Tävling: Rendera SweClockers-gubben på vikingatiden – vinn proffsgrafik från PNY

Permalänk
Melding Plague

Tävling: Rendera SweClockers-gubben på vikingatiden – vinn proffsgrafik från PNY

Gå full bärsärk och vinn ett riktigt renderingsmonster till ett värde av hela 22 999 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med tävling, kan jag bara flika in att under omröstningen låt det vara anonymt vems bidrag är vems 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag antar ni kommer bekräfta att man faktiskt skapat det i ett 3D program och inte bara AI-genererat en bild?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jepp, annars kommer tråden fyllas av icke bidrag som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hox:

Jepp, annars kommer tråden fyllas av icke bidrag som denna.
<Uppladdad bildlänk>

Du vinner!

Permalänk
Medlem

Minns dessa bilder! Måste ha varit bidrag från en tidigare tävling?

Edit: Läsförståelsen är inte på topp idag 🙈

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för program för att ge sig på sådant här? Är det Blender som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag antar ni kommer bekräfta att man faktiskt skapat det i ett 3D program och inte bara AI-genererat en bild?

Jag kan ju inte se några regler för att AI inte är tillåtet. Samt är ju grafikkorten gjorda för tex AI.
"NVIDIA Ada Lovelace-arkitekturen är utformad för att leverera otrolig prestanda för professionell grafik, video, AI och beräkning. Genom att sätta en dramatiskt högre grundnivå för GPU-prestanda markerar de en avgörande punkt för AI, ray-tracing och neural grafik."

Det skulle ju isåfall vara
"Den tävlande garanterar att bidraget är egenproducerat och ansvarar för rättigheter, tillstånd och medgivanden av uppladdade bilder." Men även där är ju AI-generering en gråzon.
Om jag har tex stable diffusion på min egna PC och genererar bilden själv med egen prompt så är det ju tekniskt sett jag som äger den bilden och därmed copyright. Jag kan även ge tillåtelse till andra, såsom Sweclockers och PNY att använda bilden. Däremot så är ju allting AI-genererat baserat på andras tidigare verk.

Behöver nog få en förtydling. @Dimestam

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Klart dom menar Dall-E

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad rekommenderar ni för program för att ge sig på sådant här? Är det Blender som gäller?

Det är det enda rimliga alternativet.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kan ju inte se några regler för att AI inte är tillåtet. Samt är ju grafikkorten gjorda för tex AI.
"NVIDIA Ada Lovelace-arkitekturen är utformad för att leverera otrolig prestanda för professionell grafik, video, AI och beräkning. Genom att sätta en dramatiskt högre grundnivå för GPU-prestanda markerar de en avgörande punkt för AI, ray-tracing och neural grafik."

Det skulle ju isåfall vara
"Den tävlande garanterar att bidraget är egenproducerat och ansvarar för rättigheter, tillstånd och medgivanden av uppladdade bilder." Men även där är ju AI-generering en gråzon.
Om jag har tex stable diffusion på min egna PC och genererar bilden själv med egen prompt så är det ju tekniskt sett jag som äger den bilden. Däremot så är ju allting AI-genererat baserat på andras tidigare verk.

Behöver nog få en förtydling. @Dimestam

Det står uttryckligen 3D-renderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är det enda rimliga alternativet.

Det står uttryckligen 3D-renderade.

Stable diffusion finns som tillägg till tex Blender också med möjlighet för lokal installation och därmed äganderätt av copyright. Vill mest få en förtydligande. Jag hade inte tänkt delta för jag har 0 kreativitet.
Målet med mitt inlägg var att alla ska ha samma spelplan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vad rekommenderar ni för program för att ge sig på sådant här? Är det Blender som gäller?

Midjourney eller Dall-E är säkert bra

Nävars, borde krävas att man skickar in källfilen när man deltar. Hoppas jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Stable diffusion finns som tillägg till tex Blender också med möjlighet för lokal installation och därmed äganderätt av copyright. Vill mest få en förtydligande. Jag hade inte tänkt delta för jag har 0 kreativitet.
Målet med mitt inlägg var att alla ska ha samma spelplan.

Okej, då håller jag med om att det behövs ett förtydligande.

Permalänk
Medlem

Bara att modellera gubben i 3D och alla andra objekt till scenen får mig att hamna utanför kunskapskraven. Rendera är ju sista steget och det är också en konst i sig. De som kan alla steg från ax till limpa har en imponerande kunskap.

Och jag tolkar reglerna som att AI ej är tillåtet. Det kommer nog ett förtydligande av detta.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Rolig tävling! Ska se om jag hinner göra ett bidrag innan deadline.

Permalänk
Medlem

Varför slösa ström på att rendera alls. Bara sno en bild från Pixar eller nått. Det gick ju vägen i förra tävlingen. ;{D

Skrivet av Hox:

Jepp, annars kommer tråden fyllas av icke bidrag som denna.
<Uppladdad bildlänk>

Bar fem fingrar. Verkar ok. Eller kanske ska vara fyra för den stilen iof.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det där med AI måste först fastslås, kul om man lägger 10 timmar på bidrag men så är det AI genererat bidrag på under 10 min som vinner.

AI kan mycket väl rendera AI genererade 3D scener.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kan ju inte se några regler för att AI inte är tillåtet. Samt är ju grafikkorten gjorda för tex AI.
"NVIDIA Ada Lovelace-arkitekturen är utformad för att leverera otrolig prestanda för professionell grafik, video, AI och beräkning. Genom att sätta en dramatiskt högre grundnivå för GPU-prestanda markerar de en avgörande punkt för AI, ray-tracing och neural grafik."

Det skulle ju isåfall vara
"Den tävlande garanterar att bidraget är egenproducerat och ansvarar för rättigheter, tillstånd och medgivanden av uppladdade bilder." Men även där är ju AI-generering en gråzon.
Om jag har tex stable diffusion på min egna PC och genererar bilden själv med egen prompt så är det ju tekniskt sett jag som äger den bilden och därmed copyright. Jag kan även ge tillåtelse till andra, såsom Sweclockers och PNY att använda bilden. Däremot så är ju allting AI-genererat baserat på andras tidigare verk.

Behöver nog få en förtydling. @Dimestam

AI-genererade bilder är inte tillåtna utan denna tävling handlar om att själv modellera motivet och rendera ut bilden i valfritt 3D-program. Vi kommer även att begära in källfilerna från vinnaren.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

AI-genererade bilder är inte tillåtna utan denna tävling handlar om att själv modellera motivet och rendera ut bilden i valfritt 3D-program. Vi kommer även att begära in källfilerna från vinnaren.

Tack! Då kan det vara värt att delta om jag finner tid och inspiration.

Hur ser ni på att använda texturer och tillgångar med gratis-licenser som är fria att använda i dylika sammanhang? Vill ni ha allt från scratch eller är det okej att använda sånt? Om det är allt från scratch vill jag föreslå att ni förlänger deadlinen lite. Den är rätt tight.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av izzie:

Jag kan nästan svära på att AI-modellerna gillar att driva med oss plebs av kött och blod... tänker på flummiga/bisarra artefakter i främst genererade bilder: spana in Harald Freaktand... 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Stable diffusion finns som tillägg till tex Blender också med möjlighet för lokal installation och därmed äganderätt av copyright. Vill mest få en förtydligande. Jag hade inte tänkt delta för jag har 0 kreativitet.
Målet med mitt inlägg var att alla ska ha samma spelplan.

Stable Diffusion installerat lokalt löser inte problemet med äganderätt av copyright, då datasetet fortfarande kan vara tränat på upphovsrättsskyddat material.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Stable Diffusion installerat lokalt löser inte problemet med äganderätt av copyright, då datasetet fortfarande kan vara tränat på upphovsrättsskyddat material.

Juridisk gråzon. Copyright gäller ju inte på en viss stil utan enbart verk.
Människor får träna på både stilar och andras verk om man vill precis som ai.

Vi behöver en bättre lagstiftning men som det ser ut just nu så är det så vitt jag vet helt lagligt och den som skapar bilden med egen hårdvara och specifikt egen prompt (det är den egenskapade textprompten som gör att man själv skapar bilden). Oavsett är det en diskussion för annan tråd ej här.
Ai ej tillåtet enligt tävling har vi fått förtydligat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av DasIch:

Tack! Då kan det vara värt att delta om jag finner tid och inspiration.

Hur ser ni på att använda texturer och tillgångar med gratis-licenser som är fria att använda i dylika sammanhang? Vill ni ha allt från scratch eller är det okej att använda sånt? Om det är allt från scratch vill jag föreslå att ni förlänger deadlinen lite. Den är rätt tight.

Det är helt okej att använda färdiga texturer, material, ljuskällor och liknande resurser när du skapar ditt bidrag till tävlingen. Viktigt då att du har de rättigheter, tillstånd och licenser som krävs.

Användningen av färdiga element får naturligtvis inte tar överhanden. Din egen kreativitet och artistiska talang behöver lysa igenom, så se till att ditt bidrag verkligen reflekterar detta. Lycka till med skapandet!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

@dimestam Är det ok att skapa något i t.ex. Procreate ? För oss som inte skapar i 3D men som ändå vill vara med och tävla

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av WorriedElk:

@dimestam Är det ok att skapa något i t.ex. Procreate ? För oss som inte skapar i 3D men som ändå vill vara med och tävla

Tyvärr, detta är en 3D-tävling. Vad jag vet går det inte att modellera och rendera i Procreate?

Edit: Jag har rensat tråden på AI-genererat crap. Lägg ner.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Den som sätter horn på vikingens hjälm bör bli bannad.
I övrigt ser jag fram emot bidragen!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det är helt okej att använda färdiga texturer, material, ljuskällor och liknande resurser när du skapar ditt bidrag till tävlingen. Viktigt då att du har de rättigheter, tillstånd och licenser som krävs.

Användningen av färdiga element får naturligtvis inte tar överhanden. Din egen kreativitet och artistiska talang behöver lysa igenom, så se till att ditt bidrag verkligen reflekterar detta. Lycka till med skapandet!

En fråga... kontrollerar ni att man innehar en giltig licens för programvaran man använt?

Permalänk

Den här tävlingen blir ett bra tillfälle att fördjupa sig i TwinMotion, ska fnula på ett bidrag på ledigheten!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Kaine_Uro:

En fråga... kontrollerar ni att man innehar en giltig licens för programvaran man använt?

Se till att alla licenser och tillstånd är i sin ordning. Vore ju tråkigt om det blir bekymmer med det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag

Gjord i Blender och lite efter komposition i Photoshop.

Passade på att lära mig denna gången blenders nya hårsystem. Blev rätt så nöjd med pälsen jag gjorde