Inet vill ej prismatcha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hade jag öppnat en IT-butik hade jag aldrig orkat ha reor alltså.

Scenario:
Kund köper produkt medveten om att den kanske kan köpas billigare om knappt en månad men accepterar detta.

Produkten blir reasatt

Kund förväntar sig att butiken skall göra en ekonomisk förlust för att kunden inte kunde vänta tills produkten var på rea.

Speciellt nu om det är leverantören som reat ut produkten, då har butiken betalt fullpris för produkten och sedan förväntar sig kunden att butiken skall stå för mellanskillnaden ELLER ta tillbaka skärmen och tvingas sälja den som redan använd.

..........

Hade jag fått bestämma så är köpt köpt.

Du kunde inte vänta 20 dagar på rean så som kund frågade du inet om de ville ingå i köpavtal med dem för 12 990:-
De accepterade, Du accepterade.
Du gav 12990, de skickade skärmen.
Transaktionen är utförd.

Sedan kommer du tillbaka 20 dagar senare med titeln 'inet vill inte prismatcha' - nä? tror du? i wonder why.

Hade det inte funnit något öppet köp eller ångerrätt så hade det inte var något snack om den saken. Men nu är det en realitet och prisskillnaden är så pass stor lönar det sig att returnera och köpa en ny. Med detta uppstår dock en onödig hantering för både köpare och säljare. Skulle gissa på säljaren får prisskillnaden finansierad av tillverkaren vid retur och nyköp, men inte vid prisgaranti.

Ingen aning om detta är genomförbart, men en möjlig lösning på problemet skulle kunna vara att nyttja öppet köp och köpa tillbaka samma skärm utan att skärmen returernas till säljaren.

Ett annat problem är att man som konsument inte kan förutse om och när det blir någon rea på just den produkten. Med facit i hand borde ju TS givetvis ha väntat 20 dagar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Vad är detta för Flashback konspiration?

Vad jag vet finns det snarlika modeller för bland annat TV-skärmar och vitvaror som marknadsförs under diverse reor till lägre priser. Skillnaderna som du påpekar existerar, kan bland annat vara en sämre bildpanel men då har modellen ett annat (men i övrigt snarlikt) artikelnnummer då endast vissa av produkternas egenskaper avviker.

Dåligt av tillverkarna? Ja, blir som sagt lite mer arbete för oss konsumeter men som framkommer relativt lätt om man djupdyker i informationsblad etc.

Ja, så fort man är lite öppet skeptisk/kritisk till diverse olika saker i det här fallet en rea, då är det en "flashback konspiration", när vi redan vet att tillverkare har olika paneler i t ex skärmar, SSDer etc med samma modellnamn.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen

Den paragrafen syftar nog på varor som till sin natur ofta svänger i pris t.ex. guldtackor, inte gamingskärmar. Det är ju inte konsumentens fel om tillverkaren plötsligt kampanjar – man måste fortfarande kunna råka trycka fel i en webbutik och ångra sig, även om det inte är exakt vad som har hänt i just det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Den paragrafen syftar nog på varor som till sin natur ofta svänger i pris t.ex. guldtackor, inte gamingskärmar. Det är ju inte konsumentens fel om tillverkaren plötsligt kampanjar – man måste fortfarande kunna råka trycka fel i en webbutik och ångra sig, även om det inte är exakt vad som har hänt i just det här fallet.

Ja men vi har ju den möjligheten i 14 dagar om vi ångrar oss inom den tiden efter att ha klickat fel i en webbutik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja men vi har ju den möjligheten i 14 dagar om vi ångrar oss inom den tiden efter att ha klickat fel i en webbutik.

Ja, även om tillverkaren kampanjar så prissänkningen ligger utanför återförsäljarens kontroll så tror jag att man har den rätten. Men i det här fallet är det ju 30 dagar som gäller, tack vare Inets generösa öppet köp villkor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Vissa verkar vilja leva i 1970-talets Soviet, förutom att de vill ha tillgång till allt som kapitalismen möjliggjort. Samma som trådarna där vissa tycker att produkt x är för dyr och borde kosta något annat. Det finns massor med saker som borde vara statliga som inte är det och en massa regleringar som saknas på privatägda företag. Lyxkonsumption som gamingskärmar för 10 000:- hör inte dit, den reglering som finns är utmärkt och täcker inte fallet som beskrivs av TS.

