Linuxanvändare lyfter lutande skärm – ”22 grader är optimalt”

Permalänk
Melding Plague

Linuxanvändare lyfter lutande skärm – ”22 grader är optimalt”

De allra flesta skärmar är rektanglar placerade antingen liggande eller stående. Men en Linuxutvecklare påstår att lutande är mer effektivt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Många nyhetssite:r som har tjänat reklampengar på det här nyligen...

Ursprungligen postat 2021, men hon har ingen reklam på sin blog, så jag håller tillbaka länken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har redaktionen dålig fantasi så här första fagen på året? En blogg-artikel från 2021?

Att ni sedan inte ens kan länka till den ursprungliga källan känns, i alla fall för mig, rätt så dåligt. Jag tänker då i alla fall hedra källan och länka den här: https://sprocketfox.io/xssfox/2021/12/02/xrandr/

Permalänk
Medlem

Håller med de andra.

Kul med Linuxnyhet!
Tråkigt att det inte blir en seriös sådan.
Nyheterna här har blivit sämre med tiden tyvärr. Denna va ju några år gammal också!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Det här är en fantastisk teknologi som kan användas i hårt väder till sjöss för att säkerställa att bilden alltid är vågrät oavsett hur det gungar

"till"
Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det här är en fantastisk teknologi som kan användas i hårt väder sjöss för att säkerställa att bilden alltid är vågrät oavsett hur det gungar

Så den går att koppla till en sensor som känner av lutning och ändrar i realtid?
Det vore verkligen användbart

Angående er som säger att det är en gammal nyhet, den är ny för MIG.
Och helt ärligt, när det kommer till Linux så är gamla nyheter nya för mig.
Så bring em on tack. 🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det här är en fantastisk teknologi som kan användas i hårt väder sjöss för att säkerställa att bilden alltid är vågrät oavsett hur det gungar

Skrivet av SCORPIUS:

Så den går att koppla till en sensor som känner av lutning och ändrar i realtid?
Det vore verkligen användbart

Angående er som säger att det är en gammal nyhet, den är ny för MIG.
Och helt ärligt, när det kommer till Linux så är gamla nyheter nya för mig.
Så bring em on tack. 🤷‍♀️

Koenigsegg har så i en av sina bilar. Det är en display som sitter på ratten med instrument som hastighet osv. Istället för att ha den fast i dashboarden.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Många nyhetssite:r som har tjänat reklampengar på det här nyligen...

Ursprungligen postat 2021, men hon har ingen reklam på sin blog, så håller tillbaka länken.

Nu har visst någon annan postat den, men om något vill man väl dela med sig av länken när någon äntligen är schyst nog att dela med sig av rolig kunskap gratis!?

Permalänk

"XSS Fox påpekar till exempel att tekniken kan hjälpa till att göra bilden helt vågrät om skrivbordet eller golvet inte är det, genom att välja 1-2 grader lutning."

Permalänk
Inaktiv

Min första kommentar: dan efter nyår och redan första april? Snabbt jobbat som fan!

Skrivet av myhorsehaspants:

"XSS Fox påpekar till exempel att tekniken kan hjälpa till att göra bilden helt vågrät om skrivbordet eller golvet inte är det, genom att välja 1-2 grader lutning."

Åh, jag vill inte ens tänka på aliasingen i text och horisontella linjer som skulle uppstå om man lutar en monitor med fasta pixlar endast 1-2 grader... *guuhhh*

Att luta skärmen 22 grader för längsta tänkbara horisontella linje - varför är detta ett mål man vill uppnå? Vad är den reella vinsten med just det, och hur väger det upp baksidan med en bisarrt formad desktopmiljö, och - som sagt - aliasing?

Fattar inte riktigt, måste tillstå. I mina ögon finns det ingen fördel och bara nackdelar med detta, men kanske jag bara är en sur gammal gubbe vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Min första kommentar: dan efter nyår och redan första april? Snabbt jobbat som fan!

Åh, jag vill inte ens tänka på aliasingen i text och horisontella linjer som skulle uppstå om man lutar en monitor med fasta pixlar endast 1-2 grader... *guuhhh*

Att luta skärmen 22 grader för längsta tänkbara horisontella linje - varför är detta ett mål man vill uppnå? Vad är den reella vinsten med just det, och hur väger det upp baksidan med en bisarrt formad desktopmiljö, och - som sagt - aliasing?

Fattar inte riktigt, måste tillstå. I mina ögon finns det ingen fördel och bara nackdelar med detta, men kanske jag bara är en sur gammal gubbe vad vet jag.

Jag tolkar det snarast som en demonstration av Linux förträfflighet vad gäller anpassningsbarhet jämfört med Windows/Mac OS. Tror inte att det var tänkt som ett reellt användbart scenario och längsts horislntella linje som mål är nog mest ett skämt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av myhorsehaspants:

"XSS Fox påpekar till exempel att tekniken kan hjälpa till att göra bilden helt vågrät om skrivbordet eller golvet inte är det, genom att välja 1-2 grader lutning."

<Uppladdad bildlänk>

Dock kan det vara bra på det sättet när skärmfoten är såpass dålig konstruerad att den inte hålls helt rak vilket inte är helt ovanligt utan svänger sig något samt när din kontorsstol börja ha någon egen lutning pga din icke optimala sittställning så kan man sitta med nån graders lutning för att uppleva allt mera rakt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Dock kan det vara bra på det sättet när skärmfoten är såpass dålig konstruerad att den inte hålls helt rak vilket inte är helt ovanligt utan svänger sig något samt när din kontorsstol börja ha någon egen lutning pga din icke optimala sittställning så kan man sitta med nån graders lutning för att uppleva allt mera rakt.

Hur visste du att min sittställning ej är optimal? Spionerar du på mig?

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Min första kommentar: dan efter nyår och redan första april? Snabbt jobbat som fan!

Åh, jag vill inte ens tänka på aliasingen i text och horisontella linjer som skulle uppstå om man lutar en monitor med fasta pixlar endast 1-2 grader... *guuhhh*

Att luta skärmen 22 grader för längsta tänkbara horisontella linje - varför är detta ett mål man vill uppnå? Vad är den reella vinsten med just det, och hur väger det upp baksidan med en bisarrt formad desktopmiljö, och - som sagt - aliasing?

Fattar inte riktigt, måste tillstå. I mina ögon finns det ingen fördel och bara nackdelar med detta, men kanske jag bara är en sur gammal gubbe vad vet jag.

Det är väl lite som att klocka en CPU med flytande kväve "Men vad jobbigt att behöva hälla på mer hela tiden när jag spelar". Allt man KAN göra behöver ju inte vara användbart i vardagen, vissa saker är bara roliga/coola att KUNNA göra.

Så kul nyhet tycker jag iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

När får vi runda skärmar?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myhorsehaspants:

Hur visste du att min sittställning ej är optimal? Spionerar du på mig?

Jag är själv också skyldig till samma så finns inte någon stol som jag inte tycks lyckas göra att den "känns" som den lutar pga sittdynan sätter sig ner snett med åren. Känns alltid bra de första 2 ~ 3 åren men efter det börjar man märka av en viss lutning som sen korrigeras med sittdyna som placeras icke centrerat för att motverka lutningen som i sin tur accelerar lutningen.... ond spiral detta....

Önskar man kunde konstruera en kontorsstol som tål oss som byter lite ställning-stup-i-kvarten och sitter med ena benet uppe på den andra, yoga ställning m.m.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Min första kommentar: dan efter nyår och redan första april? Snabbt jobbat som fan!

Åh, jag vill inte ens tänka på aliasingen i text och horisontella linjer som skulle uppstå om man lutar en monitor med fasta pixlar endast 1-2 grader... *guuhhh*

Att luta skärmen 22 grader för längsta tänkbara horisontella linje - varför är detta ett mål man vill uppnå? Vad är den reella vinsten med just det, och hur väger det upp baksidan med en bisarrt formad desktopmiljö, och - som sagt - aliasing?

Fattar inte riktigt, måste tillstå. I mina ögon finns det ingen fördel och bara nackdelar med detta, men kanske jag bara är en sur gammal gubbe vad vet jag.

Om du inte har testat så är det såklart svårt att förstå fördelarna. Jag har kört så här sedan strax efter bloggen visade hur man skulle göra och jag har sedan dess aldrig haft problem med att inte få plats på skärmen med långa horisontella linjer. När jag har jämfört med kompisar har det också alltid visat sig att mina horisontella linjer har varit längst.

Permalänk
Medlem

Missvisande att dra parallellen PC kontra Linux, då båda är PC. Det är vanligt missförstånd från merparten av alla datoranvändare på vår glob.

Samtidigt är det väl för ansträngande att skriva Windows-användare när helt sonika PC är en term som i det stora hela gör sig förstådd.

Hur kommer vi fram till ett begrepp som tar över termen PC när Windows-användande avses?

För egen del är jag än datoranvändare och sitter för närvarande på Windows. Allt som Linux är och står för ligger mycket närmre min värdegrund och det blir successivt bättre för nöje och professionellt att kunna nyttja Linux fullt ut.

OT: Artikeln må vara gammal, angreppsättet är helt klart intressant och det där skrivbordet på bilden väcker helt nya frågor. En sak är säker, det är en tvättäkta nörd som äger skrivbordet i fråga. *nerdgasm*

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta var en kul nyhet. Men varför inte bara montera en mindre skärm i högra hörnet?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

22? Alla vet att det optimala är 800 grader, du kan lita på mig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Flera på kontoret som kört liknande senaste halvåret faktiskt. Riktigt trevligt!

Permalänk
Medlem

Svår frågan det. Den här skriver på en iMac med ubuntu som OS. Är det en Mac eller PC som kör på? Jag skulle nog säga att det är en PC eftersom den har en intel core i5 och nedstigande lede släkting med IBM PC som hade 8088 på 4, 77 Mhz . Eller så innefatta PC begreppet allt vid har på våra skrivbord.

Skrivet av Qn1f3:

Missvisande att dra parallellen PC kontra Linux, då båda är PC. Det är vanligt missförstånd från merparten av alla datoranvändare på vår glob.

Samtidigt är det väl för ansträngande att skriva Windows-användare när helt sonika PC är en term som i det stora hela gör sig förstådd.

Hur kommer vi fram till ett begrepp som tar över termen PC när Windows-användande avses?

För egen del är jag än datoranvändare och sitter för närvarande på Windows. Allt som Linux är och står för ligger mycket närmre min värdegrund och det blir successivt bättre för nöje och professionellt att kunna nyttja Linux fullt ut.

OT: Artikeln må vara gammal, angreppsättet är helt klart intressant och det där skrivbordet på bilden väcker helt nya frågor. En sak är säker, det är en tvättäkta nörd som äger skrivbordet i fråga. *nerdgasm*

Permalänk
Medlem

Hade varit coolt med en skärm som hela tiden roterade men alltid höll bilden rak. Om man roterar skärmen jättesnabbt, kanske några tusen varv per minut så skulle man uppleva det som att man fick en större skärmyta.

Har för mig jag sett någon video där skärmen är en rak pinne med lysdioder på rad men genom att rotera den snabbt så skapas en bild i luften.

Edit: Typ som denna video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Många nyhetssite:r som har tjänat reklampengar på det här nyligen...

Ursprungligen postat 2021, men hon har ingen reklam på sin blog, så håller tillbaka länken.

Skrivet av gonace:

Har redaktionen dålig fantasi så här första fagen på året? En blogg-artikel från 2021?

Att ni sedan inte ens kan länka till den ursprungliga källan känns, i alla fall för mig, rätt så dåligt. Jag tänker då i alla fall hedra källan och länka den här: https://sprocketfox.io/xssfox/2021/12/02/xrandr/

Skrivet av Lagers:

Håller med de andra.

Kul med Linuxnyhet!
Tråkigt att det inte blir en seriös sådan.
Nyheterna här har blivit sämre med tiden tyvärr. Denna va ju några år gammal också!

Då börjar vi året med att köra veckans gnäll över onödiga nyheter.

Jag tyckte dock det var intressant och visste inte om att denna funktion fanns.
So what om blog inlägget är några år gammalt?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

{ data-uri }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

När får vi runda skärmar?

Jag har en på handleden i detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Missvisande att dra parallellen PC kontra Linux, då båda är PC. Det är vanligt missförstånd från merparten av alla datoranvändare på vår glob.

Samtidigt är det väl för ansträngande att skriva Windows-användare när helt sonika PC är en term som i det stora hela gör sig förstådd.

Hur kommer vi fram till ett begrepp som tar över termen PC när Windows-användande avses?

Du ska nog se att detta är helt och hållet ett bolags fel, Apple! Och vill du ändra detta så måste du få Apple att ändra detta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Första tanken;
Första April kom tidigt i år.

Andra tanken;
Om syftet är att ha en praktisk användarmiljö så borde det vara bättre att bara använda större och/eller fler skärmar och/eller mer högupplösta skärmar för att få mer yta.
Lite beroende på om man är ute efter maximal yta i fysisk storlek eller om det är mer den virtuella arbetsytan i pixlar.
Alternativt en kombination.

Om man vill ha yta så har LTT Linus nyligen skaffat en ny stor TV.

norrby