Permalänk
Medlem

Hur ser detta bygge ut?

Hej,
Hur ser detta bygge ut just nu för att klara av spel i några år framöver? Kommer att spela blandade spel (mmo, lol, fortnite, cod, openworlds, äventyr med mera) på en 27" 1440p skärm. Moderkortet fick jag för 2 190 kr och ramet för 1 349 kr. Är det någon kompontent jag bör överväga att byta ut eller ändra på? Vänta tills mellandagsrean kring något av delarna?
Värt att tillägga är att just nu har jag gpu, cpu, ram, moderkort och cpu-kylare hemma. Kikar fortfarande på ett chassi med bra luftflödet, psu och SSD. Valde dessa som förslag bara och potentiella köp.
Funkar alla dessa komponenter ihop? Har alla delarna i oöppnade förpackningar så eventuella returer för byte av komponenter är aktuellt ifall det är något som behöver ändras på.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är nu extremt mycket dyrare tyvärr så detta blir min rekommendation i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Grafikkortet är nu extremt mycket dyrare tyvärr så detta blir min rekommendation i nuläget.

https://komponentkoll.se/bild/fkYXv.png

Tack för feedback. Som tur är så köpte jag grafikkortet redan förra veckan när det kostade 5 450 kr, så det är redan fixat. Är chassiet, psun och ssdn mer value som du rekommderade? Har egentligen ingen begränsad budget, men försöker att hamna under 20k i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Tack för feedback. Som tur är så köpte jag grafikkortet redan förra veckan när det kostade 5 450 kr, så det är redan fixat. Är chassiet, psun och ssdn mer value som du rekommderade? Har egentligen ingen begränsad budget, men försöker att hamna under 20k i alla fall.

SSD:n jag valt är något långsammare men inget man lär märka av under vanlig användning. Ingen enorm prisskillnad dock.

Gällande chassit skulle jag nog säga att mitt är mer prisvärt, det inkluderar fyra fläktar och är billigare.

Gällande PSU:n är ju min klart billigare men ditt val är bra, det har 100 W extra samt PCIe 5.0-stöd vilket är nice för framtida grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Grafikkortet är nu extremt mycket dyrare tyvärr så detta blir min rekommendation i nuläget.

Från 5 449 kr till 11 753kr. Ingen 'dålig' prisökning så här lagom till Jul. Jösses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Från 5 449 kr till 11 753kr. Ingen 'dålig' prisökning så här lagom till Jul. Jösses.

En prisökning på 116 % är väl inte så farligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

SSD:n jag valt är något långsammare men inget man lär märka av under vanlig användning. Ingen enorm prisskillnad dock.

Gällande chassit skulle jag nog säga att mitt är mer prisvärt, det inkluderar fyra fläktar och är billigare.

Gällande PSU:n är ju min klart billigare men ditt val är bra, det har 100 W extra samt PCIe 5.0-stöd vilket är nice för framtida grafikkort.

Okej gällande SSD:n, ska fundera hur jag gör där. Är Kingston generellt bra i SSD-segmentet?

Fyra fläktar var ju himla bra faktiskt, bör man satsa på minimum tre eller beror det helt och hållet på vad man har för hårdvara och vad man har för övriga fläktar och chassi?

Ja precis, jag tänker att 750w lär väl räcka men att kanske värt att lägga några hundra extra för att få 850w inför framtida uppgraderingar..?
Är det för övrigt dumt att inte gå för ett moderkort som stödjer PCIE-5? Har rätt dålig koll kring detta men det är väl inte användbart förrens några år tidigast? Hade du valt ett annat B650-moderkort än tomahawken?

Skrivet av Larsioni:

Från 5 449 kr till 11 753kr. Ingen 'dålig' prisökning så här lagom till Jul. Jösses.

Helt galet, köper ens folk det för 11 753 kr??

Skrivet av Alastor Moody:

En prisökning på 116 % är väl inte så farligt?

Köper denna för 11 753 kr hellre än en 7900 rtx