Sprucken häll & Inköpstips på Induktionshäll! (Inkl elkontakt hjälp)

Permalänk
Medlem

Sprucken häll & Inköpstips på Induktionshäll! (Inkl elkontakt hjälp)

Hej allihopa.

Lite kortfattat: Häromdagen började jag kolla på en ny häll & försökte övertala sambon att vi behöver en ny. Fick i uppgift att göra ett excelföredrag(lmao) med för/nackdelar & pris. Håller just nu på med att skriva ihop detta men behöver tips om bra induktionshällar.

I dagsläget fixar vår häll bara små jäkla pannor(enligt mig) & en sån där funktion där man ska koppla ihop två slingor för en större är helt värdelös på denna. Jag tror att den är köpt på Ikea(följde med lägenheten vid köp) & verkar dessutom ha udda mått i bänken.

Rulla fram till idag.

Skulle lyfta upp skiten för att ta reda på måtten man har att anpassa sig efter. Det gick rätt åt helvete. Osäker på om jag gjorde fel, men nu i efterhand så verkar det som att man inte hade kunnat lyfta den utan att ha sönder den jäkeln. Körde iallafall under en kil för att lyfta en sida, men det gick inte. Så märkte jag att den började lossna när jag drog kilen längs sidan(undertill dvs), men så plötsligt small det till.

Såklart hade den spruckit. Fungerar fortfarande på alla plattor & sprickan gick bara rakt genom en platta ut mot vänster sida, men som sagt, allt fungerar än.

Roligt samtal till min sambo....

Så för att inte göra saker värre blev det att ta väck en täckplanka som satt inifrån med skruv, så blev att rycka ut den.

Men jag har iallafall mått!!

Ett hål för 50~cm häll. Rättare sagt, med laser kan jag som högst få till 56~cm som verkar vara PÅ HÅRET tillräckligt för 60cm hällar......

Så jag letar efter tips på bra 60cm häll, för max(plus/minus någora hundra) 10,000. Gärna en häll som har kostat 10+ som nu är på mellandagsrea & är billigare

Fråga nummer två:

Såhär är hällen idag kopplad. Jag är osäker på om det är original, eller om en elektriker har kopplat sladdarna i en stickkontakt. Men frågan är, går det att koppla in den nya i samma stickkontakt?

Bilder fixade. // MOD
Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Det där är ett perilexuttag och det är en standard, ja. Läs manualerna i förhand på hur de ska kopplas in, de brukar typ alltid finnas online.

Permalänk
Medlem

Blev nu häll idag. Har ju kontakt i väggen osv. Kopplade nya hällen på samma sätt som den gamla, & om jag förstått det rätt så ska den kopplingen fungera. Men huvudsäkringen gick.

Någon som har en susning om var det kan ha gått snett?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Glömde en bild.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

<Uppladdad bildlänk>

Glömde en bild.

Läs stycket på bilden att man skall separera faserna för 400V, gissar att det är därför det smäller

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Du har kopplat fel i kontakten om inte jag misstar mig. I sverige har vi bara 1 nolla så den ljusgrå och blå sladden ska kopplas till samma kontakt, det bör inte spela någon roll vilken kontakt men någon elektriker får gärna rätta mej om jag har fel där.

Koppla som övre bilden på sladden helt enkelt och inte undre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Blev nu häll idag. Har ju kontakt i väggen osv. Kopplade nya hällen på samma sätt som den gamla, & om jag förstått det rätt så ska den kopplingen fungera. Men huvudsäkringen gick.

Någon som har en susning om var det kan ha gått snett?

Vet inte om jag tänker/ser fel men ser ut som din nolla ligger fel.

Ser ut som du kopplat brun och blå fel sida i kontakten.
Sen bör du inte koppla in grå om du inte har isolering på den i hällensbakstycke

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Du har kopplat fel i kontakten om inte jag misstar mig. I sverige har vi bara 1 nolla så den ljusgrå och blå sladden ska kopplas till samma kontakt, det bör inte spela någon roll vilken kontakt men någon elektriker får gärna rätta mej om jag har fel där.

Koppla som övre bilden på sladden helt enkelt och inte undre.

Nej han kopplar 400V, då skall grå inte kopplas alls, den skall läggas åt sidan i kontakten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Bilden på stickkontakten är från den gamla hällen, alltså bilden jag tog för att se till att jag satte sladdarna rätt till den nya. Men det är alltså kopplat på samma sätt med den nya, & ser ut så nu.

Är det 400V schemat den ska kopplas som med andra ord? @swedishchef_90 inte 2x230V?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vet inte om jag tänker/ser fel men ser ut som din nolla ligger fel. <Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som du kopplat brun och blå fel sida i kontakten.
Sen bör du inte koppla in grå om du inte har isolering på den i hällensbakstycke

Allt i väggen & stickkontakten är kopplade av elektriker sedan innan. Så det är bara stickkontakten som ska kopplas med hällen på nytt, & det ser precis ut som på bilden. Det i väggen har jag inte kopplat eller rört, jag öppnade luckan mest för att kolla så inget såg galet ut.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Bilden på stickkontakten är från den gamla hällen, alltså bilden jag tog för att se till att jag satte sladdarna rätt till den nya. Men det är alltså kopplat på samma sätt med den nya, & ser ut så nu.

Är det 400V schemat den ska kopplas som med andra ord? @swedishchef_90 inte 2x230V?

2x230v är fortfarande 400v MED nolla(neutralledare).
2 faser + neutralledare.

Lättast är nog att du tar kort på nuvarande stickkontakt samt inuti hällen, utifall de byglat där.

Edit: Scrollade lite bland bilderna nu och hittade bilden du refererade till med 2x230v. Det den säger är egentligen att du kan dela neutralledaren på två för någon anledning. Det man brukar göra, ifall man har för liten diameter på kabeln är att man kopplar som det står under 400V2N, att man lägger ihop 2st kablar (blå/grå i detta fall) för att fördela lasten.

Dåligt förklarat troligtvis.
Vilket som så är egentligen deras kopplingsschema likadana. Däremot så spelar det nu roll vart grå kabeln ligger inuti hällen. Om den är ihopkopplad med nollan på plint så kopplar du ihop den med nollan utanför också. Om den ligger på egen plint (troligtvis blank isf) så lägger du den åt sidan isolerad.

Hade varit bra att se en bättre bild på perilexuttaget också för det ser ut som att nollan ligger uppe till höger, men den skall vara till vänster.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

2x230v är fortfarande 400v MED nolla(neutralledare).
2 faser + neutralledare.

Lättast är nog att du tar kort på nuvarande stickkontakt samt inuti hällen, utifall de byglat där.

Som sagt, nya hällen & kontakten på bilden ser exakt likadant ut just nu. Men så fort jag kommer hem kan jag visst ta en bild på hur det ser ut efter jag kopplat om det.

Nya hällen hade samma mängd sladdar & exakt samma färger. Inga sladdar var sammanfogade på något sätt, utan var & en pekade för sig.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Som sagt, nya hällen & kontakten på bilden ser exakt likadant ut just nu. Men så fort jag kommer hem kan jag visst ta en bild på hur det ser ut efter jag kopplat om det.

Nya hällen hade samma mängd sladdar & exakt samma färger. Inga sladdar var sammanfogade på något sätt, utan var & en pekade för sig.

Har editerat mitt inlägg

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@solomon, detta du ville se? Eller en tom kontakt i väggen? Har dessa bilderna sålänge.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

@solomon, detta du ville se? Eller en tom kontakt i väggen? Har dessa bilderna sålänge.

Öppna stickkontakten, den du har i handen och ta kort (se till så det inte blir spegelvänt med kameran) och ta loss locket till perilexuttaget i väggen och gör samma där.

MEN antagligen det som händer är att du kopplat in den GRÅ kabeln på en av stiften, vilket verkar ligga som nolla. Detta orsakar så klart en kortslutning (huvudsäkring).

Som sagt, det beror helt på hur den GRÅ KABELN är kopplad inuti hällen, på plinten där. Om du kopplar lös den grå kabeln och isolerar den inuti stickkontakten så kommer det antagligen fungera.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Just varför man inte skall kladda själv.
Ring en elektriker istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Just varför man inte skall kladda själv.
Ring en elektriker istället.

Finns nog en del elektriker här också ....
Han ska koppla in en ny häll, inte dra om elen i hela huset och byta elcentral.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Öppna stickkontakten, den du har i handen och ta kort (se till så det inte blir spegelvänt med kameran) och ta loss locket till perilexuttaget i väggen och gör samma där.

MEN antagligen det som händer är att du kopplat in den GRÅ kabeln på en av stiften, vilket verkar ligga som nolla. Detta orsakar så klart en kortslutning (huvudsäkring).

Som sagt, det beror helt på hur den GRÅ KABELN är kopplad inuti hällen, på plinten där. Om du kopplar lös den grå kabeln och isolerar den inuti stickkontakten så kommer det antagligen fungera.

Jämfört med de andra bilderna tagna så är jag relativt säker på att inget är spegelvänt.

Men då behövde alltså den gamla hällen (grå kabel) nollan, men det gör inte den nya om jag förstår dig rätt? Får ta & testa när jag kommer hem om en stund. Lite smådrygt med lägenhet, för huvudsäkringen gick & den är i källaren som bara dom som jobbar i föreningen har tillgång till

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Just varför man inte skall kladda själv.
Ring en elektriker istället.

Jag förstår dig. Jag är rörläggare själv, men sen som han andra sade, det är bara en stickkontakt, inte om dragning eller nydragning av el. Det ger jag mig inte alls på

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

2x230v är fortfarande 400v MED nolla(neutralledare).
2 faser + neutralledare.

Lättast är nog att du tar kort på nuvarande stickkontakt samt inuti hällen, utifall de byglat där.

Edit: Scrollade lite bland bilderna nu och hittade bilden du refererade till med 2x230v. Det den säger är egentligen att du kan dela neutralledaren på två för någon anledning. Det man brukar göra, ifall man har för liten diameter på kabeln är att man kopplar som det står under 400V2N, att man lägger ihop 2st kablar (blå/grå i detta fall) för att fördela lasten.

Dåligt förklarat troligtvis.
Vilket som så är egentligen deras kopplingsschema likadana. Däremot så spelar det nu roll vart grå kabeln ligger inuti hällen. Om den är ihopkopplad med nollan på plint så kopplar du ihop den med nollan utanför också. Om den ligger på egen plint (troligtvis blank isf) så lägger du den åt sidan isolerad.

Hade varit bra att se en bättre bild på perilexuttaget också för det ser ut som att nollan ligger uppe till höger, men den skall vara till vänster.

400 V får du ju mellan faserna, så tar du en fas mot nolla så har du fortfarande 230 V. Det är ju ett sätt att kunna ta ut mer effekt än i ett vanligt eluttag på 230 V, genom att helt enkelt i praktiken få mer än ett uttag ihopbyggt i trefasuttaget som belastar olika faser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jämfört med de andra bilderna tagna så är jag relativt säker på att inget är spegelvänt.

Men då behövde alltså den gamla hällen (grå kabel) nollan, men det gör inte den nya om jag förstår dig rätt? Får ta & testa när jag kommer hem om en stund. Lite smådrygt med lägenhet, för huvudsäkringen gick & den är i källaren som bara dom som jobbar i föreningen har tillgång till

Tyvärr är det omöjligt att veta hur den andra elektrikern kopplat utan att vara på plats och kunna se det för sig självt. Du säger att du kopplat <färgerna> exakt likadant som den gamla, och med det att gå på så skall den grå kopplas ut och isoleras, alt klippas som vi då får fram från de bilder du skickat på deras 2x230v / 400v2N "kopplingar", där vi ser att grå använder dem som nolla också.

Zoomade in på bilden där perilexuttaget är öppet och det ser ut som att man ser en liten blå stump precis här:

Så isf ligger nollan rätt iaf. Då skall det enbart vara den grå som antingen du kopplar tillsammans med nollan vilket jag tror blir tight i plinten eller så klipper du den.

Skrivet av ztenlund:

400 V får du ju mellan faserna, så tar du en fas mot nolla så har du fortfarande 230 V. Det är ju ett sätt att kunna ta ut mer effekt än i ett vanligt eluttag på 230 V, genom att helt enkelt i praktiken få mer än ett uttag ihopbyggt i trefasuttaget som belastar olika faser.

Ja? Det är ju det jag säger?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Tyvärr är det omöjligt att veta hur den andra elektrikern kopplat utan att vara på plats och kunna se det för sig självt. Du säger att du kopplat <färgerna> exakt likadant som den gamla, och med det att gå på så skall den grå kopplas ut och isoleras, alt klippas som vi då får fram från de bilder du skickat på deras 2x230v / 400v2N "kopplingar", där vi ser att grå använder dem som nolla också.

Zoomade in på bilden där perilexuttaget är öppet och det ser ut som att man ser en liten blå stump precis här:
https://i.gyazo.com/485e844a2b429ca7271add85bc2b403c.png

Så isf ligger nollan rätt iaf. Då skall det enbart vara den grå som antingen du kopplar tillsammans med nollan vilket jag tror blir tight i plinten eller så klipper du den.

Ja? Det är ju det jag säger?

Är påväg hem och ska kontrollera dosan i väggen & isåfall koppla från grå sladd. Återkommer om ca 10min.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@solomon

Såhär ser allt ut nu, innan jag gör något. Såg även att där va bilder på baksidan av lappen på sladden...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Bättre bild..

Blåa är uppe till vänster som. Du gissade.

Edit:

Nu är den kopplad & fungerande

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Bättre bild.. <Uppladdad bildlänk>

Blåa är uppe till vänster som. Du gissade.

Då skulle jag säga att grå i hällen måste isoleras, då den inte används utan du skickar 230V i den direkt på nolla (om det nu är bygglade i spisen)

På väggen är grå L3 (230v) och för spisen är den nolla/inget alls

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då skulle jag säga att grå i hällen måste isoleras, då den inte används utan du skickar 230V i den direkt på nolla (om det nu är bygglade i spisen)

På väggen är grå L3 (230v) och för spisen är den nolla/inget alls

Både den grå och den blå kabeln ska kopplas till nolla/neutral, precis som det visas på nedersta bilden i detta inlägg där det står 400V 2N~. Hällen har garanterat två "kretsar" invändigt som ska ha varsin fas och varsin neutralledare.

TS, ta hjälp och lita inte blint på vad som skrivs här. Hällens garanti gäller inte om du bränner den och det syns om den varit felkopplad så det går inte hävda DOA.

Men om du nu prompt ska koppla själv så läs här tills du förstår vad du ska göra eller förstår att du inte ska göra det.

God fortsättning!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

I dagsläget fixar vår häll bara små jäkla pannor(enligt mig) & en sån där funktion där man ska koppla ihop två slingor för en större är helt värdelös på denna.

Nu har du ju redan köpt men gräver man lite i specifikationerna går det att hitta hur stora själva elementen är.
Det kan skilja rätt mycket mot vad som är markerat på själva hällen.

Vad blev det för någon och när du fått igång den, är du nöjd?

En tavla ramlade ner och gjorde en spricka i min, rätt över en platta.
Behöver aldrig fyra plattor samtidigt så har inte brytt mig om att byta än.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nu har du ju redan köpt men gräver man lite i specifikationerna går det att hitta hur stora själva elementen är.
Det kan skilja rätt mycket mot vad som är markerat på själva hällen.

Vad blev det för någon och när du fått igång den, är du nöjd?

En tavla ramlade ner och gjorde en spricka i min, rätt över en platta.
Behöver aldrig fyra plattor samtidigt så har inte brytt mig om att byta än.

Hade du en tavla bakom spisen? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hade du en tavla bakom spisen? 😅

Den stod ovanpå köksfläkten (som är platt).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Både den grå och den blå kabeln ska kopplas till nolla/neutral, precis som det visas på nedersta bilden i detta inlägg där det står 400V 2N~. Hällen har garanterat två "kretsar" invändigt som ska ha varsin fas och varsin neutralledare.

TS, ta hjälp och lita inte blint på vad som skrivs här. Hällens garanti gäller inte om du bränner den och det syns om den varit felkopplad så det går inte hävda DOA.

Men om du nu prompt ska koppla själv så läs här tills du förstår vad du ska göra eller förstår att du inte ska göra det.

God fortsättning!

Perilex uttaget har fas på grå och om han kopplar grå ihop med nolla så säger det poff.

Vad han skall göra är att strunta i grå och brygga blå/grå inne i hällen då det blir för trångt i kontakten

Men har han 1.5 eller 2.5mm2 så spelar det ingen roll utan bygel räcker då det enbart är 16A

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25