Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

HDMI arc konverterare

Hej!
Har en gammal förstärkare utan arc och kör optiskt mellan tv och förstärkare. Så det blir 2 fjärrkontroller.
Börjat titta på något sätt att lösa detta. Läst lite om arc konverterare och undrar om någon mer mer erfarenhet kring detta?
Jag vill såklart få samma 5.1 ljud som jag har nu bara med möjligheten att styra volymen genom arc eller liknande lösning.
tack!

Permalänk
Medlem

@Flytkorken
Men med en arc konventerare så konvtenterar du ju hdmi till optisk. Och då är du tillbaka på ruta ett igen fast nu med en onödig pryl i mellan.

Det ända sättet är om du har möjlighet att programera handkontrollren så att den kan styra båda enheterna (vissa kan det) alternativt kolla i reciverns /tvins inställningar om det fins något för att använda en till fjärrkontroll.

Eller köp en ny reciver.

Vad för prylar var det du hade?

Edit: HDMI CEC heter den "standarden" för att styra enheterna mellan varandra.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flytkorken:

Hej!
Har en gammal förstärkare utan arc och kör optiskt mellan tv och förstärkare. Så det blir 2 fjärrkontroller.
Börjat titta på något sätt att lösa detta. Läst lite om arc konverterare och undrar om någon mer mer erfarenhet kring detta?
Jag vill såklart få samma 5.1 ljud som jag har nu bara med möjligheten att styra volymen genom arc eller liknande lösning.
tack!

HDMI CEC (Consumer Electronics Control) gör så du även kan starta å stänga av inkopplade enheter med 1 fjärr. Jag startar min 4K Apple TV, hemmabio recvier, Chromecast Google TV å den vanliga TV:n med Apple TV:ns fjärr eller med den vanliga TV:ns fjärr. CEC måste vara på på alla inkopplade enheter för att funka. Sony har en billig hemmabio recvier (Sony STR - DH790) för 5.490 hos Hembiobutiken. Finns vissa nackdelar med Sony:n - Sony är förälskade i dom värdelösa "klämlisterna" till högtalarutgångarna, min gamla Pioneer VSX 515 (6.1kanal) har banankontakter på alla utgångarna. Tydligen ingen WiFi heller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.