Läs lagen innan ni påstår att TS har rätten på sin sida.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Lagen:
Kapitel 2

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen

15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,
3. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan konsumenten utövade ångerrätten, under förutsättning att konsumenten uttryckligen, och i fråga om avtal utanför affärslokaler i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form, har begärt att tjänsten skulle börja utföras under ångerfristen, och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 och 12 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, och
4. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån priset är skäligt, för vatten, gas eller el, när försäljningen inte skett i en begränsad volym eller en fastställd kvantitet, eller fjärrvärme, där leveransen påbörjats innan konsumenten utövade ångerrätten, allt under förutsättning att konsumenten uttryckligen, och i fråga om avtal utanför affärslokaler i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form, har begärt att leverans skulle påbörjas under ångerfristen, och näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 och 12 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket. Lag (2022:655).

Varför fortsätter du trolla? Detta ärende handlar om Inet. Om du ska citera något så bode det vara Inet's försäljningsvillkor. https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor Men nej, jag glömmer att ditt mål inte är att faktiskt komma med fakta utan bara att ha "rätt". Det är helt ok för näringsidkare att ge bättre villkor än vad lagen kräver.

För det första så finns det flera utfall i ARN som säger att 11§ i KKL inte gäller elektronik, trots att en del försäljare av datorelektronik har förskt hävda det. Dock en Inet så vill jag vet.

I ovan försäljningsvillkor så står det uttryckligen att returer kan göras fraktfritt om köparen begär det, så 15.1 är inget som är aktuellt. 15.3 och 15.4 är inte applicerbara i detta fall då de gäller tjänster samt speciella varor som inte är skärmar.
Kvar är 15.2. När det kommer till avdrag för värdeminskning så är det upp till Inet att visa på att en värdeminskning skett som är utöver vad som skulle behövas för att kontrollera varans funktion. Inet kan inte klaga på att emballaget öppnats, skärmen plockats upp, monterats i den mån för vad som behövs för att koppla in den till en dator och köra en stund. Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna bli ett problem för TS är om hen gjort märken i skärmen, tagit bort skyddsplast såvida den inte varit i vägen för panelen osv. Men detta vet vi inget om.

För säljaren så riskerar detta att bara bli en lång diskussion om vem som har rätt. Ingen vinner på det, och det kan landa var som helst. Även spenderad tid är pengar. Det enklaste borde istället vara att säga typ. "Vi gör ett återköp på din skärm och lägger en beställning på en ny, men istället för att skicka skärmen fram och tillbaka så behåller du den du redan har. Vi ger dig mellanskillnaden i form av ett presentkort." Så klart kan kunden välja att fortfarande ångra köpet och skicka skärmar fram och tillbaka för att få ut kontanter istället, men varför skulle man?

Jag kan också konstatera att flera företag har fattat detta. När jag flyttade köpte jag ett köksbord hos ett välkänt företag med lång öppet köp. När bordet några veckor senare var på rea fick jag efter kontakt tillbaka mellanskillnaden som ett presentkort. Inga frågor, inget tjafs. Win win.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lagar skall tolkas efter intention och inte ordagrant. Distansköplagen är till för att kunna ångra ett köp om man inser att produkten inte var vad man trodde att den var, inte för att kunna kräva ett framtida sänkt pris. Skall du åberopa det juridiska är det poänglöst om du inte kan någon juridik.

Var står det i distansköplagen att man inte kan använda den på grund av prisändring?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tänk om butiken skulle komma 2 veckor senare och kräva er på 2000kr till för att priset på varan nu hade gått upp. Vad tråkigt det hade varit. Hade ni gärna betalat det också?

Det rör sig om ett gäng tusenlappar i detta fallet så jag förstår frågan. Dock så känns det väldigt weird att göra så. Jag skulle kanske försöka få Inet (precis som TS gjort) att kanske ge något i good will, presentkort eller annat som ändå gör att man kommer spendera mer på butiken. Kanske inte på fulla beloppet. Hade nog nöjt mig med 250-500kr, dvs mer gesten från butiken.

Man har ju ändå gjort efterforskningar på produkten, sen tyckt att 12990 är denna produkt värd och beställer den.
Visst är det surt att det några dagar senare sväger i marknaden..

När jag köpte min bil så sjönk priset på bilarna drastiskt bara en kort period efter. Shit happens.
IT-produkter är ALLTID en förlustaffär. Precis som bilar

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Mycket dolda aggressioner i den här tråden, eller så är det bara jag som har svårt att läsa stämningen.

Jag har tidigare jobbat i en lite större elektronikkedja med generöst öppet köp.

