Nyårskrönika: Årets tio största händelser

Permalänk
Melding Plague

Nyårskrönika: Årets tio största händelser

2023 lider mot sitt slut och det är dags för redaktionen att sammanfatta årets största händelser. Häng med!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket tidigare än vanligt, hade räknat med 31 december åtminstone 😀

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

ChatGPT 4.0 skulle jag säga är den största händelsen.

Om man har ett superkomplext problem som få i världen klarar av att ge något svar på, så kan man bara knappa in denna fråga i ChatGPT 4.0. Efter några sekunder får man ett riktigt välskrivet svar, där ChatGPT 4.0 detaljerat beskriver dens lösning.

Det enda som är kvar är att ChatGPT 4.0 ska ge en fungerande/korrekt lösning. Men det är detaljer, det viktigt är hur bra den formulerar sig och hur övertygande intryck den ger att den vet vad den pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

ChatGPT 4.0 skulle jag säga är den största händelsen.

Om man har ett superkomplext problem som få i världen klarar av att ge något svar på, så kan man bara knappa in denna fråga i ChatGPT 4.0. Efter några sekunder får man ett riktigt välskrivet svar, där ChatGPT 4.0 detaljerat beskriver dens lösning.

Det enda som är kvar är att ChatGPT 4.0 ska ge en fungerande/korrekt lösning. Men det är detaljer, det viktigt är hur bra den formulerar sig och hur övertygande intryck den ger att den vet vad den pratar om.

Kan inte annat än att hålla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

ChatGPT 4.0 skulle jag säga är den största händelsen.

Om man har ett superkomplext problem som få i världen klarar av att ge något svar på, så kan man bara knappa in denna fråga i ChatGPT 4.0. Efter några sekunder får man ett riktigt välskrivet svar, där ChatGPT 4.0 detaljerat beskriver dens lösning.

Det enda som är kvar är att ChatGPT 4.0 ska ge en fungerande/korrekt lösning. Men det är detaljer, det viktigt är hur bra den formulerar sig och hur övertygande intryck den ger att den vet vad den pratar om.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om ChatGPT och liknande. Inte intresserad för 5 öre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Håller Apple Vision som årets händelse.

Och då är den inte ens släppt. Eller ens vettigt prissatt för privatperson. Och så använder jag inte ens Apples produkter idag (förutsatt Apple TV, som är superb).

Men ändå.

Permalänk

Trevligt snack!

Ni kunde kanske nämnt i samband med Death Stranding på Iphone att det finns stöd för både "ray tracing" och "mesh shaders" i A17 (och M3 på Mac-sidan) vilket jag kan tycka är ganska imponerande att redan se på en så pass kompakt enhet som en telefon.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Angående att tysken är ute, det var inte bara så att MediMarkt lämnade Sverige 2023. Tysken Peter Antoine som frontade deras första stora reklamkampanj vid introduktionen på svenska marknaden 2006, lämnade jordelivet i oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om ChatGPT och liknande. Inte intresserad för 5 öre

Ok, men det kanske borde intressera dig. Det är en revolution som pågår just nu och hänger man inte med hamnar man efter. Internet var inte en fluga och AI-området växer just nu exponentiellt. Superintressant men också skrämmande med tanke på hur oviss framtiden ter sig.

Permalänk
Medlem

År 2023 har verkligen varit ett banbrytande år inom teknikvärlden, med särskild fokus på de stora framstegen inom AI. Det har varit en stor utmaning att hålla sig uppdaterad med alla dessa snabba förändringar.

Det är överraskande att AI inte fick en plats på er lista över årets tio största händelser. Detta framhäver att trots AI:s växande närvaro, kan dess betydelse och påverkan variera stort mellan olika personer och sektorer. Detta får mig att inse att AI-revolutionen kanske inte är lika framträdande eller relevant för alla. Är detta en medveten undanmanöver eller bara en tillfällig försummelse? För mig personligen har AI varit en omvälvande kraft, framför allt i mitt professionella liv.

Bortom de teknologiska framstegen som Jensen Huang hänvisar till, erbjuder AI-teknologier som ChatGPT, DALL-E 3 (Bing Creator), Stable Diffusion XL och andra, enkel tillgång till spännande och innovativa verktyg. Detta understryker hur AI:s inverkan och relevans varierar, och jag ser också att vissa här kanske väljer att inte engagera sig i AI:s snabba utveckling.

Dessutom har utvecklingen detta året inom både hård- och mjukvara för Extended Reality (XR) varit bättre än på flera år. Annonseringen av Apple Vision Pro men framför allt lanseringen av Meta Quest 3 med imponerande tech. Den har säkert kostat alldeles för många miljarder dollar att utveckla och har senaste XR2 gen 2 chipset med dubbla GPU-prestandan. Den har skarpa pankakslinser, 4 IR kameror, time-of-flight-kamera och dubbla genomsiktskameror med låg latens som gjort att jag fått upp VR-intresset igen. Man kan väl säga att den är en billig variant av AVP. Jag har nyligen skrivit en detaljerad krönika om hårdvaruutvecklingen inom VR från 2013 till 2023, vilket markerar ett helt decennium sedan introduktionen av Oculus DK1, en händelse som verkligen satte fart på VR-teknikens framsteg.

