Foto påstås visa Core i9-14900KS – första processorn över 6 GHz

Permalänk
Melding Plague

Foto påstås visa Core i9-14900KS – första processorn över 6 GHz

En användare på kinesiska sociala nätverket QQ har delat ett foto som påstås visa Intels kommande Core i9-14900KS som enligt rykten blir först med turbo över 6 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

13900K, nu ännu mer överklockad! Hela 1.6% snabbare än senaste året, med bara dubblerad energianvändning! Köp, köp, KÖP!

Permalänk
Medlem

Galet att man inte fått saker att snurra snabbare. 3Ghz hade man ju för över 20 år sedan. Hade nån sagt till mig att man bara kom till det dubbla först 2024 hade jag skrattat åt dem

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Galet att man inte fått saker att snurra snabbare. 3Ghz hade man ju för över 20 år sedan. Hade nån sagt till mig att man bara kom till det dubbla först 2024 hade jag skrattat åt dem

Du har ju några kärnor mer än för 20 år sedan...
IPC har också ökat ganska markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Galet att man inte fått saker att snurra snabbare. 3Ghz hade man ju för över 20 år sedan. Hade nån sagt till mig att man bara kom till det dubbla först 2024 hade jag skrattat åt dem

Så blir det när man stirrar sig blind på klockfrekvens.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Ju snabbare dator man har ju snabbare utför den sina arbetsuppgifter, vilket innebär att vi som sitter bakom skärmen får mindre raster när vi väntar på att datorn ska bli klar. Så förbjud dessa snabba processorer!

Skämt åsido det är roligt det går framåt. Jag själv är en person som vill ha mycket datakraft, men någon procent snabbare dator, med resultat av väldigt mycket varmare, så väljer jag den lite slöare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du har ju några kärnor mer än för 20 år sedan...
IPC har också ökat ganska markant.

Ja, jag klagar inte. Jag bara minns hur det var när gigahertzracet var det som gällde.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du har ju några kärnor mer än för 20 år sedan...

Beror väl på. Kanske i övre segmenten, men en budgetlaptop har ju inte mer kärnor än en gammal Phenom II från 2008, så det har ju inte heller riktigt skenat på alla håll och kanter. Och det säljs fortfarande flång nya datorer med lika mycket RAM som på den tiden vilket är helt mindblowing egentligen med tanke på hur täta perioder all form av datorkapacitet brukade dubblas. Backar man lika många år dessförinnan så är utvecklingen mycket mer markant.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Beror väl på. Kanske i övre segmenten, men en budgetlaptop har ju inte mer kärnor än en gammal Phenom II från 2008, så det har ju inte heller riktigt skenat på alla håll och kanter. Och det säljs fortfarande flång nya datorer med lika mycket RAM som på den tiden vilket är helt mindblowing egentligen med tanke på hur täta perioder all form av datorkapacitet brukade dubblas. Backar man lika många år dessförinnan så är utvecklingen mycket mer markant.

Det är helt klart som du säger, långsammare nu än innan på många sätt

Utveckligen per år är långt lägre nu än förr, men det finns många rent fysikaliska anledningar till varför det blir så

Helt sjukt att Apples basmodeller för många många tusen har 8GB ram fortfarande, nästan skrattretande helt ärligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Beror väl på. Kanske i övre segmenten, men en budgetlaptop har ju inte mer kärnor än en gammal Phenom II från 2008, så det har ju inte heller riktigt skenat på alla håll och kanter. Och det säljs fortfarande flång nya datorer med lika mycket RAM som på den tiden vilket är helt mindblowing egentligen med tanke på hur täta perioder all form av datorkapacitet brukade dubblas. Backar man lika många år dessförinnan så är utvecklingen mycket mer markant.

Det beror väll på behovet tänker jag, det behövs kanske inte så snabb hårdvara för att surfa och skriva något i notepad. Långsamma samt energieffektiva chip kommer alltid att behövas. Tillverkaren erbjuder alternativ, och kunder fortsätter att köpa.

Sitter själv på en Surface Pro X som hänger med överallt; den gör surf, mail och enklare grejer riktigt bra, portabel med hyfsad batteritid.

Permalänk
Medlem

Drar endast 500 watt under belastning.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att detta kommer från Kina. Vet en del som binnar 14900k där borta och fler och fler klarar dessa hastigheter utan problem med en 360 AIO. Klart, skall man använda de till rendering mestadels får man räkna med 370w med allt på, så det kräver sin man av kylning. Men till spel drar de inte så våldsamt normalt sett. Typiska AAA spel någonstans mellan 130w-150w, men det finns ju outliers, såsom The last of us som är helt enormt cpu krävande.
Många glömmer ju bort att 14900k är ganska lik AMD's toppmodell när det gäller effekt vid hård belastning, tex rendering. Skiljer väl 10-15%ca. Om en cpu drar 250w eller 275w vid hård belastning tror jag inte spelar nån roll.

Skulle hellre vilja se att dessa binnas med en bättre MC då det är det som är flaskan nu. De allra flesta klarar DDR5 8000, men ganska få klarar mer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

"150W" och jorden är platt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

"150W" och jorden är platt.

The thermal design power (TDP), sometimes called thermal design point, is the maximum amount of heat generated by a computer chip or component (often a CPU, GPU or system on a chip) that the cooling system in a computer is designed to dissipate under any workload.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa, drar 400 watt och omöjlig att kyla utan undervolting eller exotisk kylning?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du har ju några kärnor mer än för 20 år sedan...
IPC har också ökat ganska markant.

Fick leta lite, men hittade ett aktuellt postat resultat med en Pentium D @ 3,0 GHz i GB6 databasen.

Ställer man en sådan mot en 14900K har single-thread prestanda ökat nästan x19 gånger, vilket betyder att "IPC" ökat med strax under en tiopotens. Fast egentligen har IPC "bara" ökat ~6,7 gånger för Intels del då PIII hade ~40 % högre IPC ställt mot P4.

Rejäl ökning, men ändå inte i närheten de ökning i single-thread prestanda vi hade under alla de år när Dennard scaling fungerade och frekvensen kunde bumpas med en faktor 2x var 18-24 månad

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En sminkad uppskrämd 13900ks som drar mer ström än va Stockholmsstad gör av med på ett helt år o kan nu värma upp ett helt lägenhetskomplex helt på egen hand!

Nja nå bättre lär intel komma med om dom ska hänga med amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Låt mig gissa, drar 400 watt och omöjlig att kyla utan undervolting eller exotisk kylning?

De som köper dessa för nästan 10k kör nog med hyffsad kylning också och det är ju bara under max belastning den suger så mycket kräm, tror de är rätt bra binnade med ( det är inte omöjligt att "KS" drar ungefär lika mycket som en "K" )

Själv rycker det allt lite i cpu-baguetten när man tänker på 6,2 ghz riktigt coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Låt mig gissa, drar 400 watt och omöjlig att kyla utan undervolting eller exotisk kylning?

13900 KS drar uppåt 450 watt under belastning, så den här lär vara ännu roligare. Fel av mig, det var hela systemet som drog 450 watt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Alltid lika underhållande med bilder på kommande processorer. ALLA ser likadana ut. Det är bara texten som är annorlunda, så nyhetsvärdet är vid absoluta nollpunkten. Det är för övrigt oerhört lätt att fejka en bild på en så generisk produkt som en processor, även om detta mycket väl kan vara äkta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fick leta lite, men hittade ett aktuellt postat resultat med en Pentium D @ 3,0 GHz i GB6 databasen.

Ställer man en sådan mot en 14900K har single-thread prestanda ökat nästan x19 gånger, vilket betyder att "IPC" ökat med strax under en tiopotens. Fast egentligen har IPC "bara" ökat ~6,7 gånger för Intels del då PIII hade ~40 % högre IPC ställt mot P4.

