Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Killers of the flower Moon - 3/10

Napoleon - 5/10

När ska det komma en bra film? Väntat i flera år känns det som.

Väldigt lite har varit minnesvärt de senaste 10-15 åren. Med det sagt så vill jag inte kritisera varken Martin Scorcese eller Ridley Scott. Även om kritiken kan vara befogad (har inte sett filmerna själv) så försöker de ändå göra riktiga filmer. Tråkigt om de misslyckas (och av kritiken att döma verkar inte dessa filmer vara deras bästa), men de har i varje fall hjärtat på rätt ställe.

Med det sagt..

John Wick 4 - Mycket bättre än jag förväntade mig. Förvisso var mina förväntningar väldigt låga. Det visade sig ändå vara riktigt kvalitetsaction. Gammal gubbe som jag är föredrar jag långsammare filmer men det här blev faktiskt rätt bra. Snygga miljöer, bra action, och Keanu Reeves som John Wick. Lite för mycket action för min smak men det funkade. Tyckte den var bättre än trean.

Permalänk
Medlem

The Holdovers - 2023
Juldrama som drar lite åt komedihållet. Paul Giamatti spelar nån gammal grinig historielärare som alla elever hatar, där han under julen nångång på 70-talet ska passa på några stackars elever som av olika anledningar inte kan åka hem. Filmen har ganska samma vibbar som Dead Poets Society o håller också enligt mig ungefär samma höga standard. Storyn är bra o intressant o går snyggt mellan att vara relativt lättsam men också stundvis seriös o känslosam där skådespelarna gör ett väldigt bra jobb. Set design o kläder känns väldigt 70-tal o trots att den är filmad med en digital Arri Alexa så har dom lyckats vrida till bilden så den ser trevligt 70-tals analog ut (men med lite modernare skärpa då).
Bra hantverk all over alltså, kanske den bästa filmen från 2023 imo (även om filmåret tyvärr varit ganska skralt overall).

8 snea ögon av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

En andra chans (The Family Man), 2000
https://m.imdb.com/title/tt0218967/

Julfilm med Nicholas Cage som blivit lite av en tradition hemma hos mig. Väldigt amerikansk, men är mysig och feel good.

7 av 10 äggtoddys

Visa signatur

---

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Back to the Future 2!

Tjejen ville kolla på filmerna igen så vi såg första filmen under veckan. Igår blev det andra filmen. Tredje lär väl ses innan jul gissar jag!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Plågade en kompis genom att se på Jurassic World Fallen Kingdom och Dominion Extended i ett svep.
Är väl något av en guilty-pleasure att höra klagokören i kombo med hysteriska skratt över all idioti som händer (och inte händer) i dessa filmer. 😅
Fruktansvärda, men trots det är det tredje gången jag ser på dem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

The Warriors (1979)

Klassiker i alla avseenden.
Hart den åldrats halvbra? Absolut!
Är den fortfarande kanon? Absolut!

Kan bara hålla med, har tappat räkningen på hur många gånger jag sett den sedan den kom.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har köpt BIOBILJETTER för första gången på typ tio år..!
Hayao Miyazaki's Pojken och Hägern skall ses och Studio Ghibli brukar leverera kvalitet.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Har köpt BIOBILJETTER för första gången på typ tio år..!
Hayao Miyazaki's Pojken och Hägern skall ses och Studio Ghibli brukar leverera kvalitet.

Återkom gärna med din åsikt, jag hörde lite blandat mottagande, men kanske inte är så?

Permalänk
Medlem

Rent-a-pal
Bisarr film som avhandlar hur det mänskliga psyket kan brytas ner av ensamhet och depression. Det är iaf vad jag tog med mig.
Det är en "slow-burner". Antingen gillar man starkt eller så hatar man den tror jag. finns nog inget mellanting.

8/10

Permalänk
Medlem

Reservoir Dogs
Fan, en av Tarantinos bästa filmer. På nåt sätt önskar man att filmen var längre, för den är i jämförelse med hans andra relativt kort med sina 1h & 39min.
8,5/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

UFO Sweden
6/10

Har i vanliga fall väldigt svårt för Svenska filmer, fåtal som jag faktiskt uppskattar. Denna tillhör kategorin jag faktiskt gillade! Välgjord och berättar sin story på ett mycket bra sätt, även om skådespelarinsatserna är lite blandade, men över lag gör de ett bra jobb. Kanske hjälper det att tidsåldern återspeglar en hel del nostalgi då man känner igen precis allt... men de har gjort det riktigt bra med all tidsenlig rekvisita!

Tyvärr tyckte jag slutet var mer än lovligt kasst och det drar ned helhetsbetyget rejält, utöver det var det annars en bra film.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

UFO Sweden
6/10

Har i vanliga fall väldigt svårt för Svenska filmer, fåtal som jag faktiskt uppskattar. Denna tillhör kategorin jag faktiskt gillade! Välgjord och berättar sin story på ett mycket bra sätt, även om skådespelarinsatserna är lite blandade, men över lag gör de ett bra jobb. Kanske hjälper det att tidsåldern återspeglar en hel del nostalgi då man känner igen precis allt... men de har gjort det riktigt bra med all tidsenlig rekvisita!

Tyvärr tyckte jag slutet var mer än lovligt kasst och det drar ned helhetsbetyget rejält, utöver det var det annars en bra film.

Ja filmen var toppen ända fram till slutet och då måste deras pengar tagit slut för den var otroligt dålig då..

Permalänk
Medlem

Rebel Moon: Part One: A Child Of Fire
3.5/10

Tveklöst årets största besvikelse. En 12-åring hade skrivit en bättre story/manus till sin lokala rollspelsgrupp och fullt förståeligt varför Disney tackade nej till denna. Sedan är precis ALLT "scen-baserat" där alla landskap/städer/bakgrunder är "målade och statiska"... tänk filmen 300. Visst finns det ett gäng coola scener... och slow-motion... slow-motion till den grad att det är inlagt hela <censur> tiden!

En enkel och simpel sammanfattning av denna;
Kid: I want Star Wars!
Mom: We have Star Wars at home

Star Wars at home......

P.s. De omskrivningar som tycks ha gjort då den aldrig blev en del av Star Wars för tankarna till Harkonnen (Tänk Lynch), John Carter (filmen) och 300. Riktigt... riktigt... RIKTIGT USEL.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

P.s. De omskrivningar som tycks ha gjort då den aldrig blev en del av Star Wars för tankarna till Harkonnen (Tänk Lynch), John Carter (filmen) och 300. Riktigt... riktigt... RIKTIGT USEL.

Även om John Carter bombade så gillade jag den. Lite corny och matine, men också hederlig äventyrsfilm. Fasen, nu vill jag se om John Carter bara för det. Det var... 11 år sedan. Ouch, tiden rullar på.

Permalänk
Medlem

The ice roads

7/10

Enkel film att följa med i. Men samma twist som alla andra likande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Rebel Moon: Part One: A Child Of Fire
3.5/10

Tveklöst årets största besvikelse. En 12-åring hade skrivit en bättre story/manus till sin lokala rollspelsgrupp och fullt förståeligt varför Disney tackade nej till denna. Sedan är precis ALLT "scen-baserat" där alla landskap/städer/bakgrunder är "målade och statiska"... tänk filmen 300. Visst finns det ett gäng coola scener... och slow-motion... slow-motion till den grad att det är inlagt hela <censur> tiden!

En enkel och simpel sammanfattning av denna;
Kid: I want Star Wars!
Mom: We have Star Wars at home

Star Wars at home......

P.s. De omskrivningar som tycks ha gjort då den aldrig blev en del av Star Wars för tankarna till Harkonnen (Tänk Lynch), John Carter (filmen) och 300. Riktigt... riktigt... RIKTIGT USEL.

Håller med, kändes som en blandning av en massa filmer och manga. Riktigt dålig 1.5/10 en b-film helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Togo. Trevlig rulle. Lite för dataanimerat emellanåt vissa actionscener främst rörande is som inte kan tas på allvar men stabilt i det stora hela.

Utmärkt val av huvudskådis han ser ju så Alaskasliten ut per default.

Snyggt gjord Togo. Många scener där han nog var dataanimerad men det inte går att avgöra

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Togo. Trevlig rulle. Lite för dataanimerat emellanåt vissa actionscener främst rörande is som inte kan tas på allvar men stabilt i det stora hela.

Utmärkt val av huvudskådis han ser ju så Alaskasliten ut per default.

Snyggt gjord Togo. Många scener där han nog var dataanimerad men det inte går att avgöra

Tack för det tipset! Totalt missat den. Ska se den nån dag 👍😁

Permalänk
Medlem

The hunger games - ballad of songbirds and snakes - Prequel till Hunger games filmerna. Denna saknar Katniss och även om man försöker så funkar inte detta så bra utan henne. Storyn är väl ok men en del saker är rätt dumma. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Även om John Carter bombade så gillade jag den. Lite corny och matine, men också hederlig äventyrsfilm. Fasen, nu vill jag se om John Carter bara för det. Det var... 11 år sedan. Ouch, tiden rullar på.

Håller faktiskt med dig, tyckte också att John Carter funkade långt över vad den fick för "status"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Rent-a-pal
Bisarr film som avhandlar hur det mänskliga psyket kan brytas ner av ensamhet och depression. Det är iaf vad jag tog med mig.
Det är en "slow-burner". Antingen gillar man starkt eller så hatar man den tror jag. finns nog inget mellanting.

8/10

Tack för tipset, såg den nu också. Kan dock inte riktigt hålla med dig i betygsättningen.

Jag gillade de första två tredjedelarna av filmen. Sista delen gillade jag inte alls (se nedan). Skådespelarinsatsen från huvudrollsinnehavaren lämnade väl också en del att önska, men inte så att det var katastrof. Påminde en om att det hela var lite indie

Gillade upplägget, den generella stilen och handlingen i stora drag.

Allt som allt: 6/10p.

Det som drar ned betyget...

...slutet var horribelt dåligt. Snacka om att ta den enkla vägen ut (för filmskaparna alltså). Gick från 0 till 100 i en handvändning och han börjar ha ihjäl folk. Jag fattar kopplingen till hans samtal med tjejen tidigare - om att folk i hans situation kan börja tycka illa om vårdnadstagaren - men detta var verkligen en snabb acceleration.

Sen var det en del frågor man aldrig fick svar på. Exempelvis så finns det något tillfälle då snubben i videon kallar honom vid hans korrekta namn (David), men man får aldrig reda på hur det går till. Detta var innan han började hallucinera, men kanske var en tidig inblick i vad som komma skulle? I don't know.

Sen var den för lång också. Borde ha kortats ned med 1/3-1/4.

Aja, synd på en annars bra ide. Men ändå glad att jag såg den, kändes originell och intressant

Dold text
Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Cobweb.
Börjar starkt med svagare slut.
Riktigt obekväm/otäck första delen.
Funkar bra för mig.
6/10

Permalänk
Medlem

Home Alone...

Fick lite nostalgiatripp.

Permalänk
Medlem

Dream Scenario (2023)
snygg visuellt, men skittråkig 4/10

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Ett päron till farsa firar jul.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Language Lessons på SVT Play. Den var bra, fint skådespeleri. 7/10. Kan ses till 14 januari.

Permalänk
Medlem

Lady Ballers

Fruktansvärt rolig film, inte skrattat så mycket till en film sen jag var i tonåren. Ett välbehövligt finger åt sinnessjukheten som sprider sig i väst och hollywood som en löpeld.

Jag ger den 8/10

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Lady Ballers
3/10

Såg denna efter att läst posten ovan, var rätt öppet för rätt många roliga premisser att bygga en komedi på... men...

En alt-right (USA) "komedi" som försöker vara provocerande men håller så låg nivå och dåligt skådespelande att det bara blir löjligt. Misslyckas även kapitalt med att provocera det minsta, möjligtvis att någon "on the fringe left side" går igång på detta, men för majoriteten av oss är det mest "axelryckande". Så varför "alt right"? Ben Shapiro och Ted Cruze gör cameos och tydligen står Ben Shapiro även som executive producer där han, precis som i verkligenheten, byggde sin karriär på att hitta de mest extrema/sjuka/trasiga/skadade individer och försöka föra dialog/debatt med dem och framställa det som att de är "normen" bland alla som inte är konservativt religiösa (kristendom/judendom).

Ett par narrativ denna film pushar för "under en dåligt förklädd komedi" är;
Män är bättre än kvinnor på ALLT... utom barnafödande och vara kärleksfull och "närande".
Kvinnor som vill göra karriär är psykotiska, saknar all form av moral och använder abort som preventivmedel.
Transpersoner (enbart män till kvinnor tas upp) är ett påhitt av män som inte kan konkurrera med andra män och därför väljer att "dominera" kvinnor inom alla fält och stöttas fullt ut av all media och alla som som inte är konservativa. Finns ett par andra basala skäl alt-right tagit upp i sina debatter som skäl till varför någon man vill vara trans såsom att få tillgång till kvinnors omklädningsrum/duschrum, hur man vet om man är en man eller kvinna sitter helt mellan benen och hur män som "köper detta" förvandlas till "sissys".

Kortfattat så tar man upp dessa extrema/sjuka/trasiga och skadade individer och försöker framställa det som om det vore en norm bland alla utom de konservativa (åter igen usa) som de försöker "pusha" i sociala medier.

Politik/åsikt idag är; håller du inte med är du en fiende, vilket tyvärr spridit sig över i stort sett hela världen, vilket gäller oavsett vart man håller till på det politiska spektrat, men pushas hårdast för de som befinner sig på ytterkanterna, då en majoritet av människor fortfarande står mer i mitten där allt inte är svart eller vitt och går ut på att "utrota" oliktänkare och "fiender".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Dream Scenario
7/10

Beskrevs som en komedi men jag skulle nog mer placera denna under drama med ett fåtal lågmälda "komiska" inslag. Får även definitivt känslan av att det är mer av en Indie-film, samt håller ett "långsamt tempo". Kanske Dark Comedy/Drama skulle passa in som genre.

En man som plötsligt börjar figurera i drömmar hos miljontals människor och hela hans liv vänds upp och ned med "kändisskapet" det medför. Kortfattat skulle jag säga att detta är en berättelse om fenomenet "going viral" där vad som helst, när som helst plötsligt och utan förklaring "goes viral" och det utan en individs aktiva inblandning eller försök till det. Och sedan hela den resan som man kan kalla för "uppgång och fall", fortfarande utan att individen i sig har gjort något utan helt baseras på folks upplevda "trauman/upplevelser" som bygger på påhittade saker eller händelser som faktiskt aldrig har inträffat, en "cancel culture". Dvs individen existerar bara, men folk har i sina egna huvuden "hittat på" något och beskyller individen för det.

Nicolas Cage gör en utmärkt prestation, skulle vilja gå så långt som att säga att denna mycket väl kunde ha varit totalt skräp om det inte vore för hans prestation. Men som det står nu får den en klar 7:a och den höll mitt intresse från början till slut.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ett päron till farsa firar jul - Klassiker. Väldigt rolig. 7/10

Die hard - Yippe ka yea motherfuckers! 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.