Varor på vift – så gör du när paket försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Slutsatsen av artikeln är att jag ska betala med Klarna? Ny lägstanivå för swec-artiklar?

Och nu är "nyheten" trots sitt undermåliga innehåll bumpad till framsidan.

"Berätta att en artikel är sponsrad av Klarna utan att berätta att artikeln är sponsrad av Klarna."

Bättre kan ni Sweclockers...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är det nytt nu att återanvändna artiklar har ett falsk publiceringsdatum? Sen ni började blanda in gammalt material så jag kunnat undvika det genom att se att ni har valt att inte skriva något datum på det, vilket i sig har varit en undermålig lösning, men nu skriver ni bara något falskt istället?

Konstigt att ni ens vill få mer uppmärksamhet till en sån här artikel som inte går att urskilja från reklam. Ser ni inte är kritiken är väl befogad?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Varför bumpas den här reklamen från Klarna upp igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Är det nytt nu att återanvändna artiklar har ett falsk publiceringsdatum? Sen ni började blanda in gammalt material så jag kunnat undvika det genom att se att ni har valt att inte skriva något datum på det, vilket i sig har varit en undermålig lösning, men nu skriver ni bara något falskt istället?

Konstigt att ni ens vill få mer uppmärksamhet till en sån här artikel som inte går att urskilja från reklam. Ser ni inte är kritiken är väl befogad?

Ja denna är ju verkligen inte ursprungligen publicerad idag

Permalänk
Medlem

Borde inte denna artikeln vara märkt som reklam ? Om det inte är reklam för Klarna tycker jag den saknar en viktig poäng att betala med kreditkort ger minst likvärdigt om inte bättre skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Skillnaden är att du gör det när du är på plats. Då kan du fortfarande hävda att du inte hämtat det om det skulle vara borta.
Med Bank ID så har du ju legitimerat dig = hämtat paketet. Då blir det svårt att hävda att du inte alls har hämtat ut paketet.

Stämmer inte alls. Legitimering med BankID tar bara bort legitimering i kassan hos ombudet med leg/pass. I båda fallen scannar man koden i appen och sedan scannas paketet.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns nästan sponsrad av Klarna, håller med!

Man har skippat bakomliggande lagar som Konsumentkreditlagen. Kör med valfri kreditkort så slipper du härja med Klarna. Du anmäler att du inte har fått varan oavsett om säljaren har glömt skicka varan eller att PostNord/DHL/Schenker har slarvat bort paketet. Fan vi borde få betalt för att vi rättar en artikel på detta viset.

Permalänk
Medlem

Fy faen för Klarna.. pissföretag!

Permalänk
Medlem

Skickar du privat så är du i princip körd kan jag meddela. Och försäkringen, i mitt fall, avgjordes av vikt på det försvunna. I mitt fall försvann 32 GB G-Skill Trident Z DDR 4 och jag fick typ 75:- i ersättning. Märk väl att detta var via Tradera, som förövrigt inte gjorde ett skit. Skitföretag båda två som tar ut avgifter som ger dig illusionen av att vara skyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men fullt förståerligt. Det finns speciella värdetransporter där man måste komma in med godset för granskning och dokumentation innan transport. De är inte särskilt billiga.

HUR ska man försäkra begagnade grejer? Hur kan man avgöra transportskada på något man inte har en aning om hur status "borde" vara? Går helt enkelt inte utan att fraktfirman gör en gedigen genomgång och därför läggs det under specialtransport. Oftast behöver speciallist inkallas för att värdera godset (t.ex tavlor, antikviteter o smycken).

Vi övriga får chansa eller helt enkelt handla mer lokalt och mötas upp

Då ska man inte heller sälja en försäkring/alternativ som ger sken av att produkten är försäkrad. Det är bluff.

Permalänk

Så himla intressant...medan jag läser denna artikel så får jag notis att mina paket är levererade av Airmee. Springer ut och till min förvåning finns det inga lådor!
Kollar runt men inga paket så jag tar en promenad i grannskapet och mycket riktigt utanför en granne så finns två lådor som är till mig. Knackar på lite försiktigt för första gången och berättar att det är mina paket. Såklart är det inga problem och jag tar hem mina paket. Så kan det gå klockan 19.30 en fredagkväll.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om artikeln innehöll en fråga om har du blivit av med ett paket någonsin?
Själv har jagt alltid fått mina paket (något försenat ngn gång)

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Varför bumpas den här reklamen från Klarna upp igen?

Skrivet av medbor:

Ja denna är ju verkligen inte ursprungligen publicerad idag

Gissar att "artikeln" avpublicerades pga. alla klagomål, ändrades och sedan återpublicerades den igen.

Hade varit enklare att ha kvar rubriken Varor på vift – så gör du när paket försvinner och sedan en länk till konsumenträttsforumet där kunniga och hjälpsamma medlemmar faktiskt ger BRA svar på den frågan.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Postnord måste börja med bakgrundskontroller och registerutdrag. Just nu är var och varannan station full av gängkriminella och tjuvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Så himla intressant...medan jag läser denna artikel så får jag notis att mina paket är levererade av Airmee. Springer ut och till min förvåning finns det inga lådor!
Kollar runt men inga paket så jag tar en promenad i grannskapet och mycket riktigt utanför en granne så finns två lådor som är till mig. Knackar på lite försiktigt för första gången och berättar att det är mina paket. Såklart är det inga problem och jag tar hem mina paket. Så kan det gå klockan 19.30 en fredagkväll.

Hemskt! Det borde du verkligen anmäla till firman

Permalänk
Avstängd

Har inte läst hela tråden men av egen erfarenhet så tycker jag att PostNord har ryckt upp sig rejält och dom till o med levererar på lördagar trotts att dom aviserar måndag. Enda nackdelen med Postnord är att dom brukar behöva en extra dag för leverans mot dom snabbaste, men mina paket har alltid kommit fram i tid och ofta en dag tidigare.

Permalänk
Skrivet av kazoom:

Jag beställde lampor för över 2000 på POWER nu på Black Friday. Använde BankID i Postnord-appen några timmar innan uthämtning. Ombudet gav ut mitt paket till någon annan (eller så var det insider stöld) innan jag hann hämta ut paketet. Nu kan jag inte få ersättning då jag använt BankID för att identifiera mig i förtid och då förlorar man tydligen all trovärdighet och möjlighet att reklamera. Så stor jävla varning på BankID specciellt om det är nåt lite dyrare!

Helt klart att någon som jobbade där tog ditt paket. Bara kolla vad för slags människor som jobbar där, 'Low trust' ansikten överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Skickar du privat så är du i princip körd kan jag meddela. Och försäkringen, i mitt fall, avgjordes av vikt på det försvunna. I mitt fall försvann 32 GB G-Skill Trident Z DDR 4 och jag fick typ 75:- i ersättning. Märk väl att detta var via Tradera, som förövrigt inte gjorde ett skit. Skitföretag båda två som tar ut avgifter som ger dig illusionen av att vara skyddad.

Det är ganska alarmerande då man som köpare betalar höga summor för köparskydd och så vidare samtidigt som man känner sig trygg som säljare att allt är försäkrat under transport.

Jag har själv valt dyrare frakt som säljare just pga. försäkringsbelopp så det är bra att hålla koll på men otroligt tråkigt att höra hur du, som säljare, har blivit drabbad. Jag väljer trots allt sidor som Tradera för köpar- och säljarskyddet som i det här fallet verkar vara bristfärdigt!

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Då ska man inte heller sälja en försäkring/alternativ som ger sken av att produkten är försäkrad. Det är bluff.

O det gör man ju inte heller för begagnat gods

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

O det gör man ju inte heller för begagnat gods

Inget för privatkunder med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Är det nytt nu att återanvändna artiklar har ett falsk publiceringsdatum? Sen ni började blanda in gammalt material så jag kunnat undvika det genom att se att ni har valt att inte skriva något datum på det, vilket i sig har varit en undermålig lösning, men nu skriver ni bara något falskt istället?

Konstigt att ni ens vill få mer uppmärksamhet till en sån här artikel som inte går att urskilja från reklam. Ser ni inte är kritiken är väl befogad?

Rapporterade in en rättelse om just detta.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

För ett par månader sedan beställde jag varor som skickades via Postnord och de slarvade tydligen bort paketet i Örebro. De vägrade leta efter det, deras principsak. De hänvisar istället till att jag måste be avsändaren reklamera.

Här har de verkligen lagt upp det till sin egen fördel, så de inte behöver göra ett skit. Säljaren är oftast helt ointresserad av att driva ett sånt ärende, eller ens förstår vad det handlar om. Det vill säga, ärendet rinner ut i sanden och mottagaren blir utan både varor och pengar. (skriver av egna erfarenheter, inte första gången jag hamnar där)

I mitt fall denna gång hade säljaren gått i konkurs och svarade inte på tilltal, så jag hade inget att hämta där. Men denna gång hade jag faktiskt valt Klarna och valt faktura eller någon annan "betala senare"-metod. Så jag bråkade med Klarna som efter 21 dagar gjort en "utredning" och "tog ett beslut" "till min fördel". Vilket jag tycker är märkligt uttalande för övrigt, behövdes ingen utredning eller beslut, jag hade ju inte fått några varor. Men så blev det och jag behövde således aldrig betala, även om det tog lång tid.

Postnord å sin sida, hittade tydligen paketet under tiden och valde att returnera det till säljaren, utan någon som helst kommunikation med mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag brukar välja att hämta hos ombud, för i 99% av fallen så har det vart steget från ombud till brevlåda som havererat.
Värsta exemplet var när jag fick ett paket levererat på kvällen av ett par som vars ute och rastade sin hund. Enlingt kollinummer hade det försvunnit sisådär 6 månader tidigare och de hade hittat paketet längs en grusstig.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag brukar välja att hämta hos ombud, för i 99% av fallen så har det vart steget från ombud till brevlåda som havererat.
Värsta exemplet var när jag fick ett paket levererat på kvällen av ett par som vars ute och rastade sin hund. Enlingt kollinummer hade det försvunnit sisådär 6 månader tidigare och de hade hittat paketet längs en grusstig.

Grusade förhoppningar om Tidig Leverans 🚛. 🤣

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad att ingen nämnt betalning med kreditkort. Om ni har ett bra kreditkort kan ni prata med dem efter att ha försökt prata med säljaren.

Kreditfirman kan då nullifiera köpet och snabbt skicka tillbaka pengarna till dig om säljaren inte hjälper till.

Klarna har jag använt exakt en gång men kommer aldrig göra det igen.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Jag är lite förvånad att ingen nämnt betalning med kreditkort. Om ni har ett bra kreditkort kan ni prata med dem efter att ha försökt prata med säljaren.

Kreditfirman kan då nullifiera köpet och snabbt skicka tillbaka pengarna till dig om säljaren inte hjälper till.

Klarna har jag använt exakt en gång men kommer aldrig göra det igen.

Om du läser tråden så har ju flera nämnt det (bland annat jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Om du läser tråden så har ju flera nämnt det (bland annat jag).

Aha, ursäkta mig. Missade tredje sidan på något vis. Såg ingen nämna kreditkort på första två sidorna.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Jag är lite förvånad att ingen nämnt betalning med kreditkort. Om ni har ett bra kreditkort kan ni prata med dem efter att ha försökt prata med säljaren.

Kreditfirman kan då nullifiera köpet och snabbt skicka tillbaka pengarna till dig om säljaren inte hjälper till.

Klarna har jag använt exakt en gång men kommer aldrig göra det igen.

Det finns dock en risk med att göra detta, tror man kan bli bannlyst på Amazon av att dra tillbaka betalningar till exempel, har dock aldrig testat själv

Tror det var någon som blev av med sitt PSN pga chargeback också

Jag menar bara att man får vara försiktig och inte använda det lättvindigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Jag är lite förvånad att ingen nämnt betalning med kreditkort. Om ni har ett bra kreditkort kan ni prata med dem efter att ha försökt prata med säljaren.

Kreditfirman kan då nullifiera köpet och snabbt skicka tillbaka pengarna till dig om säljaren inte hjälper till.

Klarna har jag använt exakt en gång men kommer aldrig göra det igen.

Vet inte riktigt vad för erfarenheter du haft med Klarna som orsakat detta. Dock alla de gånger jag använt mig utav Klarna har det fungerat felfritt, även när jag inte mottagit varor och därmed lämnat in en anmälan om detta, fick pengarna tillbaka inom kort osv. Inga problem överlag... många härinne måste ha haft riktigt dåliga erfarenheter med Klarna för att ha sådant missnöje mot dem. Annars förstår jag inte riktigt negativiteten mot dem faktiskt.

Jag försvarar inte Klarna på något sätt här och alla har givetvis rätt till sin åsikt osv, dock baserat på min egna erfarenheter under flera år så delar jag inte bilden av det jag läser i denna tråden.

Permalänk
Skrivet av KennethMolund:

Postnord måste börja med bakgrundskontroller och registerutdrag. Just nu är var och varannan station full av gängkriminella och tjuvar.

Du häver ur dig osanningar. De görs för var och alla nyanställda. Det finns många ostraffade kriminella, pojk.

Visa signatur

HP