagarnamn) vilket är smidigt om man är bortrest och behöver något eller om man vill snika och beställa saker med "gratis" frakt till vänner/släkt/familj runt om i landet.

Vad man inte får välja (vad jag har hittat hittills) är vilket fraktbolag/budföretag man önskar men det är inget stort problem här. 99% av gångerna kommer varorna hem inom utlovad tidsram oavsett vilket bolag som sköter hemleveransen.

Den stora frågan är dock: Hur många Prime-medlemmar kollar på streamingtjänsten?! Iaf inte jag

Skrivet av LANberg:

Det är så Amazon funkar. Det har diskuterats mer än en gång tidigare i tråden.
Jag är Amazonkund sedan 2008. Jag har handlat från svenska Amazon när de har varit billigast och varit svensk Primekund så länge detta har varit möjligt.
Problemet är fortfarande att Amazon sedan förra året utan att fråga har dirigerat om nästan häften av mina beställningar från min valda frakt (till ombud) till Airmee som bara erbjuder hemleverans och jag har ingen möjlighet att ta emot dessa leveranser (kommentarer angående detta är fullständigt meningslösa eftersom jag inte har någon som helst möjlighet att ta emot beställningar från Airmee). Amazon själva hävdar att de inte kan påverka det ändrade valet av fraktsätt och Airmee har inga ombud, vilket innebär att dessa paket har fått gå i retur. Det är usel service och valfrihet i mina ögon, framförallt som jag varje år betalar över 500 kronor extra för mitt Primemedlemskap.

Jag har sett någon enstaka film och serie på Prime. Utbudet är inget särskilt – kanske mer en bonus för Primekunderna?

Dold text

Ahh, jag som läst slarvigt. Har inte lusläst tråden och inlägget som jag svarade på läste jag på ett annat sätt än vad du förtydligar nu - my mistake! Sorry!

Men det är ju faktiskt ett ganska stort problem som du beskriver. Har man valt leverans till ombud så ska ju det gälla. Nu förstår jag bättre varför du är kritisk (ja, man är lite trög ibland) och det är ju mycket märkligt att Amazon duckar detta.

Inbillar mig att det är/borde vara mer lönsamt för Amazon att få iväg flera paket till ett och samma ställe (läs ombud) än att varje paket ska köras hem ett och ett till varje kund.

Det hade varit kul att få höra ansvarigs motivering om varför man inte vill förbättra detta, kundtjänst/kundservice tycker nog bara sitsen är jobbig och vill bara bli av med ärendena med enkla svar så fort som möjligt då dom antagligen känner att dom inte kan påverka eländet (obs nu gubbgissar jag hejvilt).

Kan bara tillägga att jag lider inte med dig - ännu!
Hoppas inte skiten sprider sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det är så Amazon funkar. Det har diskuterats mer än en gång tidigare i tråden.
Jag är Amazonkund sedan 2008. Jag har handlat från svenska Amazon när de har varit billigast och varit svensk Primekund så länge detta har varit möjligt.
Problemet är fortfarande att Amazon sedan förra året utan att fråga har dirigerat om nästan häften av mina beställningar från min valda frakt (till ombud) till Airmee som bara erbjuder hemleverans och jag har ingen möjlighet att ta emot dessa leveranser (kommentarer angående detta är fullständigt meningslösa eftersom jag inte har någon som helst möjlighet att ta emot beställningar från Airmee). Amazon själva hävdar att de inte kan påverka det ändrade valet av fraktsätt och Airmee har inga ombud, vilket innebär att dessa paket har fått gå i retur. Det är usel service och valfrihet i mina ögon, framförallt som jag varje år betalar över 500 kronor extra för mitt Primemedlemskap.

Jag har sett någon enstaka film och serie på Prime. Utbudet är inget särskilt – kanske mer en bonus för Primekunderna?

Finns flera okej serier på amazon Prime (the expanse framförallt, the Boyz) etc sen har du prime gaming med nya spel varje vecka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrock:
Dold text

Ahh, jag som läst slarvigt. Har inte lusläst tråden och inlägget som jag svarade på läste jag på ett annat sätt än vad du förtydligar nu - my mistake! Sorry!

Men det är ju faktiskt ett ganska stort problem som du beskriver. Har man valt leverans till ombud så ska ju det gälla. Nu förstår jag bättre varför du är kritisk (ja, man är lite trög ibland) och det är ju mycket märkligt att Amazon duckar detta.

Inbillar mig att det är/borde vara mer lönsamt för Amazon att få iväg flera paket till ett och samma ställe (läs ombud) än att varje paket ska köras hem ett och ett till varje kund.

Det hade varit kul att få höra ansvarigs motivering om varför man inte vill förbättra detta, kundtjänst/kundservice tycker nog bara sitsen är jobbig och vill bara bli av med ärendena med enkla svar så fort som möjligt då dom antagligen känner att dom inte kan påverka eländet (obs nu gubbgissar jag hejvilt).

Kan bara tillägga att jag lider inte med dig - ännu!
Hoppas inte skiten sprider sig

Det är ett så stort problem att Amazon förlorar mig som kund tills vidare.
Det har ryktats på diverse ekonomisidor (jag har kommenterat även detta tidigare i tråden) att Amazon har gått in som delägare i Airmee. Det skulle (min gubbgissning) kunna förklara varför Amazon styr om så många leveranser till Airmee som möjligt. Och detta gäller inte bara leveranser från svenska, utan även tyska, Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det är ett så stort problem att Amazon förlorar mig som kund tills vidare.
Det har ryktats på diverse ekonomisidor (jag har kommenterat även detta tidigare i tråden) att Amazon har gått in som delägare i Airmee. Det skulle (min gubbgissning) kunna förklara varför Amazon styr om så många leveranser till Airmee som möjligt. Och detta gäller inte bara leveranser från svenska, utan även tyska, Amazon.

https://www.ehandel.se/vdn-avslojar-lonsamheten-ar-nara-och-a...

Påstår vdn att amazon INTE är delägare. Tveksamt om amazon köper in sig i ett svenskt åkeri.....

Jag tror det snarare är ramavtal eller pengar fråga om varför (dock aldrig hänt mig) att de styr om.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.ehandel.se/vdn-avslojar-lonsamheten-ar-nara-och-a...

Påstår vdn att amazon INTE är delägare. Tveksamt om amazon köper in sig i ett svenskt åkeri.....

Jag tror det snarare är ramavtal eller pengar fråga om varför (dock aldrig hänt mig) att de styr om.

Att det handlar om pengar, och i förlängningen lönsamhet, är väl solklart?
Resten får vi kanske reda på någon gång. Det har väl mer än en gång hänt att en företagsledare har förnekat något och sedan svängt 180 grader i en fråga?

För övrigt är jag lite avundsjuk på den svenska kvinna som sålde rättigheten till sitt företags domännamn amazon.se för uppskattningsvis 6,5 miljoner kronor. Snacka om att ha valt rätt företagsnamn en gång i tiden!

Permalänk
Medlem

Handlat ett antal ggr både från amazon själva och andra säljare. Tidigare inlägg i tråden klagar på airmee, jag med, idag är 3e dagen "det gick inte att leverera". Dom ska lämna utanför dörr... Hur som, kan man skriva på svenska med amazon? Får nog begära återbetalning på fre dp det gått 6 dagar och i airmee står det man ska kontakta amazon efter tidigast 4 dagar.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom