Helgsnack: Vad har du gett/fått i julklapp?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad har du gett/fått i julklapp?

Det är julhelg och då är det bra att köra en inventering av gåvor som du gett bort och fått. Dela dina julklappar!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det som knyter an till SweC är att vår stora grabb (11 år) får sin första PC. Det blir ett bygge av framförallt skänkta delar från vänners gamla datorer inkl. ett lånat 1080Ti och en hel del saker nedärvt från mig. Det vi köpt nytt är en SSD.
Så det blir att bygga och installera den tillsammans under juldagarna.

Specsen kommer räcka fullgott till Fortnite, Minecraft och de spel han är intresserad av.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Julklappstips tråden för oss som är.sent ute...

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

gav mamma 4000 kr sen köpte jag ett årskort till pojken på badhuset .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Ett armband till frun, ett custom keeb i delar till yngsta, ugg tofflor och EdP till äldsta och lego till mig själv för att vara säker på att få något bra!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Star Wars: Return of the Jedi Live in Concert biljetter för mig och tjejen jag dejtar

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Julklappar är för barn och ungdomar upp t o m 18" brukar jag tänka, men bli lika glad var år då, jag får en stock snus eller en flaska whiskey.

Permalänk
Medlem

Ska ge frun presentkort på 3000kr till en ny lur som hon VERKLIGEN behöver. Hon envisas med att inte byta men kameran funkar typ inte alls, skärmen e trasig o laddningen segar. Hon förtjänar en ny. Förstår inte hur hon pallat gå runt med den.

Ska även ge våra snälla grannar lite hemmabakat julfika och glögg.

Permalänk
Medlem

Frugan har redan det mesta så i år har jag köpt mest kläder, ett nytt ipad fodral och en penna. Till hunden blir det en leksak, lite gottepinnar, kläder och något godis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Julklappar är för barn och ungdomar upp t o m 18" brukar jag tänka, men bli lika glad var år då, jag får en stock snus eller en flaska whiskey.

Håller med, julklappar och födelsedagspresenter är för Barn, vi slutade ge presenter i familjen vid 18+.

Men egoisten finns fortfarande så jag köpte ett Quest 3 + ett Casio CT-1000v (Världens första äkta Röst synt) till mig själv.

Fick nåt kaffe, doftljus + ull handskar från arbetet i julklapp.

Permalänk
Medlem

Uppgraderat smart-hem system, delvis ärvt från mig delvis nytt.

Permalänk
Medlem

Mycket smått och gott men årets stora klapp blir ett Switch

Permalänk
Medlem

3d-printer penna, skål, ljushållare, skruvmejslar, klöver vaseline

Permalänk
Medlem

Lulehockey termos till frugan

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Ett par kökshandukar

Permalänk
Medlem

2x Whisky
2x Kaffe
2x flerpack strumpor
1 bok(om Whisky)
1 schackbräde.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Köpt varsitt Looping Louie-spel till syskonbarnen så jag och svågrarna kan dricka sprit och spela spel på juldagen!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Håller med, julklappar och födelsedagspresenter är för Barn, vi slutade ge presenter i familjen vid 18+.

Personen du citerar skriver dock att även om det är för barn så blir h*n lika glad varje gång h*n får något.
Jag bryr mig inte om julklappar längre som man gjorde när jag "var liten", men ajg blir också glad ändå varje gång jag får något.

Permalänk
Medlem

Mååånga år sedan man slutade växla julklappar/presenter för att istället köpa/ge/få "ordentliga, faktiskt nyttiga saker" när man faktiskt är i behov av dem.

Absolut inget som helst fel på något sätt med julklappar/presenter... sett att några menar att det endast är något för "barn". Enda problemet är att det allt som oftast är fel saker man ger/får.

Permalänk

Idag:
Fick en "köttgaffel" av sambon i julklapp!
Sambon fick en lång siden morgonrock av mig.

Imorgon:
Min äldre syster får en vinöppnare.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Steelseries headset till mig själv i julklapp. och en Unifi express till företaget.
Båda inköpta i mitt företag förstås!

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Jag köpte en Steelseries headset till mig själv i julklapp. och en Unifi express till företaget.
Båda inköpta i mitt företag förstås!

Så din "present" till hela svenska folket är lite skattefusk!?
I gengäld borde jag ge dig en liten moralpredikan på temat skatters betydelse för ett välfungerande samhälle. Men eftersom det är jul så slipper du...
God jul!

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Så din "present" till hela svenska folket är lite skattefusk!?
I gengäld borde jag ge dig en liten moralpredikan på temat skatters betydelse för ett välfungerande samhälle. Men eftersom det är jul så slipper du...
God jul!

Skattefusk?

Permalänk
Medlem

Men vilka Grinchen vi har på forumet

Julklappar är för barn? Jag 40 år fyllda, och tycker det är jättekul med julklappar - men framför allt att få ge bort! Jag lägger ganska mycket energi på att verkligen ta reda på vad personen skulle vilja ha, men aldrig skulle köpa. Det behöver inte vara jättedyrt, men är det klockrent så får det absolut kosta en slant.

I år är jag särskilt nöjd över en vinylplatta till min fästmö, som hon letat efter i flera år. Jag lyckades hitta den på spanska motsvarigheten till Blocket, och med en hel del Google translate ligger den nu under granen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Så din "present" till hela svenska folket är lite skattefusk!?
I gengäld borde jag ge dig en liten moralpredikan på temat skatters betydelse för ett välfungerande samhälle. Men eftersom det är jul så slipper du...
God jul!

Vet inte riktigt vad du menar med fusk och moralpredikan, men god jul, hur som.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk

Köpt en ny dator till min dotter på Webhallen.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Vet inte riktigt vad du menar med fusk och moralpredikan, men god jul, hur som.

Enligt skattereglerna gäller att "Du kan få dra av momsen på varor och tjänster som du köper för att använda i ditt företag. Om du köper en vara eller tjänst som du bara ska använda privat får du aldrig dra av momsen.". Detta är dock ngt som det fuskas friskt med; folk gör privata köp på företaget för att kunna ge sig själva en rabatt medelst momsfusk.

Då du skrev att du gjort två inköp i ditt företag, Steelseries (till dig själv) och Unify (till företaget), så insinuerade jag lite skämtsamt att du försökte ducka momsen för den förstnämnda.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Yo te hubiera ayudado :)

Skrivet av superapan:

Men vilka Grinchen vi har på forumet

Julklappar är för barn? Jag 40 år fyllda, och tycker det är jättekul med julklappar - men framför allt att få ge bort! Jag lägger ganska mycket energi på att verkligen ta reda på vad personen skulle vilja ha, men aldrig skulle köpa. Det behöver inte vara jättedyrt, men är det klockrent så får det absolut kosta en slant.

I år är jag särskilt nöjd över en vinylplatta till min fästmö, som hon letat efter i flera år. Jag lyckades hitta den på spanska motsvarigheten till Blocket, och med en hel del Google translate ligger den nu under granen.

Ja folk verkar lite smått grinchen...folk är så snabba på att plocka fram eller ut det dåliga.

Spana in min signatur: Jag hade gärna hjälpt dig att leta. Grattis 🎊 till fyndet.

God Jul...🎄

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag har så många paket till sonen att jag inte ens är säker på allas innehåll, tror det är lite för att bäbisen tagit mycket tid och man vill ge honom allt man kan…

Annars är det mest pappa och något litet till sonens vänner och kusiner

Snart är det mer prisvärt att installera en pipeline till danmark så man slipper köpa lego på låda. I 80% av paketen är det Lego alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Men vilka Grinchen vi har på forumet

Julklappar är för barn? Jag 40 år fyllda, och tycker det är jättekul med julklappar - men framför allt att få ge bort! Jag lägger ganska mycket energi på att verkligen ta reda på vad personen skulle vilja ha, men aldrig skulle köpa. Det behöver inte vara jättedyrt, men är det klockrent så får det absolut kosta en slant.

I år är jag särskilt nöjd över en vinylplatta till min fästmö, som hon letat efter i flera år. Jag lyckades hitta den på spanska motsvarigheten till Blocket, och med en hel del Google translate ligger den nu under granen.

Känner samma lika, har inte önskat mig något direkt sedan jag var 12 år, och nu är man 36 år.
Uppväxt i en väldigt stor familj, så julen har egentligen alltid varit som ett grekiskt bröllop, full med hets och stress.

Dock tycker jag att det är väldigt kul att köpa saker till andra, så under året som går, så lyssnar man lyhört till vad barnen och frugan verkligen vill ha.

Priset spelar oftast ingen roll, men man är ju inte någon Elon Musk direkt, djupet i mina fickor har ett slut.