Cablemod återkallar vinklade 12VHPWR-adaptrar – risk för smältande kontakter

Permalänk
Melding Plague

Cablemod återkallar vinklade 12VHPWR-adaptrar – risk för smältande kontakter

Bolaget råder sina kunder att omedelbart sluta använda adaptrarna, då de potentiellt kan överhettas och smälta fast i grafikkortets strömkontakt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som det mesta med 12VHPWR varit sisådär...

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Kör med en https://www.webhallen.com/se/product/355963-CORSAIR-Premium-6... till mitt 4090 hoppas den håller och inte pajjar något, lite nojjig är man ju endå

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

men va f..

kan inte stänga sidopanelen utan den..

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Kör med en https://www.webhallen.com/se/product/355963-CORSAIR-Premium-6... till mitt 4090 hoppas den håller och inte pajjar något, lite nojjig är man ju lite

Är inte 4090 jättedyrt?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket CableMod slog sig för bröstet när smältskandalen tog fart med att "våra kablar/adaptrar är minsann ett mycket säkrare alternativ jämfört alla sketna inkluderade adaptrar" så känns detta snudd på skadeglädjande ironiskt.

Eller som en vis man en gång sa: "Well well well, how the turntables."

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Har korttillverkarna ändrat på designen idag? Känns ju sådär att köpa ett grafikkort för 25 lök och sedan hoppas på att det inte smälter sönder pga. en kontakt som designades på bakfyllan...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av användare-234:

Är inte 4090 jättedyrt?

Ja men man kan spela de flesta spelen 1080p högsta inställningar

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Är inte 4090 jättedyrt?

49.90 på konsum.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Har korttillverkarna ändrat på designen idag? Känns ju sådär att köpa ett grafikkort för 25 lök och sedan hoppas på att det inte smälter sönder pga. en kontakt som designades på bakfyllan...

De kör med en uppdaterad variant på kontakten som heter 12V-2x6. Om den i slutändan är så mycket bättre får tiden utvisa.

Jag har turligt nog denna variant i mitt 4090 men har samtidigt 12VHPWR i nätaggregatet. Smälter det i nätaggregatet är det inte lika illa och reklamation är nog avsevärt lättare eftersom det så att säga är "inom en och samma produkt". Alltid lite knepigare när det är ett interface mellan olika prylar som man dessutom kanske köpt på olika ställen - vilken produkt är då felande.

Permalänk
Medlem

Hela den här historien med dom där adaptrarna har varit rent FUD från början till slut. CableMod vet hur man sleevar kablar i roliga färger och där tar deras kunskaper i elektronik slut. Det är ju bra att dom återkallar alltihop iallafall.

Att överhuvudtaget tro att införa ytterligare en kontakt i en redan marginell lösning skulle vara vettigt låter helknasigt.

Rimlig åtgärd för att förebygga om man känner sig osäker är att se till att man har ordentligt luftflöde runt kontakten.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ja jävlar ja. Övervägde att införskaffa en tidigare men får hålla tillgodo med vanlig kabel helt klart. Får lita på att vattenblocket jag använder leder bort värmen effektivt. Backplaten har en yta för att leda bort värmen från kretskortet runt strömkontakten.

Permalänk
Medlem

Ser en marknad för vatten kylda kablar

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ens den kan vara CE-godkänd (eller vad det nu heter). Alldeles för dålig säkerhetsmarginal. Även om nvidia och GN säger den är ”ok”, så äre för många tillbud nu.

Krymp arkitekturen till korten - inte ströminfrastrukturen! Gå tillbaka till 8pins eller gör om den i grunden. 12VHPWR är en jävla pisskontakt!! (Ja, jag är sur idag)

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och lite lödtenn och problemet hade ej funnits. De produkter jag jobbar med har allt fastlött om det inte finns ett vettig orsak till att inte löda det. Nu är mina produkter ute i tuffare miljö än en gamingdator.

Dessa är ju en variant/kopia på välrenomerade Molex Micro-Fit vilka jag använt väldigt mycket, dock aldrig stött på dem i annan form än crimpta från någon leverantör.
Lod i denna typ av kontakt skulle jag påstå är mycket ovanligt, och det har alltid fungerat utan.
Nä, det är någon som haft otur när de tänkte här.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Helt makalöst 🙈

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Men allvarligt, hur svårt ska det vara att dimensionera arean…Har man inte kunskap eller kan köpa kunskap av någon annan ska man fan inte tillverka elprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Men allvarligt, hur svårt ska det vara att dimensionera arean…Har man inte kunskap eller kan köpa kunskap av någon annan ska man fan inte tillverka elprylar.

"Chefen! Vi kom på en skitsmart grej, vi la 1,5mm^2 som serviskabel istället för 16mm^2, tar mycket mindre plats!"

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Känns som det mesta med 12VHPWR varit sisådär...

- Alla YT-techtubers som Gamers Nexus, LTT, HWU, J2C tom Sweclockers.

Permalänk
Hedersmedlem

Jävla tur att ja aldrig tjacka en..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Undervoltade mitt så det inte drar mer än 275W till dess att någon hittar en bra lösning på detta eller 5090 kommer hehe

Visa signatur
Permalänk

Kör min 4080 med 75% power limit så den inte får dra mer än 240W. Hade gjort samma sak med 4090, verkar vara den enda vettiga lösningen för att undvika härdsmälta med denna skräpkontakten.

Permalänk

Är glad att jag köpte en Corsair 12VHPWR kabel. Har inte haft några problem. https://www.inet.se/produkt/6905609/corsair-sleevad-12vhpwr-pcie-5-0-gen-5-svart

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Snart 12 månader med 4090 och Corsairs 12VHPWR kabel så man slapp använda kassa adapters. Städade datorn för ca 1 månad sen och passade på att inspektera kabeln och det såg bra ut.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Så här i efterhand så är jag bara glad att man köpte ett Torrent redan innan man bytte graffekort trots att det egentligen var overkill haha (hade ett 2080). Gott om utrymme på sidan så man slipper oroa sig för vinklade eller klämda kablar iaf.

Permalänk
Medlem

Vi kommer nog få läsa om liknade incidenter med jämna mellanrum tills Nvidia kommer på att denna kontaktstandard är för klent designad för de törstigaste korten och gör om den i grunden. eller om strömbehovet minskar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

jag använder https://www.webhallen.com/se/product/365815-Thermal-Grizzly-W... på mitt 4090, någon som hört något bra/dåligt om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och lite lödtenn och problemet hade ej funnits. De produkter jag jobbar med har allt fastlött om det inte finns ett vettig orsak till att inte löda det. Nu är mina produkter ute i tuffare miljö än en gamingdator.

Hur hade lödtenn löst problemet? Menar du att man skulle köra helt utan kontakt och löda fast psu kabeln direkt i kortet?

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Hur hade lödtenn löst problemet? Menar du att man skulle köra helt utan kontakt och löda fast psu kabeln direkt i kortet?

Man behöver ej ha löst kabel både vid moderkort och grafikkort.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av draanexle:

Känns som det mesta med 12VHPWR varit sisådär...

Det fungerar skitbra, tills det inte fungerar alls

På en mer seriös nota:
Det är synd att kontakten inte verkar klara av verkligheten, för det är annars en trevlig kontakt att handskas med kontra att böka med flertalet 8-pin, både vid installation och för att bygga mer estetiskt tilltalande.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >