Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Antar att det är av samma anledning som för mig, de ville inte erbjuda sina tjänster längre till ett attraktivt pris. Haft Telia sedan 2010 och går över till Telenor i mars nästa år då de inte längre ville förnya bf rabatten (500/500 för 299kr/mån). Bästa de kunde erbjuda mig var 549kr/mån.

Jag förstår. Jag hoppas att Du fick 299 kr. rabatten.

Skrivet av Json_81:

Efter två samtal med Telenor fick jag rätt hastighet och operatör.
Ingen kötid så den delen av bytet gick väl bra än då.
Att min pfsense router flippade fullständigt och jag fick hålla på med den hela dagen innan jag fick ordning på den var ju mindre kul...
Men lärt mig mer om pfsense iaf.

Vad lärde du dig sammanfattat på två rader? 🤔

Skrivet av atego:

Jag bytte ifrån telia till Telia. De stängde ner kl 23.00 och internet gick upp med 00.07 utan omstart på UDMP 🙂

Tragikomiskt...men skönt att du fick rabatten... Dock trist utveckling inom bredband. Samma tendenser ser jag inom mobiltelefonin. Där erbjuds "en viss rabatt under en viss tid" för att de ska kunna ta ordinarie pris under "bindningstiden"/kampanjen...*host*..."kampanjen"...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Är andsluten via en fiberförening. Nyligen omförhandlat avtal med Telia. Ett sjuårigt avtal 1000/1000 +Tv-paket Lagom med tre TV-puckar. 150:-/månad. Därtill kommer föreningsavgiften 135:-/månad. Totalt 285:- Inte illa va ? Det måste innebära att leverantörerna har väldigt goda marginaler på std användaren.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Vad lärde du dig sammanfattat på två rader? 🤔

Nollställa on inte de lättaste grejerna funkar, det går fortare än att fippla
Var lite rädd för återställa backupen av inställningar men det fungerade.
Och hålla koll "manuellt" på vad som är senaste versionen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nollställa on inte de lättaste grejerna funkar, det går fortare än att fippla
Var lite rädd för återställa backupen av inställningar men det fungerade.
Och hålla koll "manuellt" på vad som är senaste versionen.

I'm with you brother. ^^

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Hmm jag beställde Telia till 22a december och sa upp Bahnhof till 22a december. Inatt bröts Bahnhof men inte har jag fått någon anslutning från Telia.
På Telias orderstatus står det bara Behandlas. Och inte har dom öppet idag heller. Riktigt snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Hmm jag beställde Telia till 22a december och sa upp Bahnhof till 22a december. Inatt bröts Bahnhof men inte har jag fått någon anslutning från Telia.
På Telias orderstatus står det bara Behandlas. Och inte har dom öppet idag heller. Riktigt snyggt

Precis det här jag var rädd för skulle hända. Inte för att det är jordens undergång men jäkligt irriterande. I mitt fall skötte dom det snyggt och det var en smooth transitioning. Beklagar!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Mitt 299 500/500 gick ut 00:00 den 22 Jan.
Nätet gick ner, ingen Internet. Men efter en omstart av fiber lådan och mesh systemet så hoppade allt igång efter ca 20-30 min.
Kanske kan hjälpa någon

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Mitt 299 500/500 gick ut 00:00 den 22 Jan.
Nätet gick ner, ingen Internet. Men efter en omstart av fiber lådan och mesh systemet så hoppade allt igång efter ca 20-30 min.
Kanske kan hjälpa någon

Samma här.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Precis det här jag var rädd för skulle hända. Inte för att det är jordens undergång men jäkligt irriterande. I mitt fall skötte dom det snyggt och det var en smooth transitioning. Beklagar!

Nä det är inte hela världen, men ja irriterande

Skrivet av AxxT:

Mitt 299 500/500 gick ut 00:00 den 22 Jan.
Nätet gick ner, ingen Internet. Men efter en omstart av fiber lådan och mesh systemet så hoppade allt igång efter ca 20-30 min.
Kanske kan hjälpa någon

Startat om fiberomvandlare och router flera gånger utan success ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Nä det är inte hela världen, men ja irriterande