Rejäl ökning, men ändå inte i närheten de ökning i single-thread prestanda vi hade under alla de år när Dennard scaling fungerade och frekvensen kunde bumpas med en faktor 2x var 18-24 månad

Instruktioner per klockcykel är inte exakt samma som prestanda per klockcykel även om det handlar om x86-64 i båda fallen. Sedan Pentium-D har det tillkommit massa nya instruktioner som gör mer jobb per instruktion, t ex AVX. Tittar vi på någon slags "generell" underliggande prestanda har jag svårt att tänka mig att det ökat så mycket. T ex kompilering eller att svara på web-requests för en server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

13900 KS drar uppåt 450 watt under belastning, så den här lär vara ännu roligare.

Sen när då? 13900ks drar snarare runt 350 watt medans 14900k drar runt 400 watt så tror 450 watt är ganska rimligt för 14900ks vid full last.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Sen när då? 13900ks drar snarare runt 350 watt medans 14900k drar runt 400 watt så tror 450 watt är ganska rimligt för 14900ks vid full last.

https://tpucdn.com/review/intel-core-i9-14900k/images/power-multithread.png

Det var för hela systemet. Jag läste fel - my bad.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det var för hela systemet. Jag läste fel - my bad.

Okej tänkte väll, liksom sure 13900k och 13900ks kan lätt va uppe och nosa vid 450 watt men inte utan att man låser upp/överclockar dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Galet att man inte fått saker att snurra snabbare. 3Ghz hade man ju för över 20 år sedan. Hade nån sagt till mig att man bara kom till det dubbla först 2024 hade jag skrattat åt dem

Med Pentium 3 så var de flesta modeller under 1000 Mhz och sen kom det en 1 GHz och sen ännu snabbare.
Men de över 1GHz var inte så vanliga.

När Pentium 4 kom var de långsammare per MHz.
So om du tog snabbaste Pentium 3 mot långsammaste Pentium 4 så kunde Pentium 3 vinna.

Men när Pentium 4 kom så ökade klockfrekvenserna relativt snabbt och det dröjde inte länge förrän en 2GHz modell.
Från processorer strax över gigahertzen till 2GHz i ett nafs, nästan.

Sen fortsatte Pentium 4 upp till 3GHz och sen ytterliggare lite längre.
Var det 3,6GHz eller 3,8GHz som blev den högst klockade Pentium 4 ? (utan överklockning)

Med överklockning så gick det att pressa ännu längre...
Pentium 4 var först över 8GHz för överklockade processorer.

Pentium 4 var inte så snabb per MHz men gjorde mycket för att öka klockfrekvenser.
Pentium 4 var också först med HyperThreading (senare modeller)
Så processorn kunde köra hela 2 trådar istället för bara 1 som var standard tidigare.
Tidigare behövde man moderkort med 2 processor sockets och dubbla processorer för att köra 2 trådar.

Pentium 4 gjorde multitrådat mer mainstream genom att erbjuda det i en ensam socket.

Men sen var ju Pentium 4 inte så snabba per Mhz.
Så trotts att de kom med höga klockfrekvenser och HT så var de ändå inte så amazing.

Efter Pentium 4 så har det kommit många, många processorer med klockfrekvenser någonstans mellan 2 till 4GHz.
Framförallt till bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Med Pentium 3 så var de flesta modeller under 1000 Mhz och sen kom det en 1 GHz och sen ännu snabbare.
Men de över 1GHz var inte så vanliga.

När Pentium 4 kom var de långsammare per MHz.
So om du tog snabbaste Pentium 3 mot långsammaste Pentium 4 så kunde Pentium 3 vinna.

Men när Pentium 4 kom så ökade klockfrekvenserna relativt snabbt och det dröjde inte länge förrän en 2GHz modell.
Från processorer strax över gigahertzen till 2GHz i ett nafs, nästan.

Sen fortsatte Pentium 4 upp till 3GHz och sen ytterliggare lite längre.
Var det 3,6GHz eller 3,8GHz som blev den högst klockade Pentium 4 ? (utan överklockning)

Med överklockning så gick det att pressa ännu längre...
Pentium 4 var först över 8GHz för överklockade processorer.

Pentium 4 var inte så snabb per MHz men gjorde mycket för att öka klockfrekvenser.
Pentium 4 var också först med HyperThreading (senare modeller)
Så processorn kunde köra hela 2 trådar istället för bara 1 som var standard tidigare.
Tidigare behövde man moderkort med 2 processor sockets och dubbla processorer för att köra 2 trådar.

Pentium 4 gjorde multitrådat mer mainstream genom att erbjuda det i en ensam socket.

Men sen var ju Pentium 4 inte så snabba per Mhz.
Så trotts att de kom med höga klockfrekvenser och HT så var de ändå inte så amazing.

Efter Pentium 4 så har det kommit många, många processorer med klockfrekvenser någonstans mellan 2 till 4GHz.
Framförallt till bärbara.

Jag vet inte varför du citerar mig med denna information?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag vet inte varför du citerar mig med denna information?

Skrivet av Nioreh83:

Galet att man inte fått saker att snurra snabbare. 3Ghz hade man ju för över 20 år sedan. Hade nån sagt till mig att man bara kom till det dubbla först 2024 hade jag skrattat åt dem

Skrivet av Nioreh83:

Ja, jag klagar inte. Jag bara minns hur det var när gigahertzracet var det som gällde.

Så det var inte du som kom med minnen från "gigahertzracet" ?

Det jag skrev om var en tid när "gigahertzracet" var högaktuellt.

Så typ det du skrev om...
...men mer utfyllnad.

Så det var inte en korrigering eller så
Utan typ mer av samma.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av trudelutt:

Instruktioner per klockcykel är inte exakt samma som prestanda per klockcykel även om det handlar om x86-64 i båda fallen. Sedan Pentium-D har det tillkommit massa nya instruktioner som gör mer jobb per instruktion, t ex AVX. Tittar vi på någon slags "generell" underliggande prestanda har jag svårt att tänka mig att det ökat så mycket. T ex kompilering eller att svara på web-requests för en server.

Jag önskar verkligen att det vore så, men tyvärr är det helt tvärtom.

Det finns absolut specifika fall där AVX/AVX2/AVX-512 ger rejäl boost över SSE2, men de handlar nästan alltid om flyttalstunga fall och på senare tid finns även en del machine-learning fall som kan vara heltalstunga (beror ju på modellen).

Men är det något område x86_64 stått och stampat så är det "svåra" skalära heltalsfall, t.ex. kompilering. Där har arbete per cykel inte alls ökat lika mycket som det gjort i det mer generella fallet.

GB6 är väldigt bra då det täcker in väldigt många typfall, kikar man på kompilatordeltestet ser man att 14900K "bara" är 8,4 gånger snabbare, så där har arbete per cykel endast ökat ~4,2 gånger.

Är specifikt den här typen av laster som Intel hoppas kunna få en rejäl boost via deras APX, vad man gjort är försökt "kopiera" vad Arm gjort i deras ARM64. Är det något område Apples M serie, och rent generellt ARM64, sopar mattan med x86_64 i nuläget är det fall som kompilering (M3 är 30-40 % snabbare än 14900K/7950X på denna typ av last trots att Intel/AMD klockar nästan 50 % högre).

Om man däremot tittar på de deltester i GB6 som är mer flyttalsintesiva och även är (i alla fall delvis) dataparallella är fördelen för 14900K betydligt större, finns fall där 14900K är 40 gånger snabbare jämfört med Pentium 4 (och pratar bara om single-thread).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Beror väl på. Kanske i övre segmenten, men en budgetlaptop har ju inte mer kärnor än en gammal Phenom II från 2008, så det har ju inte heller riktigt skenat på alla håll och kanter. Och det säljs fortfarande flång nya datorer med lika mycket RAM som på den tiden vilket är helt mindblowing egentligen med tanke på hur täta perioder all form av datorkapacitet brukade dubblas. Backar man lika många år dessförinnan så är utvecklingen mycket mer markant.

Det är precis i början av 2024 nu,
backar man 20 år och några veckor så landar vi i 2003.

2003 (eller Januari 2004) så fanns inte Phenom II.

Men, visst, 2008 är också länge sen, även om det inte är 20 år sen ännu.
Men snart...
(kanske för snart?)

Skrivet av medbor:

Helt sjukt att Apples basmodeller för många många tusen har 8GB ram fortfarande, nästan skrattretande helt ärligt

Ja om man inte vet priset och först får reda på hur lite minne de har så skulle man kunna tro att Apples basmodeller är någon slags Chromebook.
Men de är dyra Chromebooks...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

finns fall där 14900K är 40 gånger snabbare jämfört med Pentium 4 (och pratar bara om single-thread).

Snacka om uppgradering

Men realistiskt, Om någon suttit med en Pentium 4 som enda dator tills nyligen så lär deras användningsområden vara så enkla att typ vilken Core i3 som helst eller kanske en Intel Processor N100 troligtvis är tillräckligt bra uppgradering.