Veckans fråga: Vilken form har din datormus?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken form har din datormus?

Det finns lika många preferenser gällande datormöss som det finns händer. Vilken form föredrar du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet, ingen aning.
Tog ergonomisk, den är skön.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Använder huvudsakligen trackpad till majoriteten saker jag gör på datorn. Undantaget är när jag spelar, då jag använder en gammal hederlig Logitech G603.

Permalänk
Medlem

Använder trackpaden på min MBP. Föredrar den framför alla möss jag testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Använder trackpaden på min MBP. Föredrar den framför alla möss jag testat.

En kombo är bäst med trackpad och mus.

Permalänk
Medlem

Mini Ambidextrous, RVMSE

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Viking

Logitech GPX Superlight, så ”rak”.

Hade jag köpt en idag hade det blivit en Razer Deathadder V3 Pro.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Köpte för några månader sedan Logitechs G Pro X Superlight och wow. Värd varenda krona.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG | AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS RTX 4070 DUAL OC | ASUS TUF Gaming B650-Plus | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | WD Black 1 TB | WD Green 1 TB | ASUS ROG Ryujin 360 | ASUS ROG Strix 750W

Permalänk
Testpilot

Razer Death Adder V2 Pro, innan dess har jag använt mig primärt av Logitech G502. Deltaco WM90 är annars en förvånansvärt skön mus med acceptabel sensor och räckvidd.

Gått igenom mer möss än jag kan minnas genom åren, men kommer alltid tillbaka till Death Adder och G502:an. Death Adder V3 Pro är väl nästa på listan att testa, nyfiken om den nya formen är bättre eller sämre (för mig) än den annars över tioåriga designen som V2 Pro och alla andra DA:s innan dess kört med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Logitech MX Master 3, så ergonomisk för högerhänta. Den är egentligen för stor och alldeles för tung för min smak, men jäklar vilket skönt frisnurrande scrollhjul det är på den.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Rocat Tyon, gammal men passar bra för palmgrip med "stor" hand
Valde den för just det och att den har många knappar, bra om man nöter FPSer (ADS, spot, throw grenade, switch to secondary, switch to melee mfl sitter på varsin knapp)

Permalänk
Medlem

Pretty much a one way street.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Logitech Pro X Superlight (trådlös) när dom rea ut den för ett bra pris under black week. Kommit en tvåa men den kostar mer än vad jag vill lägga så är väldigt nöjd med köpet. Bekväm, lätt och snabb.

Äntligen slipper jag den där förbenade sladden. Tangentbordet spelar det ingen roll om den har sladd eller inte men på musen har den alltid varit i vägen.

Permalänk
Medlem

Logitech MX Master 3 för job/diverse hemma, Logitech MX Master 2S på jobbet och G PRO X SUPERLIGHT när jag gibbar.

Visa signatur

13900K - RTX 4080 GAMING X TRIO - ROG Strix Z690-F - 32GB Kingston Fury 6000MHz CL36 - Seagate Firecuda 530 2TB - ASUS ROG Thor II 1200W - Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit - be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm

Permalänk
Medlem

Logitech Lightspeed G603.

Gillar:
- Extremt lång batteritid på vanliga batterier, ca 4-6 mån med spel varje dag.
- Kan växla lätt mellan Lightspeed + Bluetooth vilket gör att jag kan använda den på 2 datorer.
- Billig
- God spelmus.

Ogillar:
- Scrollwheel hoppar upp och ner efter ett tag, hjulet blir dammigt och det måste splittras helt itu för att fixa det, ganska jobbig process som involverar 4+9 pyttesmå skruvar, 3 kablar, 2 limmade fötter som måste petas av försiktigt.
- Mikroswitcharna måste rensas dom med efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Mionix Naos Pro på Black Friday förra året då min gamla motsvarande började dubbelklicka ibland. Får hoppas att den här håller för jag hade svårt att hitta en annan mus där hela handen inklusive alla fingrar vilar på musen.

