Permalänk
Medlem

Pico 4 är det mest prisvärda just nu, bättre än Quest 2, speciellt om det är PCVR du enbart intresserar dig av.
Dock finna det en men här.
Pico 4 spelas bäst trådlöst mot PCVR, det beror på att programmet man använder för kabel inte är lila bra som programmet man köper för trådlös anslutning.
Det ingår heller ingen kabel förutom för laddning.
Det som är viktigt då när man kör trådlöst är att ens dator är ansluten med kabel mot en router som är nöra där man tänker spela med aitt headset.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Går ju alltid sälja vidare headsetet senare om du vill skaffa något fetare, men ett Pico 4 borde funka utmärkt som inkörsport

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Jag går i tankarna att uppgradera mitt headset. Använder idag en HP reverb G2, framförallt för sittande spel i simulatorrigg. Men vad ska man uppgradera till?`

Just nu går tankarna kring:

  • Varjo Aero, svindyrt men verkar väldigt bra

  • Bigscreen beyond, verkar litet och smidigt men lite låg FOV

  • Valve deckard/Index 2 om det nu någonsin kommer ut

Finns det några andra alternativ att överväga? Antingen som finns att köpa nu eller släpps snart. Vore ju kul om det hade stöd för foveated rendering med eye-tracking men det verkar bara vara Aero som har stöd för det?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Hade nog väntat på Quest 3 om man ska köpa nu.
Eller iallafall vänta in hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag går i tankarna att uppgradera mitt headset. Använder idag en HP reverb G2, framförallt för sittande spel i simulatorrigg. Men vad ska man uppgradera till?`

Just nu går tankarna kring:

  • Varjo Aero, svindyrt men verkar väldigt bra

  • Bigscreen beyond, verkar litet och smidigt men lite låg FOV

  • Valve deckard/Index 2 om det nu någonsin kommer ut

Finns det några andra alternativ att överväga? Antingen som finns att köpa nu eller släpps snart. Vore ju kul om det hade stöd för foveated rendering med eye-tracking men det verkar bara vara Aero som har stöd för det?

Quest Pro har också eye tracking med DFR, men det funkar inte i alla spel (vilket väl är samma som för Aero).

Vet inte riktigt vad jag hade valt i dina skor, beror väl lite på vilken del av upplevelsen det är du vill uppgradera. Av alternativen du nämner ligger nog Beyond närmast till hands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest Pro har också eye tracking med DFR, men det funkar inte i alla spel (vilket väl är samma som för Aero).

Vet inte riktigt vad jag hade valt i dina skor, beror väl lite på vilken del av upplevelsen det är du vill uppgradera. Av alternativen du nämner ligger nog Beyond närmast till hands.

Har inte kollat så mycket på quest pro, mest för att det är facebook men när jag kikar verkar det inte superbra tillsammans med PC.
Bigscreen beyond känns som mitt förstaval men det är svårt när det är så få som har testat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Bigscreen beyond känns som mitt förstaval men det är svårt när det är så få som har testat den.

MRTV gjorde just en ganska bra sammanställning på den faktiska kommersiella versionen med senaste optiken:
https://www.youtube.com/watch?v=7rBsj-7YXc0

Han är lite av en hypemaskin så ta det han säger med lite nypa salt men jag tycker ändå han verkar ganska balanserad i det som tas upp...

För mig lockar Bigscreen lite, men jag skulle vilja få det 100% klargjort vad som gäller för 75hz kontra 90hz läget. Är det verkligen bara DSC som aktiveras vid 90hz eller görs det även någon annan form av nedskalning? Jag tycker inte det blivit 100% klargjort. (speciellt inte som Tested var helt övertygad om att 75hz läget var skarpare)

Utöver det så är jag fortfarande lite orolig över ljusstyrkan, edge to edge clarity och glare... (i min drömvärld så borde optiken inte ens märkas)
FOV:en är ju inte heller någon höjdare men är nog "good enough".

Hade den haft även haft eyetracking med foveated rendering och snäppet bättre linser och kanske ännu ett snäpp upp i FOV (även om detta gör headsetet lite större) samt inga konstigheter med bandbredden, så hade jag slagit till direkt trots priset och trots jag inte har några Vive-prylar sen tidigare... Men som det är nu så väntar jag nog.

(jag har en Reverb G2 som samlar damm, av åtminstone tre anledningar: dålig tracking, dåliga linser (edge to edge clarity) och lite för osmidig användarupplevelse)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag går i tankarna att uppgradera mitt headset. Använder idag en HP reverb G2, framförallt för sittande spel i simulatorrigg. Men vad ska man uppgradera till?`

Just nu går tankarna kring:

  • Varjo Aero, svindyrt men verkar väldigt bra

  • Bigscreen beyond, verkar litet och smidigt men lite låg FOV

  • Valve deckard/Index 2 om det nu någonsin kommer ut

Finns det några andra alternativ att överväga? Antingen som finns att köpa nu eller släpps snart. Vore ju kul om det hade stöd för foveated rendering med eye-tracking men det verkar bara vara Aero som har stöd för det?

Om du har pengar som bränner i fickan kanske du kan lägga till Pimax Crystal på listan. Kör du mest sims så borde det fungera bra. En hel del folk har testat det om du söker på youtube. Har du funderingar kring det kanske du kan slänga iväg något pm till SweViver som hänger här på forumet av och till.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Om du har pengar som bränner i fickan kanske du kan lägga till Pimax Crystal på listan. Kör du mest sims så borde det fungera bra. En hel del folk har testat det om du söker på youtube. Har du funderingar kring det kanske du kan slänga iväg något pm till SweViver som hänger här på forumet av och till.

Jo den verkar bra men jag är lite fundersam över vikten på den. Jag finner redan att min G2 är lite tung och att sitta med ett ännu tyngre headset en längre tid är jag lite tveksam till..

Permalänk
Medlem

@Hejss
Vad är det för uppgradering du vill åt?
HP Reverb G2 är väll en av dom bästa fortfarande vad gäller upplösning.
Är det i racing rigg du ska använda den så behöver man väll inte bekymra sig över nåt annat.
Är du ute efter allround så rekomenderar jag dig vänta på Quest 3 i höst. Quest 3 kommer dock inte ha eye tracking utan då är det Pro som gäller.
Quest Pro är inte dålig för PCVR heller, det var vid release det var lite glitchit.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Man måste ha nerver av stål för att köpa Pimax. Brukar va så förbannat mycket strul med mjukvaran.

För racing är inte fov så viktig kan istället va lättare att fokusera med skygglappar ala hästar så aero eller bigscreen beyond om du är på en budget lär fungera bra. G2 fungerar ju helt okay men man vill ju alltid se bromspunkter längre fram tydligare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

@Hejss
Vad är det för uppgradering du vill åt?
HP Reverb G2 är väll en av dom bästa fortfarande vad gäller upplösning.
Är det i racing rigg du ska använda den så behöver man väll inte bekymra sig över nåt annat.
Är du ute efter allround så rekomenderar jag dig vänta på Quest 3 i höst. Quest 3 kommer dock inte ha eye tracking utan då är det Pro som gäller.
Quest Pro är inte dålig för PCVR heller, det var vid release det var lite glitchit.

Framförallt är det väl att gå till bättre linser. G2 har som du säger väldigt bra upplösning men sweetspot och linserna känns som en nackdel. Ska absolut invänta att quest 3 och beyond släpps för en större marknad innan jag beställer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Framförallt är det väl att gå till bättre linser. G2 har som du säger väldigt bra upplösning men sweetspot och linserna känns som en nackdel.

Håller helt med: edge to edge clarity på min (relativt tidiga) G2 är ärligt talat riktigt dålig för mig
Sweetspoten är inte speciellt stor heller, och det går i princip inte att undvika viss aberration.
(själva panelen är helt OK men saknar förstås djupsvärta)

Hjälmtrackingen är väl OK men inget mirakel och inte helt hyssfri...
och trackingen av controllerna är inte bra nog - alldeles för känsliga för rätt ljusnivå och tappar ofta tracking om man har händerna lågt vid midjan tex. (vilket i och för sig spelar mindre roll om man kör sim med ratt/spak)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har de hänt något med handkontroller? Finns det aftermarket på garagescenen eller är det bara officiella som gäller knuckles, vive remote av de som spåras av yttre bas stationer?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har de hänt något med handkontroller? Finns det aftermarket på garagescenen eller är det bara officiella som gäller knuckles, vive remote av de som spåras av yttre bas stationer?

Japp, det finns inga andra alternativ för SteamVR

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp, det finns inga andra alternativ för SteamVR

Är de vattentätt patentskyddade eller varför vill inga ge sig på detta tro?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Är de vattentätt patentskyddade eller varför vill inga ge sig på detta tro?

De flesta köper väl Index controllers? Det är inte direkt en stor marknad för en konkurrent så kanske låga ekonomiska incitament.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

De flesta köper väl Index controllers? Det är inte direkt en stor marknad för en konkurrent så kanske låga ekonomiska incitament.

Ja det finns ju knappt nå alternativ men de kostar ju 300 euro och känns inte fulländade

Vive kontrollerna är billiga i jämförelse. Känns som det finns massor av förbättringspotential.

Garagefirmor behöver ju inte jättelika serier för att gå med vinst men skon klämmer någonstans.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Finns det något enkelt sett konvertera oculus touch controllers tro?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

https://store.varjo.com/

Prissänkt till 990€ nu. Någon som har några erfarenheter av Aero och simracing? Är det någon idé att titta efter uppgradering från Index idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

https://store.varjo.com/

Prissänkt till 990€ nu. Någon som har några erfarenheter av Aero och simracing? Är det någon idé att titta efter uppgradering från Index idag?

Exkl. moms, slänger man på 25% blir det knappt 14500kr.

Permalänk
Medlem

Absolut, men det är fortfarande prissänkt 50%.

Permalänk
Medlem

Varjon verkar va kvalitet iaf

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nöjd med varjon men grämer mig fortfarande lite att jag inte hoppade på kickstartern på beyond. Nu är den bra mycket dyrare och lång väntetid. Fått gott mottagande. Glare och att det blir varmt då det omsluter för bra är något som oftast framkommer. Glaren i beyondvr verkar främst jämföras med tidigare vr headsets som använder fresnels trots att beyond använder pancake. Att det blir varmt för att det omsluter för bra är ju ett plus egentligen. En del verkar va kallblodiga nog så det inte är något vidare problem.

Varjon har problem med warping och näs cutouten hade man gärna sluppit. Fascinerande hur beyond i så litet format lyckas ha så mycket större fov. foven på varjon är dock högst funktionell för generell roomscale och racing. Flyg har jag inte testat ännu och maximal skärpa är det jag var ute efter och låg fov hjälper där.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har någon här testat både Pico Neo 3 Link och Pico 4? Funderar på att uppgradera från mitt gamla Rift och har sett vissa säga att PN3L är bättre för PCVR pga dess displayport koppling. Hur mycket sämre blir 4ans bildkvalitet när man kör med länkkabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwea00:

Har någon här testat både Pico Neo 3 Link och Pico 4? Funderar på att uppgradera från mitt gamla Rift och har sett vissa säga att PN3L är bättre för PCVR pga dess displayport koppling. Hur mycket sämre blir 4ans bildkvalitet när man kör med länkkabel?

Inget är särskilt bra.
Jag vet inte om det är fixat med Pico neo 3 link har problem med scaling med DP kabel.
Kör man Pico ska man köra trådlöst med Virtual Desktop det är vad jag har hört iaf från dom som använder.
Köp Pico 4 eller Quest 3.
Vad ska du köra på headsetet?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inget är särskilt bra.
Jag vet inte om det är fixat med Pico neo 3 link har problem med scaling med DP kabel.
Kör man Pico ska man köra trådlöst med Virtual Desktop det är vad jag har hört iaf från dom som använder.
Köp Pico 4 eller Quest 3.
Vad ska du köra på headsetet?

Jag läste/har sett videos om att 3an hade sådana problem när det släpptes men att de i stort sett har åtgärdats sedan dess. Men ja, att inte kunna testa själv gör ju så klart att det finns en viss osäkerhet där.

Trådlöst i all ära men kabeln störde mig inte med mitt Rift. Föredrar bättre bildkvalitet och mindre latency. Att min router suger hjälper inte. Nyare headsets har ju också högre upplösning men det i sin tur kostar prestanda. Jag som klarade mig hyfsat med Rift blir nog nöjd med vad som helst.

Quest är jag inte så intresserad av. Snäppet dyrare än jag har lust att spendera och prislappen blir bara värre om man ska köpa till ett nytt strap och länkkabel. Eftersom jag bara är intresserad av PCVR så känns det även som att jag skulle betala för onödig hårdvara jag inte kommer använda.

I nuläget vill jag mest hoppa tillbaka i SW Squadrons och Pavlov. Måste också köra klart min gnome run i Alyx! Bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwea00:

Jag läste/har sett videos om att 3an hade sådana problem när det släpptes men att de i stort sett har åtgärdats sedan dess. Men ja, att inte kunna testa själv gör ju så klart att det finns en viss osäkerhet där.

Trådlöst i all ära men kabeln störde mig inte med mitt Rift. Föredrar bättre bildkvalitet och mindre latency. Att min router suger hjälper inte. Nyare headsets har ju också högre upplösning men det i sin tur kostar prestanda. Jag som klarade mig hyfsat med Rift blir nog nöjd med vad som helst.

Quest är jag inte så intresserad av. Snäppet dyrare än jag har lust att spendera och prislappen blir bara värre om man ska köpa till ett nytt strap och länkkabel. Eftersom jag bara är intresserad av PCVR så känns det även som att jag skulle betala för onödig hårdvara jag inte kommer använda.

I nuläget vill jag mest hoppa tillbaka i SW Squadrons och Pavlov. Måste också köra klart min gnome run i Alyx! Bland annat.

Begad reverb eller valve index är väl kanske vad du får sikta in dig på. Men som du säger det mesta lär ju bli en uppgradering. Rift S om du blir riktigt snål lär ju va safe om cv1 passar skallen. Gäller bara att du inte uppdaterar win 11 om du går för reverb då ms ska nuka wmr stödet av någon anledning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwea00:

Jag läste/har sett videos om att 3an hade sådana problem när det släpptes men att de i stort sett har åtgärdats sedan dess. Men ja, att inte kunna testa själv gör ju så klart att det finns en viss osäkerhet där.

Trådlöst i all ära men kabeln störde mig inte med mitt Rift. Föredrar bättre bildkvalitet och mindre latency. Att min router suger hjälper inte. Nyare headsets har ju också högre upplösning men det i sin tur kostar prestanda. Jag som klarade mig hyfsat med Rift blir nog nöjd med vad som helst.

Quest är jag inte så intresserad av. Snäppet dyrare än jag har lust att spendera och prislappen blir bara värre om man ska köpa till ett nytt strap och länkkabel. Eftersom jag bara är intresserad av PCVR så känns det även som att jag skulle betala för onödig hårdvara jag inte kommer använda.

I nuläget vill jag mest hoppa tillbaka i SW Squadrons och Pavlov. Måste också köra klart min gnome run i Alyx! Bland annat.

Ok då får du nog leta beggat som ovan skrev.
Annars är Quest inget dåligt alternativ, det är mycket föe pengarna jämfört med allt annat.
Spelen du nämner som Pavlov och Alyx har jag spelat trådlöst sen Quest 1 tiden.
Med Quest 2, Pico 4 eller Quest 3 kommer bildkvalitet och latency inte vara nått problem. Men du kanske mpste fixa ny dedikerad router också

En annan dålig sak jag också hört med Pico Neo 3 Link är att även fast man kör PC med DP kabeln så går den på batteri och DP kabeln ger ingen kraftförsörjning.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc