USB-Hub för Laptop Docka & Stationär dator samtidigt

Permalänk
Medlem

USB-Hub för Laptop Docka & Stationär dator samtidigt

Hej!

Jag vet inte om jag placerar denna tråden i helt rätt del av forumet, men vi chansar så får någon snäll admin flytta om det blev fel.

Jag har ganska nyligen fixat till min hemmastation så nu har jag mina skärmar kopplade till både min stationära gamingdator men också en vanlig USB-C docka från Dell. Supersmidigt för nu kan jag hoppa mellan stationära & laptop genom ett snabbt knapptryck på skärmen.

Det jag inte har fått ordning på är dock mus och tangentbord. För nuvarande får jag koppla ur tangentbordet ur stationära och sedan koppla in i dockan. Absolut inte en lösning värd 2024.

Jag är nu på jakt efter typ en liten USB HUB som jag kan placera här på väggen bredvid mig. Den USB-hubben vill jag koppla till både USB-C dockan jag har för laptop och till min stationära dator och jag vill med ett knapptryck kunna byta mellan docka och stationär.

Är det någon av er som har koll på om det finns en produkt likt detta? Jag vill alltså inte behöva koppla in och ut kablar hela tiden för att få det att fungera.

Med vänlig hälsning,
Pontus Andersson.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Har du oftare båda datorerna igång kan det fungera med mouse without borders / barrier eller liknande för tangentbord och mus.

Annars kom jag just på en cool idé som skulle kunna lösa problemet även annars:
ta en gammal slö raspberry pi 1 eller 2 och installera en desktop med barrier med dina två andra datorer som klienter.
(Det krävs förstås en död skärmyta för servern också men istället för att hacka kod kan man bara lägga något nedanför.)

Permalänk
Medlem

Kvm-switch kanske kan vara ett alternativ, men det beror lite på vilka in-/utgångar skärmarna och datorerna har samt vilka upplösningar och hz de ska köras i.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Har du oftare båda datorerna igång kan det fungera med mouse without borders / barrier eller liknande för tangentbord och mus.

Annars kom jag just på en cool idé som skulle kunna lösa problemet även annars:
ta en gammal slö raspberry pi 1 eller 2 och installera en desktop med barrier med dina två andra datorer som klienter.
(Det krävs förstås en död skärmyta för servern också men istället för att hacka kod kan man bara lägga något nedanför.)

Haha det känns lite för krångligt? Jag vill egentligen bara en något där jag enkelt kan byta USB från en dator till en annan dator utan krångel.

Skrivet av shugge:

Kvm-switch kanske kan vara ett alternativ, men det beror lite på vilka in-/utgångar skärmarna och datorerna har samt vilka upplösningar och hz de ska köras i.

Det känns dyrt? Finns det inget liknande för enbart USB? Skärmarna och allt fungerar ju precis som jag vill redan.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det känns dyrt? Finns det inget liknande för enbart USB? Skärmarna och allt fungerar ju precis som jag vill redan.

Jo, det är bara att söka efter usb-switch så hittar du säkert vad du letar efter.

Tänkte att det är smidigare med enbart ett knapptryck för att växla dator och input enheter samtidigt. Jag har en kvm switch som jag köpte för en ca 700kr på Amazon för att växla mellan privat stationär och jobblaptop som är dockad.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det känns dyrt? Finns det inget liknande för enbart USB? Skärmarna och allt fungerar ju precis som jag vill redan.

Du letar efter en Aten US224. OBS alla tangentbord gillar inte den. Så testa med öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Du letar efter en Aten US224. OBS alla tangentbord gillar inte den. Så testa med öppet köp.

Oh, det ser ut som exakt det jag är ute efter!

Tack allesammans för hjälpen, jag ska beställa en och se om den fungerar.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Själv använder jag Aten US234 istället med stöd för USB 3.2 Gen1. Fungerar inte så bra med webbkameror, men tangentbord, möss, hörlurar och högtalare har inte varit några problem.