För jobb använder jag en trackpad då jag tycker det är lättare när man växlar mellan endast laptop och kontorssetup.

Permalänk
Medlem

Kör en Logitech G Pro som tydligen är hela 7 år gammal nu eftersom jag köpte en vid release, byter bara musfötter på den någon gång varje år men den är som ny (och då spelar jag ändå en hel del), fantastisk kvalitet.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk

Stor, skön att hålla i, bluetouth, usb c laddning, snabbknapp för att sänka dpi. Sedan kvittar det för min skull.
Problemet var att det var få möss som uppfyllde, det kanske har kommit nu på senare år.
Sist helst inte onödigt dyr.

Permalänk
Medlem

MX518

Ser inte någon poäng att byta. Skulle vilja ha samma med trådlös

Permalänk
Medlem

Köpte denna på Black Friday: Logitech Pro X Superlight (trådlös)
Hade en gammal gaming-mus med sladd innan, men sjukt vilken game-changer.
Vikten vande man sig snabbt vid och att slippa sladd som stör rörelserna till och från tänker man inte på förrän man kört en trådlös. Enormt stor skillnad.

+
Underbart med superlätt vikt.
Trådlös. Ingen sladd som stör rörelsen.
Bra känsla i knapparna och scroll.
Bra batteritid.
Märker ingen skillnad i input-lag, denna trådlösa är säkert snabbare än min gamla sladd-mus.
-
Klickljudet kunde dämpas lite, känns onödigt högt, men fortfarande acceptabelt.
Mikro-USB, men inte hela världen, laddar knappt en gång i veckan. Superlight 2 modellen var inget alternativ då den hade för tröga klick i brytarna enligt mig.

Provade alla liknande möss i butik hos Inet för att testa klickljuden.
Denna var tystast av alla ultralätta trådlösa (men den är inte tyst).
Logitech Pro X Superlight 2 modellen gillade jag inte då den hade mycket tyngre knapptryck och svårt att trycka snabbt flera gånger i rad med nya brytarna, de ville typ markera/hålla sig kvar i nedtryckt läge, mer som en avtryckare. Även Razer motsvarande lät också högt och enligt mig inte lika lätta brytare att klicka på.

Hade jag fått Superlight 1 och 2 gratis hade jag valt 1:an iaf.

Permalänk
Medlem

Saknar ace edge 3200 form! Vet inte vad det räknas som, halv ergonomisk?

I övrigt så kör jag en g pro bara för att jag kräver trådlöst och mionix som förmodligen nu mera äger designen från edge 3200 vägrar släppa den som trådlös! Funderar skarpt på att se om man kan plocka ut innanmätet från min g pro och peta in det i en mionix NAOS mus!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Den är i dålig form

Permalänk
Medlem

MX Master 3 till den stationära och någon billig annan Logitech till laptopen.

Permalänk
Medlem

Ergonomisk. Logitech Performance MX, underbar form och storlek för min hand, lååång batteritid, funkar på alla underlag. Säkert 8-10år men den vill jag inte byta bort.

Permalänk
Medlem

The one and only...

Permalänk

Kör på en deathadder v2 pro men saknar formen på min qpad 8k. Någon som vet ifall det finns någon motsvarande till qpad-mössen fast trådlös?

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holymacaloly:

Kör på en deathadder v2 pro men saknar formen på min qpad 8k. Någon som vet ifall det finns någon motsvarande till qpad-mössen fast trådlös?

Mionix säljer typ exakt samma form, kör själv en sån. Naos Pro.

Permalänk
Skrivet av robajn:

Mionix säljer typ exakt samma form, kör själv en sån. Naos Pro.

Jo jag vet, men har tyvärr blivit lite beroende av trådlösa möss.. :/

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem

Logitech G403 gillar med drullesnöre, annars flyger den lätt i golvet eller kryper och gömmer sig i soffan med fjärrkontrollen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holymacaloly:

Jo jag vet, men har tyvärr blivit lite beroende av trådlösa möss.. :/

Ah, missade biten med trådlös. Ja synd den inte finns i det.