Permalänk
Medlem

Rekommendera domäntjänst för .se

Söker efter en ersättare till Loopia. Har länge funderat på detta, då man måste betala för både domännamn samt DNS-tjänsten för att faktiskt använda den. Sista spiken i Loopias kista kom nu, när deras wildcard-pekning inte fungerar och de struntar blankt i att ens försöka felsöka problemet.

Krav är väl egentligen att de ska stödja .se TLD med wildcard, samt att det ska gå att uppdatera dynamisk IP automatiskt. Gör detta i pfSense, och de har en lång lista över tjänster som de har inbyggt stöd för, men ska gå att göra ett custom script också.

(Har ett .fi via Loopia också, och de verkar vara ett av väldigt få tjänster som stödjer båda... men det är inget krav att ha båda på samma ställe.)

Permalänk
Sötast

Är nyfiken också, har använt google domains i flera år, men sen de sålde till squarespace så har årskostnaderna dubblerats på de ändelser som jag använder. Funny how that works...

Permalänk
Medlem

Jag använder i dagsläget egensajt.se för se- och nu-domäner. Cloudflare för all dns-hantering.

https://developers.cloudflare.com/dns/manage-dns-records/how-...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Att använda Cloudflare för DNS-hantering är definitivt att föredra framför registrarens egna tjänst i de allra flesta fall. En bättre tjänst, som dessutom är gratis. Cloudflare är även väldigt snabba på att lägga till nya record types.

Man får även lite annan kul funktionalitet eftersom man då även har valet att proxa in trafik via deras proxy-tjänst. Om man exempelvis exponerar en liten hobbytjänst från AWS men inte vill betala extra varje månad för en publik IPv4-adress så kan man proxa över den till IPv6 den vägen. DDoS-skydd får man ju också om man vill, även om jag främst använder deras tjänst som en vanlig DNS-tjänst utan proxy-funktionaliteten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q