Teknikmagasinet i konkurs – igen

Permalänk
Melding Plague

Teknikmagasinet i konkurs – igen

Prylkedjan har dragits med problem i många år och har genomgått många rekonstruktioner och ägarbyten. Nu kastar den senaste ägaren, norska Release, in handduken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt. Det var verkligen en butik som inte fyllde någon funktion de senaste tio åren.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vem är förvånad?

De tappade fort vid millenniumskiftet, röriga butiker, kataloger och deras hemsida är inte bättre och priserna i högsta laget mot alla konkurrenterna som finns idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att de blev kvar efter kraschen för några år sen!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag besökt teknikmagasinet på säkerligen 10 år, kjell & co och netonnet har ersatt alla produkter jag brukade köpa där förr.

Köpt en del kringutrustning till datorn samt mobiltillbehör där genom åren.

Jag tror att teknikmagasinet var de enda som sålde Razers produkter lokalt ett bra tag faktiskt, köpt min första deathadder där 2008 som jag fortfarande använder till laptopen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Är rätt förvånande att det hållit ut så länge ändå.
Känns som en "generationsbutik".
Dom var populära när man var ung, men den generation förflyttade sig till E-handel, och då blev dom irrelevanta.
Deras priser är på tok för höga, och dom som handlade där när dom var yngre har ändrat beteende och gått över till e-handel, och vill dom handla fysiskt så kollar dom prisjämförelser och då faller Teknikmagasinet bort 95/100.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Det är nog lika bra att lägga ner det vid den här punkten. De har inte lyckats hävda sig på marknaden på evigheter.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvanande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kunde jag satsat hela min förmögenhet på när de senaste försökte igen, finns inget av värde på teknikmagasinet

Permalänk
Medlem

Lika bra. De utger sig lite för att vara som Kjell & Co. Men fokus i praktiken tycks mest vara krimskrams från wish.
Väldigt mycket av skräp som enbart tillverkas för att konsumeras utan egentligt syfte.

Permalänk

Jag har med åren handlat en hel del på teknikmagasinet, mest småsaker och inget dyrt i slutet.

Men de senaste åren så tycker jag både butikerna och webbsidorna har blivit så röriga. Jag bryr mig inte ens kontrollera om de har det jag letar efter.

Permalänk
Medlem

"Wish-produkter" för premium priser...
Kommer sakna dom, var roligaste butiken att gå in i som liten grabb.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Har många goda minnen från Teknikmagasinet, särskilt deras tidning. Då menar jag inte bara de av tonårspojkar uppskattade bilderna på Zippo-tändarna, utan låtsasprodukten som inte finns. Rolig idé! Fyllde en funktion innan internet slog igenom, och dom fokuserade på produkter som inte fanns på T.ex. Onoff och Siba, t.ex. MP3-spelare. Deras koncept av att annars mest sälja krimskrams fungerar bara när du har en läsekrets av tidningen, det finns ingen normal människa som går in i deras nuvarande storefronts (där man inte ser en enda produkt) och frågar i kassan: vad har ni för roligt krimskrams idag? Upplägget känns lite som Webhallens problem, förstorade 100x. Teknikmagasinet levererar inte något (man vill ha) som andra butiker inte redan har, och de har dessutom färre produkter och till dyrare priser.

Permalänk
Medlem

Jag anser mig som en person som läger mycket pegar på teknik.
Så man tycker ändå att Teknikmagasinet borde varit en butik man köpt grejer från genom åren.
Man har ju lagt tusenlappar och åter tusenlappar på Komplett/Inet/Webhallen/Elgiganten/Mediamarkt/OnOFF/NetOnNet/Kjell/Amazon/ProShop osv osv.
Men även om jag varit "inne" och kollat på teknikmagasinet några gånger, för dom ligger i en halvöppen butik i ett stort köpcentrum här, så har det mest varit för att man blivit chockad över något högt pris man sett i någon displaymonter dom har synligt.
Senast jag köpte något där var ett Razer tangentbord 2015, och det bara för att dom var dom ända som hade det i butik.
Innan dess så var det ytterligare 10+ år innan, där jag köpte en mp3 spelare.
på 90-talet/tidigt 00-talet så var det dock en butik man tittade in i och köpte grejer.

Blir rätt nyfiken om det faktiskt finns någon här på forumet som känner "Oh nej, inte Teknikmagasinet! Där handlar jag ju ofta!"
Är på riktigt nyfiken på om dom hade någon niche där dom varit "bra/bättre" än andra butiker.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag visste inte att de blev kvar efter kraschen för några år sen!

Du måste ta en promenad i städerna lite oftare?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Brukade väl finnas lite roliga prylar i butiken men numera kan man enkelt köpa så mycket online för billigare peng.

Sen så känns det som folk köper mindre fysiska struntprylar också (som teknikmagasinet sålde mest känns det som)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Mycket krimskrams som är för billigt att lägga fraktkostnad på.
I dagens distansköps era slår det inte så bra, folk köper ju till och med grönsaker och frukt på distans.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Du måste ta en promenad i städerna lite oftare?

Det låg en butik intill där jag oftast handlar dagligvaror, men där finns den inte kvar. Det var väl därför jag trodde alla försvann. Men jag går inte runt och shoppar planlöst utan letar upp var en vara finns, åker dit och sen hem igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Brukar köpa lite julklappar där till syskonbarnen. Den i Nordstan, Göteborg, vet jag hade bra spelrelaterade saker. Trist!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

viste inte äns att de äns existerade efter förra gången de konkade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den lilla butiken man alltid gick in till för och köpa tillbehörs grejer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har nog köpt något mobilskal och skärmskydd där. Något (för dåtiden) billigt och dåligt usb-minne också. Men det var ju ett tag sedan. Även webhallen har flyttat från mitt närmsta köpcenter. Kläder tycks däremot folk köpa som om de inte gick att tvätta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg en del minnen från barndomen då det var lite coolt att bläddra i katalogen, och då framförallt bla soft air gunen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Såna här köpte jag några:
https://www.webhallen.com/se/product/323434-SmartGames-IQ-Puz...
(Teknikmagasinets sida är nere)

Perfekta presenter, men har inget med just TM att göra, bara att de råkade ha dem i lager när jag behövde dem

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt bra att de går i konkurs, en riktig skitbutik nuförtiden. Dåliga priser, alltid stökig butik och mycket produkter med tveksam kvalité.

Synd för arbetarna bara som behöver söka nya jobb.

Permalänk
Medlem

Instämmer med övriga att de blivit meningslösa. Som barn hade de coola grejer som inte fanns någon annanstans, plockade på mig katalogen i Stockholm när vi åkte dit, vilket brukade vara någon gång om året. Sen satt man och bläddrade i den hela året.

Lite märkligt att man inte har lyckats förvalta varumärket bättre, det finns ju en mängd verksamheter man kan driva under det namnet, men i slutändan valde man att fronta butiken som en partybutik och kombinera det med att vara ett Kjell och Company med dåligt utbud och höga priser.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

tror inte jag handlat där i hela mitt liv. det är liksom en konstig blandning av kjell och typ gamestop, och inte bra priser ovanpå det...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Senaste rundan då de såg ut som mobilreparationsbutik med extra krimskrams kändes väl sådär. Vill man ha mobilen reparerad går man väl till en renodlad mobilreparatör? De borde väl vara mer seriösa och ha mer erfarenhet? Att lämna en mobil värd 5-10k hos någon som säljer kinaleksaker kändes väl sådär betryggande.

Permalänk
Medlem

Alltid tråkigt med butiker som bommar igen, men teknikmagasinet känns som en kvarleva från 80-talet (konkurrent till dåtida World Import) men som inte hängt med. Känns mest som det är självlysande tärningar och radiobilar samt massa halvdana fabrikat till dataprylar (hörlurar och musmattor).

Känns som Kjell & Co är mer för tekniknörden och webhallen + Inet

Butterick’s har sin specifika publik, men teknikmagasinet hamnar mellan stolarna.

Vi har sett Hobbex och Gamestop gå under

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Jag vill ha tillbaka gamla Hobbex istället!

Ang. Teknikmagasinet, så försökte jag köpa tillbehör till min iPhone 15 Pro nu i mellandagarna, men allt kändes extremt tråkigt och generiskt där.

Har Kjell&Co, Webhallen och Clas Ohlson i samma köpcentrum, så Teknikmagasinet är något man mest bara passerat förbi.