Linuxanvändare lyfter lutande skärm – ”22 grader är optimalt”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Missvisande att dra parallellen PC kontra Linux, då båda är PC. Det är vanligt missförstånd från merparten av alla datoranvändare på vår glob.

Samtidigt är det väl för ansträngande att skriva Windows-användare när helt sonika PC är en term som i det stora hela gör sig förstådd.

Hur kommer vi fram till ett begrepp som tar över termen PC när Windows-användande avses?

För egen del är jag än datoranvändare och sitter för närvarande på Windows. Allt som Linux är och står för ligger mycket närmre min värdegrund och det blir successivt bättre för nöje och professionellt att kunna nyttja Linux fullt ut.

OT: Artikeln må vara gammal, angreppsättet är helt klart intressant och det där skrivbordet på bilden väcker helt nya frågor. En sak är säker, det är en tvättäkta nörd som äger skrivbordet i fråga. *nerdgasm*

Ska man vara riktigt anal så är väl de flesta datorer vi använder i hem och på arbetsplatser PC. Det är trots allt en förkortning för "Personal Computer" så såväl alla Macar, Amigor, Atari ST osv kan räknas in där. Alla kan köra linux också för den delen. Riktigt analt blir det!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Första tanken;
Första April kom tidigt i år.

Andra tanken;
Om syftet är att ha en praktisk användarmiljö så borde det vara bättre att bara använda större och/eller fler skärmar och/eller mer högupplösta skärmar för att få mer yta.
Lite beroende på om man är ute efter maximal yta i fysisk storlek eller om det är mer den virtuella arbetsytan i pixlar.
Alternativt en kombination.

Om man vill ha yta så har LTT Linus nyligen skaffat en ny stor TV.

https://www.youtube.com/watch?v=aB5xGd6hZmQ

I December 2023 så var det två stycken i världen som hade den TV modellen och han var en av dem.

Två personer som har köpt den och är listade på den kinesiska hemsidan, är långt ifrån samma sak som att det bara är två i världen som har skärmen hemma =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Ska man vara riktigt anal så är väl de flesta datorer vi använder i hem och på arbetsplatser PC. Det är trots allt en förkortning för "Personal Computer" så såväl alla Macar, Amigor, Atari ST osv kan räknas in där. Alla kan köra linux också för den delen. Riktigt analt blir det!

Och om man ser det historiskt, så är det ju "personal computer" som differentierande faktor mot multianvändarsystem som stordatorer och minidatorer. Hårdrar man det är ju våra telefoner i en del avseenden betydligt mer personliga än våra speldatorer, om man säger så, och där existerar in Windows längre.

Permalänk
Sötast

Nerdy stuff is always fun! Thanks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag har en på handleden i detta nu.

Hur många tum är det på den, jag vill gärna ha minst 17 tum och det är inte så smidigt på en handled.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det där är ingen riktig linuxnör, för då hade denne vetat att det är 42 grader som gäller och inget annat.

Permalänk
Medlem

Sweclockers börjar årets kalender starkt med att återrapportera en reddittråd. Stanna kvar för härnäst kommer ett smått godtyckligt pressmeddelande eller något som hänt i forumet...

Kul med en linuxnyhet men sweclockers ska kanske fundera lite över vad som lockar besökare 2024 förutom forumet.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Två personer som har köpt den och är listade på den kinesiska hemsidan, är långt ifrån samma sak som att det bara är två i världen som har skärmen hemma =p

Okej, Jag tog bort sista kommentaren.
Jag hoppas du är okej med om jag fortfarande kallar 115" TV för en stor TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur många tum är det på den, jag vill gärna ha minst 17 tum och det är inte så smidigt på en handled.

1,2", och dessutom lite ont om displayingångar tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Så den går att koppla till en sensor som känner av lutning och ändrar i realtid?
Det vore verkligen användbart

Angående er som säger att det är en gammal nyhet, den är ny för MIG.
Och helt ärligt, när det kommer till Linux så är gamla nyheter nya för mig.
Så bring em on tack. 🤷‍♀️

Tänk om våra mobiler skulle fungera så? Men i första hand tänkte jag på fartyg... Nej, fy för lutande skärmar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

<Uppladdad bildlänk>

Ville ge en uppdutt men....

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Svår frågan det. Den här skriver på en iMac med ubuntu som OS. Är det en Mac eller PC som kör på? Jag skulle nog säga att det är en PC eftersom den har en intel core i5 och nedstigande lede släkting med IBM PC som hade 8088 på 4, 77 Mhz . Eller så innefatta PC begreppet allt vid har på våra skrivbord.

Precis det jag menar, alla datorer vi använder är att betrakta som PC

Skrivet av norrby89:

Du ska nog se att detta är helt och hållet ett bolags fel, Apple! Och vill du ändra detta så måste du få Apple att ändra detta.

Lugnt, löser det med Timpan och Jobs ande.

Skrivet av Alphahanne:

Ska man vara riktigt anal så är väl de flesta datorer vi använder i hem och på arbetsplatser PC. Det är trots allt en förkortning för "Personal Computer" så såväl alla Macar, Amigor, Atari ST osv kan räknas in där. Alla kan köra linux också för den delen. Riktigt analt blir det!

Just så, alla datorer för personligt bruk, så begreppet i sig är väl till stora delar urholkat. Utifrån mitt perspektiv har just PC som begrepp väldigt sällan haft förankring i bruket av en dator, då det högst sällan är en individ som använder datorn i fråga.

Eller är det kanske bara övertolkning från min ände?

Det är föga relevant egentligen, i den initiala kontexten placeras Linux utanför begreppet PC där troligen Windows-datorer är de som ryms inom begreppet PC.

Fast tar vi ett verb i att googla, har det blivit synonymt med att använda en sökmotor för att leta efter information på internet. Visst är det smidigare att säga googla än, jag sökte på internet och däri ligger väl också den stora vinsten i att effektivisera språkbruket och minska energiåtgången med bibehållen innebörd.

Well, well, för lite kaffe och för mycket tankar!

Gott nytt på er!

Permalänk
Medlem

Perfekt för svenssonvilla med snetak?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Missvisande att dra parallellen PC kontra Linux, då båda är PC. Det är vanligt missförstånd från merparten av alla datoranvändare på vår glob.

Samtidigt är det väl för ansträngande att skriva Windows-användare när helt sonika PC är en term som i det stora hela gör sig förstådd.

Hur kommer vi fram till ett begrepp som tar över termen PC när Windows-användande avses?

För egen del är jag än datoranvändare och sitter för närvarande på Windows. Allt som Linux är och står för ligger mycket närmre min värdegrund och det blir successivt bättre för nöje och professionellt att kunna nyttja Linux fullt ut.

OT: Artikeln må vara gammal, angreppsättet är helt klart intressant och det där skrivbordet på bilden väcker helt nya frågor. En sak är säker, det är en tvättäkta nörd som äger skrivbordet i fråga. *nerdgasm*

Fast det är ju bara ett problem eller viktigt för linuxanvändare.
Trots att 2023 2024 is the year of the linux desktop så är den gruppen ändå så liten att det inte är lönt att ta hänsyn till den i diskussioner där någon inte är mer specifik än att de använder PC som term?
Målet är inte att vara 100% korrekt och linux faller inom acceptabel felmarginal.

For the record: kör en del linuxburkar själv och hela vår prod är linux så jag personligen gillar det men inser också att för ofantligt många är det helt irrelevant.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

I min värld är Mac PC, men då växte man ju upp på 80-talet när det fanns fler alternativ i hemmet (Atari, Amiga, Mac, x86 + dos/Windows, och säkert fler jag glömmer just nu)

Skillnaden var väl att det som blev PC i vardagligt tal nuförtiden inte hade ett lika enkelt namn som de andra, wintel användes ibland men fångar inte hela verkligheten nuförtiden.

Permalänk

xrandr --output HDMI-0 --transform 0.9,-0.4,0,0.4,0.9,0,0,0,1

# Matte är inte min starkaste sida

[code]
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Koenigsegg har så i en av sina bilar. Det är en display som sitter på ratten med instrument som hastighet osv. Istället för att ha den fast i dashboarden.

Ja den är skitcool, förutom att den har en väldigt tydlig delay så den blir istället bara skitful o tacky. Bilen kostar mer än vad många människor tjänar under ett helt liv, men ändå har dom en hastighetsmätare som ser ut att komma från biltema.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Qn1f3:

Missvisande att dra parallellen PC kontra Linux, då båda är PC. Det är vanligt missförstånd från merparten av alla datoranvändare på vår glob.

Samtidigt är det väl för ansträngande att skriva Windows-användare när helt sonika PC är en term som i det stora hela gör sig förstådd.

Hur kommer vi fram till ett begrepp som tar över termen PC när Windows-användande avses?

För egen del är jag än datoranvändare och sitter för närvarande på Windows. Allt som Linux är och står för ligger mycket närmre min värdegrund och det blir successivt bättre för nöje och professionellt att kunna nyttja Linux fullt ut.

OT: Artikeln må vara gammal, angreppsättet är helt klart intressant och det där skrivbordet på bilden väcker helt nya frågor. En sak är säker, det är en tvättäkta nörd som äger skrivbordet i fråga. *nerdgasm*

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast det är ju bara ett problem eller viktigt för linuxanvändare.
Trots att 2023 2024 is the year of the linux desktop så är den gruppen ändå så liten att det inte är lönt att ta hänsyn till den i diskussioner där någon inte är mer specifik än att de använder PC som term?
Målet är inte att vara 100% korrekt och linux faller inom acceptabel felmarginal.

Vet inte om det är "viktigt" på riktigt ur någons perspektiv, men det blir *tydligare* om man inte blandar ihop begreppen. Det enda problemet är väl att det framstår som rörigt när man slarvar på ett sätt så att det uppstår en direkt konflikt i budskapet.

Och OM nu själva situationen man har framför sig är något slags jämförelse med just Linux så blir det lite larvigt att argumentera att man bör bortse från Linux existens. (Om det nu enbart är det man menar att man bortser från?)

Ur mitt perspektiv är det inte ens självklart att det är så man ska tolka bilden, dvs känns inte självklart att "PC community" exkluderar Linuxanvändarna. Passar minst lika bra att tolka det mer ordagrant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Missvisande att dra parallellen PC kontra Linux, då båda är PC. Det är vanligt missförstånd från merparten av alla datoranvändare på vår glob.

Samtidigt är det väl för ansträngande att skriva Windows-användare när helt sonika PC är en term som i det stora hela gör sig förstådd.

Hur kommer vi fram till ett begrepp som tar över termen PC när Windows-användande avses?

För egen del är jag än datoranvändare och sitter för närvarande på Windows. Allt som Linux är och står för ligger mycket närmre min värdegrund och det blir successivt bättre för nöje och professionellt att kunna nyttja Linux fullt ut.

OT: Artikeln må vara gammal, angreppsättet är helt klart intressant och det där skrivbordet på bilden väcker helt nya frågor. En sak är säker, det är en tvättäkta nörd som äger skrivbordet i fråga. *nerdgasm*

PC har sedan länge kommit att betyda ”Wintel”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

PC har sedan länge kommit att betyda ”Wintel”.

Men vi kan jobba för att bryta det missbruket!

Intel är ju inte särskilt dominerande längre, och snart kanske inte ens x86 är det heller.

Så då skulle pc egentligen bara betyda "Windows", så då kan vi lika gärna kalla det just Windows och inget annat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qn1f3:

Missvisande att dra parallellen PC kontra Linux, då båda är PC. Det är vanligt missförstånd från merparten av alla datoranvändare på vår glob.

Samtidigt är det väl för ansträngande att skriva Windows-användare när helt sonika PC är en term som i det stora hela gör sig förstådd.

Hur kommer vi fram till ett begrepp som tar över termen PC när Windows-användande avses?

Jag är inte helt säker på om detta är ursprunget, men en rimlig gissning om ursprunget vill varför vi kallar Windows-plattformen för "PC" är releasen av IBM PC som körde PC-DOS (i princip en rebrandad variant av MS-DOS), vilket var den första datorn i vad som nu kallas för "PC-plattformen". Datorn var byggd av allmänt tillgängliga standardkomponenter, vilket gjorde den möjlig att klona av andra tillverkare som t.ex. Compaq.

