Kontoåterställning av hotmail! Hjälp?! Har haft kontot i över 20 års tid och har allt där!

Permalänk

Kontoåterställning av hotmail! Hjälp?! Har haft kontot i över 20 års tid och har allt där!

Jag har haft min hotmail i snart 20 års tid. Allt finns där - jobbansökningar, kontakter etc.

För 3-4 dagar sedan blev jag helt plötsligt tvungen att verifiera mitt konto online. Jag har besvarat olika frågor etc. Men jag får ett automatiskt mejl (till en annan mejl jag tillkännagav) att informationen inte är tillräcklig för att mitt konto ska återställas/låsas upp.

Hur gör jag? Kan man ringa Microsoft support och få hjälp eller dylikt? Det är oerhört viktigt att jag kommer åt min mejl och i dagsläget kommer jag inte in på den överhuvudtaget. Vad gör jag?

Tråd rensad på bump och svar på detta. Se §4. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

För 3-4 dagar sedan blev jag helt plötsligt tvungen att verifiera mitt konto online. Jag har besvarat olika frågor etc. Men jag får ett automatiskt mejl (till en annan mejl jag tillkännagav) att informationen inte är tillräcklig för att mitt konto ska återställas/låsas upp.

Kan du förklara lite mer detaljerat? Vad händer nu när du loggar in med din e-postadress och ditt lösenord på inloggningssidan till outlook.com?
Var någonstans fick du upp att du var tvungen till att verifiera ditt konto?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Kan du förklara lite mer detaljerat? Vad händer nu när du loggar in med din e-postadress och ditt lösenord på inloggningssidan till outlook.com?
Var någonstans fick du upp att du var tvungen till att verifiera ditt konto?

När jag försöker logga in står det att jag måste verifiera mitt konto då de finns ”misstänkt aktivitet” eller dylikt på kontot. Jag anger en annan adress, får en säkerhetskod, skriver sedan in så mycket info jag kan.

Får sedan ett nytt meddelande om att informationen jag gett inte är tillräcklig för att styrka min identitet. Det verkar vara omöjligt för mig att komma in på den hotmail som jag haft och använt i snart 20 år.

Det måste finnas något support nummer man kan ringa till. Har väldigt viktiga saker i den mejlen: inväntar svar från jobbansökningar med mera…

Permalänk
Medlem

Jättetråkigt att du stängts ute från ditt konto. Om du följer guiden som länkades till här ovan, vad händer då?

Hittade ett nummer till Microsoft här, det skadar inte att testa att ringa kundservice.

https://www.microsoft.com/sv-se/contact.aspx

Permalänk
Skrivet av mbillgren:

Jättetråkigt att du stängts ute från ditt konto. Om du följer guiden som länkades till här ovan, vad händer då?

Hittade ett nummer till Microsoft här, det skadar inte att testa att ringa kundservice.

https://www.microsoft.com/sv-se/contact.aspx

Det som händer är att jag får ett meddelande till den andra angivna epost adressen där det står följande:

"Vi fick nyligen en förfrågan om att återställa Microsoft-kontot er***@hotmail.com. Vi har tyvärr inte kunnat verifiera att det är du som är innehavare till detta konto med den information du givit oss. Våra kunders säkerhet och integritet är viktiga för Microsoft, och det är av yttersta vikt för oss att göra vårt bästa för att skydda dina personuppgifter. Vi har vidtagit ytterligare en åtgärd och blockerat ditt konto tills vi kan verifiera att du är innehavaren. Detta förhindrar att kontot kan användas igen och skyddar dig mot uppsåtlig verksamhet på kontot.

Skicka in ett nytt verifieringsformulär för detta konto
Det du kan göra nu är att skicka in ett nytt formulär med så mycket korrekt information som möjligt. Ju mer information du kan ge oss desto större chans har du att få tillbaka ditt konto. Vi bifogar ett antal tips nedan som du kan ha som hjälp när du ska fylla i formuläret med korrekt information.

> Skicka in ett nytt formulär"

Allt känns hoppslöst. Jag har haft detta konto i snart 20 år! Jobbansökningar, allt finns på detta konto. Det måste finnas ett sätt där man kan låsa upp det?!

Permalänk
Medlem

Hade du inte 2FA aktiverat?
Du är väl inte ansluten med nån skum VPN?

Dessa länkar har du kanske redan provat;

https://account.live.com/acsr

https://support.microsoft.com/sv-SE/home/contact

Uppdatera gärna hur det går/gick.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ringa Microsoft och prata med dom och gå den vägen 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det som händer är att jag får ett meddelande till den andra angivna epost adressen där det står följande:

"Vi fick nyligen en förfrågan om att återställa Microsoft-kontot er***@hotmail.com. Vi har tyvärr inte kunnat verifiera att det är du som är innehavare till detta konto med den information du givit oss. Våra kunders säkerhet och integritet är viktiga för Microsoft, och det är av yttersta vikt för oss att göra vårt bästa för att skydda dina personuppgifter. Vi har vidtagit ytterligare en åtgärd och blockerat ditt konto tills vi kan verifiera att du är innehavaren. Detta förhindrar att kontot kan användas igen och skyddar dig mot uppsåtlig verksamhet på kontot.

Skicka in ett nytt verifieringsformulär för detta konto
Det du kan göra nu är att skicka in ett nytt formulär med så mycket korrekt information som möjligt. Ju mer information du kan ge oss desto större chans har du att få tillbaka ditt konto. Vi bifogar ett antal tips nedan som du kan ha som hjälp när du ska fylla i formuläret med korrekt information.

> Skicka in ett nytt formulär"

Allt känns hoppslöst. Jag har haft detta konto i snart 20 år! Jobbansökningar, allt finns på detta konto. Det måste finnas ett sätt där man kan låsa upp det?!

Detta är tyvärr det som kan hända. Hade du inget telefonnummer knutet till kontot så att du kan få en återställningskod?

Jag hade samma problem med ett Microsoftkonto till mitt xBox för ett par år sedan, jag talade med supporten och fick ingen direkt hjälp då jag inte kunde ge tillräckligt med information i formuläret (Kan hoppas att supporten har blivit bättre på senare tid)

Jag kom där emot på efter ett tag att telefonnumret som jag hade på kontot va ett som tillhörde en tidigare arbetsgivare så jag kontaktade dom och så såg dom till så att den som använde det nummret skickade koden till mig. Så har du ett telefonnummer knutet till kontot så kanske det kan funka?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Detta är tyvärr det som kan hända. Hade du inget telefonnummer knutet till kontot så att du kan få en återställningskod?

Jag hade samma problem med ett Microsoftkonto till mitt xBox för ett par år sedan, jag talade med supporten och fick ingen direkt hjälp då jag inte kunde ge tillräckligt med information i formuläret (Kan hoppas att supporten har blivit bättre på senare tid)

Jag kom där emot på efter ett tag att telefonnumret som jag hade på kontot va ett som tillhörde en tidigare arbetsgivare så jag kontaktade dom och så såg dom till så att den som använde det nummret skickade koden till mig. Så har du ett telefonnummer knutet till kontot så kanske det kan funka?

Jag tror jag har ett mobilnummer knutet till kontot. Men hur gör jag då för att få ett sms med aktiverings kod eller dylikt?

Jag har än så länge inte hittat något alternativ där jag kan använda mig av just mitt mobilnummer…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Jag tror jag har ett mobilnummer knutet till kontot. Men hur gör jag då för att få ett sms med aktiverings kod eller dylikt?

Jag har än så länge inte hittat något alternativ där jag kan använda mig av just mitt mobilnummer…

När den ber dig om verifiering så ska du kunna använda mobilnumret och delar av mobilnumret ska visas på skärmen med valen. Visas inte det, så har du inte angett något mobilnummer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag la precis in mitt mobilnummer på mitt Microsoftkontos inställningar så att jag inte hamnar i samma situation som trådskaparen.

Möjligheten att koppla ihop ett Microsoftkonto med ett mobilnummer tror jag har tillkommit på senare år för jag tror inte att det fanns när jag skapade mitt konto för länge sedan.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

När den ber dig om verifiering så ska du kunna använda mobilnumret och delar av mobilnumret ska visas på skärmen med valen. Visas inte det, så har du inte angett något mobilnummer

Då är jag körd eller?! Man måste väl kunna ringa ett telefonnummer och få personlig hjälp?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Då är jag körd eller?! Man måste väl kunna ringa ett telefonnummer och få personlig hjälp?!

Har du provat att ringa service desken på länken jag skickade? De borde åtminstone kunna vägleda dig vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Jag tror jag har ett mobilnummer knutet till kontot. Men hur gör jag då för att få ett sms med aktiverings kod eller dylikt?

Jag har än så länge inte hittat något alternativ där jag kan använda mig av just mitt mobilnummer…

Det borde komma som ett alternativ om du har det inlagt. Men som tidigare har skrivit så ring deras support, så kan dom iaf ge dig en riktning att gå på, det är jätte tråkigt när sånt här sker men jag hoppas verkligen att du kan få tillbaka ditt konto.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Det borde komma som ett alternativ om du har det inlagt. Men som tidigare har skrivit så ring deras support, så kan dom iaf ge dig en riktning att gå på, det är jätte tråkigt när sånt här sker men jag hoppas verkligen att du kan få tillbaka ditt konto.

Ringde numret. De sade att jag skulle mejla mitt support@microsoft.com

Jag har gjort det nu samt angett mitt mobilnummer så de kanske kan ringa upp…

Kan det vara så att någon vill jävlas med mig och därför på något sätt lyckats låsa mitt konto?

Permalänk
Medlem

Har du kopplat upp mot kontot via något vpn?

Permalänk
Medlem

Detta händer gång på gång och speciellt med MS olika gratistjänster att när man tappar accessen på oklara grunder så är prognosen dålig att man någonsin får tillbaka sina data. Betalar man för tjänsten så är det en större chans att man kan få tillbaka datat igen.