Där var det väldigt vanligt att betala ut mellanskillnaden vid sådana här tillfällen och det nyttjades även ofta vid sälj. Det var ett bra sätt att kunna slutföra en affär strax innan en sådan här rea när det var väldigt lugnt då folk satt och sparade sig.

"Vad finns det att tveka på, är det här modellen som du vill ha så köp den idag. Sänks den under rean, av oss eller konkurrent, så kommer du tillbaka så löser vi mellanskillnaden."

En bra grej var att det avlastade kundflödet under den hektiska perioden och kunden behövde inte vara orolig för att riskera att "känna sig lurad". Ibland kom inte kunderna tillbaka med och tog ut mellanskillnaden, det blev in indirekt "bonus". Alla nyttjar inte sådana tillfällen, men det är en risk man gärna tar. En nöjd kund kommer ofta tillbaka och köper mer grejer, känner man att man fick "en bra deal" då och då så blir man lätt inte så nitisk varje köptillfälle.

Öppet köp var bra för butiken för det fick fler att göra köp de egentligen kanske tvekade på, skulle det vara något de inte ville ha. Oavsett om det var priset, funktionen, utseendet, lådan etc. Så kunde de komma tillbaka och lämna tillbaka den. "Cost of doing business". En del lämna tillbaka och nyttja möjligheten, det gjorde såklart "ont" ibland men i stora hela vann man med kunder på det.

Jag tycker inets agerande här är destruktivt för deras deal. Dels riskerar ju de att de blir sittandes med mellanskillnaden utbetald iaf och en öppnad produkt. Samt att de riskerar att kunden blir "bränd" av hanteringen och kanske hellre handlar hos någon annan i framtiden. I längden kostar det som regel mycket mer än 3000 kr.

Det är väl om det ligger något starkt ekonomiskt incitament som orsakar detta. Att om de säljer en ny skärm idag kanske deras netto är så mycket lägre att det är värt böket av få en begagnad skärm i lager eller liknande. Eller någon annan faktor som vi inte ser här, vi har ju bara fått scenariet presenterat ur en synvinkel i slutändan.

Jag tycker det är mycket skönt att lämnat branschen bakom mig. Jag har en dyster syn idag mot både kunder och butiker(ännu mer mot den konsumtion vi har i samhället idag.), bägge sidorna har rejält fel vid utvalda tillfällen. Men det är fritt att välja vad och vart man vill handla, det är även fritt för butiken att sätta upp vilka villkor de vill erbjuda till sina kunder. Varför sitta och svartmåla en situation där någon vill nyttja de villkoren de ingått som sattes upp frivilligt av den ena parten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

"Vad finns det att tveka på, är det här modellen som du vill ha så köp den idag. Sänks den under rean, av oss eller konkurrent, så kommer du tillbaka så löser vi mellanskillnaden."

En bra grej var att det avlastade kundflödet under den hektiska perioden och kunden behövde inte vara orolig för att riskera att "känna sig lurad". Ibland kom inte kunderna tillbaka med och tog ut mellanskillnaden, det blev in indirekt "bonus". Alla nyttjar inte sådana tillfällen, men det är en risk man gärna tar. En nöjd kund kommer ofta tillbaka och köper mer grejer, känner man att man fick "en bra deal" då och då så blir man lätt inte så nitisk varje köptillfälle.

Varit påväg att skriva samma sak flera gånger, men inte orkat. Att kunder sitter och väntar på rea är ett problem också, att kunna erbjuda "prisgaranti" och få folk att handla mellan reaorna har ett stort värde för butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Jag tillhör inte dem som tycker att det är självklart att man ska få mellanskillnaden, men samtidigt är det ju bra om folk vet att andra butiker erbjuder den servicen. Inet är bra men hyllningarna går ofta till överdrift kan jag tycka.

Ett moderkort jag fyndade i Inets julkalender kom i en öppnad förpackning, men så länge jag får samma garantier så bryr jag mig inte. Jag hade antagligen inte ens märkt det om det inte suttit rester av ett garantiklistermärke på kartongen.

Moderkort har så gott som aldrig någon sorts plombering på kartongen. Det är alltid öppna lådor där skyddsplasten runt själva moderkortet inte ens har någon klisterlapp som förseglar den i många fall beroende på tillverkare.

Du har fått ett helt nytt moderkort och inget som har lämnats tillbaka.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu räcker det. Vi tackar för deltagandet med cirkelargument och smutskastande avstår vi från. TS har inte deltagit sedan start och kan få tråden upplåst med eventuellt resultat om denne önskar.

Gott nytt på er!
/D, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin