Samsung presenterar tre nya QD-OLED-skärmar med spelfokus

Permalänk
Melding Plague

Samsung presenterar tre nya QD-OLED-skärmar med spelfokus

Bolagets färska QD-OLED-skärmar sträcker sig från en välvd ultrabred 49-tummare till en betydligt nättare 27 tumsvariant i platt utförande med bildförhållandet 16:9.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av Samsungs QD-OLED hur bra man kan läsa text på dem? Har hört lite blandade åsikter om QD-OLED på just den fronten.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Viking

Nu snackar vi! 360Hz OLED är ju drömmen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Är det någon som har erfarenhet av Samsungs QD-OLED hur bra man kan läsa text på dem? Har hört lite blandade åsikter om QD-OLED på just den fronten.

Det störde mig första veckorna, och egentligen efter att jag blivit tillsagd vad jag ska leta efter. Men nu snart ett år senare är det inget jag tänker på.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Är det någon som har erfarenhet av Samsungs QD-OLED hur bra man kan läsa text på dem? Har hört lite blandade åsikter om QD-OLED på just den fronten.

Inte det minsta problem på AW3423DW för mig, känns jämförbart med en IPS. Jag kör visserligen med 125% skalning och sitter kanske 80cm bort.

Permalänk
Medlem

Va det någon av dessa som rtx 4090 inte orkade driva och man behövde ett amd kort?

Edit: Jag hittade https://hothardware.com/news/rtx-4090-unable-hit-240hz-samsun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Det störde mig första veckorna, och egentligen efter att jag blivit tillsagd vad jag ska leta efter. Men nu snart ett år senare är det inget jag tänker på.

Skrivet av Halldin:

Inte det minsta problem på AW3423DW för mig, känns jämförbart med en IPS. Jag kör visserligen med 125% skalning och sitter kanske 80cm bort.

I värsta fall är det något man inte tänker på efter ett tag alltså. Bra att veta.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

"Sist men inte minst har vi Odyssey OLED G6 (G60SD), vilket är den minsta skärmen i uppställningen"
Får se vad prislappen landar på..

Permalänk
Jubileumsmästare

Finns det några spekulationer om priset på G8:an?
Nånstans mellan 12 000 och 25 000 kronor?

Permalänk
Skrivet av Varg:

Är det någon som har erfarenhet av Samsungs QD-OLED hur bra man kan läsa text på dem? Har hört lite blandade åsikter om QD-OLED på just den fronten.

Det har blivit bättre i Windows bland menyer, Utforskaren m.m men ser yttepytte värre i ut i t ex Chrome och på ljus text i vissa statiska bilder, både i och utanför spel. Övre raden av texten har en svag grön ton och nedre raden har en svag rosa ton. Jag stör mig inte alls på det då det inte syns i spel eller spels UI, vilket är det jag enbart använder den för. Och lite SweC såklart

Visa signatur

21:9

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Donnerstal:

Nu snackar vi! 360Hz OLED är ju drömmen.

Ser fram emot att se motion performance på den. Hoppas Monitors Unboxed plockar upp den snabbt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Varg:

Är det någon som har erfarenhet av Samsungs QD-OLED hur bra man kan läsa text på dem?

Rent generellt så borde ju MS uppdatera cleartype för stöd för andra pixelstrukturer än endast ren RGB som idag, tycker man.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon132576:

Rent generellt så borde ju MS uppdatera cleartype för stöd för andra pixelstrukturer än endast ren RGB som idag, tycker man.

Ja, verkligen. Det är rätt förbluffande att de inte gjort det för länge sedan. Det finns till och med tredjepartsprogram (som MacType -- det är inte för Mac, utan från början för att efterlikna utseendet fonter har på Mac) där man kan specifiera subpixel-layout manuellt, men vad jag förstått så gäller detta inte i alla program.
Kanske kan inte MS heller fixa det i alla program, men nog lär många av de viktiga åtgärdas om ClearType har bra stöd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Rent generellt så borde ju MS uppdatera cleartype för stöd för andra pixelstrukturer än endast ren RGB som idag, tycker man.

Ja, det skulle nog inte skada.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att MSI skulle annonsera liknande modeller på CES också. Blir fint med lite konkurrens i det här segmentet, även om det i grunden är samma paneler överallt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon132576:

Rent generellt så borde ju MS uppdatera cleartype för stöd för andra pixelstrukturer än endast ren RGB som idag, tycker man.

Cleartype stöder BGR också. Sen finns det program som inte använder cleartype alls, eller som kör sin egen lösning som förutsätter RGB. Många websidor definierar egna fonter som saknar cleartype-hinting. Den enda 100%-iga lösningen är att vi slutar köpa lågupplösta skärmar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, verkligen. Det är rätt förbluffande att de inte gjort det för länge sedan. Det finns till och med tredjepartsprogram (som MacType -- det är inte för Mac, utan från början för att efterlikna utseendet fonter har på Mac) där man kan specifiera subpixel-layout manuellt, men vad jag förstått så gäller detta inte i alla program.
Kanske kan inte MS heller fixa det i alla program, men nog lär många av de viktiga åtgärdas om ClearType har bra stöd.

Jag har testat massa olika profiler till MacType men alltid tyckt att det sett värre ut. Passar på något sätt inte med Windows, sen är det som du säger inte alla appar som har stöd vilket gör att det bara blir en konstig upplevelse.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Va det någon av dessa som rtx 4090 inte orkade driva och man behövde ett amd kort?

Edit: Jag hittade https://hothardware.com/news/rtx-4090-unable-hit-240hz-samsun...

Det gäller bara Neo G9 som bygger på dubbla 4k skärmar. Ska inte vara ett problem på den här G9 som bygger på dubbla 1440p skärmar

Skrivet av Revolverjesus:

"Sist men inte minst har vi Odyssey OLED G6 (G60SD), vilket är den minsta skärmen i uppställningen"

Haha ja den var ju humor i formulering, undrar om det var medvetet?
”Sist och minst” hade ju varit en bättre variant

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför 21:9 UW 38" typ glömdes bort?
Det släpptes några skärmar, främst den från LG och Dell/Alienware. Sen dog det ut.

Var ju ett perfekt format.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Någon som vet varför 21:9 UW 38" typ glömdes bort?
Det släpptes några skärmar, främst den från LG och Dell/Alienware. Sen dog det ut.

Var ju ett perfekt format.

Har låtit bli att köpa ny skärm bra länge nu i väntan på att det skall släppas en 38" 3840x1600.
Verkar som jag får vänta ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallie:

Har låtit bli att köpa ny skärm bra länge nu i väntan på att det skall släppas en 38" 3840x1600.
Verkar som jag får vänta ett tag till

Om det släpps en 40-45" 21:9 UW med bra upplösning kan du få min ^^

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Någon som vet varför 21:9 UW 38" typ glömdes bort?
Det släpptes några skärmar, främst den från LG och Dell/Alienware. Sen dog det ut.

Var ju ett perfekt format.

Håller helt med, jag har en Dell 38" med 3840x1600 på jobbet och en Asus 34 med 3440x1440 hemma - det känns rätt beigt att uppgradera den hemma just nu, verkligen inte sugen på 45"+ med 5120x1440, jag vill ha mer höjdpixlar om jag ska uppgradera, och det känns lite sidledes att gå till en 32" 4K istället.

Det är väl i princip bara LG som släpper nya 38":or, men har inte sett några recensioner på denna än:
https://www.notebookcheck.net/LG-UltraWide-38WR85QC-W-unveile...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Cleartype stöder BGR också.

