Veckans fråga: Vilken form har din datormus?

Permalänk
Medlem

Fastnade på MX 518 i många år. Så just nu G402. Nästa köp lär väl bli G502

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kör Steelseries Rival 650wireless, dock har USB-dongle för trådlösa delen sagt upp sig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rollermouse Red, bästa rollermousen eller mousetrappern (föredrar roller) jag använt.

(En vänlig påminnelse att erfar ni de minsta problem med vanlig mus vid datorn så stanna upp och fundera, kroppen är verkligt duktig på att varna subtilt en gång och en vecka senare gå sönder för alltid)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Är en mus Ambidextrous om man inte har knappar på båda sidor i stil med GPW Rev1 & Sensei Rev1. 🤔

Permalänk
Medlem

Logitech MX Master 3S, köptes nu i veckan. Nöjd so far.

Permalänk
Medlem

Logitech MX Ergo.
Trådlös ergonomisk trackball.

Skulle jag spela något snabbare fps dammar jag av en Mionox Naos 8200.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

En logitec G502 till vardera datorn. Vänsterknappen i original är mycket irriterande på dem, tunn smäckig plast som knirrar och klapprar, så båda är moddade på undersidan med lite fastlimmat tyg som ljuddämpar i plasthaken, och ett par uppstagande plastbitar fastsmälta med lödpenna för att knapparna inte ska bli så sladdriga, men efter detta lilla hemmafix är de jättebra, endast mikrobrytaren hörs.

Hade tidigare G500 med vikter, men lyckades rulla ihjäl hjulet på dem båda. Lika med ett par G5'or innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Steelseries rival 500 (tyvärr tillverkas den inte längre men jag har som tur är 2st oöppnade i källaren som jag köpte när de var på väg att ta slut).

15 knappar - hade kunnat ha några till när man kör MMO men i kombination med shift och ctrl fungerar det.
Skulle jag byta nu skulle det ta riktigt lång tid att uppdatera muskelminnet
https://media.steelseriescdn.com/thumbs/filer_public/0d/2e/0d2e78bb-8703-4ad8-8126-97ea4ed8a5c9/purchase-gallery-template-500__hero.png__1920x1080_crop-fit_optimize_subsampling-2.png

Var super rädd om Musen. Ty 15 knappar 🔳 låter susen. Jag hade själv velat ha en sådan där husmus.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Använder G Pro Superlight men hade föredragit om formen var lite mer åt G403. Då hade den varit perfekt för mig tror jag.

Permalänk
Medlem

Glorious model o- och så fort den trådlösa versionen kom ut, så bytte jag till den. Väger ingenting och är liten, så passar mig perfekt. Ergonomisk vet jag inte, men har ju knapparna på vänster sida, så den är ju för högerhänta.

Sen har jag en Razer Naga Trinity till final fantasy 14. Ja den är till 1 spel. Men jäklar vilken skillnad det blev att lira med en mus som är till mmo spel. Helt klart värt köpet.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Har någon enkel logitech med 2 knappar och hjul (med tryck), men skulle gärna ha en Amiga "tank"mus om de bara hade bättre knappar. Alltså, inne i musen. Har funderat på att slakta en billig Pc-mus för att ta delar och reparera de svårtryckta Amigamöss jag har.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har testat/köpt många möss under året som gått, blivit lite av en hobby lol. Bland annat har det blivit Xtrify M8 wireless, MZ1 wireless, Razer Deathadder V3 Pro, Viper V2 Pro, HSK+ mini, Ninjusto Sora Superlight och nån till som jag inte minns i skrivande stund.
Den jag återkommit till är Xtrify M8 wireless. Innan var favoriten mz1 wireless. Dessa är favoriter till FPS gaming, till jobb är det nog Razer V3 Pro som då är mer ergonomisk.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Hade inte min Mad Catz blivit en zombie, hade jag nog fortfarande använt den. Nu har jag istället en logitech G502, och har svårt att gå tillbaka till en mus utan ett scrollhjul likt det som sitter i g502:an.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Valde "Rak/ Ambidextrous" eftersom det är en sån jag använder mest just nu. Men när jag kollar efter är nästan alla andra möss jag har anpassade för högerhänta. Funkar bra med båda typerna för mig.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Kombo Magic trackpad + MX Master 3 (höger/vänster hand).

Med MacOS använder jag nästan bara trackpaden, på Windows och Linux mest MX Master. Det känns inte som MacOS riktigt fungerar som OS utan en trackpad, vanliga möss är liksom hackiga på något sätt, scrollning är ojämnt och otrevligt, känns som UIt går i 10Hz eller något. Svårt att förstå varför.

