Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Nu kanske det verkar OT men tolkar tråden som att den skulle kunna handla om alla former av investeringar, inte bara på börsen.

Har läst lite om att man kan få väldigt bra ersättning av Svenska kraftnät om man upplåter hembatterikapacitet till dem, om man läser på Checkwatt som verkar vara företaget bakom konceptet ska man kunna investera i utrustning för 100k och få tillbaka det på knappt 2 år (utifrån historisk ersättning senaste 5 åren). Låter för bra för att vara sant, slår ju börsen med hästlängder? Är någon insatt?

Har en kompis som installerat, men vet inte om han kommit igång än.
Det beror helt på ersättning som betalas ut, historisk ersättning behöver inte säga något om framtiden.

Har sett lite siffror från faktiska användare, finns någon på byggahus-forumet som postat en uppdatering varje månad.
Såg också ett citat på facebook:
"morgondagens ( 22 nov) ersättning tar det ca 11 år att få tillbaka pengarna för en batteriinvestering. Med ersättningen som betalades i juli tog det 3 år ( knappt)". Frågan är hur batteriet mår efter 11 år.

Jag misstänker att det blir lägre ersättning ju fler som installerar batterier?

edit:

en till

Citat:

Här kommer en redogörelse för hur ersättningen för stödtjänst från svenska kraftnät ser ut med start i slutet oktober 2023, jag har en 10 kW frekvens omvandlare med ett 16 kWh batteri som styrs av Checkwatt, ersättnings nivån under denna perioden har varit ca 31% av beräknad nivå, investering ca 100 000 kr inga statliga stöd då det ej är ok då man hyr ut batteriet till annan användare

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Har en kompis som installerat, men vet inte om han kommit igång än.
Det beror helt på ersättning som betalas ut, historisk ersättning behöver inte säga något om framtiden.

Har sett lite siffror från faktiska användare, finns någon på byggahus-forumet som postat en uppdatering varje månad.
Såg också ett citat på facebook:
"morgondagens ( 22 nov) ersättning tar det ca 11 år att få tillbaka pengarna för en batteriinvestering. Med ersättningen som betalades i juli tog det 3 år ( knappt)". Frågan är hur batteriet mår efter 11 år.

Jag misstänker att det blir lägre ersättning ju fler som installerar batterier?

edit:

en till

Tack! Är med på att historisk avkastning inte är någon garanti, men det är ju ändå en indikator som man kan utgå ifrån samtidigt som man själv gör en bedömning av vad som kommer påverka framöver. Som du säger t.ex., total ansluten kapacitet på annat håll, ökad elproduktion m.m. Min take på det är att det är saker som inte förändras över en natt utan att det kommer ta rätt många år innan situationen ser avsevärt annorlunda ut på elmarknaden. Vilket då skulle betyda att investeringen är hyfsat säker (återbetalningstiden är kortare än tiden som jag bedömer skulle krävas för stora förändringar i elmarknaden).

Läser gärna vidare ang forumtrådarna du pratade om, har du någon länk?

Permalänk
Medlem

@Hazelberg
Min spontana känsla är att om detta hade varit något som faktiskt funkat som utlovat, med investeringen tillbaka efter två år, hade man nog satsat på att sätta upp egna batteriparker snarare än att köra på ett koncept där man säljer utrustning till andra som får göra det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Tack! Är med på att historisk avkastning inte är någon garanti, men det är ju ändå en indikator som man kan utgå ifrån samtidigt som man själv gör en bedömning av vad som kommer påverka framöver. Som du säger t.ex., total ansluten kapacitet på annat håll, ökad elproduktion m.m. Min take på det är att det är saker som inte förändras över en natt utan att det kommer ta rätt många år innan situationen ser avsevärt annorlunda ut på elmarknaden. Vilket då skulle betyda att investeringen är hyfsat säker (återbetalningstiden är kortare än tiden som jag bedömer skulle krävas för stora förändringar i elmarknaden).

Läser gärna vidare ang forumtrådarna du pratade om, har du någon länk?

https://www.byggahus.se/forum/threads/checkwatt-currently.496...

De andra citaten hittades jag när jag sökte på checkwatt på Facebook. Det finns en grupp, dock låst så jag är med där.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Nu kanske det verkar OT men tolkar tråden som att den skulle kunna handla om alla former av investeringar, inte bara på börsen.

Har läst lite om att man kan få väldigt bra ersättning av Svenska kraftnät om man upplåter hembatterikapacitet till dem, om man läser på Checkwatt som verkar vara företaget bakom konceptet ska man kunna investera i utrustning för 100k och få tillbaka det på knappt 2 år (utifrån historisk ersättning senaste 5 åren). Låter för bra för att vara sant, slår ju börsen med hästlängder? Är någon insatt?

Totalt nonsens, gå inte på det säljtricket.

Permalänk
Medlem

Avanza avslutar året lite i förtid, har ni varit in och tittat på ert år? Får vara nöjd med att jag slog medel-avanzianen i alla fall

Regelbundet sparande är Grejen:

Överviktat mot både Finland och Sverige:

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Min CAGR efter tre år som Avanza kund känns godkänd:

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det gick bra i år. Men gick back 60% 2022, så är fortfarande inte tillbaka där jag var

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

25,95% upp i år. Får ses som godkänt då jag har mer än 50% av innehaven i USA.

1 Januari påbörjar jag mitt elfte år på börsen. De senaste tio åren har varit fyllda av oväntade och spännande händelser så jag tvekar inte att kommande tio år kommer vara än mer spännande.
Summerat över mina första tio år på börsen slutade det med en CAGR på 10,42%. Jämfört med OMXSPI som hade en CAGR på 7.82% under samma tid är det klart godkänt.

Lycka till med 2024 alla investerare!

Visa signatur

”How fast light ever travels - Darkness is already there waiting for it” - Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Avanza:
16.00%
Mitt mest inaktiva år på Avanza på ett tag, köpte endast för 2kkr, sålde för 7kkr

Savr:
10.99%
Även väldigt inaktiv, endast gjort mindre köp för fondavgiftsrabatterna.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

23% också ett av mina mest inaktiva förutomnatt jag bara köpt på mig en del per automatik.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Avanza: +14.2%, Lysa: +13.0%, Opti: +8.9%

Permalänk

Flera av storbankerna tar ut en avgift för stående överföring till annan bank. Kan man gå runt det genom att låta t ex Nordnet eller Avanza dra pengar från storbanken istället? Det är inga mängder pengar men ogillar principen skarpt. Vore fint att kunna automatisera månadssparandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Flera av storbankerna tar ut en avgift för stående överföring till annan bank. Kan man gå runt det genom att låta t ex Nordnet eller Avanza dra pengar från storbanken istället? Det är inga mängder pengar men ogillar principen skarpt. Vore fint att kunna automatisera månadssparandet.

Vilken bank tar betalt för det? Det är gratis hos de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Flera av storbankerna tar ut en avgift för stående överföring till annan bank. Kan man gå runt det genom att låta t ex Nordnet eller Avanza dra pengar från storbanken istället? Det är inga mängder pengar men ogillar principen skarpt. Vore fint att kunna automatisera månadssparandet.

Istället för stående automatiska överföringar har jag lagt in en trave manuella överföringar som ska utföras vissa datum, en varje månad. Det kanske skiljer från bank till bank hur långt i framtiden man kan lägga in, Handelsbanken tillåter att man lägger in ett helt år framåt. Det är ett enkelt men inte allt för elegant sätt att lösa problemet. Kostar inget och pengarna överförs som man vill.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Köper fonder månadsvis och handlar med aktier lite då och då, mest handlat SSAB i år vilket har gått över förväntan trots att jag varit väldigt passiv med aktier detta året överlag.
Årets avkastning (än så länge) ligger på 30,38%. Så det var en välbehövlig ökning efter förra årets rejäla tapp.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Flera av storbankerna tar ut en avgift för stående överföring till annan bank.

Vilka banker gäller detta? Jag har inte råkat ut för detta med Swedbank och SEB.

Permalänk
Medlem

Då var det dags, börsåret 2023 har stängt sin sista handelsdag och det har blivit dags att redovisa resultatet från mitt experiment.

För er som inte minns eller orkar läsa gamla inlägg så har jag under året månadsköpt 10 olika aktier och 5 olika fonder för så mycket som en hård gräns på 1000:- tillåtit vardera. Köpordrarna har lagts den första börsdagen varje månad.

Syftet har varit att se hur väl de stått sig mot varandra och samtidigt bidra med några ytterligare byggstenar till min ordinarie portfölj. Med ett fåtal undantag är dessa aktier och fonder alla sådana jag gärna äger långsiktigt, men givet en gladare ekonomi och ett förbättrat ränteläge framöver tror jag även de sämst presterande aktierna i denna portfölj kommer kunna vända uppåt på sikt.

Tack vare de senaste månadernas starka börs slutade det inte allt för tokigt, trots vissa uppenbara sänken. Det blev inget raketresultat men givet hur mörkt det var i somras är jag mycket nöjd. Vissa aktier har det verkligen tagit emot att fylla på av under resans gång, men jag har hållit mig till planen. Under 2024 kommer nog detta konto få ligga orört och gotta till sig, kommer jag ihåg så kan jag ge en uppdatering i slutet av året.

Nedan är resultatet. Det kan hända att jag räknat fel men då får det vara så. I stora drag tror jag det stämmer. Det kanske går att se totala avkastningen på något elegant sätt direkt i Avanza, jag har manuellt räknat ut varje pappers utveckling.

Skärmdump från Avanza

Uträkning av totalt vinst/förlust

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Året slutar på +3,13%, inte så bra med tanke på hur olika index som omx 30, S&P 500 osv men men, bättre lycka nästa år.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Vilken bank tar betalt för det? Det är gratis hos de flesta.

Skrivet av joakim99:

Vilka banker gäller detta? Jag har inte råkat ut för detta med Swedbank och SEB.

Både Swedbank och Handelsbanken tar betalt för detta enligt respektive prislista. SEB och Danske Bank gör inte det. Om jag hittade rätt i Nordeas prislista har dom inte heller någon avgift för stående överföring till annan bank.

Skrivet av MadMantiz:

Istället för stående automatiska överföringar har jag lagt in en trave manuella överföringar som ska utföras vissa datum, en varje månad. Det kanske skiljer från bank till bank hur långt i framtiden man kan lägga in, Handelsbanken tillåter att man lägger in ett helt år framåt. Det är ett enkelt men inte allt för elegant sätt att lösa problemet. Kostar inget och pengarna överförs som man vill.

Detta skulle vara en variant. Det är inte jätteansträngande att göra manuella överföringar men det är något visst med att ha möjligheten att rigga allt och sen glömma bort att kontona existerar för en tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Både Swedbank och Handelsbanken tar betalt för detta enligt respektive prislista.

Har du tjänsten internetbetalning så ingår överföringar till andra banker, i varje fall hos Swedbank.

Vilken bank/banker har du idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Flera av storbankerna tar ut en avgift för stående överföring till annan bank. Kan man gå runt det genom att låta t ex Nordnet eller Avanza dra pengar från storbanken istället? Det är inga mängder pengar men ogillar principen skarpt. Vore fint att kunna automatisera månadssparandet.

På Avanza kan du sätta upp autogiro för månadssparandet:

https://www.avanza.se/kundservice.html/297/hur-lagger-jag-upp...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

18,68%. Ytterligare ett bevis att aldrig sluta köpa även om börsen är sur som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du tjänsten internetbetalning så ingår överföringar till andra banker, i varje fall hos Swedbank.

Vilken bank/banker har du idag?

Han måste ha Handelsbanken som verkar vara den enda banken som tar betalt för det här. 15kr/överföring 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han måste ha Handelsbanken som verkar vara den enda banken som tar betalt för det här. 15kr/överföring 😅

Dom måste ha höjt, har för mig det var 5 eller 10 kr sist jag kollade 🤔

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Flera av storbankerna tar ut en avgift för stående överföring till annan bank. Kan man gå runt det genom att låta t ex Nordnet eller Avanza dra pengar från storbanken istället? Det är inga mängder pengar men ogillar principen skarpt. Vore fint att kunna automatisera månadssparandet.

Skrivet av pine-orange:

Vilken bank tar betalt för det? Det är gratis hos de flesta.

Skrivet av joakim99:

Vilka banker gäller detta? Jag har inte råkat ut för detta med Swedbank och SEB.

Jäklar vad sjukt. Hade faktiskt ingen aning om att vissa banker tog en avgift för detta. Men enligt denna sida, https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--..., så är det fyra banker som tar en avgift för detta. Danske, Handelsbanken, Swedbank och Ålandsbanken.

Permalänk
Medlem

Mitt personliga på Avanza slutade på 21,6% år.
Aktieklubben har nästan återhämtat sig helt efter några minor vi hittade ;/

Varje år är jag sur för att jag inte vågar köpa nvidia för någon gång skall de väll börja sjunka.
Samma sak gör jag nästa år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vilken bank tar betalt för det? Det är gratis hos de flesta.

SHB BLÄÄ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Jäklar vad sjukt. Hade faktiskt ingen aning om att vissa banker tog en avgift för detta. Men enligt denna sida, https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--..., så är det fyra banker som tar en avgift för detta. Danske, Handelsbanken, Swedbank och Ålandsbanken.

nja, enligt din länk så står det t ex på SEB och Nordea att det kostar 0 kr om man har betaltjänsten men på Swedbank står det 10 kr (0 Kr om man har betaltjänsten) så vad det kostar med SEB och Nordea om man inte har betaltjänsten framgår inte.

Permalänk
Medlem

Kör fonder primärt, ibland lite påfyllning av Investor.
Svensk & Global fonder.