Typsnitt i mail och Office

Permalänk
Medlem

Typsnitt i mail och Office

Hej,

Jag gillar att ha Calibri som typsnitt i Outlook och Office-paketet (Excel). Men något hänt sedan någon dag tillbaka, det ändras till Apptos Narrow, gillar inte det alls. Försökt ändra flera gånger. Exempelvis i Excel, ändrar till Calibri, men så fort jag klistrar in text/siffror så blir det Apptos Narrow. Varför är det såhär? Hur ändrar jag så det alltid är Calibri?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte tacka mig, första träffen på google: https://www.process.st/how-to/change-font-in-microsoft-outloo...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Jag får inte till det med excel, ändras tillbaka hela tiden.

Permalänk
Skrivet av sedde007:

Jag får inte till det med excel, ändras tillbaka hela tiden.

har du testat följande https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/how-to...

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Ändrat här.

Permalänk
Skrivet av sedde007:

Ändrat här.

<Uppladdad bildlänk>

ser rätt ut men går du in i excell direkt eller via office 365 panelen?
vet att det gör samma men ibland så av oförklarliga anledningar så funkar det.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

ser rätt ut men går du in i excell direkt eller via office 365 panelen?
vet att det gör samma men ibland så av oförklarliga anledningar så funkar det.

Gör det i Excel. Problemet i excel och i mailen blir att så fort jag kopierar in en annan text till excel eller mailen så blir det Aptos typsnittet igen.

Permalänk
Skrivet av sedde007:

Gör det i Excel. Problemet i excel och i mailen blir att så fort jag kopierar in en annan text till excel eller mailen så blir det Aptos typsnittet igen.

OK kolla om något av detta funkar https://learn.microsoft.com/en-us/office/troubleshoot/office-...

tycker också att word och andra program har en tendens att inte vilja göra som man vill

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sedde007:

kopierar in en annan text till excel eller mailen så blir det Aptos typsnittet igen.

Kopierar du från web eller office så tar den med formateringen.

En enkel fix är att först klistra in texten i notepad för att bli av med formateringen (font, storlek, fet/kursiv/understruket mm) och därifrån klistra in det i office, web mm.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Kopierar du från web eller office så tar den med formateringen.

En enkel fix är att först klistra in texten i notepad för att bli av med formateringen (font, storlek, fet/kursiv/understruket mm) och därifrån klistra in det i office, web mm.

tror jag missförstod TS fråga om du klistrar in text från andra källor kan du välja om du högerklickar för att klistra in att behålla bara text eller bevara källformatet funkar i word i excell vet jag inte om det är samma.

PS: hittade i WORD Start längst ned till höger alternativ menyn avancerat scrolla en liten bit ner till klipp ut kopiera och klistra in så har du alternativen för hur standard betendet för in klistring hanteras kan behöva ändras i de olika programmen du använder.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"