Permalänk
Medlem

"En krönika är en personlig tolkning av en händelse. Viktigt i en krönika är just att den är personlig, den ska alltså innehålla krönikörens egna tankar och kommentarer. Krönikor kan skrivas ganska fritt, men vissa punkter är bra att alltid tänka på."
https://xn--lxhjlp-buad.nu/guider/svensktexter/mall-skriva-kronika/

"Krönikan är en kortare typ av tidningstext där en krönikör för
fram sina egna åsikter och tankar i ett dagsaktuellt ämne."
https://www.skolverket.se/download/18.1d7693d81684bec9282734/...

"Krönika (grekiska chronika, av chronos tid), är en litterär historisk framställning av yttre händelser i bestämd tidsföljd. Krönika utnyttjas i modernt språkbruk som beteckning för vissa kortare översikts- och tidningsartiklar samt radioföredrag över tilldragelser inom något område"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B6nika

Allting ni skriver som inte är ett lösryckt rykte är inte en krönika. Tagga ner lite då och då. Bara för att ni inte betalas för att skriva en samlingsartikel med de få saker ni skrivit artiklar om som till slut visat sig vara sanna betyder det inte att det är en krönika. Många av de länkade artiklarna i denna "krönika" är, som ni själva skriver, rykten. Andra är uppenbart köpta. Vad i helvete är det här för strunt egentligen?!

Permalänk
Medlem

Trevlig genomgång av året.
Kännde ni vad sköna stolarna var?
Tänk om ni kunde få sitta på dem sådär nån gång varannan vecka eller så och tjöta lite gött om vad som hänt senaste tiden och vad som är på gång.
Ni skulle kunna kalla det för "fredagspanelen" eller liknande.

Hoppas alla får en bra nyårshelg.

Gått nytt år till alla.

Permalänk
Medlem

Inget ting om fredagspanelen eller något om planerna med det konceptet.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av TheYardbird:

"En krönika är en personlig tolkning av en händelse. Viktigt i en krönika är just att den är personlig, den ska alltså innehålla krönikörens egna tankar och kommentarer. Krönikor kan skrivas ganska fritt, men vissa punkter är bra att alltid tänka på."
https://xn--lxhjlp-buad.nu/guider/svensktexter/mall-skriva-kronika/

"Krönikan är en kortare typ av tidningstext där en krönikör för
fram sina egna åsikter och tankar i ett dagsaktuellt ämne."
https://www.skolverket.se/download/18.1d7693d81684bec9282734/...

"Krönika (grekiska chronika, av chronos tid), är en litterär historisk framställning av yttre händelser i bestämd tidsföljd. Krönika utnyttjas i modernt språkbruk som beteckning för vissa kortare översikts- och tidningsartiklar samt radioföredrag över tilldragelser inom något område"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B6nika

Allting ni skriver som inte är ett lösryckt rykte är inte en krönika. Tagga ner lite då och då. Bara för att ni inte betalas för att skriva en samlingsartikel med de få saker ni skrivit artiklar om som till slut visat sig vara sanna betyder det inte att det är en krönika. Många av de länkade artiklarna i denna "krönika" är, som ni själva skriver, rykten. Andra är uppenbart köpta. Vad i helvete är det här för strunt egentligen?!

Ja alltså artikeln är mest tänkt som en innehållsförteckning men själva innehållet är den cirka 90 minuter långa video som finns bifogad i toppen av artikeln. Mig veterligen har vi inte fått betalt för en artikel om den inte har en sponsormärkning eller annan väldigt tydlig markering i bilden. Men men vad vet jag.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

ChatGPT 4.0 skulle jag säga är den största händelsen.

Om man har ett superkomplext problem som få i världen klarar av att ge något svar på, så kan man bara knappa in denna fråga i ChatGPT 4.0. Efter några sekunder får man ett riktigt välskrivet svar, där ChatGPT 4.0 detaljerat beskriver dens lösning.

Det enda som är kvar är att ChatGPT 4.0 ska ge en fungerande/korrekt lösning. Men det är detaljer, det viktigt är hur bra den formulerar sig och hur övertygande intryck den ger att den vet vad den pratar om.

Rent objektivt håller jag med. Det är en riktig biggie.
Grejen är den att vi inte riktigt har djuptdykt i det tillräckligt för att täcka det.
Mycket av ämnena blev ur testlabbets perspektiv och vad som får mig och Jonas taggade på att surra.

