EU utreder X – ska avgöra om det har brutit mot nya lagen om digitala tjänster

Permalänk
Melding Plague

EU utreder X – ska avgöra om det har brutit mot nya lagen om digitala tjänster

Elon Musk har hotat med att stänga av tjänsten som tidigare hette Twitter inom EU, men EU-kommissionen går nu vidare med utredningen som avslöjades i oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

X (formerly Twitter)*

Visa signatur

John

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av john2376:

X (formerly Twitter)*

Det står i ingressen att det gäller f.d. Twitter, ingen mening att skriva det varje gång.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

EU och politisk neutralitet, hånflina när jag läste det. Ska bli intressant och följa men jag har personligen noll tilltro till EU.

X är en otroligt viktig plattform enligt mig. Go Elon!!!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Personligen har jag noll tilltro till Elon. Go EU!

Permalänk
Avstängd

Blir intressant när transparenta X möter hemliga EU.

Permalänk
Medlem

Om något borde EU göra det obligatoriskt med community notes för alla medier inklusive reklam.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

EU och politisk neutralitet, hånflina när jag läste det. Ska bli intressant och följa men jag har personligen noll tilltro till EU.

X är en otroligt viktig plattform enligt mig. Go Elon!!!

Haha, du bör omedelbums läsa vilka regler som gäller på X (rules and policies). De har liknande regler som EU i detta fall.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Med tanke på att ägaren sprider desinformation så är det väl en lågoddsare att hans skitföretag möjliggör det?

Vad är det för desinformation han sprider?

Permalänk
Medlem

X tidigare 4chan hade varit en bättre beskrivning

Permalänk
Medlem
Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

EU och politisk neutralitet, hånflina när jag läste det. Ska bli intressant och följa men jag har personligen noll tilltro till EU.

X är en otroligt viktig plattform enligt mig. Go Elon!!!

100% detta, viktigt med yttrandefrihet, så länge det inte bryter mot lagen. Hur någon kan vara emot detta föregår mitt förstånd.

X är en av få stora plattformar som kämpar för det fria ordet, där allas åsikter får komma till tals.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Yttrandefrihet handlar om att man har rätt att uttrycka en åsikt utan att riskera rättsliga efterspel, inte vad en privat plattform väljer att släppa igenom. Din yttrandefrihet begränsad inte av vad sociala platformar låter dig sprida, utan när rättsväsendet knackar på för att du uttryckt dig fel.

Angående X är väl det senaste i raden av tveksamheter hur man hanterat aftonbladetgranskningen av glimmergruvorna.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Nu blev det en ordentlig rensning i tråden. Majoriteten av inläggen har tagits bort och användare har bannats. Vill du diskutera nyheten så ska du hålla dig till ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Yttrandefrihet handlar om att man har rätt att uttrycka en åsikt utan att riskera rättsliga efterspel, inte vad en privat plattform väljer att släppa igenom. Din yttrandefrihet begränsad inte av vad sociala platformar låter dig sprida, utan när rättsväsendet knackar på för att du uttryckt dig fel.

Angående X är väl det senaste i raden av tveksamheter hur man hanterat aftonbladetgranskningen av glimmergruvorna.

Nä, jag förstår inte hur en kan stå bakom en plattform som agerar så...
Jag tycker absolut att EU gör rätt här (och i mycket annat)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

100% detta, viktigt med yttrandefrihet, så länge det inte bryter mot lagen. Hur någon kan vara emot detta föregår mitt förstånd.

X är en av få stora plattformar som kämpar för det fria ordet, där allas åsikter får komma till tals.

Det fria ordet där länkar om tveksamheter med Teslas affärer blir flaggade med "desinformation", men samma sak om BMW och Volvo blir det inte?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Alltså tycker bara att det är jätte konstigt när några människor ska bestämma vad som är sant eller inte. Nästan oundvikligt att det kommer missbrukas förr eller senare.

Tycker att man ska varken lita på EU eller Musk fullt ut. Använd erat eget förnuft.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av Enviro:

Nu blev det en ordentlig rensning i tråden. Majoriteten av inläggen har tagits bort och användare har bannats. Vill du diskutera nyheten så ska du hålla dig till ämnet.

Hur många MB frigjort lagringsutrymme? 😅

Skämt åsido, EU kan vara riktigt bra emellanåt, och Musk verkar ju ha tvivelaktig karaktär... eller är mycket bara PR-stunts?

Vi får väl se vad detta leder till, om något öht.
Något säger mig att Musk triggas så pass av motstånd att han siktar på kaklet.

Permalänk
Glädjespridare

@Moton

Skulle du definiera Musk's tendenser att premiera de med hans världsbild, och sålla, straffa &/ utesluta andra pga. inlägg med oönskade fakta snarare än åsikter... som missbruk av yttrandefrihet eller inflytande?

Jag har inte sett EU ta en sådan roll (möjligt att jag bara missat det isåfall), däremot Musk... och förvånansvärt ofta faktiskt.

Jag ser EU som en bättre & lämpligare garant för överlag inkluderande yttrandefrihet än något med Musk bakom spakarna, hittills iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

@Moton

Skulle du definiera Musk's tendenser att premiera de med hans världsbild, och sålla, straffa &/ utesluta andra pga. inlägg med oönskade fakta snarare än åsikter... som missbruk av yttrandefrihet eller inflytande?

Jag har inte sett EU ta en sådan roll (möjligt att jag bara missat det isåfall), däremot Musk... och förvånansvärt ofta faktiskt.

Jag ser EU som en bättre & lämpligare garant för överlag inkluderande yttrandefrihet än något med Musk bakom spakarna, hittills iallafall.

EU har inte ens varit transparent med orsaken till censurförsöket mot X.

Säg vad du vill om Musk, tänker inte försvara honom här men Bryssel är värre aktör än honom...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

EU och politisk neutralitet, hånflina när jag läste det. Ska bli intressant och följa men jag har personligen noll tilltro till EU.

X är en otroligt viktig plattform enligt mig. Go Elon!!!

Tror de slutar med att Elon ber EU gå och "F" sig

Permalänk
Medlem

Blir ju mörkrädd av den personlighetskult som vissa fanatiskt hänger sig åt när det gäller Musk. En sådan blind dyrkan av en enskild person är alltid farlig, oavsett vem det handlar om. Det finns inte någon enskild individ som är något sorts övermäktigt geni som sitter på alla svar och sanningar.

Musks version av yttrandefriheten är hans egen, bara att han försöker hindra granskningar och kritik mot sig själv och Tesla borde ju ringa varningsklockor.

Han har en farlig förmåga att ge sken av att vara någon slags god kraft, när i själva verket det bara handlar om hans egna intressen. Att förlita sig på en narcissistisk psykopat känns som en otroligt farlig väg att vandra.

Permalänk
Medlem

Hur tusan kan folk har mer tilltro till en lynnig miljardär, som tagit extrema risker och haft turen att lyckas, än demokratiska representanter...? Jag förstår att man kan vara skeptisk till EU, speciellt vissa grejer de hittar på.. men denna människa är uppenbarligen inte pålitlig. Där finns noll safeguards för dumheter han hittar på, till skillnad från om enskilda politiker i EU hittar på dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

EU har inte ens varit transparent med orsaken till censurförsöket mot X.

Säg vad du vill om Musk, tänker inte försvara honom här men Bryssel är värre aktör än honom...

Vad förväntar du sig för att de ska räknas som transperant? De har till och med angett exakt vilken lag de ska utreda om X brutit mot.. Vad mer information kan behövas för att göra en _utredning_? Hade däremot X blivit dömda utan mer förklaring än vilken lag det handlade om så hade jag hållt med att det varit suspekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hur tusan kan folk har mer tilltro till en lynnig miljardär, som tagit extrema risker och haft turen att lyckas, än demokratiska representanter...? Jag förstår att man kan vara skeptisk till EU, speciellt vissa grejer de hittar på.. men denna människa är uppenbarligen inte pålitlig. Där finns noll safeguards för dumheter han hittar på, till skillnad från om enskilda politiker i EU hittar på dumheter.

Det är i alla fall så att man förstår varför världen är som den är...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Många som är vilsna i dagens samhälle och söker svar så de binder sina åsikter till framgångsrika personer, såsom Trump, Elon Musk eller Andrew Tate. Ju mer radikala desto bättre.

Tycker nog själv att stora sociala medier där desinformation kan vara skadligt som facebook, twitter, instagram, TikTok etc måste ta sitt ansvar och rensa upp och kontrollera vad som läggs upp på sina sidor, även om det förhindrar yttrandefriheten.
Annars så får man händelser som Januari 6.

Musk sprider mycket desinformation och behandlar personer och sina anställda väldigt illa.
Gillade han förr men inte längre.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Vad är det för desinformation han sprider?

Som exempel så uuh reXade(?)(alltså retweetade) han en tweet om great replacement theory och skrev att det var "the actual truth". Har svårt att tänka mig att detta är det enda exemplet, men detta rogs upp av last week tonight som länkats i tråden.

Permalänk
Glädjespridare

Apropå "absolut yttrandefrihet" :

Applicera principen "Occam's razor" "Musk's razor"... (courtesy Jack Werner)

Han verkar ägna sig åt professionellt hycklari, igen. 🙄

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/veqx2l/efter-granskninge...

Permalänk
Glädjespridare

@Yasko: till stor del desinformation etc. faktiskt, och synbar slapphet gällande att motverka de allvarligaste typerna.

För övrigt är det bara i korrupta & kriminella regimer som Ryssland, Kina och Iran (exempelvis) som "makten"/staten aktivt sanktionerar desinformation och övrig avsiktligt vilseledande information (misinformation).

Jag förstår inte varför vissa påstår att exempelvis EU pysslar med sådant, när vi har huvudsakligen icke-korrumperade och oberoende rättsväsenden (till skillnad från Ryssland, Kina och Iran... exempelvis).

Det finns ingen rimlig anledning att misstro processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

@Yasko: till stor del desinformation etc. faktiskt, och synbar slapphet gällande att motverka de allvarligaste typerna.

För övrigt är det bara i korrupta & kriminella regimer som Ryssland, Kina och Iran (exempelvis) som "makten"/staten aktivt sanktionerar desinformation och övrig avsiktligt vilseledande information (misinformation).

Jag förstår inte varför vissa påstår att exempelvis EU pysslar med sådant, när vi har huvudsakligen icke-korrumperade och oberoende rättsväsenden (till skillnad från Ryssland, Kina och Iran... exempelvis).

Det finns ingen rimlig anledning att misstro processen.

Jag har all anledning till att misstro processen. Vi får ju inte ens veta vad de vill censurera...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV