X har tappat tre fjärdedelar av sitt värde

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Vad blir det om man är varken eller?

Högvän? Vänhög?

Skrivet av gummybearkiller:

Lagom...

Skrivet av friArsenik:

Det är som som att gärntvätta, men på ett järnhårt sätt.

jag tror det innefattar att man tar fel på tvättsvampen å rivjärnet.... hatar när det händer

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Twitter var en botmarknad med extremt mycket reklam.
Nu är det bättre men mindre, mera riktigt folk och mindre sponsorer av plattformen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

För kortsiktigt. Först om 5-10 år kan vi se resultatet.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Angående påståendet att han bett annonsörer att dra åt helvete. Såhär sa han “If somebody is going to try to blackmail me with advertising, blackmail me with money, go fuck yourself. Go fuck yourself. Is that clear? I hope it is.”

Jag tolkade hans utspel som att han inte tillåter sig att utpressad av annonsörer. Jag begriper faktiskt inte alls hysterin kring detta. Förväntas man idag vara styrd av annonsörerna?! Är det annonsörerna som ska bestämma vad som tillåts och inte ska tillåtas skrivas på X? Herregud vilken värld. Och Elon är boven här.
Om det inte passar så får dom väl annonsera på FB eller CNN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Angående påståendet att han bett annonsörer att dra åt helvete. Såhär sa han “If somebody is going to try to blackmail me with advertising, blackmail me with money, go fuck yourself. Go fuck yourself. Is that clear? I hope it is.”

Jag tolkade hans utspel som att han inte tillåter sig att utpressad av annonsörer. Jag begriper faktiskt inte alls hysterin kring detta. Förväntas man idag vara styrd av annonsörerna?! Är det annonsörerna som ska bestämma vad som tillåts och inte ska tillåtas skrivas på X? Herregud vilken värld. Och Elon är boven här.
Om det inte passar så får dom väl annonsera på FB eller CNN.

Absolut inte, han är fri att säga och göra som han vill men det är även företagen som köper annonserna, varför ska han grina när de lämnar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Angående påståendet att han bett annonsörer att dra åt helvete. Såhär sa han “If somebody is going to try to blackmail me with advertising, blackmail me with money, go fuck yourself. Go fuck yourself. Is that clear? I hope it is.”

Jag tolkade hans utspel som att han inte tillåter sig att utpressad av annonsörer. Jag begriper faktiskt inte alls hysterin kring detta. Förväntas man idag vara styrd av annonsörerna?! Är det annonsörerna som ska bestämma vad som tillåts och inte ska tillåtas skrivas på X? Herregud vilken värld. Och Elon är boven här.
Om det inte passar så får dom väl annonsera på FB eller CNN.

Skrivet av LeVvE:

Absolut inte, han är fri att säga och göra som han vill men det är även företagen som köper annonserna, varför ska han grina när de lämnar?

Precis det här, det är otroligt löjligt att göra utspel om att bli utpressad när folk väljer att lägga sina marknadsföringspengar nån annanstans.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Så går det när man flyger för nära solen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Angående påståendet att han bett annonsörer att dra åt helvete. Såhär sa han “If somebody is going to try to blackmail me with advertising, blackmail me with money, go fuck yourself. Go fuck yourself. Is that clear? I hope it is.”

Jag tolkade hans utspel som att han inte tillåter sig att utpressad av annonsörer. Jag begriper faktiskt inte alls hysterin kring detta. Förväntas man idag vara styrd av annonsörerna?! Är det annonsörerna som ska bestämma vad som tillåts och inte ska tillåtas skrivas på X? Herregud vilken värld. Och Elon är boven här.
Om det inte passar så får dom väl annonsera på FB eller CNN.

När musk unbannar folk som Nick Fuentes, Alex Jones m.fl så står det honom såklart fritt att göra det.

Men, att därefter gnälla när annonsörer tar sina annonsdollars och spenderar dom någon annanstans för att de inte vill synas bredvid den sortens innehåll som dessa personer skapar - well, det är ju en rak följd av hur saker och ting fungerar och öht inget att bli förvånad över imo.

Numera ser jag mest reklam om cryptoscams och liknande, kan knappt komma ihåg senast jag såg reklam från ett välrenommerat företag på Twitter. Kan vart nån kinesisk eller koreansk biltillverkare kanske ..

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Kontot X som syns i artikeln förresten, stals rakt av från den Twitter-användare som haft det sedan 2007. Ingen stor grej i det hela men en annonsplats bör försöka framstå som seriös för att locka kunder. Uppvisar man återkommande dåligt omdöme så blir det svårare att sälja sin produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och ännu en gång startar redaktionen en tråd om ett väldigt kontroversiellt ämne som leder till de politiska diskussioner (eller snarare pajkastningar) som sägs inte vara tillåtna. Varför, gång på gång på gång? Skriv nyheten, men ge fasen i att ha en öppen tråd om det.

Är det verkligen så svårt att göra som Enviro säger nedan?

Skrivet av Enviro:

Nu blev det en ordentlig rensning av tråden! Observera att regler finns. Diskutera nyheten, inte saker runt omkring.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av maweric:

Hur järntvättar man någon? Är det typ ett stålbad?

Kort version: https://m.youtube.com/watch?v=Z1EA2ohrt5Q

Lång (och superintressant) version: https://m.youtube.com/watch?v=9apDnRRSOCk

Det han säger kan appliceras på hur fåren fungerar idag.

Och när detta vansinne stoppats, efter Elons övertagande, så sjunker såklart frekvensen av aktivitet på plattformen då de som är vana att härja där inte kan det på samma vis längre.

Jag tycker dom som värderar ett bolag ska ha med sånt i sina beräkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Helt underbart, hoppas på att fler inser att det bara är en plattform fylld av hat nu mera som Musk förespråkar

tycker din post utstrålar rätt mycket hat faktiskt

Permalänk

Twitter har alltid varit skit, då som nu. Driven av polarisering och hat (från alla idelogiska håll), då som nu. Världen hade varit bättre utan twitter/X.

Permalänk
Medlem

Musk har en bra vision med X, känns det som iaf, men det märks tydligt att det är knapert finansiellt nu med tanke på vilka typer av annonser som dyker upp.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

En invändning mot matematiken i denna nyhet (och dess regelbundna föregångare från varje tillfälle då någon räknat på f.d. Twitters fallande värde) är att Musks 44md mest troligt var ett överpris. "Vanliga" marknadsindikatorer på värde kan inte användas för att jämföra med vad Musk betalade. Företagsvärdering är såklart ingen exakt vetenskap, men tar vi siffran 25md istället (från länken ovan) så skulle det snarare röra sig om ett ca 50%-igt värdetapp.

Värdet för Elon Musk själv är förstås någonting annat, men om vi antar att han tyckte 44md var värt det (även om han själv försökte få ner priset efter köpet) så är det hans egen värdering av X nu som vi borde jämföra med - en siffra som vi såklart omöjligt kan få ett ärligt svar på.

Att Musk köpte Twitter till överpris var rimligen medvetet, han var rätt tydlig med att han inte köpte det för profit utan för att han hade en vision om vad det skulle bli ("digital town square where matters vital to the future of humanity are debated" osv.). Att acceptera lägre annonsintäkter för ökad yttrandefrihet är inte orimligt, det är knappast så att det samtal som vaskar fram framtidens mest revolutionerande idéer också är det samtal som låter annonsörer sälja mest junk. Men jag tror han grovt missberäknade hur komplext yttrandefrihet är i praktiken, samt i förlängningen hur man behåller en tillräckligt stor och blandad användarbas att man kan få både den ekonomi och den nivå på diskussion som han väntar sig. Så jag tror inte att hans personliga värdering av X idag är i närheten av vad han ville att den skulle vara.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

... det är knappast så att det samtal som vaskar fram framtidens mest revolutionerande idéer...

Länge sen du var på Twitter? Vad det än var för ett par år sen så är det en dumpster fire idag där folk bara skriker på varandra, inga samtal förs.

Och musk har ju, riktigt effektivt måste ju tilläggas, dödat all förtrolighet man kunde ha till mediet. Med the blue checkmark som fanns tidigare så kunde man vara säker på att kontot var den person/institution som den utgav sig för att vara. Det gjorde att vi kunde ha tilltro till rapportering vad gällde omvärlden, nyheter, akutsituationer och liknande. Något som gjorde Twitter SJUKT användbart.

Idag vet vi väl alla hur det gick med det...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Länge sen du var på Twitter? Vad det än var för ett par år sen så är det en dumpster fire idag där folk bara skriker på varandra, inga samtal förs.

Hehe, nä mina interaktioner med Twitter/X både före och efter Musk har begränsats till direktlänkar till tweets som folk skickat till mig i andra fora, så jag har egentligen ingen egen erfarenhet av samtalsklimatet där. Men jag är inte förvånad av din beskrivning, jag resonerade mer principiellt.

Det optimala för annonsförsäljning måste inte vara det mest optimala samtalsklimatet. Men skälet till att annonsörer drar sig ur nu har nog mer att göra med de saker du nämner, som är dåliga för både för samtalsklimatet och annonsvärdet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

En annan värdering

Jag tycker att detta blogginlägg känns trovärdigare.

https://uncharles.substack.com/p/stacked

Det är konstigt hur mycket och tydligt den publika opinionen påverkar nyheterna vi läser idag. Just nu finns det uppenbart krafter som vill trycka ner Elon och plötsligt blir alla nyhetsmedia helt okritiska till allt negativt som skrivs om Elon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Citat: Richest Man in the World By 28th December 2023, Top Billionaire List
As of December 2023, the richest person in the world is Elon Musk, the CEO of electric car company Tesla and aerospace manufacturer SpaceX. He is currently worth an estimated $232.5 billion, according to Forbes. Musk surpassed Bernard Arnault of France, who is the CEO and chairman of luxury goods giant LVMH, to take the top spot in June 2023. Arnault’s current net worth is estimated to be $178.5 billion.

källa

Se där, då måste han ha gått om igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Se där, då måste han ha gått om igen

Det gäller att hänga med innan man yttrar sig.

Permalänk
Medlem

Vore fantastiskt om han kunde köpa upp META och föra facebook och instagram till samma öde. Då kanske vi hade fått se människor på våra gator igen istället för robotar.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Vore fantastiskt om han kunde köpa upp META och föra facebook och instagram till samma öde. Då kanske vi hade fått se människor på våra gator igen istället för robotar.

förutom det självklare att det skulle skapas/flyttas till andra plattformar, så twittrar folk fortfarande för fullt. X/twitter är inte död, bara (reklam)intänkterna som gått ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Länka gärna exempel på hat. Jag har då inte sett något.
Du kanske följer fel personer?

Denna har 29 likes för närvarande. En skribent och 29 likare som inte har en susning om vad resten av världen ser utan problem. Undrar varför...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Denna har 29 likes för närvarande. En skribent och 29 likare som inte har en susning om vad resten av världen ser utan problem. Undrar varför...?

Jag är ju genuint nyfiken på vad det är för hat folk pratar om.
Personligen så har jag varit förskonad från det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Twitter var en botmarknad med extremt mycket reklam.
Nu är det bättre men mindre, mera riktigt folk och mindre sponsorer av plattformen

Twitter är väl nästan uteslutande bottar nu?

Alla människor har ju dragit från den plattformen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Sluta rensa kommentarer som är relevanta. Det är jättedåligt att ni cencurerar så mycket. Det skapar en jättedålig värld.

Det tycker jag helt ärligt låter som en urusel idé. Antingen så publicerar man artikeln och tar konsekvenserna av det, eller så publicerar man den inte alls. Vi ska inte hålla på med amerikanska otyg som avsiktiga ekokammare.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

När man inte kan använda en platform för att massvis manipulera/järntvätta människor med bot-armeer, visst tappar den sitt värde.

Twitter är fortsatt fullproppat med botar, och det har blivit markant värre senaste tiden. Jag har fått drivor av botkloner som följer mig, ofta med en AI-genererad avatar bestående av någon tjej som man bara ser bakhuvudet på, som spottar ur sig "visdomsord" i form av slitna klyschor och annat diverse alldagligt dravel, normalt med identisk eller nära-identisk copy-pasta av varandras tweets, bara inte i samma tidsordning. Vissa av dem betalar dessutom för blåbock (och det är uppenbart att särskilt en statlig aktör kan finansiera en babiljard köpta twitterbotar med ett fniss). Botarna är inte där för skojs skull, självklart finns det en påverkansagenda, kort- eller långsiktig.

Nej, den verkliga anledningen till värderaset är att Musk kontinuerligt skjuter sig själv i fötter och ben med automatkanon, med till synes oändlig ammunition.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag är ju genuint nyfiken på vad det är för hat folk pratar om.
Personligen så har jag varit förskonad från det.

Kanske bara extremt olika syn på vad hat är för något?

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Vet inte om det är algoritmen som spökar för mig men det enda jag ser på threads verkar vara agitatorer som jagar klicks, återkommande teman är "Vita kan inte utsättas för rasism", "transpersoner är/är inte x y z", samt män/kvinnor är (insert valfri brist) och liknande.

Låter precis som twitter gjorde innan Elon tog över. Verkar logiskt, dessa människor lämnade twitter och sitter nu på threads och fortsätter göra samma sak som dem redan har gjort i flera år. Sociala medier fortsätter vara rent skräp och gräs är grönt.

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Precis det här, det är otroligt löjligt att göra utspel om att bli utpressad när folk väljer att lägga sina marknadsföringspengar nån annanstans.

Handlar inte om det. Det handlar om att dessa företag använder deras maktposition för att driva agenda. Dem "väljer inte bara att annonsera någon annanstans", dem ställer orealitiska krav på den dem vill annonsera hos. En youtuber gör någonting dumt (pewdiepie adpocalypse), sen straffas både youtube och alla youtubers kollektivt på grund av detta. Jag tycker man måste få dra en gräns hur mycket man vill låta andra företag styra och ställa över ens egna även om många inte vill att man ska få göra det. Det problematiska är egentligen hur beroende internet är av reklam, och hur stor påverkan det har på den offentliga opinionen. Det enda dessa reklam företag bidrar till samhället är echo chambers och polarisering.