Permalänk

Game Engine för 3d spel

Tja, har några frågor kring spelutveckling.

För att göra ett 3d spel (low-poly till att börja med), vilken engine är bäst för en relativt ny utvecklare? Söker gärna gratis alternativ med många features till att börja med. Har tittat på Unity, Godot och UE4/5 men framför allt fått tips om Godot.

Permalänk

blender hade en spelmotor men vet inte om den finns kvar

Permalänk
Medlem

Jag är extremt nöjd med Godot. Jag har dock endast pysslat med 2D-projekt. Tröskeln känns betydligt mindre än Unity och GDScript är Pythonlikt och känns fräscht. Man kan även använda C# om man vill. Det är väldigt resurssnålt. Godot är gratis från början till slut såvida du inte ska targeta konsoller.
Det finns väldigt många kanaler på YT där man snabbt kan lära sig grunderna.

Permalänk
Medlem

Vill du bara göra spel för "skoj skull" på hobby nivå och stanna där eller göra det till ett yrke? Helt enkelt vad vill du få ut utav detta och vad vill du kunna göra med det senare?

Alla motorer du nämnde stödjer low poly så på den fronten spelar det ingen roll.
Gällande vilken motor som är "enkel för nybörjare" beror kanske mest på vilket sätt du vill koda i spelet, är du mer van med C#, C++ eller python liknande? Är du inte van med någon av dessa så är det i.s.f. Unreal Blueprint enklast att plocka upp.

Överlag är Blueprint enklast i sig men om du t.ex. är ute efter att bli bättre på t.ex. C# så är det klokt att ta en motor som stödjer det och då är vi tillbaka till första frågan om vad du vill få ut utav detta spelutvecklings-äventyr

Den andra delen av "enklast" är utbudet av tutorials, Unity har en hel del på den fronten men i mitt fall köpte jag några grymma kurser till UE. Om du känner någon som utvecklar spel och som kan hjälpa dig så kan det också vara något att tänka på

Permalänk

Aha, har lärt mig lite C# men framför allt Python, ska ta och testa lite. För nu är det endast en hobby, men vem vet :). Tar och kollar in Unity, Godot och lite annat. Tänker inte att det skadar med ett större omfång. Tack

Permalänk
Skrivet av iXam:

Jag är extremt nöjd med Godot. Jag har dock endast pysslat med 2D-projekt. Tröskeln känns betydligt mindre än Unity och GDScript är Pythonlikt och känns fräscht. Man kan även använda C# om man vill. Det är väldigt resurssnålt. Godot är gratis från början till slut såvida du inte ska targeta konsoller.
Det finns väldigt många kanaler på YT där man snabbt kan lära sig grunderna.

är det svårt att lära sig?