Vad gör man med en nästan 15 år gammal dator?

Permalänk
Medlem

Vad gör man med en nästan 15 år gammal dator?

Har en gammal med nästan 15 år på nacken som jag inte vet vad jag ska göra mig till med. ska jag hiva den eller är det värt att försöka sälja?

MVH

Formuleringar justerade. // MOD
Permalänk
Medlem

Det underlättar om du faktiskt talar om vad det är för maskin, kanske med lite specificationer och/eller bilder.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid donera den till någon välgörenhet.
Finns väl någon svensk välgörenhet som tar in gamla datorer och ge dom vidare till behövande?
Kommer inte exakt ihåg vad den heter, får kolla upp när jag kommer hem.

Men om du kan skriva specifikationer över vad som sitter i burken så gör det lättare att avgöra om det finns någon användnings område för den.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thyzze:

Har en gammal med nästan 15 år på nacken som jag inte vet vad jag ska göra mig till med. ska jag hiva den eller är det värt att försöka sälja?

MVH

När det kommer till användning idag så är det mer eller mindre elskrot, knappt att det kommer gå att använda till att komma åt internet via en webbläsare med Windows.

Sen beror det helt på vad du har för grejer, vissa saker kan självklart ha lite värde med rätt köpare, någon som vill göra en tidsenlig speldator eller liknande från just den tiden, men sen att du hittar den personen är inte direkt troligt.

Utan att veta exakt vad du har (kan va bra att lista allt) så är det mest troligast mer eller mindre elskrot.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Använder ofta en gammal slit och släng "Lappis" när jag behöver göra utomhusjobb. Den är tretton år gammal men med en SSD och maxat arbetsminne flyter det på ganska bra. Funderar på att lägga en Zorin lite version (Linux) på den för att se om det gör någon skillnad fartmässigt. Däremot var det inte kul att köra Win 10, 64 bitars så det fick bli 32 bitars med den mindre ram hanteringen.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Det underlättar om du faktiskt talar om vad det är för maskin, kanske med lite specificationer och/eller bilder.

Asus M5A97 EVO R2.0

Antec KÜHLER H2O 620 V4

Fractal Design Define R4 Vit

Corsair CX 750M 80+ Bronze Modulär

ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black

BenQ 24'' GL2450HM LED

2TB WD Red

A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

AMD FX-4350 4C 4.3Ghz AM3+

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD

Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thyzze:

Asus M5A97 EVO R2.0

Antec KÜHLER H2O 620 V4

Fractal Design Define R4 Vit

Corsair CX 750M 80+ Bronze Modulär

ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black

BenQ 24'' GL2450HM LED

2TB WD Red

A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

AMD FX-4350 4C 4.3Ghz AM3+

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD

Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition

AMD FX-4350 släpptes 2013 och HD7970 släpptes 2012.
Så 10-ish år.
Jag tippar på att alla dessa grejer är minimalt värda iom det inte är retro men inte funkar i senaste win-systemen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

AMD FX-4350 släpptes 2013 och HD7970 släpptes 2012.
Så 10-ish år.
Jag tippar på att alla dessa grejer är minimalt värda iom det inte är retro men inte funkar i senaste win-systemen.

är då väldigt bered o hålla med men alltid skönt o kolla innan man gör dumsaker

Permalänk
Medlem

Elskrot tycker jag dock inte. Vi har en nästan lika långsam dator som "spel och HTPC" kopplad till en TV, som barnen använder. Windows 10 ska den klara, och det räcker ett tag till, speciellt med SSD installerat. Med skärm osv är det inte fel att sätta 500kr som utrop bara man är öppen med att den såklart inte klarar några nyare spel i vidare omfattning. Jag hade kunnat ge 1000kr för en komplett sådan burk (med skärm osv) om jag hade ett behov, vilket jag inte har. Kan ju använda chassi och PSU om man ska byta moderkort och CPU kanske.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thyzze:

Har en gammal med nästan 15 år på nacken som jag inte vet vad jag ska göra mig till med. ska jag hiva den eller är det värt att försöka sälja?

MVH

Sätt ut den för en femhundring. Prestandamässigt är den skrot, men det är ett fint chassi, hyfsat nätaggregatet och 2 TB HDD går väl alltid använda för något. Ska absolut inte slängas.