När andra tillverkare sedan släppte sina datorer så kallade man de "IBM PC-kompatibla", eller "PC-kompatibla". Jag tror det är därifrån begreppet PC som plattform kom att betyda x86 och MS-DOS. Det hängde med övergången till Windows, som i första versioner kördes ovanpå MS-DOS. Numera har vi inte MS-DOS i botten längre, och x86 har bytts ut mot x86-64, och i princip all teknik är utbytt. Trots detta kan en modern "PC" boota MS-DOS från 1980-talet och kan göra i princip allt som den ursprungliga PC:n kunde göra, så länge man inte försöker sig på något som krävde några instickskort back in the day (grovt förenklat).

Idag är begreppet som PC i betydelsen persondator (till skillnad från en server eller något inbäddat system eller liknande) ganska dött. Istället använder vi begreppet "dator" som egentligen också är felaktigt eftersom det bredare än det normala bruket. Ingen normal människa kallar en mobiltelefon en dator till vardags även fast det faktiskt är en.

Vi komma ihåg att språk inte är något som utgår från någon central punkt, eller bestäms av någon med auktoritet, utan vad som är korrekt eller ej, utan allt utgår från konventioner, hur man brukar säga, och det brukar vara vad som är bekvämt.

Om jag säger att jag kör Linux på min dator så förstår de flesta att jag antagligen menar (allow me to interject) GNU/Linux, med någon Linux-distribution som innehåller mjukvara som skapar någon lämplig skrivbordsmiljö, inte att jag kör en Android-telefon eller Chromebook, eller liknande, trots att det finns många fler Android-användare än de som kör Linux. Ja, du fattar vad jag menar, även fast jag i förra meningen skrev något logiskt omöjligt, eftersom alla Android-användare är Linux-användare enligt en teknisk definition som ingen vettig människa använder.

Slutsatsen är att språk är till för att kommunicera, och de genvägar som uppstår i kommunikation naturligt är inte alltid helt logiska. De är ändå bekväma och användbara, och förvirring kan oftast redas ut där det uppstår.

Som svar på den konkreta frågan: Vad kan man säga istället för PC om man inte gillar den termen? Själv brukar jag bara säga "Windows". Det är inte heller helt korrekt på något sätt (det går att köra Windows utan att det är på en persondator) men det är närmare sanningen. Men det är ju inte lönt att lägga någon energi på att "rätta" någon som säger PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Men vi kan jobba för att bryta det missbruket!

Intel är ju inte särskilt dominerande längre, och snart kanske inte ens x86 är det heller.

Så då skulle pc egentligen bara betyda "Windows", så då kan vi lika gärna kalla det just Windows och inget annat

Det är inget missbruk utan en korrekt benämning ur ett historiskt perspektiv (som pv2b redogjorde för här ovan), om än inte strikt semantiskt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast det är ju bara ett problem eller viktigt för linuxanvändare.
Trots att 2023 2024 is the year of the linux desktop så är den gruppen ändå så liten att det inte är lönt att ta hänsyn till den i diskussioner där någon inte är mer specifik än att de använder PC som term?
Målet är inte att vara 100% korrekt och linux faller inom acceptabel felmarginal.

For the record: kör en del linuxburkar själv och hela vår prod är linux så jag personligen gillar det men inser också att för ofantligt många är det helt irrelevant.

Poängen är inte att särskilja dem, utan att ena dem under samma fana och när det är nödvändigt att särskilja dem kanske vara mer specifik: Windows-PC, GNU/Linux-PC, Mac-PC

En Mac är en Mac, men också en PC. Alla datorer är datorer, men inte Mac:ar.?

Det beror på hur vitt vi betraktar PC begreppet iofs, ryms formfaktor inom PC begreppet (alltså en stationär eller bärbar avses)?

Vad är det som är distinkt för en PC respektive dator? Är det den öppna plattformen avseende standarder där slutanvändaren har kontroll över vad som placeras i och installeras på denne?

Skrivet av Jacob:

<Uppladdad bildlänk>

Analismen når nya höjder och jag är benägen till att erkänna att jag bad om det.

Skrivet av pv2b:

Jag är inte helt säker på om detta är ursprunget, men en rimlig gissning om ursprunget vill varför vi kallar Windows-plattformen för "PC" är releasen av IBM PC som körde PC-DOS (i princip en rebrandad variant av MS-DOS), vilket var den första datorn i vad som nu kallas för "PC-plattformen". Datorn var byggd av allmänt tillgängliga standardkomponenter, vilket gjorde den möjlig att klona av andra tillverkare som t.ex. Compaq.

När andra tillverkare sedan släppte sina datorer så kallade man de "IBM PC-kompatibla", eller "PC-kompatibla". Jag tror det är därifrån begreppet PC som plattform kom att betyda x86 och MS-DOS. Det hängde med övergången till Windows, som i första versioner kördes ovanpå MS-DOS. Numera har vi inte MS-DOS i botten längre, och x86 har bytts ut mot x86-64, och i princip all teknik är utbytt. Trots detta kan en modern "PC" boota MS-DOS från 1980-talet och kan göra i princip allt som den ursprungliga PC:n kunde göra, så länge man inte försöker sig på något som krävde några instickskort back in the day (grovt förenklat).

Idag är begreppet som PC i betydelsen persondator (till skillnad från en server eller något inbäddat system eller liknande) ganska dött. Istället använder vi begreppet "dator" som egentligen också är felaktigt eftersom det bredare än det normala bruket. Ingen normal människa kallar en mobiltelefon en dator till vardags även fast det faktiskt är en.

Vi komma ihåg att språk inte är något som utgår från någon central punkt, eller bestäms av någon med auktoritet, utan vad som är korrekt eller ej, utan allt utgår från konventioner, hur man brukar säga, och det brukar vara vad som är bekvämt.

Om jag säger att jag kör Linux på min dator så förstår de flesta att jag antagligen menar (allow me to interject) GNU/Linux, med någon Linux-distribution som innehåller mjukvara som skapar någon lämplig skrivbordsmiljö, inte att jag kör en Android-telefon eller Chromebook, eller liknande, trots att det finns många fler Android-användare än de som kör Linux. Ja, du fattar vad jag menar, även fast jag i förra meningen skrev något logiskt omöjligt, eftersom alla Android-användare är Linux-användare enligt en teknisk definition som ingen vettig människa använder.

Slutsatsen är att språk är till för att kommunicera, och de genvägar som uppstår i kommunikation naturligt är inte alltid helt logiska. De är ändå bekväma och användbara, och förvirring kan oftast redas ut där det uppstår.

Som svar på den konkreta frågan: Vad kan man säga istället för PC om man inte gillar den termen? Själv brukar jag bara säga "Windows". Det är inte heller helt korrekt på något sätt (det går att köra Windows utan att det är på en persondator) men det är närmare sanningen. Men det är ju inte lönt att lägga någon energi på att "rätta" någon som säger PC.

Tack för ett välformulerat svar och en historielektion utan dess like!

En PC avser alltså en dator som är öppen att modifiera inom ramen för ett antal standarder där du fritt kan installera den mjukvara slutanvändaren önskar?

Därav faller Mac bortom begreppet?

Skrivet av DasIch:

Det är inget missbruk utan en korrekt benämning ur ett historiskt perspektiv (som pv2b redogjorde för här ovan), om än inte strikt semantiskt korrekt.

Möjligen att det var så historiskt när det myntades som begrepp, jag var egentligen ute efter att oavsett OS så är en PC en PC.

Tack för möjligheten att förvärva trotjänaren som nu ersatts, Logi G Pro X Wireless från marknaden för ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem

Panelen i de flesta skärmar är väl inte utformad för det, det borde ju inte bli så trevligt att titta på tänker jag om det inte är en normal RGB matris.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Tack för ett välformulerat svar och en historielektion utan dess like!

En PC avser alltså en dator som är öppen att modifiera inom ramen för ett antal standarder där du fritt kan installera den mjukvara slutanvändaren önskar?

Därav faller Mac bortom begreppet?