Startat om fiberomvandlare och router flera gånger utan success ☹️

Gick tidigare i vecka från Telia till Telenor 23:50 dog Telia morgonen efter ringde jag telenor 1min kö så slog den igång inom 10 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Vad lustigt..
Jag sa upp Telias abonnemang och byter till Bahnhof. Detta gjorde jag förra veckan och skiftet sker 22/12. När jag sa upp abonnemanget hos Telia så frågade jag vilket datum jag skulle ange till Bahnhof för påkoppling. Samma datum svarade han. Så Telias sägs upp 22/12 och Bahnhof aktiveras 22/12. Allt är frid och fröjd tills man börjar läsa inlägg i den här tråden om att det skall vara uppsägning på ena dagen och aktivering på nästa.
Ringde nyss Telias uppsägningsavdelning och dubbelkollade. Representanten vidhöll att det skall vara samma dag om man vill ha en så sömlös övergång som möjligt - de släpper oftast anslutningen under kontorstid, någon gång mellan 08:00-16:00 (inte helt hundra på klockslagen).
Nåväl, funkar det inte så är det väl bara ett telefonsamtal bort.

Så enkelt var det tyvärr inte.
Bahnhof försöker koppa på på morgonen 22/12. Går ej p.g.a. att Telia inte kopplat från.
Ringer Uppsägningsavdelningen på Telia där de säger att det skall ske frånkoppling 23/12(!) Jag menar på att så var det inte alls sagt och i min bekräftelse står det 22/12.
Han kollar med annan avdelning och min frånkoppling var schemalagd till 23:00 den 22/12, men han hade bett dem göra det snarast. Skulle då ske inom 1-2 timmar.

Efter 4 timmar var jag fortfarande kvar hos Telia.
Ringde åter till Uppsägningsavdelningen och fick beskedet om att det är många som ringer, vänligen pröva igen senare…

Ringde då till Teknisk support och fick beskedet om att man frånkoppling skulle ske 23/12 och att inget kunde göras för att det skulle ske tidigare. Man kunde inte säga något om vilken tid den skulle kopplas från.
Fick rekommendationen att be Bahnhof koppla försöka på så sent som möjligt, typ kl 23:00 den 23:e.

Ringde Bahnhof och undrade om de hade öppet på lördagen 23/12 och om de i så fall kunde koppla på mig då. Inga problem - bara att ringa in under dagen då de hade öppet (typ 10-14).

Hur gick det då?
Telia kopplades ifrån 23:30 22/12. Ringde Bahnhof dagen efter och det kopplade på inom 30 minuter,.

Tips till framtida mig:
1. Gör inte bytet på en fredag innan julafton när kundtjänst har begränsade öppettider och långhelg är i antågande.
2. Gör inte bytet dagen innan du bjudit 3 andra familjer på uppesittarkväll som kräver uppkoppling för att streama TV4.
3. När bytesdagen närmar sig kolla med leverantören om vilken tid som bytet är schemalagt att ske.

Permalänk

Nu kommer Telia med erbjudande för nuvarande kunder 299:- i månaden för 250 men vägrade släppa det till mig på black friday....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Tänkte jag också skulle dela med mig av erfarenheten av byte från Telia till Telenor idag, (Öppen Fiber via Telia)

Mitt abonnemang hos Telenor började gälla igår och Telia stängdes av idag vid kl. 23.
För min del räckte det att starta om router och mediaomvandlare så var Telenor igång. (Det hade kanske räckt med bara routern?).
Så väldigt smidigt för min del och jag vill minnas att det var lika smidigt förra bytet, då från Bredband2 till Telia men det minnet kan svikta då det var några år sen.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nu kommer Telia med erbjudande för nuvarande kunder 299:- i månaden för 250 men vägrade släppa det till mig på black friday....

Var ser du det? Kollade på telia.se och såg inget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Så här blev det för mig hos Telenor i år. Funkar minst lika bra som Telia än så länge i alla fall. Nästa år blir lika spännande!

Permalänk
Sötast

Bytet för mig gick hyfsat smidigt.
Telia gick ner 00
Telenor fick jag ringa på förmiddagen nästa dag och fråga så aktiverade kundtjänsten omedelbart.

Är dock inte helt nöjd med hastigheterna.
Från 500/100 (480-500, 90-110) Telia
Till 500/500 (320-420, 250-350) Telenor
Detta kl 03:07 29Dec (nog inte jättemycket trafik just nu )

Inte helt säker hur man kan misslyckas så med en fibertjänst men visst.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nu kommer Telia med erbjudande för nuvarande kunder 299:- i månaden för 250 men vägrade släppa det till mig på black friday....

Skrivet av N!klas:

Så här blev det för mig hos Telenor i år. Funkar minst lika bra som Telia än så länge i alla fall. Nästa år blir lika spännande!

<Uppladdad bildlänk>

Felia...VILKA svi...ärhum...skära söta små kultingar de är... 🐽 😑

De kunde lika gärna ge dig rabatten istället för att vänta "en vecka senare" för att omförhandla / ge dig rabatterna...it makes no sense... 🐶 💦 🎄

Ut och jaga Krokodil 🐊 för att kunna betala fakturan med stil...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Mitt Telia 500/500 slutade fungera igår kl 22.00.
Nu när jag vaknade var mitt Halebop 250/250 inkopplat.
Gick väldigt smidigt. Jag valde 28/12 som urkopplingsdatum och 29/12 som inkopplingsdatum.
Behövde inte starta om någon hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Felia...VILKA svi...ärhum...skära söta små kultingar de är... 🐽 😑

De kunde lika gärna ge dig rabatten istället för att vänta "en vecka senare" för att omförhandla / ge dig rabatterna...it makes no sense... 🐶 💦 🎄

Ut och jaga Krokodil 🐊 för att kunna betala fakturan med stil...

Jag är kund hos Bahnhof nu....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Mitt Telia 500/500 slutade fungera igår kl 22.00.
Nu när jag vaknade var mitt Halebop 250/250 inkopplat.
Gick väldigt smidigt. Jag valde 28/12 som urkopplingsdatum och 29/12 som inkopplingsdatum.
Behövde inte starta om någon hårdvara.

Halebop är ju en billigare avdelning hos Telia, både mobil och bredband. Så att det startar utan problem borde vara det minsta man kan begära 🙂
Har haft Halebop sedan i somras och är nöjd, ett avbrott under nån timme hittills so far. Dock osäkert om det var Stadsnät eller dom som felade...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bra att dom kommer med det efter man bytt. Jag hade 299kr för 500/500 men kunde tänka mig 250, ändå vägrade dom gå ner. Nu när allt är klart kommer man… hoppas många bytte så dom byter strategi för nästa år.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Ett direkt underkännande av sin egen BF-taktik för året, vilket iofs inte är särskilt konstigt.

Undrar hur många som faktiskt kommer haka på såhär en månad för sent. Hade varit så mycket enklare och bättre för alla inblandade om de bara fått tummen ur i tid.

Permalänk

Frågan är om man ska ringa Telia och i princip kräva 250/250 plus stort tv paket för 299:- i månaden som startar december 2024.

Detta är bedrövligt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Känns som jag blivit bedragen. Efter två år av 500/500 för 299:- så var det allra bästa de kunde erbjuda 250/250 för 399:- och det gick ABSOLUT inte gå ner mer.

En månad senare så erbjuder de ett lägre pris. Blir bara heligt förbannad ärligt talat, särskilt då jag inte har något annat alternativ att välja på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Känns som jag blivit bedragen. Efter två år av 500/500 för 299:- så var det allra bästa de kunde erbjuda 250/250 för 399:- och det gick ABSOLUT inte gå ner mer.

En månad senare så erbjuder de ett lägre pris. Blir bara heligt förbannad ärligt talat, särskilt då jag inte har något annat alternativ att välja på.

Du kan inte ändra till 299:- iom att du bundit dig 12 månader eller?

Telia är ju erkänt ett av Sveriges värsta företag och nu visar dom upp det ännu en gång.
Telefonköer som skickat in folk i väggen efter suttit i telefonköer i flera månader utan att komma fram.

Helt omöjliga att få tag på förr i tiden.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Du kan inte ändra till 299:- iom att du bundit dig 12 månader eller?

Telia är ju erkänt ett av Sveriges värsta företag och nu visar dom upp det ännu en gång.
Telefonköer som skickat in folk i väggen efter suttit i telefonköer i flera månader utan att komma fram.

Helt omöjliga att få tag på förr i tiden.

Egentligen kan jag ju inte göra det eftersom jag, som du säger, bundit 12 månader.

Men ringa och klaga på deras agerande tänker jag fan göra. Tänker hota med att byta leverantör på mobilen som jag haft hos dem i 25 år och abonnemanget gick nyss ut. Spelar de fult tänker jag också göra det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Felia...VILKA svi...ärhum...skära söta små kultingar de är... 🐽 😑

De kunde lika gärna ge dig rabatten istället för att vänta "en vecka senare" för att omförhandla / ge dig rabatterna...it makes no sense... 🐶 💦 🎄

Ut och jaga Krokodil 🐊 för att kunna betala fakturan med stil...

Skrivet av Ninotramp:

Jag är kund hos Bahnhof nu....

Bahnhof de goa, ärliga "vi höjer aldrig priserna hundra gånger ✖ på ett år" bolaget... I'm just say'n 😁

Skrivet av mrnez:

<Uppladdad bildlänk>

Bra att dom kommer med det efter man bytt. Jag hade 299kr för 500/500 men kunde tänka mig 250, ändå vägrade dom gå ner. Nu när allt är klart kommer man… hoppas många bytte så dom byter strategi för nästa år.

Skrivet av Valloniet:

Ett direkt underkännande av sin egen BF-taktik för året, vilket iofs inte är särskilt konstigt.

Undrar hur många som faktiskt kommer haka på såhär en månad för sent. Hade varit så mycket enklare och bättre för alla inblandade om de bara fått tummen ur i tid.

Skrivet av Ninotramp:

Frågan är om man ska ringa Telia och i princip kräva 250/250 plus stort tv paket för 299:- i månaden som startar december 2024.

Detta är bedrövligt.

Skrivet av Alphahanne:

Känns som jag blivit bedragen. Efter två år av 500/500 för 299:- så var det allra bästa de kunde erbjuda 250/250 för 399:- och det gick ABSOLUT inte gå ner mer.

En månad senare så erbjuder de ett lägre pris. Blir bara heligt förbannad ärligt talat, särskilt då jag inte har något annat alternativ att välja på.

Skrivet av Alphahanne:

Egentligen kan jag ju inte göra det eftersom jag, som du säger, bundit 12 månader.

Men ringa och klaga på deras agerande tänker jag fan göra. Tänker hota med att byta leverantör på mobilen som jag haft hos dem i 25 år och abonnemanget gick nyss ut. Spelar de fult tänker jag också göra det.

Det är ju det jag menar (och håller med alla ovanför mig): de beter sig svinigt åt när de påstår att det är helt oooomöjligt :angel: att ändra på någonting, för då upprör vi den helige ande, för att se e d a n GÅ ner i pris och levererar det som kunden bad om innan - Ett lägre pris. Satan vad drygt...:/ 😑

Jag förstår om man är tonåring och håller på med "plockame pin" av typen: "ajuste en vattenflaska...ehh...patronerna med...va ska inte jordgloben...bättre med en karta..." osv. Men det bolagen håller på med är bara löjligt.

Hade varit så mycket enklare för alla inblandade med lite god kundvård och stabila priser över tid. Istället för att begära att" hyresgästen ska måla om väggen i en annan färg varje år". Det är tidsspillan som advokaterna brukar säga (och ta betalt för)... ✖️

Jag förstår @Alphahanne det klart att man blir heligt förbannad...de säger att "det lackar mot jul"...jag lackar ur... :/ 😑

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

<Uppladdad bildlänk>

Bra att dom kommer med det efter man bytt. Jag hade 299kr för 500/500 men kunde tänka mig 250, ändå vägrade dom gå ner. Nu när allt är klart kommer man… hoppas många bytte så dom byter strategi för nästa år.

Jag, som befintlig kund med abbonemang för både bredband och TV under uppsägning, fick inte nyttja detta erbjudande. Jag fick inte heller utnyttja erbjudande för nykund då jag redan var kund. Riktigt snurrigt samtal med kundtjänsten.
Dock kunde min fru logga in på Telias sidor, det är jag som är nuvarande kund, och göra en beställning på 250/100 (299kr/månad) och TV mini (50kr/månad) med bindningstid 12 månader, 0 kronor i startavgift.

Permalänk
Medlem

Detta bör tas upp på Riksnivå...

Skrivet av LGeson:

Jag, som befintlig kund med abbonemang för både bredband och TV under uppsägning, fick inte nyttja detta erbjudande. Jag fick inte heller utnyttja erbjudande för nykund då jag redan var kund. Riktigt snurrigt samtal med kundtjänsten.
Dock kunde min fru logga in på Telias sidor, det är jag som är nuvarande kund, och göra en beställning på 250/100 (299kr/månad) och TV mini (50kr/månad) med bindningstid 12 månader, 0 kronor i startavgift.

Jaa grabbar: som jag sa ovan: man lackar ur. Det är så att topplocket flyger av en så irriterad blir man...🤪🤪

J@vl@ trams de håller på med. Tänk om man skulle handla varje vara på samma individuella icke logiska sätt som vi kontrakterar internet, ja då hade man aldrig blivit klar...det har gått för långt...🥴🥴

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av mrnez:

<Uppladdad bildlänk>

Bra att dom kommer med det efter man bytt. Jag hade 299kr för 500/500 men kunde tänka mig 250, ändå vägrade dom gå ner. Nu när allt är klart kommer man… hoppas många bytte så dom byter strategi för nästa år.

Kan inte hitta detta erbjudande på Telias hemsida.

Länk?