Okej, men just specifikt OLED (som ju är på frammarsch nu för både desktop och bärbara) verkar ha strukturer som är mer triangelformade än den linjära struktur vi haft i decennier nu med LCD, och då ser det ju konstigt ut om inte hänsyn tas för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

I värsta fall är det något man inte tänker på efter ett tag alltså. Bra att veta.

Samsung har en 2nd gen QD OLED sen 2023 som ger bättre text med en annan subpixellayout. Sen blir problemet svårare att se med högre pixeltäthet, så de nya 4K 32" bör vara ännu bättre än de tidigare testade 1440p.

Pressinfo etc
https://tftcentral.co.uk/articles/second-generation-qd-oled-p...

Recension på en nyare QD OLED
https://tftcentral.co.uk/reviews/asus-rog-swift-oled-pg49wcd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Samsung har en 2nd gen QD OLED sen 2023 som ger bättre text med en annan subpixellayout.

Som jag fattar det så är väl den fundamentala triangel-layouten fortfarande kvar… det som skiljer är att själva subpixlarna är lite större o blockigare samt sitter lite tätare.
Så en liten förbättring men problemen kvarstår.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Någon som vet varför 21:9 UW 38" typ glömdes bort?
Det släpptes några skärmar, främst den från LG och Dell/Alienware. Sen dog det ut.

Var ju ett perfekt format.

Formatet i detta fall handlar nog om att alla tre skärmar går att bygga med samma panel och pixeltäthet? Om man tar panelen till den lilla skärmen på 27 tum och gör en slutprodukt dubbelt så bred så blir det 49 tum. Jag har inte dubbelkollat men samma grundpanel i tillverkningen skulle också kunna ge 1440p i 27tum eller en 4K i 32tum. Om det stämmer så är det ju rätt smart tillverkningsmässigt. Att bara den lilla har 360Hz kan ju vara artificiellt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Är det någon som har erfarenhet av Samsungs QD-OLED hur bra man kan läsa text på dem? Har hört lite blandade åsikter om QD-OLED på just den fronten.

Jag är extremt känslig och trodde först jag skulle behöva lämna tillbaka skärmen. Kört Mactype, provat mängder med configs och även gjort en egen med lyckat resultat (https://github.com/snowie2000/mactype/issues/932#issuecomment...), men nu måste nästan Windows 11 uppdaterats med stöd för jag tänker aldrig på det. Kanske är att jag inte letar efter det på samma nivå eller att ögonen på något sätt vant sig 🤷‍♂️

Har G8 34" och älskar verkligen denna skärmen. Snygg design och bilden är något annat. Lite livrädd för burn-in dock men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om det släpps en 40-45" 21:9 UW med bra upplösning kan du få min ^^

Om du kan tänka dig LG:s OLED paneler så finns det nog hopp - men det kan ta ett tag...
https://tftcentral.co.uk/news/monitor-oled-panel-roadmap-upda...
https://tftcentral.co.uk/news/monitor-oled-panel-roadmap-upda...
LG har på gång en 45″ ultrawide panel (UHD) på 5120 x 2160 och 165Hz refresh rate
Risk den inte landar förrän 2025 dock...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som jag fattar det så är väl den fundamentala triangel-layouten fortfarande kvar… det som skiljer är att själva subpixlarna är lite större o blockigare samt sitter lite tätare.
Så en liten förbättring men problemen kvarstår.

Vi får väl se när det kommer recensioner på skärmarna nästa år. Även LG släpper 32 4K panel med sin OLED teknik. Blir ett intressant år för bildskärmar till datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Okej, men just specifikt OLED (som ju är på frammarsch nu för både desktop och bärbara) verkar ha strukturer som är mer triangelformade än den linjära struktur vi haft i decennier nu med LCD, och då ser det ju konstigt ut om inte hänsyn tas för det.

QD-OLED har en triangelformad struktur medan WOLED har en RBG-layout med en vit subpixel (osäker på i vilken ordning den vita subpixeln sitter såhär på rak arm).