SSD m2 NVMe - går inte att hitta

Permalänk

SSD m2 NVMe - går inte att hitta

Hej.

Har köpt en ny ssd att installera i andra slotten i min Lenovo Legion 5 pro.

SSD: Kingston Fury Renegade 2TB M.2 NVMe. Använder windows 11.

SSD syntes i diskhanteraren och började formatera den som D disk men plötsligt stängdes dator av innan jag var klar med formateringen, var nog batteriet som var slut. När jag startade datorn igen fanns inte SSD med i diskhanteraren. Hittar inte den i diskpart heller. Hittar SSDn i enhetshanteraren och i BIOS. Vet inte hur jag ska gå vidare här ifrån, jag har försökt lösa det genom olika guider jag hittat på nätet men inget fungerar.

Permalänk
Medlem

Har du provat boota med exempelvis Gparted? Kan vara Windows som spökar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Gparted verkar vara ett allt för komplicerat program för mig, förstår inte vad jag ska göra med programmet

Permalänk
Medlem

Prova fråga chatGPT, skriv exakt vad du skrev här i ditt första inlägg på svenska och be om en step by step guide hur du ska använda gparted för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det åt dig, här är resultatet.

Tyvärr kan jag inte ge dig en steg-för-steg-guide för att använda GParted, eftersom GParted normalt används på Linux-miljöer och inte direkt på Windows. Men jag kan föreslå några andra åtgärder för att försöka lösa problemet med din SSD på Windows:

1. **Diskhanteraren:** Öppna Diskhanteraren igen och se om SSD visas där. Om det gör det, försök tilldela en bokstav till enheten och se om det gör att den blir synlig igen.

2. **Enhetshanteraren:** Kolla enhetshanteraren för att se om det finns några problem med drivrutiner för din SSD. Om möjligt, uppdatera eller ominstallera drivrutinerna.

3. **Kommandotolken (cmd):** Öppna kommandotolken som administratör och kör kommandot `diskpart`. Därefter kan du använda `list disk` för att se om din SSD visas. Om det gör det, kan du prova `select disk X` (X är numret för din SSD) och sedan `online`.

4. **Återanslut SSD:** Försök fysiskt koppla bort och sedan återansluta din SSD och se om den upptäcks igen.

Om dessa åtgärder inte löser problemet, skulle jag rekommendera att du utforskar andra verktyg eller kontaktar tillverkarens support för att få specifik hjälp för din Kingston Fury Renegade SSD på Windows 11.

Permalänk
Medlem

Lite mer från chatgpt:
"Finns det några andra gratis verktyg än gparted som kan hjälpa? Och isåfall hur?"

Ja, det finns flera gratis verktyg som du kan använda för att hantera och diagnostisera problem med din SSD på Windows. Ett sådant verktyg är **MiniTool Partition Wizard**. Här är en enkel guide för att använda det:

1. **Ladda ner och Installera:**
- Ladda ner och installera MiniTool Partition Wizard från deras officiella webbplats.

2. **Öppna Programmet:**
- Starta MiniTool Partition Wizard och vänta på att det ska identifiera dina diskar.

3. **Hitta och Åtgärda:**
- I programmet bör du se en lista över dina diskar och partitioner. Försök hitta din Kingston Fury Renegade SSD. Om den inte syns kan du prova att högerklicka på den och välja "Explore" för att se om partitionerna är synliga där.

4. **Åtgärda Fel:**
- Om din SSD inte visas korrekt, kan du använda verktygen inom MiniTool Partition Wizard för att försöka åtgärda eventuella fel eller korrigera partitionerna.

5. **Tillämpa Ändringar:**
- När du har gjort nödvändiga justeringar, se till att tillämpa ändringarna. Många partitionshanteringsverktyg kräver att du tillämpar ändringar innan de blir permanenta.

6. **Starta Om Datorn:**
- Starta om din dator och se om din SSD nu är synlig i Windows.

Observera att processen kan variera beroende på specifika problem och din systemkonfiguration. Om problemet kvarstår rekommenderas det att kontakta Kingston Support eller söka vidare hjälp i relevanta teknikforum.

Ett annat gratis partitionshanteringsverktyg du kan prova är **EaseUS Partition Master Free**. Här är en grundläggande guide för att använda detta program:

1. **Ladda ner och Installera:**
- Hämta och installera EaseUS Partition Master Free från deras officiella webbplats.

2. **Öppna Programmet:**
- Starta EaseUS Partition Master och låt det identifiera dina diskar.

3. **Välj Din SSD:**
- Hitta din Kingston Fury Renegade SSD i programmet och se om dess status indikeras som icke-allokerat eller något annat problem.

4. **Åtgärda Eventuella Problem:**
- Använd verktygen inom EaseUS Partition Master för att åtgärda eventuella problem med partitionerna eller disken.

5. **Tillämpa Ändringar:**
- När du är nöjd med dina ändringar, klicka på "Apply" eller motsvarande knapp för att tillämpa dem.

6. **Starta Om Datorn:**
- Starta om din dator och se om din SSD nu är synlig i Windows.

Om dessa åtgärder inte löser problemet kan det vara värt att titta på andra aspekter som enhetsdrivrutiner eller kontrollera om SSD:n fungerar korrekt på en annan dator. Om problemet kvarstår kan kontakt med Kingston support eller andra tekniska forum vara fördelaktigt för mer avancerad support.

Du kan även överväga att använda **AOMEI Partition Assistant Standard**, som är ett gratis partitionshanteringsverktyg. Här är en kort guide:

1. **Ladda ner och Installera:**
- Hämta och installera AOMEI Partition Assistant Standard från deras officiella webbplats.

2. **Starta Programmet:**
- Öppna AOMEI Partition Assistant och låt det identifiera dina lagringsenheter.

3. **Välj SSD:**
- Hitta din Kingston Fury Renegade SSD i listan och se om några fel eller problem visas.

4. **Utför Önskade Åtgärder:**
- Använd verktygen inom AOMEI Partition Assistant för att hantera partitioner och disken enligt dina behov.

5. **Tillämpa Ändringar:**
- När du är klar, klicka på "Apply" eller motsvarande knapp för att genomföra ändringarna.

6. **Starta Om Datorn:**
- Starta om din dator och se om din SSD nu är synlig i Windows.

Hoppas detta hjälper! Om du fortfarande stöter på problem, kan det vara användbart att söka råd från tillverkaren eller teknikforum där andra användare kan ha stött på liknande problem.

Permalänk

Tack för svar.
MiniTool Partition Wizard och EaseUS Partition Master verkar vara program som inte kan årdna SSDer som är osynliga i diskhanteraren eller har jag fel?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Luhan_124:

Tack för svar.
MiniTool Partition Wizard och EaseUS Partition Master verkar vara program som inte kan årdna SSDer som är osynliga i diskhanteraren eller har jag fel?

Finns den i diskpart i kommandotolken så är det nog bara att köra en clean på den.

Win+R
"Diskpart", enter
"List disk", enter
"Select disk X", enter
"Clean", enter

Obs, ersätt "X" med rätt siffra, kör du clean på din vanliga OS disk så är du SOL snabbt!

I rad 3 så kan det vara list disks, minns inte helt utan till faktiskt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns den i diskpart i kommandotolken så är det nog bara att köra en clean på den.

Win+R
"Diskpart", enter
"List disk", enter
"Select disk X", enter
"Clean", enter

Obs, ersätt "X" med rätt siffra, kör du clean på din vanliga OS disk så är du SOL snabbt!

I rad 3 så kan det vara list disks, minns inte helt utan till faktiskt.

Den finns inte med i diskpart tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luhan_124:

Den finns inte med i diskpart tyvärr

I o med att datorn stängdes av under tiden du formaterade den så kan den ha gått sönder. Låter nästan som det. I o med att den inte finns i diskpart. Finns den i BIOS/UEFI?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vad finns i enhetshanteraren då? @Luhan_124
Varningsflagga eller ingen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad finns i enhetshanteraren då? @Luhan_124
Varningsflagga eller ingen?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

I o med att datorn stängdes av under tiden du formaterade den så kan den ha gått sönder. Låter nästan som det. I o med att den inte finns i diskpart. Finns den i BIOS/UEFI?

Ja den finns i BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luhan_124:

Gparted verkar vara ett allt för komplicerat program för mig, förstår inte vad jag ska göra med programmet

Skrivet av Luhan_124:

Ja den finns i BIOS

Jag rekommenderar verkligen Gparted i så fall. Ladda ner till en USB-sticka (https://gparted.org/livecd.php). Boota från stickan. Där kan du välja att formatera och partitionera vilken disk som helst, oavsett vad Windows säger om den, så länge den hittas av moderkortet (alltså att den syns i BIOS). Nu har jag inte använt det på många år, men det är ett rätt simpelt interface så borde inte vara för komplicerat kan jag tycka. Finns en manual också (https://gparted.org/display-doc.php?name=help-manual)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Du kan prova med att avinstallera den i enhetshanteraren.
Sen ta ut den från moderkortet och göra en reset på bios.
Efter det installera disken igen och se om det funkar nu.

Det får både bios och windows att hitta disken på nytt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med "Kingston Fury Renegade 2TB" kombinerat med Lenovo Legion Slim 5 (AMD).
Löste det inte utan antog att det var fel på disken och skickade tillbaka till Inet, de sa att de inte hittade några fel på disken men ersatta ändå med en ny.
Fick hem den nya och uppdaterade alla drivrutiner jag kunde hitta. Klonade C: över till med fläktarna i full blås för att slippa thermal throttling.
Funkade bra tills jag körde ett video möte och datorn bara dog. Försökt felsöka så gott det går men det verkar som att disken dör istället för thermal throttl:a. Håller på att jag rätt på en annan dator så att jag kan testa i den för att bekräfta om det är disken det är fel på (igen) eller om det är en olycklig kombination av dator och SSD.

Har två andra SSD:er där thermal throttling fungerar precis som det ska i den burken. Känns dock underligt att SSD:n inte klarar av thermal throttling då det vad jag förstår är inbyggt i controllern på SSD:n.
Men samtidigt känns det som kanske det är mer än ett sammanträffade att vi båda kör Lenovo Legion...

Permalänk
Medlem

Av vad jag hittar stödjer Lenovo Legion 5 max 2x 1TB.
Storage Support[1]
Up to two drives, 2x M.2 SSD
• M.2 2242 SSD up to 512GB
• M.2 2280 SSD up to 1TB

ex Legion 5 Pro:

https://psref.lenovo.com/Product/Legion/Legion_5_Pro_16IAH7H

2TB är en chansning och inte officiellt stöd av Lenovo.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Av vad jag hittar stödjer Lenovo Legion 5 max 2x 1TB.
Storage Support[1]
Up to two drives, 2x M.2 SSD
• M.2 2242 SSD up to 512GB
• M.2 2280 SSD up to 1TB

ex Legion 5 Pro:

https://psref.lenovo.com/Product/Legion/Legion_5_Pro_16IAH7H

2TB är en chansning och inte officiellt stöd av Lenovo.

2TB är inte en "chansning". Jag tycker att det snarare är Lenovo som ger felaktig information här. Varför de skriver så vet jag inte, men jag antar att det är de storlekarna som de säljer sin laptop med.

Permalänk
Skrivet av Luhan_124:

Tack för svar.
MiniTool Partition Wizard och EaseUS Partition Master verkar vara program som inte kan årdna SSDer som är osynliga i diskhanteraren eller har jag fel?

har du löst problemet?

Tror att EaseUS borde klara av detta, men minns inte eftersom de har olika tools och det känns lite rörigt (kan ha fel där).
Själv hade jag ett problem med en extern HD som plötsligen "försvan". Hittade då till Acronis True Image och då kunde jag fixa detta igen. I mitt fall ingår Acronis med Western Digital hårddiskar (laddade ner från deras support sida).

Länge länge sedan hade jag problem med en M2 SSD och då var ngt med Bios och Uefi vs inte Uefi? Ngt väldigt skumt var det nog.
Du skulle då kunna prova söka efter möjliga Bios inställningar om du inte redan har gjort detta.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalan:

2TB är inte en "chansning". Jag tycker att det snarare är Lenovo som ger felaktig information här. Varför de skriver så vet jag inte, men jag antar att det är de storlekarna som de säljer sin laptop med.

Ja, det är inte ens felaktigt av Lenovo, de skriver som du säger bara ut vad det går att konfigurera datorn med. Tillverkarna brukar inte ange max storlek som stöds eftersom det normalt är så stort att det är meningslöst att ange.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Av vad jag hittar stödjer Lenovo Legion 5 max 2x 1TB.
Storage Support[1]
Up to two drives, 2x M.2 SSD
• M.2 2242 SSD up to 512GB
• M.2 2280 SSD up to 1TB

ex Legion 5 Pro:

https://psref.lenovo.com/Product/Legion/Legion_5_Pro_16IAH7H

2TB är en chansning och inte officiellt stöd av Lenovo.

Står ju följande på länken du anger,

Legion 5 Pro 16IAH7H
Up to 12th Gen Intel® Core™ i9-12900H
Up to Windows® 11 Pro
Up to NVIDIA® GeForce RTX™ 3070 Ti
Up to 2x 2TB M.2 PCIe® NVMe® SSD
Up to 16.0" (2560x1600) IPS, 500nits, 100% sRGB, 165Hz, Dolby® Vision™, HDR 400, G-Sync, X-Rite® factory color calibration

Vilket för mig är 2 stickor med 2TB var.

@Luhan_124: GParted skulle jag också rekommendera. Det är inte så svårt som man tror. Vill du ha hjälp, skicka ett PM så kan vi diskutera eventuellt över telefon eller så kan jag komma över och hjälpa dig om du bor i Stockholm.

Ett alternativ är att återställa disken från BIOS. Tänk på att koppla från andra diskar så du inte råkar välja fel.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon