Permalänk
Medlem

14-åring spelar hela nätterna

Min 14-årige grabb fick ta in speldatorn till sitt rum för några månader sedan. Sen dess är han fullständigt hopplös vad gäller att följa tider. Han spelar hela nätterna och somnar i bänken i skolan. Han blir jättearg när man går upp i natten och säger åt honom att slå av datorn. Hans polare verkar gå och lägga sig normal tid men min grabb bara matar på.

Finns det något sätt att tekniskt göra så att han inte kan använda datorn vissa tider? Det smidigaste vore väl om man kan ställa in ngt i Windows som gör att datorn inte går att använda mellan vissa klockslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spengo:

Min 14-årige grabb fick ta in speldatorn till sitt rum för några månader sedan. Sen dess är han fullständigt hopplös vad gäller att följa tider. Han spelar hela nätterna och somnar i bänken i skolan. Han blir jättearg när man går upp i natten och säger åt honom att slå av datorn. Hans polare verkar gå och lägga sig normal tid men min grabb bara matar på.

Finns det något sätt att tekniskt göra så att han inte kan använda datorn vissa tider? Det smidigaste vore väl om man kan ställa in ngt i Windows som gör att datorn inte går att använda mellan via klockslag.

Du kan blockera Mac adressen i routern oftast.
Sen kan du väl blockera i datorn också men oftast är det väl bättre och blockera i routern.

Gissar han spelar någon online fps

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hen klarar inte av ansvaret att ha datorn på rummet, ta bort den därifrån?
Hen får tillbaka den när tiderna respekteras igen.
Funkar inte det, datorfritt i 1-2 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan blockera Mac adressen i routern oftast.
Sen kan du väl blockera i datorn också men oftast är det väl bättre och blockera i routern.

Gissar han spelar någon online fps

Ja, han kör online men även offline. Och han programmerar egna grejer så att bara blockera Mac räcker inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Hen klarar inte av ansvaret att ha datorn på rummet, ta bort den därifrån?
Hen får tillbaka den när tiderna respekteras igen.
Funkar inte det, datorfritt i 1-2 veckor.

Ja, du har rätt att detta borde räcka. Men jag tror även att en teknisk lösning vore bra.

Permalänk
Medlem

Microsoft Family ger dig möjligheten att begränsa skärmtid etc. Funkar utmärkt för detta ändamål…

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Parental controls i routern efter satta tider som sagt,
troligtvis krävs även total avstängning för hela hushållet mellan 23-06 annars smugglas det in någon mobil efter stängning.

Men vill ni få honom att göra läxorna först och ha normal skärmtid behöver ni nog snacka med honom och göra upp en plan. Nyår låter ju som en bra gräns för nya regler, och läsa en bok en timme ett lagom substitut om det inte finns läxor. (Han kanske gör vettiga saker också, motion, hushåll och annat funkar väl det med)

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar Microsofts och Google Family appar, se till att du är admin och lägg till dom andra i familjen.

Jag har olika regler för mina barn och ser skärmtid m.m på de dom gör. Min yngsta har mer begränsningar på vad och hur hon får använda datorn.
Går att ställa in massa där.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

En kompis brukade sitta och programmera hela nätterna, hans föräldrar bröt säkringen till hans rum på natten.

Gick för övrigt bra för honom, är duktig programmerare med bra jobb som vuxen 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Jag rekomenderar Microsofts och Google Family appar, se till att du är admin och lägg till dom andra i familjen.

Jag har olika regler för mina barn och ser skärmtid m.m på de dom gör. Min yngsta har mer begränsningar på vad och hur hon får använda datorn.
Går att ställa in massa där.

Mvh Thomas

Låter intressant. Problemet är att jag inte lagt in underkonton så han kör på mitt Windowskonto. Men man kanske kan ställa in begränsningar åt sitt eget konto? Framförallt vill jag att datorn inte ska gå att använda alla vissa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Parental controls i routern efter satta tider som sagt,
troligtvis krävs även total avstängning för hela hushållet mellan 23-06 annars smugglas det in någon mobil efter stängning.

Men vill ni få honom att göra läxorna först och ha normal skärmtid behöver ni nog snacka med honom och göra upp en plan. Nyår låter ju som en bra gräns för nya regler, och läsa en bok en timme ett lagom substitut om det inte finns läxor. (Han kanske gör vettiga saker också, motion, hushåll och annat funkar väl det med)

Det löser inte hans offlineanvändande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

En kompis brukade sitta och programmera hela nätterna, hans föräldrar bröt säkringen till hans rum på natten.

Gick för övrigt bra för honom, är duktig programmerare med bra jobb som vuxen 😁

Sett har jag också funderat på. Typ att en elektriker installerar Plejd som jag kans strypa elen i hans rum med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spengo:

Sett har jag också funderat på. Typ att en elektriker installerar Plejd som jag kans strypa elen i hans rum med.

Så istället för att lära grabben att man inte kan bete sig hur som helst och flytta ut datorn tills han sköter sig igen, så ska du ta in en elektriker för att kunna stänga av strömmen remote?

Permalänk
Medlem

Prata med han och sätt upp regler. Och vilka krav du ställer på honom innan han får sätta sig. Följs det inte är han inte mogen och det är du som bestämmer konsekvenserna. Om det är totalt förbud eller indragning av tider.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av spengo:

Sett har jag också funderat på. Typ att en elektriker installerar Plejd som jag kans strypa elen i hans rum med.

Har han eget rum är det väl stor chans att det redan finns en säkring som bara bryter det rummet, bara manuellt bryt den när det är läggdags?

Permalänk
Medlem

Hålla på och bryta strömmen känns rätt drastiskt, första är väl att prata om det, sätta upp tydliga regler och vad konsekvenserna blir.
Sen skapa ett eget Microsoft-konto till honom och använd Microsoft Family som tidigare nämnt, det fungerar kanon. Nu har jag förvisso inte använt det extremt mycket då mina barn inte spelar så mycket, men har satt att jag måste godkänna om han spelar efter 22 och då brukar den låsa ner datorn om jag inte hinner godkänna ibland på helgerna när vi är uppe lite längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Så istället för att lära grabben att man inte kan bete sig hur som helst och flytta ut datorn tills han sköter sig igen, så ska du ta in en elektriker för att kunna stänga av strömmen remote?

Nej. Det är ett komplement.Jag tänker mig att folk härinne generelltär bättre på teknik än psykologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spengo:

Låter intressant. Problemet är att jag inte lagt in underkonton så han kör på mitt Windowskonto. Men man kanske kan ställa in begränsningar åt sitt eget konto? Framförallt vill jag att datorn inte ska gå att använda alla vissa tider.

Du kan skapa ett nytt konto till dig och lägga in ditt andra/gemensamma konto i familjen med begränsningar,
Ganska lätt när de är ditt konto han använder så kan du se till att ha full kontroll.

Håller mig borta från andra förslag om uppfostran, regler straff m.m då frågan mer va hur man kan begränsa användningen av datorn. Jag har både Microsoft och Google begränsat för mina barn fast de inte behövs i dags läget, men skönt att ha full kontroll på sina barn konton.
Lycka till med allt och hoppas de löser sig. Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Stora frågan är om skolan sköts eller inte? Att man “somnar i bänken” är väl normalt i grundskolan då tempot är så långsamt men om han hamnar efter och får dåligt på prov osv så är det inget som bör accepteras. Mina föräldrar klargjorde alltid att all vår frihet berodde på att man sköter saker som skola mm.

För om han kan någorlunda mycket om datorer kan han gå runt det mesta som inte är rätt drastiska förslag så då bör det vara rätt viktigt att det görs.

Permalänk
Medlem

Har han en stor burk, och kanske en tunnel för nätaggregat kan du ju köpa en Ikea åskväder om/off som du styr med fjärt eller app och ”gömmer” i datorn. Sen kan jg också tycka det är drastiskt, men ffa vetetusan om datorn mår så bra av det i längden. Förr va det ju typ 50/50 att datorn startade om man hade ryckt strömmen men utvecklingen har väl gått framåt får man hoppas.
Jag hade nog börjat med en mjukvarulösning, då blir det antagligen tydligt med bonustid osv också.

Permalänk
Medlem

Microsoft Family fungerar bra för min 8 åriga dotter. Rätt skönt att ha det schemalagt, slipper onödiga diskussioner.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Vi hade samma problem, och att tekniskt utesluta honom från datorn vissa tider är lite fegt och skapar mer problem än lösningar för framtiden. (Måste vara både förälder och kompis i en sådan situation) Vi hade tuffa debatter hemma i början och jag förstod till slut att detta var en sak mellan min son och mig och respekt för honom som hade mer att säga men hormoner som slog i taket och sen blev allt fel. Jag överraskade honom en tisdag och åkte till skolan och hämtade honom körde ut och köpte en pizza och ut på en plats där man kan vandra och sitta och grilla. Jag berättade om mig själv och hur dan jag var när jag började bli man och alla tokiga misstag sorger och besvikelse. När vi skrattat och delat pinsamheter en god stund så tog jag det enda vapnet jag hade, kärleken till honom rakt från hjärtat (Du vet jag skulle dö för dig och att behöva vara i konflikt med dig är som att dö lite varje dag berätta för mig vad som händer just nu i livet och om jag kan få plats och bli en lösning? Då kom tårarna och jag fick mina fiskar varma vill jag lova, om att jag aldrig har tid och varför vi aldrig spelade tillsammans längre! Tusen saker som jag visste att han hade rätt i. Vi fixade vår tid utan andra i familjen ett par dagar i veckan och det löste sig mer och mer efter ett par månader så var problemet borta och jag hittade min son igen och vi hittar fortfarande på saker tillsammans elva år efter varje vecka. Ibland måste man visa att man är lika vilsen som sina barn och att man själv varit ett så man får ner diskutionen på lika villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Vi hade samma problem, och att tekniskt utesluta honom från datorn vissa tider är lite fegt och skapar mer problem än lösningar för framtiden. (Måste vara både förälder och kompis i en sådan situation) Vi hade tuffa debatter hemma i början och jag förstod till slut att detta var en sak mellan min son och mig och respekt för honom som hade mer att säga men hormoner som slog i taket och sen blev allt fel. Jag överraskade honom en tisdag och åkte till skolan och hämtade honom körde ut och köpte en pizza och ut på en plats där man kan vandra och sitta och grilla. Jag berättade om mig själv och hur dan jag var när jag började bli man och alla tokiga misstag sorger och besvikelse. När vi skrattat och delat pinsamheter en god stund så tog jag det enda vapnet jag hade, kärleken till honom rakt från hjärtat (Du vet jag skulle dö för dig och att behöva vara i konflikt med dig är som att dö lite varje dag berätta för mig vad som händer just nu i livet och om jag kan få plats och bli en lösning? Då kom tårarna och jag fick mina fiskar varma vill jag lova, om att jag aldrig har tid och varför vi aldrig spelade tillsammans längre! Tusen saker som jag visste att han hade rätt i. Vi fixade vår tid utan andra i familjen ett par dagar i veckan och det löste sig mer och mer efter ett par månader så var problemet borta och jag hittade min son igen och vi hittar fortfarande på saker tillsammans elva år efter varje vecka. Ibland måste man visa att man är lika vilsen som sina barn och att man själv varit ett så man får ner diskutionen på lika villkor.

Det var väldigt fint gjort av dig.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Vi hade samma problem, och att tekniskt utesluta honom från datorn vissa tider är lite fegt och skapar mer problem än lösningar för framtiden. (Måste vara både förälder och kompis i en sådan situation) Vi hade tuffa debatter hemma i början och jag förstod till slut att detta var en sak mellan min son och mig och respekt för honom som hade mer att säga men hormoner som slog i taket och sen blev allt fel. Jag överraskade honom en tisdag och åkte till skolan och hämtade honom körde ut och köpte en pizza och ut på en plats där man kan vandra och sitta och grilla. Jag berättade om mig själv och hur dan jag var när jag började bli man och alla tokiga misstag sorger och besvikelse. När vi skrattat och delat pinsamheter en god stund så tog jag det enda vapnet jag hade, kärleken till honom rakt från hjärtat (Du vet jag skulle dö för dig och att behöva vara i konflikt med dig är som att dö lite varje dag berätta för mig vad som händer just nu i livet och om jag kan få plats och bli en lösning? Då kom tårarna och jag fick mina fiskar varma vill jag lova, om att jag aldrig har tid och varför vi aldrig spelade tillsammans längre! Tusen saker som jag visste att han hade rätt i. Vi fixade vår tid utan andra i familjen ett par dagar i veckan och det löste sig mer och mer efter ett par månader så var problemet borta och jag hittade min son igen och vi hittar fortfarande på saker tillsammans elva år efter varje vecka. Ibland måste man visa att man är lika vilsen som sina barn och att man själv varit ett så man får ner diskutionen på lika villkor.

Låter som ett toppenförslag!