Permalänk
Medlem

För de flesta av oss kanske den största händelsen är att Dollarn äntligen är nere under tio kronor 9.82 idag och ser ut till att falla neråt ytterligare under 2024 och då kanske det blir läge för uppgraderingar som har fått vänta.
Gott nytt år
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Och vilket jäkla bra spelår dessutom!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Är ju ett bra år om en fläkt är den största besvikelsen.
För mig är det nog att mellan gpuerna denna generationen är så dåliga.(7600 4060 4060ti)

Vet inte om det är kameran som är dålig eller om ni ställt in den lite fel. Men ni är suddiga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack för i år Swec! God fortsättning och gott nytt år!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Till nästa år får ni gärna se över ljudet. Även med volymen i hörlurarna på max dränktes ni lätt ut av en snubbe på andra sidan gymmet som körde roddmaskin. Och det vid en volym som vanligtvis tvingar mig att sänka pga rädsla för hörselskador.

Permalänk
Medlem

Väldigt lågmäld (bokstavligt talat) nyårskrönika. Men sevärd. Gott nytt!

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Inte ens på högsta volym kunde jag höra allt. Mycket gick att gissa sig till men se över volymen.

Permalänk
Medlem

Det är skitjobbigt att ha en låg röst, vilket ni alla säkert vet och har jättegod koll på.
Stan, krogmiljö, närhelst ens konversationspartner fnular på nåt så man stör, ja ni vet..

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för en mycket trevlig årssammanfattning. Önskar er en härlig ledighet tillsammans med nära och kära. Nya tag 2024!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av RVX:

Mycket tidigare än vanligt, hade räknat med 31 december åtminstone 😀

Hade räknat med sista sekunden innan nyår slår in. Väldigt besviken!

Permalänk

Helvete Calle, hatten av för klockrenast inledning någonsin vid 0:22. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Helvete Calle, hatten av för klockrenast inledning någonsin vid 0:22. XD

Eller hur! Calle går från klarhet till klarhet 👍

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att titta på.

En liten bonus för de sköna rubrikerna.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Tack för det här året. Tycker det var en bra nyårskrönika. Gillade det här formatet bättre om jag ska vara ärlig även om vissa saker föll bort, ex. Ai som nämnts ovan. Saknade inte heller en sekund att ni inte visade bloopers, utan höll er till det som ni gör bäst.

Tack igen och så syns vi lite äldre och lite tyngre år 2024, men då jäklar blir det året då nyårslöftena kommer hållas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

År 2023 har verkligen varit ett banbrytande år inom teknikvärlden, med särskild fokus på de stora framstegen inom AI. Det har varit en stor utmaning att hålla sig uppdaterad med alla dessa snabba förändringar.

Det är överraskande att AI inte fick en plats på er lista över årets tio största händelser. Detta framhäver att trots AI:s växande närvaro, kan dess betydelse och påverkan variera stort mellan olika personer och sektorer. Detta får mig att inse att AI-revolutionen kanske inte är lika framträdande eller relevant för alla. Är detta en medveten undanmanöver eller bara en tillfällig försummelse? För mig personligen har AI varit en omvälvande kraft, framför allt i mitt professionella liv.

Bortom de teknologiska framstegen som Jensen Huang hänvisar till, erbjuder AI-teknologier som ChatGPT, DALL-E 3 (Bing Creator), Stable Diffusion XL och andra, enkel tillgång till spännande och innovativa verktyg. Detta understryker hur AI:s inverkan och relevans varierar, och jag ser också att vissa här kanske väljer att inte engagera sig i AI:s snabba utveckling.

Jag tror spontant att de skillnader du beskriver mycket handlar om att det vi får i nuläget primärt är just "automatiserad kreativitet" snarare än något mer heltäckande.

Om det du arbetar med har högre krav på att vara korrekt än behovet av billiga kreativa resurser så minskar ju värdet genast en del. Det kan ju dock, beroende på situation, absolut ändå vara användbart, men då med betydligt mer verifierande och korrigerande efterarbete. I "rätt situationer" blir det ändå en bra accelererande effekt...

Sedan finns ju även situationer där tendensen blir att det "roliga" är det som i första hand kan automatiseras bort, vilket är lite beklämmande.
Ibland känns det just som att vi just nu blir bättre på att automatisera bort "konst" än något annat... Antar att detta följer mer som en baksida av att vi t.ex. får verktyg som marknadsförs som guld och gröna skogar men som primärt egentligen kanske då är ett språkverktyg utan faktaförankring som kan generera text om vad som helst du frågar om, men inte kan veta om den genererade textens innehåll har någon förankring i vad som existerar i verkligheten eller ej. Gränsen mellan fakta och fiktion är liksom obefintlig när svaren genereras...

Och sedan då om man ser till rent kreativt arbete så värdesätts ju i många fall andra aspekter än volym.. och här är ju huvudpoängen just volym till lågt pris. Det beror väl på sammanhanget och vem som bestämmer, helt enkelt, om man vill ha något som skapats för hand på gammeldags vis, kanske med någon tanke bakom det hela...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304