Så blir det när man lägger sin 'IP' (intellektuella property) enbart på någon annans dator att precis vad som helst kan hända när som helst och helt utom kontroll från användarens sida!

När man har sin data/mail utlagt på någon leverantör så är det bra att då och då synka det på hemdator/extern lagring med tex. Thunderbird eller liknande mail-hanterare som man trivs med så att man har en lokal kopia hemma säkrad av det mesta när mail-leverantören inte gör som de skall - för en dag så kommer det att skita sig - det är ett 'när', inte ett 'om'.

Detta är klen tröst för TS som redan fått sitt konto låst men för er andra som förlitar er på Gmail, motsvarande på MS så är det bra att ha en egen upplaga av kopior av alla mail lokalt som man har hos sin maileverantör för att inte hamna i det läget som TS är nu.

Permalänk
Skrivet av Linus:

Har du kopplat upp mot kontot via något vpn?

Nope, använder ej VPN…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ringde numret. De sade att jag skulle mejla mitt support@microsoft.com

Jag har gjort det nu samt angett mitt mobilnummer så de kanske kan ringa upp…

Kan det vara så att någon vill jävlas med mig och därför på något sätt lyckats låsa mitt konto?

Kan vara så att någon har försökt att logga in på det och då blir det så, för mig, när jag hade liknande problem så var det för att grabben försökte logga in på sin dator osv med mitt Xbox konto och då låste dom det och Cirkusen drog igång, det jävligaste va att jag kunde inte använda mitt konto och inte heller logga in och avsluta betalningen för Xbox-live som jag hade då :/ Men till slut så kom jag ju in, så ligg på dom och tjata så bör du kunna få tillbaka det. När du har fått tillbaka det så aktivera MFA och allt sånt så bör det inte kunna hända igen och om det händer igen så hade du ändå alla verktyg för att själv kunna låsa upp det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Kan vara så att någon har försökt att logga in på det och då blir det så, för mig, när jag hade liknande problem så var det för att grabben försökte logga in på sin dator osv med mitt Xbox konto och då låste dom det och Cirkusen drog igång, det jävligaste va att jag kunde inte använda mitt konto och inte heller logga in och avsluta betalningen för Xbox-live som jag hade då :/ Men till slut så kom jag ju in, så ligg på dom och tjata så bör du kunna få tillbaka det. När du har fått tillbaka det så aktivera MFA och allt sånt så bör det inte kunna hända igen och om det händer igen så hade du ändå alla verktyg för att själv kunna låsa upp det.

Vad är MFA?

Just det! Betyder det här att allt jag sparat och så långt jag kommit på Red Dead Redemption 2 på Xbox Series X är förgäves? Hur kan jag lösa det? Då måste jag ha tillgång till mejlen antar jag?!

Vilken mardröm det här har blivit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Vad är MFA?

Just det! Betyder det här att allt jag sparat och så långt jag kommit på Red Dead Redemption 2 på Xbox Series X är förgäves? Hur kan jag lösa det? Då måste jag ha tillgång till mejlen antar jag?!

Vilken mardröm det här har blivit!

MFA betyder Multi Factor Authentication, dvs att du anger användarnamn och lösenord men även behöver en applikation för att godkänna inloggningen eller får ett mail eller SMS med en engångskod för att godkänna inloggningen.

Tyvärr så kan det nog vara så att om det är ditt Xbox konto oxå så är det borta om du inte kan få tag på det igen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

MFA betyder Multi Factor Authentication, dvs att du anger användarnamn och lösenord men även behöver en applikation för att godkänna inloggningen eller får ett mail eller SMS med en engångskod för att godkänna inloggningen.

Tyvärr så kan det nog vara så att om det är ditt Xbox konto oxå så är det borta om du inte kan få tag på det igen.

Betyder det att jag inte kan spela några av de spel som jag köpt fysiskt (även om jag har fysiska skivor)?

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

MFA betyder Multi Factor Authentication, dvs att du anger användarnamn och lösenord men även behöver en applikation för att godkänna inloggningen eller får ett mail eller SMS med en engångskod för att godkänna inloggningen.

Tyvärr så kan det nog vara så att om det är ditt Xbox konto oxå så är det borta om du inte kan få tag på det igen.

Nu har jag mejlat support@microsoft.se (ska vara svenska supporten). Innan mejlade jag "support@microsoft.com", och fick inga svar alls. Jag hoppas att jag snart kommer få svar från denna mejl i alla fall...

Permalänk
Skrivet av kahwalli:

Hade du inte 2FA aktiverat?
Du är väl inte ansluten med nån skum VPN?

Dessa länkar har du kanske redan provat;

https://account.live.com/acsr

https://support.microsoft.com/sv-SE/home/contact

Uppdatera gärna hur det går/gick.

Har ringt support numret flera gånger. De har sagt att jag ska mejla mitt ärende till "support@microsoft.com", vilket jag också har gjort flertalet gånger. De hör inte av sig till mig mig/svarar inte. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag ger upp snart....