Inet vill ej prismatcha

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Skicka tillbaka den du köpte först och lägg en ny order på den med lägre pris.
Är ju mycket pengar!
Inets problem att dom får tillbaka en använd skärm.

Är det en produkt där endast EAN skannas så brukar jag lösa det genom att köpa en ny till det lägre priset och sen returnera den på det gamla kvittot.

Man sparar in pengarna och ÅF slipper att få tillbaka en öppnad produkt. Win/win. Funkar dock inte på alla varor tex telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Hänger inte med på ditt resonemang. Att skicka en produkt kommer alltid ha mer miljöpåverkan än att inte skicka någon.

Jag är med på tankesättet men faktbolaget kommer köra sträckan ändå. Detta är den stora "posten" på miljön om det är det du tänker på? Arument att man använder tejp, eventuell kartong, etikett, el för maskiner osv som påverkar miljön är ju korrekta men inte den avögrande biten för miljön? Missar jag något?

Skrivet av jika:

Fast, öppet köp är ju inte samma sak som ångerrätt som det verkar som att en del i tråden syftar till.
Vid öppet köp får butiken själv bestämma villkor, t.ex. att varan ska vara oöppnad/oanvänd.

Det är väl ändå högst ovanligt att butiker erbjuder öppet köp på använda produkter?

Ställer mig därför på inets sida här utan att vara insatt i övriga detaljer gällande deras öppet köp och nuvarande skick på varan.

Kan det ens betraktas som öppet köp om du använt varan? Om inte så är det ju solklart - du kan inte längre returnera varan eller på sin höjd kanske returnera men då får du räkna med värdeavdrag som säkert ändå är i samma storleksordning som eventuellt insparad peng på ett nyköp.

I detta fall är det lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler som gäller. 14 dagar efter att man som konsument fått varan i sin besittning (besittningen börjar den dag du hämtar ut paketet).

15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod,
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 10 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz:

Jag är med på tankesättet men faktbolaget kommer köra sträckan ändå. Detta är den stora "posten" på miljön om det är det du tänker på? Arument att man använder tejp, eventuell kartong, etikett, el för maskiner osv som påverkar miljön är ju korrekta men inte den avögrande biten för miljön? Missar jag något?

Det skulle vara om det går en extra bil för att hantera alla extra returer pga ingen prisgaranti.

Annars tänker du rätt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Om en butik inte uttryckligen gör reklam för att man prismatchar känns det långsökt att göra en gnälltråd på internet för att man inte får det.

Om de hade höjt priset istället, hade du förväntat dig att Inet hade ringt dig och bett dig betala mer? Nej, så klart inte

Prismatch är inte en mänsklig rättighet. Finns inte i någon konsumentköplag och är en ren goodwill från vissa butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Fast, öppet köp är ju inte samma sak som ångerrätt som det verkar som att en del i tråden syftar till.
Vid öppet köp får butiken själv bestämma villkor, t.ex. att varan ska vara oöppnad/oanvänd.

Det är väl ändå högst ovanligt att butiker erbjuder öppet köp på använda produkter?

Det är inte så ovanligt att det erbjuds öppet köp även på använda produkter. Däremot så är det ju isåfall ofta krav på att produkten skall vara i nyskick - så att det inte märks att den är använd.

Vad Inet skriver i sina försäljningsvillkor är (bland annat):
"Inet AB har valt att tillämpa öppet köp och ångerrätt i 30 dagar från det att en vara har tagits emot.

En konsument har rätt att öppna och kontrollera varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om konsumenten är nöjd med varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan förbehåller sig Inet AB rätt att göra ett värdeminskningsavdrag på det belopp som ska återbetalas till konsumenten."

Så om OP skickar tillbaka sin köpta skärm, får pengarna tillbaka, och sedan köper en likadan skärm på rea, så skulle det ju kunna vara så att den gamla skärmen bedöms tillräckligt sliten för att avdraget på pengarna tillbaka motsvarar hur mycket billigare skärmen är på rea. Säger inte att det blir så, men det skulle kunna bli så.

Permalänk
Sötast

Av alla er i tråden som menar på att Inet "bara borde lösa" att folk returnerar hur de vill....

Accepterar ni även att ni får en begagnad/öppet köp provad vara när ni beställer ny?