OM man utgår från IBM PC™ och sedan floden av "IBM PC™ compatibles" som grund för begreppet så blir det ju så, som framgått i tråden kan man ju dock även se PC/Personal Computer som ett generiskt begrepp för persondatorer i allmänhet, inte nödvändigtvis en referens tlll IBMs gamla varumärke från 1980-talet.

Om dagens arvtagare efter "IBM PC™ compatibles"-trenden fortfarande skulle leva upp till det namnet är väl dock tveksamt på flera plan, och stora delar av industrin bakom verkar ju hata delarna av upplägget som levt kvar eftersom dessa ger användaren ganska mycket kontroll, vilket väl är kass vid lönsamhetsoptimering...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om dagens arvtagare efter "IBM PC™ compatibles"-trenden fortfarande skulle leva upp till det namnet är väl dock tveksamt på flera plan, och stora delar av industrin bakom verkar ju hata delarna av upplägget som levt kvar eftersom dessa ger användaren ganska mycket kontroll, vilket väl är kass vid lönsamhetsoptimering...

Jag undrar när vi får prestanda som en tjänst? Prenumerera på max antal FLOPS, kärnor och frekvens. Du måste såklart köpa den fysiska hårdvaran först och sen betala några hundra kronor i månaden för att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag undrar när vi får prestanda som en tjänst? Prenumerera på max antal FLOPS, kärnor och frekvens. Du måste såklart köpa den fysiska hårdvaran först och sen betala några hundra kronor i månaden för att använda den.

Jag har svårt att se att det skulle komma, eftersom tillverkningen av hårdvaran är det dyra vad gäller prestanda i allmänhet. Om tillverkaren inte tar tillräckligt betalt för hårdvaran kommer det bli förlust om folk inte betalar för prenumerationen, och om folk betalar mer för hårdvaran men inte betalar prenumerationen kommer de ha betalat onödigt mycket för hårdvaran vilket nog skulle få dem att välja en konkurrent istället.

Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att man fick betala en prenumeration eller engångsavgift efter köpet för att använda vissa funktioner i hårdvaran. Då kanske utvecklingskostnaden var det dyra, och tillverkaren kanske kan stoppa in funktionen i hårdvaran utan några större extra kostnader (det kanske tom blir billigare än att göra två varianter). Det är också rimligt att bara de som använder funktionen i fråga betalar för den. Ta t ex videoencoding-delar på en processor eller GPU, eller stöd för beräkningar med 64-bitars flyttal på GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag undrar när vi får prestanda som en tjänst? Prenumerera på max antal FLOPS, kärnor och frekvens. Du måste såklart köpa den fysiska hårdvaran först och sen betala några hundra kronor i månaden för att använda den.

Skrivet av trudelutt:

Jag har svårt att se att det skulle komma, eftersom tillverkningen av hårdvaran är det dyra vad gäller prestanda i allmänhet. Om tillverkaren inte tar tillräckligt betalt för hårdvaran kommer det bli förlust om folk inte betalar för prenumerationen, och om folk betalar mer för hårdvaran men inte betalar prenumerationen kommer de ha betalat onödigt mycket för hårdvaran vilket nog skulle få dem att välja en konkurrent istället.

Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att man fick betala en prenumeration eller engångsavgift efter köpet för att använda vissa funktioner i hårdvaran. Då kanske utvecklingskostnaden var det dyra, och tillverkaren kanske kan stoppa in funktionen i hårdvaran utan några större extra kostnader (det kanske tom blir billigare än att göra två varianter). Det är också rimligt att bara de som använder funktionen i fråga betalar för den. Ta t ex videoencoding-delar på en processor eller GPU, eller stöd för beräkningar med 64-bitars flyttal på GPUn.

Intel har ju för inte alltför länge sedan börjat med något liknande (specifikt då funktioner) på serversidan: https://www.sweclockers.com/nyhet/33750-intel-oppnar-sapphire...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Intel har ju för inte alltför länge sedan börjat med något liknande (specifikt då funktioner) på serversidan: https://www.sweclockers.com/nyhet/33750-intel-oppnar-sapphire...

Ah, såklart att Intel redan börjat röra sig mot en prenumerationstjänst.