Hövding kastar in handduken – ansöker om konkurs

Permalänk
Medlem

Det här med att äldre generationer med tiden ofta framstår som rätt så dumma i huvudet är rätt kul.

Rökandet på krog/på restaurang/på kontoret/i bilen t.ex.

Bälte i bilen är ett annat exempel. Det riktigt sjuka här är att jag har minnesbilder från programmet Anslagstavlan från så sent som 80-talet där man fann det nödvändigt värdet i att sätta bilbälte på barn (att vuxna mår bra av det hade man till slut lärt sig).

Och hur gjorde man det? Inte genom "din unge bryter nacken av sig så det bara sjunger om det då denne drar i stolen framför" (kanske för att det hade uppfattats som curling? ). Nejdå, man lyfte istället fram att avkommor och annat i baksätet vid krock väger som en elefant! (med tydlig illustration, därför det fastnat i mitt minne)

Dvs bästa sättet att få folk att bälta sina barn var inte motiverigen att ungarnas nackar inte håller utan att man själv, sittandes i framsätet, kan råka illa ut genom att få en elefant över sig!

DET är retarded på så många plan att man baxnar och detta är alltså inte 100 år sen, otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarigan:

Med ditt resonemang får man anta att du alltid går omkring med hjälm på huvudet ? Knäskydd, handledsskydd och en kudde på rumpan ?

Världen är inte svart och vit. Ibland är en cykelhjälm bara en cykelhjälm

Tror inte alls att det skulle leda till vadderade byxor. Sådant skulle dock kunna vara relevant för människor på ålderns höst som har svårt med balansen, framförallt på vintern

Om du skulle testa en skateboard eller åka i en ramp hade nog de sakerna du listar varit rimligt

Är man helt själv på en grusväg i skogen så kan man absolut klara sig bra utan hjälm, men är man i situationer med många andra så kan de få för sig att utföra rena Kamikaze-uppdrag för att du ska få dig en omgång. Det är dessa oförutsedda händelser som det kan vara bra att skydda sig mot, framförallt med dagens elcyklar som gör det långt enklare att hålla högre hastigheter

Jag använder inte heller cykelhjälm, men det är för att jag är fåfäng och dum i huvudet. Tror faktiskt jag borde börja med det, och det är främst för att dessa totalt ihåliga argument jag läst i tråden som fått mig att inse hur dumt det är att låta bli. Jag har dessutom barn, inte alls värt att de ska lida igenom livet med en invalid bara för att jag tycker något är coolt eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

"jobbar som" står det, läs igen.

Jag kan bara skratta vid denna punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, årets "jag är en gammal gubbe"-inlägg. Grattis!

Resonerar du lika intelligent när det gäller bilbälte?

Man krockar man slår sig, och? Upp igen o ta en taxi.

Eller så känner du dig kraftigt trollad ? Vem vet ? Bara du

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

För alla som pratar utan att ha fakta kan jag bara säga att airbag används inom mcracing sedan flera år.
Vad jag förstått så hade hövding inte testats över 20km/h men inte testats och inte klarat testet.
De ville ha lite respit för att fixa testet. Nymodigheter tar ofta en generation för att implementeras så jag tror att en airbag i någon form är ett bra komplement till cykelhjälmen.
Synd bara att svenska arbetstillfällen försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

För alla som pratar utan att ha fakta kan jag bara säga att airbag används inom mcracing sedan flera år.
Vad jag förstått så hade hövding inte testats över 20km/h men inte testats och inte klarat testet.
De ville ha lite respit för att fixa testet. Nymodigheter tar ofta en generation för att implementeras så jag tror att en airbag i någon form är ett bra komplement till cykelhjälmen.
Synd bara att svenska arbetstillfällen försvinner.

Sanningen är nog snarare den motsatta, andra har testat och konstaterat att Hövding får svårt att hänga med. Det rapporterades redan förra året.
https://sakochliv.se/2022/06/27/folksam-slutar-att-rekommende...

Hade inte vissa "genier" på Hövding, till synes medvetet och troligen av ekonomiska skäl, fortsatt sälja produkter de visste hade brister såsom rapporterades i Uppdrag Granskning, hade de kanske kunnat fortsätta. Nu drog de arga ögon till sig och resultatet är såsom nu har rapporterats. Version 3 förefaller i princip ha haft som enda designmål att få ned kostnaden, inte att vara en bättre produkt. Redan version 2 tappade ganska rejält i batteritid, troligen en kombination av kostnad och vikt, och sedan verkar man ha fortsatt kostnadsjakten. Det är i vart fall mitt intryck och det synes ha resulterat i självmål.

trckfelsnisse
Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att det finns så många människor som tänker ”det händer inte mig” och sedan går och köper trisslotter/spelar på lotto osv. med tanken ”det kan hända mig”

Permalänk

Största anledningen till att inte ha cykelhjälm är att det är extremt töntigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Jag kan bara skratta vid denna punkt.

Gör vad du vill. Idén var att understryka vikten av att använda hjälm för att skydda det viktigaste man har på kroppen men att du hakar upp dig på en fotnot gör bara att jag tycker synd om dig.

Skrivet av Kryckster:

Största anledningen till att inte ha cykelhjälm är att det är extremt töntigt.

Om man är under 15 kanske. Jag tycker att det är extremt töntigt att inte ha hjälm, som i att man då skulle erkänna att man är så osäker på sig själv att man bryr sig om vad man tror att andra tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryckster:

Största anledningen till att inte ha cykelhjälm är att det är extremt töntigt.

Då är jag hellre en tönt i andras ögon än ligger med hjärnsubstansen utsmetad på gatan om man har oturen att bli påkörd av en person i motorfordon.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.