Eller då kräver ni en helt ny, som ni sedan får returnera, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det skulle vara om det går en extra bil för att hantera alla extra returer pga ingen prisgaranti.

Annars tänker du rätt

Nu var det jag som tänkte för mycket på "min produkt" och inte att andra faktiskt även kan returnera vilket gör att det blir högre belastning, tyngre fordon, mer utsläpp. Jag är helt med på detta. Lägger mig platt.

Permalänk
Medlem

Jag hade skickat tillbaka den för 3000 skattade kronor.
Inet har ju redan dubblat priset de gav till grossisten så för de blir det ingen förlust men kanske ingen vinst heller, de får däremot en mindre nöjd kund. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är inte så ovanligt att det erbjuds öppet köp även på använda produkter. Däremot så är det ju isåfall ofta krav på att produkten skall vara i nyskick - så att det inte märks att den är använd.

Vad Inet skriver i sina försäljningsvillkor är (bland annat):
"Inet AB har valt att tillämpa öppet köp och ångerrätt i 30 dagar från det att en vara har tagits emot.

En konsument har rätt att öppna och kontrollera varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om konsumenten är nöjd med varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan förbehåller sig Inet AB rätt att göra ett värdeminskningsavdrag på det belopp som ska återbetalas till konsumenten."

Så om OP skickar tillbaka sin köpta skärm, får pengarna tillbaka, och sedan köper en likadan skärm på rea, så skulle det ju kunna vara så att den gamla skärmen bedöms tillräckligt sliten för att avdraget på pengarna tillbaka motsvarar hur mycket billigare skärmen är på rea. Säger inte att det blir så, men det skulle kunna bli så.

Helt enig. Verkar ju väldigt rimligt.

Personligen hade jag nog aldrig köpt en dyrare vara till ordinarie pris i början/ mitten av december om jag inte hade varit tvungen.

Permalänk
Medlem

Var också med om en liknande situation med ett par DDR5 minnen men i mitt fall var skillnaden bara 150kr så det fick vara (egentligen 250kr men jag hade ett presentkort på en hundring). Gäller på ett sätt att ha is i magen under reaperioder såvida man inte behöver produkten direkt. Hade nämligen siktet inställt på dessa G.skill minnen men de blev aldrig sänkta under BF så jag köpte dem ändå. Kort därefter kom en ny rea och de sänktes.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är det en produkt där endast EAN skannas så brukar jag lösa det genom att köpa en ny till det lägre priset och sen returnera den på det gamla kvittot.

Man sparar in pengarna och ÅF slipper att få tillbaka en öppnad produkt. Win/win. Funkar dock inte på alla varor tex telefoner.

Mycket bra tänk 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Prismatchade en elvisp på elgiganten och det blev ett väldans ståhej där t.o.m. en chef kallades in för att bekräfta om prismatchning kunde göras. Medan jag väntade på deras beslut hörde jag en gammal kvinna som beklagade sig över att visparna var så dyra när hon fick hjälp av personalen. Ångrar mig nu i efterhand att jag inte nämnde prismatchningen för henne. Och ja, jag fick min prismatchning till slut.

Verkar variera enormt mycket från butik till butik, i Västerås för 4-5 år sen hade dom två i kassan som brukade ha ganska bra koll som faktiskt aktivt gav matchade priser i kassan utan att man behövde fråga! Tror dock inte dom är kvar längre dock då dom verkar ha ganska bra rullians på anställda.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag hade skickat tillbaka den för 3000 skattade kronor.
Inet har ju redan dubblat priset de gav till grossisten så för de blir det ingen förlust men kanske ingen vinst heller, de får däremot en mindre nöjd kund. 😊

Marginalerna i elektronikbranschen är väldigt mycket lägre än så. Det är kablar och liknande där de har riktigt bra marginal, i princip inget annat. Stora kampanjer är som jag förstått i princip alltid rabatterade av tillverkaren.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Alltså på riktigt? Har folk ingen skam i kroppen? Hur kan man hänge sig åt sådan rättshaverism?
Har man råd att köpa en skärm för 13000:- så har man råd att ha lite heder också.
Det som är riktigt skrämmande här är ju hur det hela avhandlas som om det vore en självklarhet att kräva pengar på detta viset och att det på något vis ses som att det är butiken som brister.
Är det bara jag som avviker här?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Av alla er i tråden som menar på att Inet "bara borde lösa" att folk returnerar hur de vill....

Accepterar ni även att ni får en begagnad/öppet köp provad vara när ni beställer ny?

Eller då kräver ni en helt ny, som ni sedan får returnera, eller?

Jag tillhör inte dem som tycker att det är självklart att man ska få mellanskillnaden, men samtidigt är det ju bra om folk vet att andra butiker erbjuder den servicen. Inet är bra men hyllningarna går ofta till överdrift kan jag tycka.

Ett moderkort jag fyndade i Inets julkalender kom i en öppnad förpackning, men så länge jag får samma garantier så bryr jag mig inte. Jag hade antagligen inte ens märkt det om det inte suttit rester av ett garantiklistermärke på kartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså på riktigt? Har folk ingen skam i kroppen? Hur kan man hänge sig åt sådan rättshaverism?
Har man råd att köpa en skärm för 13000:- så har man råd att ha lite heder också.
Det som är riktigt skrämmande här är ju hur det hela avhandlas som om det vore en självklarhet att kräva pengar på detta viset och att det på något vis ses som att det är butiken som brister.
Är det bara jag som avviker här?

50/50 från min sida kan man säga...

I princip gillar jag inte alls det här med att man har rätt att byta öppnade varor. Varken att det är lag på det, eller att affärer erbjuder extra "öppet köp". I slutändan är det ju antagligen jag som får betala för det som inte utnyttjar den här rätten utan läser på ordentligt istället (även om jag får erkänna att jag använt det någon enstaka gång). Och framför allt gillar jag inte att det säljs som nytt sedan.

Men å andra sidan så har ju säljaren vägt in rättigheten i priset och därmed har man ju som konsument betalat för möjligheten att lämna tillbaka saker. Jag hade antagligen bytt skärmen och motiverat det på det här sättet för mig själv för att tränga undan skamkänslorna

Och det kan ju vara så att lagen eller det extra erbjudandet om öppet köp betalar sig själv genom att folk köper mer grejer etc.

Men jag tror alla inser nu efter förklaringarna i tråden att det är fullt rimligt att Inet inte vill ge mellanskillnaden tillbaka utan vidare. Då dras ju mellanskillnaden från Inets ficka så att säga istället för leverantörens ficka (till största delen) som blir resultatet om det görs ett nytt köp och den gamla skickas tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså på riktigt? Har folk ingen skam i kroppen? Hur kan man hänge sig åt sådan rättshaverism?
Har man råd att köpa en skärm för 13000:- så har man råd att ha lite heder också.
Det som är riktigt skrämmande här är ju hur det hela avhandlas som om det vore en självklarhet att kräva pengar på detta viset och att det på något vis ses som att det är butiken som brister.
Är det bara jag som avviker här?

Dessutom mellan årets två största reatillfällen (även om dessa inte slår lika stort som tidigare).

Skrivet av anon138754:

Jag tillhör inte dem som tycker att det är självklart att man ska få mellanskillnaden, men samtidigt är det ju bra om folk vet att andra butiker erbjuder den servicen. Inet är bra men hyllningarna går ofta till överdrift kan jag tycka.

Ett moderkort jag fyndade i Inets julkalender kom i en öppnad förpackning, men så länge jag får samma garantier så bryr jag mig inte. Jag hade antagligen inte ens märkt det om det inte suttit rester av ett garantiklistermärke på kartongen.

Inte självklart att det jag skriver är sant men det finns självklart en risk att moderkortet som du fick hem har köpts in under Black Friday och sedan returnerats för att få tillbaka mellanskillnaden.

Tycket för övrigt att detta är helt sinnessjukt. Vi som konsumenter skulle lätt kunna sätta det i system, har man inte ett direkt behov av en produkt kan man gott och väl vänta till en eventuell kampanj. Har man inte tålamodet så får plånboken helt enkelt lida.

Permalänk
Medlem

Finns en mörk sida till detta som ingen riktig kan varken bevisa eller följa upp på då det är närmast omöjligt.

Har ni någonsin tänkt över hur ett produkt kan dala 3000-5000 i pris vid en rea, när marginalerna är så pyttesmå?

Jag har köpt olika varor i över 35+ år sen jag var 18, det är skillnad på den gång och nu då marginalerna är mycket mindre, men det finns en grej jag har "upptäckt" över tid.

Ibland är ett "rea produkt" inte helt samma produkt som premium produkten som var såld till premium pris. Jag har ofta bemärkt att vissa skärmar INTE kommer med samma panel varje gång, det är olika upplaga som beror på vilken fabrik som producerade dom och vilken typ panel. Det kan vara samma MODELL skärm (även kretskort och datorer). Men ofta finns nåt ställe vart producenten har sparat pengar nånstans - men säljer samma produkt med samma funktionalitet, men fast med ändringar som användaren normalt inte upptäcker.

Det kan också handla om en serie som inte hade optimal kvalité, men ändå "god nog", background-bleed, ghosting etc. Det är aldrig säkert du får en likvärdig produkt billigare.

Jag skulle INTE returnera mitt produkt vid en prissänkning för att riskera att få ett sämre panel (nåt man INTE upptäcker i starten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Finns en mörk sida till detta som ingen riktig kan varken bevisa eller följa upp på då det är närmast omöjligt.

Har ni någonsin tänkt över hur ett produkt kan dala 3000-5000 i pris vid en rea, när marginalerna är så pyttesmå?

Jag har köpt olika varor i över 35+ år sen jag var 18, det är skillnad på den gång och nu då marginalerna är mycket mindre, men det finns en grej jag har "upptäckt" över tid.

Ibland är ett "rea produkt" inte helt samma produkt som premium produkten som var såld till premium pris. Jag har ofta bemärkt att vissa skärmar INTE kommer med samma panel varje gång, det är olika upplaga som beror på vilken fabrik som producerade dom och vilken typ panel. Det kan vara samma MODELL skärm (även kretskort och datorer). Men ofta finns nåt ställe vart producenten har sparat pengar nånstans - men säljer samma produkt med samma funktionalitet, men fast med ändringar som användaren normalt inte upptäcker.

Det kan också handla om en serie som inte hade optimal kvalité, men ändå "god nog", background-bleed, ghosting etc. Det är aldrig säkert du får en likvärdig produkt billigare.

Jag skulle INTE returnera mitt produkt vid en prissänkning för att riskera att få ett sämre panel (nåt man INTE upptäcker i starten).

Vad är detta för Flashback konspiration?

Vad jag vet finns det snarlika modeller för bland annat TV-skärmar och vitvaror som marknadsförs under diverse reor till lägre priser. Skillnaderna som du påpekar existerar, kan bland annat vara en sämre bildpanel men då har modellen ett annat (men i övrigt snarlikt) artikelnnummer då endast vissa av produkternas egenskaper avviker.

Dåligt av tillverkarna? Ja, blir som sagt lite mer arbete för oss konsumeter men som framkommer relativt lätt om man djupdyker i informationsblad etc.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Vad är detta för Flashback konspiration?

Vad jag vet finns det snarlika modeller för bland annat TV-skärmar och vitvaror som marknadsförs under diverse reor till lägre priser. Skillnaderna som du påpekar existerar, kan bland annat vara en sämre bildpanel men då har modellen ett annat (men i övrigt snarlikt) artikelnnummer då endast vissa av produkternas egenskaper avviker.

Dåligt av tillverkarna? Ja, blir som sagt lite mer arbete för oss konsumeter men som framkommer relativt lätt om man djupdyker i informationsblad etc.

Samma modellnummer kan komma med ett helt annat panel.

Det är ett fenomen som ibland kallas för the "TV panel lottery".

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Om du använt kreditkort är det möjligt att det finns försäkring med prisgaranti.
Brukar gå att få tillbaka mellanskillnaden upp till 5000kr hos vissa.

De flesta använder inte kreditkort när de köper dataprylar de flesta har inte ens kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Finns en mörk sida till detta som ingen riktig kan varken bevisa eller följa upp på då det är närmast omöjligt.

Har ni någonsin tänkt över hur ett produkt kan dala 3000-5000 i pris vid en rea, när marginalerna är så pyttesmå?

Jag har köpt olika varor i över 35+ år sen jag var 18, det är skillnad på den gång och nu då marginalerna är mycket mindre, men det finns en grej jag har "upptäckt" över tid.

Ibland är ett "rea produkt" inte helt samma produkt som premium produkten som var såld till premium pris. Jag har ofta bemärkt att vissa skärmar INTE kommer med samma panel varje gång, det är olika upplaga som beror på vilken fabrik som producerade dom och vilken typ panel. Det kan vara samma MODELL skärm (även kretskort och datorer). Men ofta finns nåt ställe vart producenten har sparat pengar nånstans - men säljer samma produkt med samma funktionalitet, men fast med ändringar som användaren normalt inte upptäcker.

Det kan också handla om en serie som inte hade optimal kvalité, men ändå "god nog", background-bleed, ghosting etc. Det är aldrig säkert du får en likvärdig produkt billigare.

Jag skulle INTE returnera mitt produkt vid en prissänkning för att riskera att få ett sämre panel (nåt man INTE upptäcker i starten).

Det kan säkert vara så ibland. Bland annat har det ju varit uppe på tapeten senaste åren att tillverkarna byter flashminne eller controller under en SSDs livstid utan att ändra modellnamnet, så man får en produkt med sämre prestanda än det som publicerades i recensioner vid lanseringen.

Men i stort ser jag inga konstigheter med att saker säljs billigare ibland. Marginalkostnaden för att tillverka en enhet extra är naturligtvis inte i närheten av priset den säljs för i slutändan, även om tillverkaren och hela distributionskedjan knappt gör några vinster. Anledningen är naturligtvis fasta kostnader som utvecklingen av produkten, uppstart av tillverkningen, marknadsföring osv osv. Om de kan sälja några extra till ett lägre pris är det inget konstigt att de tar den chansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Samma modellnummer kan komma med ett helt annat panel.

Det är ett fenomen som ibland kallas för the "TV panel lottery".

Ja självklart kan det uppstå olikheter mellan samma modell om dessa inte produceras och testas i samma fabrik. Ville mest påpeka att "Finns en mörk sida till detta som ingen riktig kan varken bevisa eller följa upp på då det är närmast omöjligt." inte stämmer eftersom du själv länkar till en hemsida som bevisar påståendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De flesta använder inte kreditkort när de köper dataprylar de flesta har inte ens kreditkort.

Lärde mig detta igår:

https://www.swedbank.se/privat/kort/forsakringar-pa-ditt-kort...

”Gäller för samtliga våra betal- och kreditkort”

”Prisgaranti - prisskydd

Få ersättning för mellanskillnaden om du hittar en vara till lägre ordinarie pris. Prisskyddet, som gäller 90 dagar, gäller för de flesta varor som är avsedda för privat bruk. Prisskillnad minst 300 kr.”

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Jacob Fanboy

Måste bara flika när butiker erbjuder "prismatch" som t.ex. Elgiganten och Komplett gör så skriver dem följande:

Om du hittar en produkt till ett lägre ordinarie pris hos våra konkurrenter, ser vi till att matcha priset vid köptillfället.

Nu används ordet flitigt i tråden och tror alla är helt med på noterna men bara en friendly reminder till de som läser att om en butik erbjuder prismatch så är det vid köptillfället vad trådskaparen ber om är återbetalning av prisminskningen (prisgaranti fick jag lära mig att det heter, stort tack till personen nedan).

Permalänk
Skrivet av Drygman:

Måste bara flika när butiker erbjuder "prismatch" som t.ex. Elgiganten och Komplett gör så skriver dem följande:

Om du hittar en produkt till ett lägre ordinarie pris hos våra konkurrenter, ser vi till att matcha priset vid köptillfället.

Nu används ordet flitigt i tråden och tror alla är helt med på noterna men bara en friendly reminder till de som läser att om en butik erbjuder prismatch så är det vid köptillfället vad trådskaparen ber om är återbetalning av prisminskningen.

Prisgaranti heter det som folk pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Accepterar ni även att ni får en begagnad/öppet köp provad vara när ni beställer ny?

Nej

Skrivet av Allexz:

Eller då kräver ni en helt ny, som ni sedan får returnera, eller?

Ja

Det är ju helt klart en av baksidorna med att erbjuda generösa returvillkor, men jag är helt övertygad om att det är en kalkyl butiken gör, annars hade det inte erbjudits. Kunder känner sig tryggare i att göra köp som man kanske inte hade gjort annars, och i de flesta fall blir det ingen retur. I de fallen det blir så kan varan säljas några hundra billigare och man har köpt sig fortsatt bra rykte rätt billigt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av Leestander:

Lärde mig detta igår:

https://www.swedbank.se/privat/kort/forsakringar-pa-ditt-kort...

”Gäller för samtliga våra betal- och kreditkort”

”Prisgaranti - prisskydd

Få ersättning för mellanskillnaden om du hittar en vara till lägre ordinarie pris. Prisskyddet, som gäller 90 dagar, gäller för de flesta varor som är avsedda för privat bruk. Prisskillnad minst 300 kr.”

Låter bra i teorin men då undrar jag vad gränserna ska dras i praktiken när de köper med Swedbanks prisgaranti.

Angående TS han skulle ha kollat prisjakt eller pricerunner och produktens prishistorik det är nog väldigt många som inte gör det och då får vi sådana här fall tråkigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter bra i teorin men då undrar jag vad gränserna ska dras i praktiken när de köper med Swedbanks prisgaranti.

Angående TS han skulle ha kollat prisjakt eller pricerunner och produktens prishistorik det är nog väldigt många som inte gör det och då får vi sådana här fall tråkigt nog.

Ja, klickade mig vidare och är rätt mycket begränsningar i det hela.
Och ja, är man inte gjord av pengar så bör man alltid leta bästa pris samt titta historiska priser innan man köper.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså på riktigt? Har folk ingen skam i kroppen? Hur kan man hänge sig åt sådan rättshaverism?
Har man råd att köpa en skärm för 13000:- så har man råd att ha lite heder också.
Det som är riktigt skrämmande här är ju hur det hela avhandlas som om det vore en självklarhet att kräva pengar på detta viset och att det på något vis ses som att det är butiken som brister.
Är det bara jag som avviker här?

Börjar hetta till i tråden så vill först förklara för dig att jag inte är "jag har rätt du har fel". Jag är helt öppen för andra tankebanor om jag ser argumenten. No hard feelings så att säga Bevismaterial

Trådskaparen har nog bara lagt fram rubriken lite klumpigt. Som jag förstått det så var målet med att kontakta Inet - och få mellanskillnaden tillbaka en smidigare lösning för båda parter, enligt trådskparen, då skärmen fortfarande var under de 14 dagar som råder för distansvatalslagen. Det är konsumentens rättigheter. Nyttjas detta ej så finns det inga argument att behålla denna lag (som är bra för oss i långa loppet, det är vi nog överrens om och sen blev det en sämre lösning. Hade Inet sett stora potentiala returer pga denna kampanj hade det aldrig blivit en kampanjs. De har tittat på detta och var fullt medvetna om "risken".

Vem ska trådskaparen känna skuld mot?
- Inet som tvingas sälja skärmen som "fyndvara" med förmodad +-0 affär?
Att det görs en tråd om det (med klumpig rubrik så det låter som att det är krav på att det ska prismatchas men läser man innehållet så tolkar jag det som att trådskaparen ville väl)?
- Mig som aktieägare i Creades AB? (Jag ger OK på detta med grund på att bruttovinsten låg på 157 miljoner, kring 13%).

Det jag försöker säga att är att ingen är av parterna är sur på den andra. Inets support kunde helt enkelt ej ordna lösningen som trådskaparen föreslog. Trådskaparen är mer förvånad över att de inte kunde lösa det, i brist på kunskap om hur det går till i kanalen. Båda parter med väl medevetna om vad som kommer hända?

Argumentet att "har man råd med det ena så har man råd med det andra" har jag svårt för. Vi vet inget om trådskaparens finansiella situation? Kanske har det sparats i flera månader, år, för att ändligen byta skärm. Kanske just för att trådskaparen tankesätt är att det är värt att skicka tillbaka skärmen - och beställa en ny, dvs vara utan skärm ett tag, som gör at trådskaparen kan köpa en skärm. Man slänger inte med pengarna hur som helst?