MacBook Air M1 och iPhone 4K video

Permalänk
Inaktiv

MacBook Air M1 och iPhone 4K video

Duger MacBook Air M1 för att redigera 4K video från senaste iPhone? Är det bara nya Air M2 som har långsammare 256GB SSD dvs. kan man köpa 256GB SSD på M1 utan att den är långsammare? Antar att 16GB RAM är rekommenderat för att undvika swap.

Undrar alltså om Air M1 fixar 4K video från senaste iPhone utan att överhettas? Stor prisskillnad mellan den och nya Air. Kanske dum fråga då jag har för mig att även iPads med M-chip kan redigera 4K men betyder det kan som i det bara funkar precis eller kan som i att det funkar utan problem?
Bara iMovie så inget avancerat. Vissa beskriver ibland MacBook Air som en "glorifierad surfdator" men vet inte om det bara är antaganden eller fakta. Den saknar ju fläkt men det gör ju iPads och iPhones också.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Macbook air m1 och har redigerat 4k film från både systemkameror och telefoner tidigare utan problem. Jag har en 16GB variant och har redigerat både från extern ssd och lokalt. Du börjar se problem i prestandan när du ska börja med mer avancerade effekter eller color grading. Det bör fungera alldeles utmärkt om dina behov inte är mycket större än enkel klippning.

Permalänk
Medlem

"Senaste iPhone" blir iPhone 15, den "vanliga" modellen spelar in i HEVC eller h.264. Bägge de kan redigeras utan problem på M1 då den har hårdvarustöd för avkodningen. Skaffar du en 15 Pro så kan du även spela in i Prores, de är ännu lättare att redigera och kan givetvis redigeras utan problem på M1.

M1 med 256GB SSD har högre skrivhastighet ja. Men hastigheten på M2 är ju fortfarande kring 1,5GB i sekunden(i 256GB versionen). Vilket är en klar överkapacitet bara det. Skillnaden är ganska obetydlig i den verkliga världen. Investera gärna i 16GB RAM oavsett vad du väljer.

Macbook Airs "surfdator" status är nog från slutet av Intel eran, när den fick otroligt strypt beräkningskapacitet i de hemska processorerna som fanns tillgängliga. Det ändrades när M1 kom. I princip var prestandaskillnaden minimal mellan basversionerna av Macbook Air, Macbook Pro, Mac Mini och iMac med M1. Air var lite strypt av bristen på aktiv kylning och basversionen hade en CPU kärna mindre jämfört med Macbook Pro. Men något år tidigare var skillnaden mellan en Macbook Air och iMac smärtsam sett till CPU. Läget är annorlunda idag, till det bättre.

Så ja, en Macbook Air M1 kan tveklöst hantera 4K filer från iPhone i iMovie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ravesor:

Jag har själv en Macbook air m1 och har redigerat 4k film från både systemkameror och telefoner tidigare utan problem. Jag har en 16GB variant och har redigerat både från extern ssd och lokalt. Du börjar se problem i prestandan när du ska börja med mer avancerade effekter eller color grading. Det bör fungera alldeles utmärkt om dina behov inte är mycket större än enkel klippning.

Jag vill kunna göra allt som man kan göra i iMovie i varje fall. Så inga direkt tankar på att gå över till FCP då jag tror att jag kan göra allt jag vill göra i iMovie, i varje fall hittills. Antar iMovie inte har avancerade effekter eller color grading.

Skrivet av mikoto:

"Senaste iPhone" blir iPhone 15, den "vanliga" modellen spelar in i HEVC eller h.264. Bägge de kan redigeras utan problem på M1 då den har hårdvarustöd för avkodningen. Skaffar du en 15 Pro så kan du även spela in i Prores, de är ännu lättare att redigera och kan givetvis redigeras utan problem på M1.

M1 med 256GB SSD har högre skrivhastighet ja. Men hastigheten på M2 är ju fortfarande kring 1,5GB i sekunden(i 256GB versionen). Vilket är en klar överkapacitet bara det. Skillnaden är ganska obetydlig i den verkliga världen. Investera gärna i 16GB RAM oavsett vad du väljer.

Macbook Airs "surfdator" status är nog från slutet av Intel eran, när den fick otroligt strypt beräkningskapacitet i de hemska processorerna som fanns tillgängliga. Det ändrades när M1 kom. I princip var prestandaskillnaden minimal mellan basversionerna av Macbook Air, Macbook Pro, Mac Mini och iMac med M1. Air var lite strypt av bristen på aktiv kylning och basversionen hade en CPU kärna mindre jämfört med Macbook Pro. Men något år tidigare var skillnaden mellan en Macbook Air och iMac smärtsam sett till CPU. Läget är annorlunda idag, till det bättre.

Så ja, en Macbook Air M1 kan tveklöst hantera 4K filer från iPhone i iMovie.

Ja, tänker på iPhone 15 och 15 Pro. Intressant att Prores är ännu lättare, då är nackdelen endast att det tar mer plats men är alltså inte svårare att redigera? Vad är fördelen med Prores? Efterbehandling i form av color grading eller nått annat?

Stämmer säkert som du säger, att SSD redan är så snabbt att skillnaden spelar mindre roll. Känns dock konstigt att betala mer för långsammare disk. Även hört att Air M2 blir varmare så bara det gör att det känns ovärt att betala det dubbla (tydligen knappt märkbar prestandaskillnad mellan M1 och M2 vad det gäller videoredigering med 7-8C GPU). Det enda jag hade velat ha är större skärm men inte för nästan det dubbla priset (Air 15). Sen ligger Pro 14 inte långt ifrån Air 15. Magsafe vore trevligt annars men ingen dealbreaker. Kan ju ha sönder Air M1 och köpa en till för priset av en Air 15 med min önskade konfiguration.

Toppen!

Permalänk
Medlem

ProRes är framtaget som produktionsformat som ska fungera bättre för redigering. Dels innebär det att den har en relativt hög bit-rate för att hålla kompressionsartefakter på en standardiserad låg nivå.

All ProRes är även Inter Frame. Inte nödvändigtvis för att det ger bättre bildkvalitet(det kan absolut göra det vid vissa tillfällen) men det gör materialet mycket lättare att redigera utan att behöva bearbeta det först. Priset för det är kännbart mycket större filstorlekar för samma upplevda bildkvalitet.

All ProRes är även som standard minst 10-bitar och 4:2:2. 8-bitar och 4:2:0 är vanligast annars på konsumentprodukter.

ProRes innebär att du har video som håller vissa kriterier som är bransch standard och är lätt att bearbeta i redigeringen, men återigen på bekostnad av lagringsutrymme.

Om du faktiskt tänkt använda ProRes på din iPhone 15 Pro bör du investera i en extern SSD att spela in på. Om du spelar in 4K 24 fps i ProRes så verkar det vara en bitrate på 704 Mbit i sekunden. Så kring 6 GB per minut. Kör du en Macbook med 256GB internt utrymme får du bara plats med ca 40 minuter video på den interna disken, och då har du inte plats till något annat i praktiken så 40 min är inte realistiskt det heller.

Då är det mer troligt är att du kommer redigera direkt från den externa SSDn och då kvittar det hur snabb din interna disk är. Du kan ändå inte använda den i sammanhanget. Därför är skillnaden i diskhastighet här mellan 256GB diskarna ganska oviktig, den är för liten gör att göra något vettigt med i ProRes sammanhang.

M2 Macbook Air har ganska bedrövlig kylning, bägge Air modellerna är passivt kylda men M2 har mindre material i sig så "kylflänsen" blir mindre. I kortvarig belastning är M2 snabbare men vid långa belastningar så har M1 modellen en fördel och är ofta snabbare. Jag tycker att M1 är ganska tung för att vara en "lätt" dator, men har ingen M2 att jämföra med. Men den är tyngre än min gamla Intel Air.