Omröstning: Årets bästa spel enligt SweClockers!

Permalänk
Medlem

Kan tycka det är komiskt att folk klagar på den uttjatade ”Ubisoft-formulan” i spel där världen är stor men innehållet tamt.

Hogwarts Legacy var precis det. Ett ubisoftspel i Harry P förklädnad. Ändå hamnar det i topp 3. Kan nog vara det mest lama och innehållsfattiga spelet jag någonsin spelat.

Permalänk
Avstängd

Hogwarts legacy var bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Kan tycka det är komiskt att folk klagar på den uttjatade ”Ubisoft-formulan” i spel där världen är stor men innehållet tamt.

Hogwarts Legacy var precis det. Ett ubisoftspel i Harry P förklädnad. Ändå hamnar det i topp 3. Kan nog vara det mest lama och innehållsfattiga spelet jag någonsin spelat.

Är det utformat som alla andra Ubisoft-spel alltså? Har funderat på att skaffa det men då blir det inget ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Är det utformat som alla andra Ubisoft-spel alltså? Har funderat på att skaffa det men då blir det inget ...

Gillar man Harry Potter världen och lockas att främst kunna rota runt i Hogwarts är det nog tillräckligt för köp i mitt tycke. Men är man inte det är spelet rätt tunt, speciellt en bit in. En ganska stor spelvärld som egentligen är ganska tom. Finns saker att göra (och döda) men då jag inte är något större fan så kändes det lite för enformigt snabbt. Flyga runt på kvasten var rätt trevligt men utan någon egen koppling till lore så föll det lite för mig med.

De två timmarna man kan spela på Steam hinner nog inte öppna upp spelet tillräckligt för att känna av spelet så skulle invänta ett riktigt lågt pris eller kolla mer på gameplay videor på YouTube exempelvis.

Funderar själv lite på att slå till på nya Avatar spelet men Avatar världen och filmer och lore har jag aldrig riktigt fastnat för men gillar mer det jag sett av själva gameplayet. Nu gillar jag väl utförda spel med Ubisoft formulan, speciellt när gameplayet kittlar Crysis suget. Men kommer nog ändå invänta ett pris närmare 200-300kr då Avatar-delen av spelet för mig är ett för stort minus.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja och nu ser vi fram emot vilka spel som vinner 2023!

Skämt åsido, tänk på att det finns en knapp längst ner i artikeln där man kan skicka in rättelser.

Jo, jag gjorde det med, men tog en stund att fixas

Permalänk
Medlem

Det gör mig oväntat ledsen att ett spel som Alan Wake 2, som åtminstone försöker pusha spelmediet framför sig med många träffar och några bom som resultat, får se sig omkörd av den fullständiga halvmesyren Starfield. Visst, ett spel som spelas av fler uppskattas också av fler, och det går väl en Alan Wake 2-spelare på tio Starfield-spelare, typ. Och sen tycker folk olika och det är okej. Fast det är ändå lite synd. Tycker jag.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Jedi Survivor saknas i topp 5 tycker jag. Visserligen lite trög start med prestandaproblem, men jävlar vilket schysst spel

Prestandaproblemen finns ju kvar och förstör tyvärr ett bra spel. Usel prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Jedi Survivor saknas i topp 5 tycker jag. Visserligen lite trög start med prestandaproblem, men jävlar vilket schysst spel

Tyckte bossarna mest var irriterande tröttsamma. Men resten väldigt bra. Blir en så sjuk svårhetsökning med bossarna som blev en för stor kontrast mot fienderna i övrigt. Och mycket trial and error och man reloadas ofta till en plats där man måste ta sig till bossen igen så det tar evigheter. Lite trött på att alla ska kopiera souls spelen nu för tiden. Tyckte inte det passade in så bra i helhetsupplevelsen av spelet.

Sen lite ytterligare gnäll är att animationerna i spelet är under all kritik. Värre än Mass Effect Andromeda. Ser ut som Cal flyter över marken ibland

Nej bästa spelet för mig i år är definitivt Alan Wake 2. Sjukt vad välgjort och välskrivet det är. Finns endel konstiga buggar och kartan är sjukt förvirrande men ändå. Är nog det bästa jag spelat på länge både story mässigt och grafikmässigt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Gillar man Harry Potter världen och lockas att främst kunna rota runt i Hogwarts är det nog tillräckligt för köp i mitt tycke. Men är man inte det är spelet rätt tunt, speciellt en bit in. En ganska stor spelvärld som egentligen är ganska tom. Finns saker att göra (och döda) men då jag inte är något större fan så kändes det lite för enformigt snabbt. Flyga runt på kvasten var rätt trevligt men utan någon egen koppling till lore så föll det lite för mig med.

De två timmarna man kan spela på Steam hinner nog inte öppna upp spelet tillräckligt för att känna av spelet så skulle invänta ett riktigt lågt pris eller kolla mer på gameplay videor på YouTube exempelvis.

Funderar själv lite på att slå till på nya Avatar spelet men Avatar världen och filmer och lore har jag aldrig riktigt fastnat för men gillar mer det jag sett av själva gameplayet. Nu gillar jag väl utförda spel med Ubisoft formulan, speciellt när gameplayet kittlar Crysis suget. Men kommer nog ändå invänta ett pris närmare 200-300kr då Avatar-delen av spelet för mig är ett för stort minus.

Har man en 33% kupong på Epic store kan Hogwarts köpas för ca 250 pix just nu under vinterrean. Är ju rätt ok.

(Själv köpte jag Lords of the fallen, ser intressant ut. 300 spänn)

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har man en 33% kupong på Epic store kan Hogwarts köpas för ca 250 pix just nu under vinterrean. Är ju rätt ok.

(Själv köpte jag Lords of the fallen, ser intressant ut. 300 spänn)

250kr kan det nog vara värt, bör vara något motsvarande ångerperiod på Epic med antar jag för de som vill ha möjlighet att ångra sig.

Lite jobbigare med Avatar, 33% rabatt gäller fortfarande men blir fortfarande nästan 500kr då spelet kostar en bra bit över 700kr normalt.

Hade hoppats på lite lägre pris på spelet även om spelet förvisso bara varit ute i någon enstaka vecka. Ubisoft brukar vara bra på att rea sina spel tidigt och rejält men för nära i tid troligen.

Lutar lite åt Dead Island 2, är ett par dagar kvar att klura. Mer tiden än pengar som är problemet men 500kr för Avatar är fortfarande lite väl kan jag tycka. Och då suktar jag fortfarande efter en 7800X3D alternativt 7900X3D där spelet fortfarande verkar ingå.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

250kr kan det nog vara värt, bör vara något motsvarande ångerperiod på Epic med antar jag för de som vill ha möjlighet att ångra sig.

Lite jobbigare med Avatar, 33% rabatt gäller fortfarande men blir fortfarande nästan 500kr då spelet kostar en bra bit över 700kr normalt.

Hade hoppats på lite lägre pris på spelet även om spelet förvisso bara varit ute i någon enstaka vecka. Ubisoft brukar vara bra på att rea sina spel tidigt och rejält men för nära i tid troligen.

Lutar lite åt Dead Island 2, är ett par dagar kvar att klura. Mer tiden än pengar som är problemet men 500kr för Avatar är fortfarande lite väl kan jag tycka. Och då suktar jag fortfarande efter en 7800X3D alternativt 7900X3D där spelet fortfarande verkar ingå.

Fick Avatar ihop med min 7800x3d. Gillar man filmerna så lär man ha utbyte av spelet. Har bara kört två timmar än så länge för att testa och det är vackert och lite speciellt att utforska Pandora. Men måste köra klart bg3 och Alan Wake innan tid kan comittas till avatar.

Fullpris hade jag nog inte gett. Kanske hälften hade känts ok.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det gör mig oväntat ledsen att ett spel som Alan Wake 2, som åtminstone försöker pusha spelmediet framför sig med många träffar och några bom som resultat, får se sig omkörd av den fullständiga halvmesyren Starfield. Visst, ett spel som spelas av fler uppskattas också av fler, och det går väl en Alan Wake 2-spelare på tio Starfield-spelare, typ. Och sen tycker folk olika och det är okej. Fast det är ändå lite synd. Tycker jag.

Uppskattade Alan Wake 2 men tyckte att det inte var så jättebra som spel. Just gameplay var inte kul.
Däremot var allt annat top-notch. Så på min egen lista hamnar det på plats 5 ungefär.
Till skillnad mot Starfield som inte gjorde något bra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Är det utformat som alla andra Ubisoft-spel alltså? Har funderat på att skaffa det men då blir det inget ...

Det är mysigt i början när du bekantar dig med Hogwarts och man får uppfattningen att spelet ska "växa". Men det är bloat och cancerväxt. Spelet är fruktansvärt ytligt rakt igenom. Det finns typ tre olika sorters pussel och alla är förfärligt tråkiga och har du löst en så har du löst alla. alla quests är fetchquests eller gå-och-döda-de-här-mobsen. Det är ofta riktigt konstigt hur mycket audiowork och "story" det är kopplat till quests som sen bara går ut på att spamma attack på en mob. Overworlden är ren Ubisoft copy paste. Strider som är större delen av allt "gameplay" går ut på att trycka gult om fienden är gul, röd om röd och lila om lila. Du kan göra "combos" men de är nästan poänglösa och ökar bara risken att du tar skada eftersom du använder magier vid "fel" tillfälle. Du kan köpa fler "weapon wheels" för att ha fler magier valda samtidigt när du lärt dig fler, men det är en fälla. Du kan nämligen alltid bara pausa tiden och swapa in en ny magi i ditt existerande hjul. Att byta hjul händer istället i realtid och är onödigt bökigt. Man har aktivt valt att göra en dålig UI för att ha 3 extra "unlocks".

Senare i spelet kommer du också låsa upp att kunna öppna låsta kistor och dörrar. För att kunna öppna hösta nivån krävs det att du utför tre steg av enormt fetchquest i hela overworlden som saknar guidning. Din reward för det är att du nu kan gå och öppna poänglösa rum och kistor med samma gearloot du redan har fast ibland pytte-lite bättre. Notera att du kommer hitta exakt samma loot i alla vanliga kistor om du bara fortsätter spela. Ibland är looten bakom tre lås som ska öppnas, varje lås kräver ett minigame som alltid är identiskt och tar ca 10-20 sekunder att genomföra. Det finns ingen utmaning alls i minigamet, du ska bara hålla spakarna stilla i två olika riktningar tills låset öppnas. Tiden står still när du gör det så det har ingen gameplay impact, det är bara en time sink. Räkna med att om du öppnade allt så skulle du säker lägga minst 1-2 timmar speltid på samma monotona uppgift.

GOTY

Permalänk
Medlem

Ej spelat BG3 ännu men känns som att det spelet bör få utmärkelsen som bästa spel under 2023 även om mitt personligt favorit spel jag spelade nog var Cyberpunk's DLC tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Uppskattade Alan Wake 2 men tyckte att det inte var så jättebra som spel. Just gameplay var inte kul.
Däremot var allt annat top-notch. Så på min egen lista hamnar det på plats 5 ungefär.
Till skillnad mot Starfield som inte gjorde något bra

Det låter ju lite motsägelsefullt. Vad vill du ha av spelet? Nej, det lirar inte som Re4 remake, men det är inte syftet med spelet heller. Ett spel kan inte implementera all form av gameplay. Personligen tycker jag att Alan Wake 2 är fantastiskt i egen rätt. Jag vill inte ändra på något i det.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se hela resultatet, inte bara topp 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det låter ju lite motsägelsefullt. Vad vill du ha av spelet? Nej, det lirar inte som Re4 remake, men det är inte syftet med spelet heller. Ett spel kan inte implementera all form av gameplay. Personligen tycker jag att Alan Wake 2 är fantastiskt i egen rätt. Jag vill inte ändra på något i det.

Tyckte RE4 hade ungefär samma problem. Inte så kul gameplay. Men lite bättre än Alan Wake 2.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tyckte RE4 hade ungefär samma problem. Inte så kul gameplay. Men lite bättre än Alan Wake 2.

Okej. Jag tycker båda spelen är fenomenala. Men på olika vis. Jag förstår inte vad du menar om jag ska vara ärlig. Det finns olika typer av spel av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Okej. Jag tycker båda spelen är fenomenala. Men på olika vis. Jag förstår inte vad du menar om jag ska vara ärlig. Det finns olika typer av spel av en anledning.

Tycker själva gameplay inte var så kul bara Men story, ljud, det visuella, osv.. var riktigt bra.

Jag förstår ju att det inte kan vara så mycket annorlunda heller. Blir konstigt om man har massa olika vapen, kan hoppa, springa på väggar, ha massa olika abilites.

Fortfarande ett bra spel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Remnant 2, grymt välgjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tycker själva gameplay inte var så kul bara Men story, ljud, det visuella, osv.. var riktigt bra.

Jag förstår ju att det inte kan vara så mycket annorlunda heller. Blir konstigt om man har massa olika vapen, kan hoppa, springa på väggar, ha massa olika abilites.

Fortfarande ett bra spel.

Jag för väl delvis ge dig rätt. Alans besök i tunnelbanan där man ska ändra storyn tycke jag rent av var bullshit. Men spelet som helhet är riktigt bra tycker jag.

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det gör mig oväntat ledsen att ett spel som Alan Wake 2, som åtminstone försöker pusha spelmediet framför sig med många träffar och några bom som resultat, får se sig omkörd av den fullständiga halvmesyren Starfield. Visst, ett spel som spelas av fler uppskattas också av fler, och det går väl en Alan Wake 2-spelare på tio Starfield-spelare, typ. Och sen tycker folk olika och det är okej. Fast det är ändå lite synd. Tycker jag.

Japp, Starfield är lite av ett skämt.
Men jag har insett att spelare i stort har ganska låga krav idag.

Att tycka om ett spel som är dåligt är ok, det är samma för mig. Men skillnaden är att jag kan erkänna att spelet jag gillar är rätt mediokert och saknar mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Japp, Starfield är lite av ett skämt.
Men jag har insett att spelare i stort har ganska låga krav idag.

Att tycka om ett spel som är dåligt är ok, det är samma för mig. Men skillnaden är att jag kan erkänna att spelet jag gillar är rätt mediokert och saknar mycket.

Man ska nog bara acceptera att alla tycker olika. Jag älskar t ex Alan Wake 2. Tycker det är så jäkla grymt. Samtidigt kan jag förstå de som inte tycker om spelet. Vad som är mediokert är ju subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Japp, Starfield är lite av ett skämt.
Men jag har insett att spelare i stort har ganska låga krav idag.

Att tycka om ett spel som är dåligt är ok, det är samma för mig. Men skillnaden är att jag kan erkänna att spelet jag gillar är rätt mediokert och saknar mycket.

Tycker allt känns daterat dom släppt efter skyrim. Nästan så skyrim kändes "livlöst" när det kom redan. Fina miljöer i det spelet dock. Är fysiken lika kass i Starfield som den brukar vara i deras spel? Kanske passar bra iof, då det känns som man "flyter omkring" och svävar när man hoppar, passar ju i ett rymdspel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Vill ändra min röst - har spelat Alan Wake 2 nu, utan tvekan årets spel. Kanske det bästa jag spelat någonsin. Helt ”blown away”.

Permalänk
Skrivet av SpaceAce:

Vill ändra min röst - har spelat Alan Wake 2 nu, utan tvekan årets spel. Kanske det bästa jag spelat någonsin. Helt ”blown away”.

Jag håller med, sitter i samma båt som du.