Veckans fråga: Hur mycket pengar har du lagt på julklappar?

Permalänk
Medlem

Det är tanken 💭 som räknas.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

OOof nu måste jag ju räkna ihop...

280,- Krymptång med 5 tillbehör "tänder".
400,- 1000w 12-220v Sinus inverter (testar billig skräp från Banggod som inte har ankommit än).
460,- Fnirsi Transistor/komponent tester m oscilloskop (som ovan).
1140,- Nån no-name 700w solar/inverter/laddare/generator grej (som ovan).
490,- Fnirsi USB-C lödkolv med oled display. (skräp, tror inte den funkar - Amazon).
130,- Silikon mask till Quest 3.
110,- Ännu en billigare klon variant av Transistor/komponent testar (inte ankommit).
160,- Nån utomhus belysning med externt solpanel (inte ankommit).
4290,- Casio CT-1000v voice synth. keyboard.
9199,- Quest 3 från elgiganten. (512 GB varianten).

Shi.... blev en del stålar: 16659,-

Permalänk
Medlem

Lego och varsin ask Ikea-kritor till brorsönerna.
Föräldrarna och min bror med sambo får chokladaskar.

Totalt runt 700kr tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Det är tanken 💭 som räknas.

Sanning med modifikation.
Förklara det konceptet för ett barn som förväntar sig en present, eller i ett sällskap där det är norm att ge varandra något.
Risken är att man (ev. med all rätta) blir utmålad som snål och/eller lat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

"Obs! Julklappar till dig själv räknas också."

Äh, tråkig omröstning. Tycker det är helt ointressant hur mycket pengar folk har lagt ut till sig själva under december.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

20k julklapp till mig själv/hushållet i form av en smart väderstation och robotgräsklippare. Sen 15k till frugan och barnen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ni som svarar ”Inget alls”
… kan ni utveckla detta ?

Jag tänker man ger väl ändå sin mamma, pappa ev syskon något ? Eller ? 🤔❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Pappas Gpu till "hushållet" får nog räknas med. En cykel och lite lego. Bam 20 papp. Stolt är man inte. (Men backloggen är nästan tömd så nu ska det gäjmas lite nya titlar). God jul på er alla Clockers.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

2-3 tusen skulle jag tro. Har inte 100 koll.

Permalänk
Skrivet av Darc:

"Obs! Julklappar till dig själv räknas också."

Äh, tråkig omröstning. Tycker det är helt ointressant hur mycket pengar folk har lagt ut till sig själva under december.

Håller med. Blir det julklappar bara för att man handlar saker till sig själv kring julen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Sanning med modifikation.
Förklara det konceptet för ett barn som förväntar sig en present, eller i ett sällskap där det är norm att ge varandra något.
Risken är att man (ev. med all rätta) blir utmålad som snål och/eller lat.

Jag tror det är viktigt att försöka få barn att - med Stigande ålder - försöka komma ihåg tanken bakom en present.

Att vuxna 🧑 sitter och förväntar sig något "för att det är norm" förefaller som mycket konstiga vuxna.

Men VISST, kör i vind 💨 man kan göra som japanerna och ge bort en liten vit ask med sjögräs i - om det nu av plikt och hävd ska ges bort något...

Nämnas bör att jag tidigt inte brydde mig om presenter. Som barn var jag svartsjuk på alla andra som fick presenter. Men sedan så förändes det till:

a) jag tycker/tyckte om att få uppriktigt menade presenter
b) man hade en avslappnad inställning till presenter
c) att ge bort presenter Pro forma har jag inte förstått mig på.

DOCK har jag alltid ansett att min mors inställning till att födelsedagsbarnet ska vara med och förbereda sin egen födelsedag är konstig.

En annan familj ansåg det fullt normalt att man som gäst ska diska (och städa i huset om man känt familjen en länge tid) fast man är gäst. DET tycker jag att det är konstigt... Är man inte "som en present" till huset man besöker?

Gå bort gåvor är fint när andan och omständigheterna så bjuder.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Ca 6000 kr, varav 5500 kr på dotterns presenter. Allt köpt på BF för att göra kostnaden något mer hemul.
Tangentbord, headset, gamingstol och lite annat som hon ville ha till rummet för att kunna känna sig som en riktig gamer.

Presenter till mig själv blev det inga i år. (En del under året, förvisso, men inget specifikt till julen.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ni som svarar ”Inget alls”
… kan ni utveckla detta ?

Jag tänker man ger väl ändå sin mamma, pappa ev syskon något ? Eller ? 🤔❤️

Nee, vi har ömsesidigt kommit överens i min familj om att vi inte köper några julklappar.
Vi är alla vuxna och tycker bara det bidrar till stress och hets, ingen vet vad de vill ha ändå.

Jag kan köpa present till mina föräldrar vare sig det är jul eller ej.
En bra och väl uttänkt present uppskattas ju oavsätt när du får den.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av kozmos:

Nee, vi har ömsesidigt kommit överens i min familj om att vi inte köper några julklappar.
Vi är alla vuxna och tycker bara det bidrar till stress och hets, ingen vet vad de vill ha ändå.

Jag kan köpa present till mina föräldrar vare sig det är jul eller ej.
En bra och väl uttänkt present uppskattas ju oavsätt när du får den.

Det är på samma sätt i våran familj, vi resonerar som att vi alla är vuxna, inga barn närvarande, och det man vill ha brukar man köpa själv. Sedan ger vi naturligtvis varandra presenter. Men på julaftonen tycker jag det känns mer som att man bara byter pengar med varandra. Däremot händer det att vi spelar julklappsspelet, men mest som en rolig grej

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Det är på samma sätt i våran familj, vi resonerar som att vi alla är vuxna, inga barn närvarande, och det man vill ha brukar man köpa själv. Sedan ger vi naturligtvis varandra presenter. Men på julaftonen tycker jag det känns mer som att man bara byter pengar med varandra. Däremot händer det att vi spelar julklappsspelet, men mest som en rolig grej

Ja precis

Tycker faktiskt det viktigaste är gemenskapen, att ha trevligt ihop och umgås.
Lika bra att värdesätta sådana saker sålänge det varar.

Permalänk
Medlem

Ca 1500kr, till min fästmö. Vi satte ett lågt maxtak på presenter i år. Vi gifter oss om mindre än ett halvår och det evenemanget blir sexsiffrigt. Lägger mindre och mindre för varje år och förväntar mig aldrig gåvor, men ger gärna ibland.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

4-6000 kr mest till barnen och lite till frun. Sen 2500kr på julmat. På jul ska man inte snåla.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Tänkte först skriva "0kr precis som alltid", men sen insåg jag att jag o mina syskon delade på en jordglob som min far önskade sig.
Jag är verkligen själv skitdålig på att ge folk saker, både för att jag inte vet vad jag ska ge men också för att jag själv inte vill ha nåt.

Permalänk
Medlem

Min andra hälft pluggar så jag försörjer familjen till största del nu men lite julklappar ska vi nog få ihop.

Grabbarna har flyttat ut nyligen så jag köpte faktiskt ”vuxen” Lego som jag hoppas uppskattas.

Gissningsvis har jag nog handlat för ca 3500kr.
Önskar själv inget alls längre utan vill hellre ha lugn och ro ☺️

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Alldeles för mycket, själv får man väl fejka ett leende när man öppnar paketet med tofflor eller ett set av axe produkter i vanlig ordning.

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Min andra hälft pluggar så jag försörjer familjen till största del nu men lite julklappar ska vi nog få ihop.

Grabbarna har flyttat ut nyligen så jag köpte faktiskt ”vuxen” Lego som jag hoppas uppskattas.

Gissningsvis har jag nog handlat för ca 3500kr.
Önskar själv inget alls längre utan vill hellre ha lugn och ro ☺️

Jag kan er samma sak: Lugn och ro att få slappna av. 🎄 MEN som jag nämnde i tråden: jag föredrar ju att. ge emotionella gåvor oavsett om det är jul eller inte. Man ger efter tillgång, tillfälle och behov...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Alldeles för mycket, själv får man väl fejka ett leende när man öppnar paketet med tofflor eller ett set av axe produkter i vanlig ordning.

OH...så de ger Dig alltid samma sak?

Jag accepterar "vad som helst", det viktigaste är att gåvan är en gåva 🎁 av hjärtat. Tycker jag då...☺️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Tja ca 20k + julspel, hälften gick till ungarna.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

0 kr till syskonbarnen, syrran lever utan allt för mycket grejer hemma och att köpa saker är alltså inte välkommet. Kanske ändrar sig längre fram.

Intressant syrra: Har aldrig hört talas om någon som har en (använder begreppet mycket löst nu)" fientlig" inställning till presenter...men men...😲

Skrivet av Darc:

"Obs! Julklappar till dig själv räknas också."

Äh, tråkig omröstning. Tycker det är helt ointressant hur mycket pengar folk har lagt ut till sig själva under december.

Ja det har du rätt i ty när det runnit lite vatten under broarna så kommer ingen komma ihåg" prislistan".

Skrivet av radioactiv:

Det är på samma sätt i våran familj, vi resonerar som att vi alla är vuxna, inga barn närvarande, och det man vill ha brukar man köpa själv. Sedan ger vi naturligtvis varandra presenter. Men på julaftonen tycker jag det känns mer som att man bara byter pengar med varandra. Däremot händer det att vi spelar julklappsspelet, men mest som en rolig grej

Skrivet av kozmos:

Ja precis

Tycker faktiskt det viktigaste är gemenskapen, att ha trevligt ihop och umgås.
Lika bra att värdesätta sådana saker sålänge det varar.

Jag tycker att gemenskapen är viktigare...*thinking* 🤔 på så sätt att det blir mer kravlöst och mer vänligt, fridfullt och mer gemensamt gemenskapligt.

En jul jag minns:
Jag och en svärfar sa på skoj:
-"Jaha så din flickvän vill att jag betalar bröllopsviten nu under julen"...
-"Jaha det låter dyrt...skippa det"...💸
-"Aaa...vi skippar det"
-"julklapparna också"...
-"Yess box vi kör ett: Vi umgås med vänner och familj" konceptet istället"... (Jag sa det med på skämt).

Bästa julen och nyåret vi haft. Tillåter reglerna en *ärlig* beskrivning av vuxen julen? Någon? Men i alla fall, det blev en brakfest, (nån surade i ett hörn men förutom det - allt super), det sjöngs, det åts och dracks (bibliska drycker) och framförallt stämningen var jätte jätte mycket bra, trevlig, varm och julig: alla skrattade, berättade saker som hänt under året, det var så nära en magisk jul ☘ 🎄 man kunde komma.

Fråga Bertil: "Vad gör man med sin gamla julgran som ofta blir liggande i trädgården och påminner om en jul som inte blev som man hade tänkt sig? Det kan ha varit knivslagsmål och hjärtinfarkter eller svärmor kanske bröt nyckelbenet när hon halkade på kalvsyltan som någon ställt i trappen"...

Sådant där testamente planerande slapp vi.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Intressant syrra: Har aldrig hört talas om någon som har en (använder begreppet mycket löst nu)" fientlig" inställning till presenter...men men...😲

Det är inte så ovanligt ändå, det är ju dels lite av en fluga med minimalism nuförtiden och många vill ha så lite onödiga prylar som möjligt i sin ägo. Sen finns det även många som tycker att hela konceptet av att klura ut något att köpa eller skapa åt andra personer bara för att "på den här dagen ger vi varandra presenter" är lite skevt, kan ju sluta i att man köper något som kanske egentligen bara blir skräp eller ligger oanvänt, bara för att presenter måste utbytas på just den dagen.

Devil's advocate eller så, vad man nu kallar det

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ni som svarar ”Inget alls”
… kan ni utveckla detta ?

Jag tänker man ger väl ändå sin mamma, pappa ev syskon något ? Eller ? 🤔❤️

Fortfarande 0 kronor.

Vi umgås och äter julmat. Det är väl det julen handlar om? (Speciellt vi i vår familj som inte ses så ofta, julklappar är pointless. Sällskap är allt!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Det är inte så ovanligt ändå, det är ju dels lite av en fluga med minimalism nuförtiden och många vill ha så lite onödiga prylar som möjligt i sin ägo. Sen finns det även många som tycker att hela konceptet av att klura ut något att köpa eller skapa åt andra personer bara för att "på den här dagen ger vi varandra presenter" är lite skevt, kan ju sluta i att man köper något som kanske egentligen bara blir skräp eller ligger oanvänt, bara för att presenter måste utbytas på just den dagen.

Devil's advocate eller så, vad man nu kallar det

Mjo...🤔 Så kan det kanske vara. I mitt fall (om det inte har märkts) är jag mer för mjuka humanistiska värden. Tycker det ger mer än "presenter som man kan köpa varsomhelst". Btw...jag talade med "nån" om Presenter och denne "nån" hade krav på sina presenter så jag, Well i tuned out, tycker att det inte är eller blir en present 🎁 av det när det blir en kravlista.

Och angående: "På den här dagen ger vi varandra presenter" -tvånget, ja som jag sa tidigare så kan man ge bort en liten vit pappersask med japanskt sjögräs i om man nu av hävd och tvång, Pro forma ska utbyta presenter a la [pick valfria släktingar] jag gör detta för att tillfredsställa sig/dig idé.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

1000 typ, dyr jul i år så tur inte tjejen ska ha någon.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.