Men oavsett plattform är båda komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Är en mus Ambidextrous om man inte har knappar på båda sidor i stil med GPW Rev1 & Sensei Rev1. 🤔

Det är bara formen som spelar roll. Ambi är en mus som är symmetrisk, t ex G pro superlight. Det spelar ingen roll om det bara finns högerknappar. Finns rätt få möss som även passar vänsterhänta.

Ergo är möss som Logitech G502 eller Zowies EC-serie, som är asymmetriska och formade för att göra vissa grepp så bekväma och avslappnande som möjligt.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Logitech MX Ergo.
Trådlös ergonomisk trackball.

Skulle jag spela något snabbare fps dammar jag av en Mionox Naos 8200.

Fler än jag trodde som kör trackball
Jag kör också MX ergo men sugen på att testa en gameball bara för att.
(Har också en mus jag dammar av vid fps)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Det är bara formen som spelar roll. Ambi är en mus som är symmetrisk, t ex G pro superlight. Det spelar ingen roll om det bara finns högerknappar. Finns rätt få möss som även passar vänsterhänta.

Ergo är möss som Logitech G502 eller Zowies EC-serie, som är asymmetriska och formade för att göra vissa grepp så bekväma och avslappnande som möjligt.

Ja precis, fast superlight är ju nästan ergo om GPW är ambi...

Men poängen va mer att varför är det okej att använda fel benämningar när man pratar om möss. 🤬

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja precis, fast superlight är ju nästan ergo om GPW är ambi...

Men poängen va mer att varför är det okej att använda fel benämningar när man pratar om möss. 🤬

Inte riktigt säker på vad du menar. Men GPX är helt klart bekvämare än många ergonomiska möss jag testat. Väldigt väldesignad mus.

Permalänk
Medlem

2 ambidextriösa Steelseries Sensei 310, en på varje sida av tangentbordet där den vänstra musens knappar är spegelvända, så jag kan alternera mushand.
Den hand som är ledig tar en mus, det är lite svårt i början men en vänjer sig snabbt.
Det är bland annat väldigt smidigt med en mus i vänsterhanden när jag editerar exceldokument med högerhanden på keypaden.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

2 ambidextriösa Steelseries Sensei 310, en på varje sida av tangentbordet där den vänstra musens knappar är spegelvända, så jag kan alternera mushand.
Den hand som är ledig tar en mus, det är lite svårt i början men en vänjer sig snabbt.
Det är bland annat väldigt smidigt med en mus i vänsterhanden när jag editerar exceldokument med högerhanden på keypaden.

Mmm, därför jag propagerar för mer numpad's på vänster sida! 😅

Permalänk
Medlem

MX Ergo. (Trackball)

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Inte riktigt säker på vad du menar. Men GPX är helt klart bekvämare än många ergonomiska möss jag testat. Väldigt väldesignad mus.

Det jag menar är att ordet Ambidextriös syftar ju på att båda händer ska gå lika bra, men finns det inte knappar så går det inte lika bra. Symmetrisk form känns lämpligare att säga.

Och ergo är ju inte alls mer ergonomiska, möjligen mer avslappnande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mmm, därför jag propagerar för mer numpad's på vänster sida! 😅

Nja, den största anledningen är att avlasta högerarmen så den inte blir överbelastad. Jag har samma setup på arbetet av just den anledningen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Fler än jag trodde som kör trackball
Jag kör också MX ergo men sugen på att testa en gameball bara för att.
(Har också en mus jag dammar av vid fps)

Är det något som gör gameballs bättre till gaming? Har svårt att se att det är specifikationerna på min trackball som hindrar mig i fps-spel. Ergonomiskt ser tummodellen ut att vara väldigt lik Logitech MX Ergo.

Har du tittat något på elecom?

För övrigt, gameball thumb ser identisk ut med ProtoArc EM01 som man kan köpa från aliexpress.

Båda har keramiska lager till kulan och batterier på 900mAh. Däremot verkar sensorn skilja (2400dpi vs 5000dpi) och det står inte vilka brytare EM01 använder.

Batteritiden specas till 3 månader istället för 4 månader som på Logitech MX Ergo. Detta trots att MX Ergo har ett batteri på 500mAh.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Är det något som gör gameballs bättre till gaming? Har svårt att se att det är specifikationerna på min trackball som hindrar mig i fps-spel. Ergonomiskt ser tummodellen ut att vara väldigt lik Logitech MX Ergo.

Har du tittat något på elecom?

För övrigt, gameball thumb ser identisk ut med ProtoArc EM01 som man kan köpa från aliexpress.

Båda har keramiska lager till kulan och batterier på 900mAh. Däremot verkar sensorn skilja (2400dpi vs 5000dpi) och det står inte vilka brytare EM01 använder.

Batteritiden specas till 3 månader istället för 4 månader som på Logitech MX Ergo. Detta trots att MX Ergo har ett batteri på 500mAh.

Ska kika. Mest att jag är nyfiken på att testa med fingrar istället för tumme

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här