Stor läcka: Spelutvecklaren Insomniacs lanseringsplaner röjda

Permalänk
Melding Plague

Stor läcka: Spelutvecklaren Insomniacs lanseringsplaner röjda

Insomniac vägrade betala och nu har hackare delat 1,67 TB intern data från studion, inklusive presentationer som avslöjar kommande spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betala aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Betala aldrig.

Kan bara instämma, enda sättet att få ett slut på attackerna är om de som utför dem slutar tjäna pengar på det. Stor eloge till insomniac som valde att "ta smällen".

Permalänk
Medlem

Med så långa produktplaner så är ju denna läcka inte hela världen, så mycket ändras över tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med så långa produktplaner så är ju denna läcka inte hela världen, så mycket ändras över tid

Nu läckte förvisso personalens personuppgifter (pass m.m.) också. Rätt big deal för dem misstänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Betala aldrig.

Och sedan, råljug om att du betalade men ändå fick din data spridd.

Permalänk
Medlem

Bara att strunta i att betala, låta bilderna och infon läcka, och börja arbeta på nytt kring den nya infon som har spridits. Ärligt talat, vad spelar det för roll om folk vet vilka spel de har i pipelinen longterm? Tror inte det påverkar så mycket i slutändan.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Vi lever i en tid som för några år sedan var science fiction. Tyvärr är cyberattacker något som är här för att stanna. Vi kan dock alla förbättra vår cybersäkerhet, såväl i organisationer som privat.

Gällande termen hackare så är det inte rekommenderat att använda denna för något som är en cyberattack. Istället bör vi använda ord som t.ex. cyberattack. Jag vet inte det mest lämpliga orden på svenska men boken "Cybersecurity Myths and Misconceptions" rekommenderar orden adversary eller attacker.

Permalänk
Medlem

Lite väl långt, Ratchet and Clank till PS6?

Nöjde sig med bara 1 till PS5?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Vi lever i en tid som för några år sedan var science fiction. Tyvärr är cyberattacker något som är här för att stanna. Vi kan dock alla förbättra vår cybersäkerhet, såväl i organisationer som privat.

Gällande termen hackare så är det inte rekommenderat att använda denna för något som är en cyberattack. Istället bör vi använda ord som t.ex. cyberattack. Jag vet inte det mest lämpliga orden på svenska men boken "Cybersecurity Myths and Misconceptions" rekommenderar orden adversary eller attacker.

I en engelsk kontext så låter adversary riktigt lökigt. Attacker är rimligt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Lite väl långt, Ratchet and Clank till PS6?

Nöjde sig med bara 1 till PS5?

Känns rimligt med tanken på ROI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Bara att strunta i att betala, låta bilderna och infon läcka, och börja arbeta på nytt kring den nya infon som har spridits. Ärligt talat, vad spelar det för roll om folk vet vilka spel de har i pipelinen longterm? Tror inte det påverkar så mycket i slutändan.

Infon om spelen är väl troligen det minsta problemet med den här läckan, alla känsliga personuppgifter som blev läckta också är enormt större problem. Dock har ju spelläckan haft effekten att nyhetssidor skriver om läckan vilket lär ha haft ganska stora skador på Insomniacs varumärke.
Någonstans kan jag tycka att nyhetssidor bör undvika att sprida den information som kommer från ransomware-utpressare för att undvika att gå deras ärenden.

Permalänk
Medlem

De borde helt enkelt skrota alla spelen och säga att de fortsätter när alla i hacker-gruppen är stenade till döds.
...och se alla datanördar ta sig rollen som John Wick när de går bärsärkagång bland världens hackers.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att även om de hade valt att betala så hade inte det garanterat att de stulna filerna hemlighölls. Så det spelar liksom ingen roll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grejen är ju att även om de hade valt att betala så hade inte det garanterat att de stulna filerna hemlighölls. Så det spelar liksom ingen roll.

stämmer så väl så, doomed if you do.. doomed if you don't. Pest eller kolera. Bara bra att dom inte betalade då dom kan lägga dessa 2M på att kanske reparera lite av skadan som skett.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRob:

Nu läckte förvisso personalens personuppgifter (pass m.m.) också. Rätt big deal för dem misstänker jag.

Exakt, just därför tycker iallafall jag att detta är en helt annan liga än andra såna här hack/läckor. Svinigt som fan av Sony, det är kaffepengar för dem ändå.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Exakt, just därför tycker iallafall jag att detta är en helt annan liga än andra såna här hack/läckor. Svinigt som fan av Sony, det är kaffepengar för dem ändå.

Alltså förlåt, men det var väldigt "konstigt" sätt att se det på att det är svinigt av Sony.... Fattar inte alls hur du tänker här? Menar du på allvar att du tycker att man ska betala hackare när dom gör sånt här? Det om något hade ju varit riktigt dåligt. Finns ju inget som säger att dom inte hade släppt läckan ändå? Hade Sony kunnat garantera att det inte hade läckt hade dom kanske betalat det, men tvivlar på att där finns något trovärdigt överhuvudtaget med sådana här hacker grupper.

Kan verkligen förstå hur man tycker att det är någon annans fel än idioterna som gör intrång och snor alla sådana här uppgifter....

Sen håller jag med som andra har sagt också. Tycker det är riktigt dåligt att alla stora nyhetssidor rapporterar om detta. Det är ju precis vad hackarna vill. Dom är ju bara ute efter pengar och uppmärksamhet. Speciellt när man såg som IGN fördömer hackarna helt och hållet, men sen ändå ligger ut information från dom....
Kan köpa det lite mer om det är en person Insomniac som hade klantat sig och råka lägga ut information som dom inte skulle, men att belöna brottslingar så här tycker jag är riktigt dåligt av alla stora nyhetssidor runt om i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRob:

Känns rimligt med tanken på ROI.

https://i.imgur.com/umVyg5E.jpg

Spelet släpptes ganska tidigt i ps5ans livscykel också.
Kanske skulle presterat bättre om det släppts nu.
Men släpps nästa r&c tidigt i ps6ans livscykel kanske vi får se en repris för ROI.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Har inget speciellt till övers för Sony eller storbolag, oftast tvärtom. Men inte heller för sådan här utpressning, det fyller bara ett kriminellt syfte.

Så, bra att inte betala, så länge de nu har backup på grejerna. Annars blir det väl en svårare fråga. Men även om det betalas finns ju inga garantier att de får tillbaka datan eller att den ej sprids.

De som gör detta är väl de som började med att låsa privatpersoners datorer, är väl samma sorts personer som de som rånar/etc på stan, de har bara olika tillvägagångssätt/spärrar. Men utgången påverkar oskyldiga människor iaf. Och det är människor som rättfärdigar att stjäla.

De som hackar något med en mening, för att offentliggöra något smutsigt/orätt/olagligt, och inte för att skryta eller för att bli rik, de kan jag däremot ha respekt för.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRob:

Nu läckte förvisso personalens personuppgifter (pass m.m.) också. Rätt big deal för dem misstänker jag.

Jag menade inte så, jag menade specifikt om långsiktiga projektplaner

Permalänk
Medlem

Gissar att några på Insomniacs lider av sömnsvårigheter just nu.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Bra PR.

"Hackaren" var förmodligen Steve i kontorslandskapet på våningen ovanför som fick en subway sandwich som tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grejen är ju att även om de hade valt att betala så hade inte det garanterat att de stulna filerna hemlighölls. Så det spelar liksom ingen roll.

Precis känns lite som att en scammer som frågar en om pengar för att skicka tillbaka pengarna de redan tagit från en. Hur många skulle gå med på det. xD

Permalänk
Medlem

En bra start är ju att journalister som @sweclockers tar sitt ansvar och slutar att sprida informationen som fanns i läckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Betala aldrig.

Skrivet av Wiczor:

Kan bara instämma, enda sättet att få ett slut på attackerna är om de som utför dem slutar tjäna pengar på det. Stor eloge till insomniac som valde att "ta smällen".

Den smutsiga sanningen är att företag många gånger betalar. Hur vidare dom betalar eller ej beror bara på värdet på datan och de potentiella kostnader det kan leda till om datan kommer ut. Så om mycket personlig information läcker ut så är det bara intressant om det kan leda till någon form av böter eller rättegång där det visat sig att Sony varit oaktsamma.

Men tro inte på detta att "Man ska aldrig betala." eller "Vi betalar aldrig." Dom allra flesta betalar och det är därför sådana här grupper finns. Allt handlar om vad som står på sista raden och är den siffran tillräcklig hög så betalar man i det tysta och ser till att det aldrig rapporteras om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Den smutsiga sanningen är att företag många gånger betalar. Hur vidare dom betalar eller ej beror bara på värdet på datan och de potentiella kostnader det kan leda till om datan kommer ut. Så om mycket personlig information läcker ut så är det bara intressant om det kan leda till någon form av böter eller rättegång där det visat sig att Sony varit oaktsamma.

Men tro inte på detta att "Man ska aldrig betala." eller "Vi betalar aldrig." Dom allra flesta betalar och det är därför sådana här grupper finns. Allt handlar om vad som står på sista raden och är den siffran tillräcklig hög så betalar man i det tysta och ser till att det aldrig rapporteras om.

En faktor är också att företagen är försäkrade och då kommer försäkringsbolagen in och bestämmer.

Har själv suttit i ”företags rollspel” där jag som CISO säger att vi inte skall betala och CEO och försäkringsbolagen ändå gör det.

Permalänk
Medlem

Bra att de inte betalade råttorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

En bra start är ju att journalister som @sweclockers tar sitt ansvar och slutar att sprida informationen som fanns i läckan.

Ditt inlägg fick mig att tänka på att detta inte alls är en läcka, det är medvetet spriden information som svar på ett direkt hot och olagliga intrång…

Håller med, sånt är inte så kul att det skrivs om

Permalänk
Medlem

Som nån tidigare sagt, gå ut och erbjud de där 2 miljonerna till den som serverar hackarnas identiteter.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Grejen är ju att även om de hade valt att betala så hade inte det garanterat att de stulna filerna hemlighölls. Så det spelar liksom ingen roll.

Det spelar jättestor roll. Det finns ekonomiska incitament bakom dessa brott. Om de som håller filerna gisslan inte släpper dem vid betalning tror du då att nästa offer kommer att betala?