Permalänk
Medlem

Elgato HD60 X NO SIGNAL

Jag köpte en Elgato HD60 X nu på Inets julkalender men jag får det inte att fungera med Playstation 1, 2 eller 3.
Jag har Googlat och tydligen så går det inte med Playstation 3 pga HDCP, men varför fungerar det inte på Playstation 1 eller 2 heller? Jag kan få den att fånga datorns sekundära skärm, så mackapären fungerar ju åtminstone.
När jag försöker fånga PS1/2/3 så blir det antingen helsvart eller svart med "elgato NO SIGNAL"

Permalänk
Medlem

Ps1 o 2 har ju ingen native hdmi. Antar du använder nån form av adapter. Kolla att det ge ut en signal som Elgato’n kan tar emot.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ps1 o 2 har ju ingen native hdmi. Antar du använder nån form av adapter. Kolla att det ge ut en signal som Elgato’n kan tar emot.

Jag använder min hemmabioreceiver. Zone 1 går till TVn och Zone 2 går till Elgato HD60 X. Testade Zone 2 för TVn genom HD60 och det fungerade, så det är inte med zonerna det blir fel i alla fall.

Permalänk
Medlem

Avermedias LGX har en adapter för analoga ingångar och stöder bland annat äldre konsoller.
När det gäller PS3 så verkar det dock vara problem då HDCP inte går att stänga av, så det enda sättet verkar vara att använda en hdmi-splitter.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har inte orkat hålla på med detta först nu igen men kan fortfarande inte få det att fungera med Playstation 1 eller Playstation 2.

den här sidan så står det
Capture: 2160p30, 1440p60, 1080p60 HDR, 1080p30, 1080i, 720p60, 576p, 480p

Har nu letat upp var man ändrar output resolution i hemmabioreceivern men det står fortfarande bara NO SIGNAL oavsett vilken upplösning som går till Elgato HD60 X. Har testat olika upplösningar och har även testat att ändra mellan PAL och NTSC bara för att men kan inte få Elgato HD60 X att fungera oavsett vad jag testar. Det enda jag lyckats få den att känna av är min dators HDMI-output (även det gick igenom receivern).

Kan det vara HDCP som är boven liksom för PS3 även när jag försöker köra Playstation 1 och Playstation 2 genom receiverns HDMI-output? Någon som har någon idé om vad som försiggår eller någon idé att testa?
Eller är det enda man kan göra att riskera slänga mer pengar i sjön på att testa köpa någon random HDMI-splitter från Amazon och hoppas på att det löser alla problem?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

För PS4 och 5 iaf så finns det inställning i menyerna där man ändrar utsignalen (går inte använda capturekort när man ska se på film via deras filmtjänst tex), inget sånt i menyerna på iaf ps3an?

Permalänk

Vad har du för hdmi mod/adapter till enheterna?

Kan va så att den tillverkar någon icke standard hdmi signal som skärmarna fixar att visa men elgaton är kinkigare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad har du för hdmi mod/adapter till enheterna?

Kan va så att den tillverkar någon icke standard hdmi signal som skärmarna fixar att visa men elgaton är kinkigare.

Jag använder som sagt min hemmabioreceiver. Mer specifikt en Marantz SR5012

På playstation 1 använder jag composite och på Playstation 2 använder jag component för bild och Toslink för ljud.

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jag använder som sagt min hemmabioreceiver. Mer specifikt en Marantz SR5012

På playstation 1 använder jag composite och på Playstation 2 använder jag component för bild och Toslink för ljud.

jaha trodde du hade nån hdmi mod eller konverterare mellan och dem kopplade på hdmi porten.

jadu då har jag ingen aning men något säger mig att problemet troligen ligger i recievern då att något saknas på hdmi signalen den tillverkar av komposit/komponent signalen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jaha trodde du hade nån hdmi mod eller konverterare mellan och dem kopplade på hdmi porten.

jadu då har jag ingen aning men något säger mig att problemet troligen ligger i recievern då att något saknas på hdmi signalen den tillverkar av komposit/komponent signalen.

Hemmabioreceivern kanske lägger till DHCP eller nåt på HDMI-signalen? Det ska ju vara därför (DHCP) som Playstation 3 inte fungerar.
När jag kör TVn som andra-skärm till datorn genom receivern så fungerar det, men det är det enda jag fått att fungera.

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Hemmabioreceivern kanske lägger till DHCP eller nåt på HDMI-signalen? Det ska ju vara därför (DHCP) som Playstation 3 inte fungerar.
När jag kör TVn som andra-skärm till datorn genom receivern så fungerar det, men det är det enda jag fått att fungera.

Typ nått sånt.

Googlade lite snabbt på hdcp och din receiver och den verkar som att den typ kräver hdcp 2.2 kompatibla enheter kopplas till videoutgångarna vilket elgato enheten inte verkar vara.

Så problemet grundar sig troligen i inkompabilitet mellan elgato enheten och din reciever så du måste på nått sätt få elgaton att se ut som att den är hdcp 2.2 kompatibel för att få det att fungera.

Verkar iaf som att många lyckats få det att fungera med denna ljudextractor som tydligen strippar hdcp signalen
https://www.amazon.se/dp/B07TZRXKYG?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Men oklart till exakt vad de använt för signalkälla eller hur de kopplat den om det har ev betydelse.

Annars som sagt är det nog att börja leta hdcp 2.2 kompatibla hdmi splitters som gäller så den kan låna skärmidentifieringen från din tv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Googlade lite snabbt på hdcp och din receiver och den verkar som att den typ kräver hdcp 2.2 kompatibla enheter kopplas till videoutgångarna vilket elgato enheten inte verkar vara.

Så problemet grundar sig troligen i inkompabilitet mellan elgato enheten och din reciever så du måste på nått sätt få elgaton att se ut som att den är hdcp 2.2 kompatibel för att få det att fungera.

Fast det fungerar ju genom receivern när jag kopplar in datorn.
Från grafikkortet till HDMI in på receivern. Sedan HDMI out 1 på receivern till TVn. Och HDMI out 2 till Elgato.
Har också testat att köra HDMI out (både 1 och 2) på receivern till Elgato och sen passthrough på Elgato till TVn.
Kör den utan DHCP då, eller vad är skillnaden?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Annars som sagt är det nog att börja leta hdcp 2.2 kompatibla hdmi splitters som gäller så den kan låna skärmidentifieringen från din tv.

Men grejen med att använda HDMI-splitters är väl att dom strippar bort DHCP på sin utgångs-sida och det är därför som capture cards börjar fungera genom en splitter