LG Display presenterar OLED-panel på 27 tum med 1440p-upplösning i 480 Hz

Permalänk
Melding Plague

LG Display presenterar OLED-panel på 27 tum med 1440p-upplösning i 480 Hz

Tillverkaren siktar på skyhög uppdateringsfrekvens vid en förhållandevis uppskruvad upplösning med sin nya OLED-panel för gamingskärmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"LG announced that their 27″ 1440p 480Hz W-OLED panel will enter production in May / June 2024, meaning that the monitors using that panel should be available in late Q3 2024.

We also know that these panels will have improved brightness (1300-nits peak for small HDR highlights and 275-nits for a 100% white window) and the new RGWB subpixel layout for less fringing on small text and fine details."

Källa: displayninja.com

Köpte jue PG27AQDM förra året.. Men kan nog fan tänka mig å köpa en nyare variant redan i år om dem visar sig vara bra.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Om jag bara hade råd! Nu börjar verkligen riktiga drömskärmar komma ut på marknaden. Kul utveckling! 👏

Permalänk
Medlem

Jag har 144hz. Jag har inte tillräckligt med reaktionsförmåga att få fördelar efter detta. Men för e-sport och proffs så gör det ju skillnad i ett tag upp mot 360hz iaf.
Hela systemets delay börjar ju då bli mer av ett problem än displayen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
99:e percentilen

Ja, nu är det dags att öppna ett dedikerat skärmsparkonto tror jag. 💸 What a time to be alive! 😍

(Är mer intresserad av 4K än 480 Hz, men det fina är att det äntligen börjar dyka upp skärmar med mycket små eller inga kompromisser alls – åtminstone på pappret.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

De skall ju komma med 27" i 4K såg jag, och med dessa specs.

Då får jag svårt att låta bli tror jag.
Men det tar nog 6 år innan dessa paneler är nede i dagens IPS och VA-priser.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jävlar vad det börjat hända grejer på skärmmarknaden det senaste året!
Jag avvaktar lite till, speciellt eftersom jag kör alla spel på TV:n just nu (främst just för att det är OLED istället för skärmens IPS), så skärmen skulle sannolikt bli 90%+ surfa/programmera. Men förr eller senare lär det bli en 4K(+) OLED till datorn också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig gå lägre än 32" för min nästa skärm, sugen på LGs 45" OLED med 800R, 240Hz, 3440x1440 men får se vad som kommer framåt!
Känner mig inte riktigt redo för 4K fast man kör med ett 4080.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta blir nog min nästa skärm!

Permalänk
Viking

Okej. NU snackar vi!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Årets skärm? Bra kandidat i alla fall.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

4k 43" oled/w-oled/qd-oled pls!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

For liten,minst 32 annars far det vara.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

4k 43" oled/w-oled/qd-oled pls!

4k 42" w-oled finns ju sen länge

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen tillverkare som kan släppa en 32" 1440p oled?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Det verkligen värt att vänta och vänta med och uppgradera inte bara skärm utan även CPU+Moderkrot och GPU för 2024/2025 för min del.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

4k 42" w-oled finns ju sen länge

Må göra men 15 000 - 20 000kr är inte ett alternativ för alla, samt finns vadå, 1 skärm på svenska marknaden att välja på när de kommer till oled, 42-43" och 16:9

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Förlegad upplösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bad boy rune:

Varför är det ingen tillverkare som kan släppa en 32" 1440p oled?

Relativt kass pixeldensitet på det, speciellt med tanke på detta med annorlunda subpixelstruktur som ger sämre text än 1440p på LCD.
Kanske köra som Laxpudding rekommenderar och köpa 32" 4K och sen köra skalning till de spel som datorn inte orkar i 4K?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Viking
Skrivet av norrby89:

Må göra men 15 000 - 20 000kr är inte ett alternativ för alla, samt finns vadå, 1 skärm på svenska marknaden att välja på när de kommer till oled, 42-43" och 16:9

Finns ju även LG C2 & C3 i 42" för 10-11k.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Min AW3423DWF grejar 165 Hz över DP, men jag har varit för lat att fixa en ny vinklad kabel (förra trasig), så det har blivit HDMI och 100 Hz. Jag märker ingen skillnad.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Finns ju även LG C2 & C3 i 42" för 10-11k.

Well det är tv och inte skärm, funkar säkert upperligt men samtidigt så betalar man då för något jag iallafall inte är intresserad av.

Men får hoppas på att det dyker upp så småningom

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

full 10 bit support i 240hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Förlegad upplösning.

Är det inte den upplösningen som ökar snabbast på steam just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well det är tv och inte skärm, funkar säkert upperligt men samtidigt så betalar man då för något jag iallafall inte är intresserad av.

Men får hoppas på att det dyker upp så småningom

Det är snarare tvärtom. Du får ett OS med appar som håller ned kostnaden på TV;n. Tack vare det får du även styrkretsar som inte bygger på stenåldersteknik. Det blir alltså en bättre skärm till lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well det är tv och inte skärm, funkar säkert upperligt men samtidigt så betalar man då för något jag iallafall inte är intresserad av.

Ahm, du betalar MINDRE tack vare att modellen kan dubblera som "tv".

Huruvida den spelar någon roll om displayen råkar ha en inbyggd tv-mottagare eller inte är en fullständigt förlegad syn. Var istället glad åt att massmarknaden pressar priserna åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ahm, du betalar MINDRE tack vare att modellen kan dubblera som "tv".

well finns som sagt 1 skärm att köpa i Sverige, så inte direkt jämförbart, tänker snarare att en c2 eller c3 eller motsvarande där dom skalat bort tv mottagare, smart funktioner osv skulle lätt Kunnas göras betydligt billigare, dvs jag vill inte betala för något jag inte har nytta av..

Så dom skulle säkert gå att sälja som skärm för 6000-8000kr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av norrby89:

well finns som sagt 1 skärm att köpa i Sverige, så inte direkt jämförbart, tänker snarare att en c2 eller c3 eller motsvarande där dom skalat bort tv mottagare, smart funktioner osv skulle lätt Kunnas göras betydligt billigare, dvs jag vill inte betala för något jag inte har nytta av..

Så dom skulle säkert gå att sälja som skärm för 6000-8000kr.

Tvärtom blir det dyrare när du plockar bort saker.

När du köper TV:n tar du rygg på miljoner TV-köpare och de tillverkningsvolymer de har. Den tillverkningsvolymen finns inte för din specialversion. Det blir alltså dyrare i slutändan att ta bort de funktioner miljoner efterfrågar i syfte att svara mot den omvända efterfrågan på funktioner tusentals inte behöver. Så det sker aldrig.

Nischade produkter utmärks av att de adderar funktioner nischen efterfrågar, likt extremt färgprecision. Men det finns ingen nisch för prylar som subtraherar och saknar saker. Så sluta tänkt i de banorna.

Det här med "jag vill inte betala för något jag inte använder" är en klassisk självknut som jag väldigt ofta stöter på runt just skärmar. Man överväger den sämre produkten baserat på vad den saknar – och väljer bort den bättre produkten baserat på att den har något man inte anser sig behöva.

Vänd på resonemangen istället och utgå från vad du behöver. Då blir det tydligt varför OLED C2 och C3 är en populär bildskärm och varför Asus PG42UQ kostar 18 000 kronor trots att den är som en OLED C2 utan TV-mottagare och utan smart-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tvärtom blir det dyrare när du plockar bort saker.

När du köper TV:n tar du rygg på miljoner TV-köpare och de tillverkningsvolymer de har. Den tillverkningsvolymen finns inte för din specialversion. Det blir alltså dyrare i slutändan att ta bort de funktioner miljoner efterfrågar i syfte att svara mot den omvända efterfrågan på funktioner tusentals inte behöver. Så det sker aldrig.

Nischade produkter utmärks av att de adderar funktioner nischen efterfrågar, likt extremt färgprecision. Men det finns ingen nisch för prylar som subtraherar och saknar saker. Så sluta tänkt i de banorna.

Det här med "jag vill inte betala för något jag inte använder" är en klassisk självknut som jag väldigt ofta stöter på runt just skärmar. Man överväger den sämre produkten baserat på vad den saknar – och väljer bort den bättre produkten baserat på att den har något man inte anser sig behöva.

Vänd på resonemangen istället och utgå från vad du behöver. Då blir det tydligt varför OLED C2 och C3 är en populär bildskärm och varför Asus PG42UQ kostar 18 000 kronor trots att den är som en OLED C2 utan TV-mottagare och utan smart-system.

Som jag förstår det får tillverkarna även in pengar på förinstallerade appar, vilket hjälper till att hålla nere priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Förlegad upplösning.

Fast nej. Upplösning som ökar bara i användare och försäljningen ökar också på 1440p monitors.
Men "ok" förlegad