Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Märkligt att alla dessa IP-adresser verkar ha börjat strula efter uppköpet. Har man mergat med någon annan tjänst inom Pangokoncernen?

Bytte sen till VPN16 i Stockholm och då funkade.. tog en random i Malmö och båda var döda där.

Så känns som det är någon block.. ska testa på datorn att köra en tracert och se om man ser vart det stannar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Märkligt att alla dessa IP-adresser verkar ha börjat strula efter uppköpet. Har man mergat med någon annan tjänst inom Pangokoncernen?

Ja, lite intressant iaktagelse. Jag har haft OVPN i dryga tre år innan uppköpet och stabiliteten har varit 100% alla dagar i veckan och aldrig problem med captchas eller sidor som inte fungerat. Kanske de slappnat av och känner att de inte behöver anstränga sig nu när pengarna kommit i I alla fall har de meddelat att deras router Vilfo och dess OS (förvisso inte såld till någon) ligger på is och ingen utveckling eller patchning kommer att ske inom snar framtid.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

SVT.se tycks vara tillgängligt igen över Stockholmspoolen... Dag för dag sedan uppköpet så tycks nya problem magiskt dyka upp.

Permalänk
Medlem

Steams butik är numera blockerad över Stockholmspoolen, det går bra nu.

Permalänk
Medlem

Kör Integrity VPN via 5.e juli stiftelsen med Wireguard, har funkat bra dom senaste åren, inga problem att komma in på div sidor. Hastighet funkar bra för 100/100, högre hastigheter vet jag dock inte. Och vet inte hur det är med att tanka torrenter, har inte testat. Nackdelen är att dom har bara servers i se+na (sist jag kollade)
Använder bara .se servern själv, men hört att na funkat bra.

Får ändå känslan att man är trygg med Integrity när man läser om stiftelsen och vad dom jobbar för.
https://integrity.st/integrity-vpn/

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Kör Integrity VPN via 5.e juli stiftelsen med Wireguard, har funkat bra dom senaste åren, inga problem att komma in på div sidor. Hastighet funkar bra för 100/100, högre hastigheter vet jag dock inte. Och vet inte hur det är med att tanka torrenter, har inte testat. Nackdelen är att dom har bara servers i se+na (sist jag kollade)
Använder bara .se servern själv, men hört att na funkat bra.

Får ändå känslan att man är trygg med Integrity när man läser om stiftelsen och vad dom jobbar för.
https://integrity.st/integrity-vpn/

Intressant sida.
Jag är för stunden ansluten via VPN och integrity.st visar en Röd tumme som pekar nedåt bara för att man inte använder deras tjänst.
Det är ju i sig kanske inte fel eftersom de självklart försöker fiska efter nya kunder men personligen kan jag väl anse att de borde tycka att det är positivt med en VPN-anslutning.
Bara för att ingen skall bli kränkt och gå i taket, det blir ungefär samma sak om man går in på en annan leverantörs sida, t.ex nordvpn.com

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Intressant sida.
Jag är för stunden ansluten via VPN och integrity.st visar en Röd tumme som pekar nedåt bara för att man inte använder deras tjänst.
Det är ju i sig kanske inte fel eftersom de självklart försöker fiska efter nya kunder men personligen kan jag väl anse att de borde tycka att det är positivt med en VPN-anslutning.
Bara för att ingen skall bli kränkt och gå i taket, det blir ungefär samma sak om man går in på en annan leverantörs sida, t.ex nordvpn.com

Nej dom känner bara av om du har Integrity VPN. Dom håller inte koll på om andra kopplar upp sig mot sidan med random VPN's

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Intressant sida.
Jag är för stunden ansluten via VPN och integrity.st visar en Röd tumme som pekar nedåt bara för att man inte använder deras tjänst.
Det är ju i sig kanske inte fel eftersom de självklart försöker fiska efter nya kunder men personligen kan jag väl anse att de borde tycka att det är positivt med en VPN-anslutning.
Bara för att ingen skall bli kränkt och gå i taket, det blir ungefär samma sak om man går in på en annan leverantörs sida, t.ex nordvpn.com

Eller för all del OVPN om jag inte misminner mig

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig som OVPN börjat blocka EA appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Är det bara för mig som OVPN börjat blocka EA appen?

Förmodligen är det tvärt om men överlag känns tyvärr som att OVPN är i lite av fritt fall just nu.

Permalänk
Medlem

Är ansluten till Ovpn. Svt genom olika vägar fungerar en kort tid upp till en halvtimme med sedan blockas man. Byter server händer samma sak. Mina betalda streamingtjänster fungerar normalt. Endast Svt mankerar. Började krångla i tisdags under onsdagen fungerade sedan Svt helt normalt men efter det är det samma problem hela tiden. Någon som fått svar från Ovpn? Ska man söka bättre service någon annanstans?

Permalänk
Medlem

Verkar helt blockat hos Steam nu, testat ett antal olika noder.

Access Denied
You don't have permission to access "http://steamcommunity.com/" on this server.

Reference #18.175a0317.1702762464.dfcfdc8

Vilket skämt OVPN blivit sen uppköpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Verkar helt blockat hos Steam nu, testat ett antal olika noder.

Access Denied
You don't have permission to access "http://steamcommunity.com/" on this server.

Reference #18.175a0317.1702762464.dfcfdc8

Vilket skämt OVPN blivit sen uppköpet

Drog ett mail till dom och frågade vad som händer.. 20dagar kvar på mitt abbonemang, lutar åt mullvad efter detta.

Vill kunna ha vpn på telefonen jämt utan att behöva stänga av för att besöka vissa sidor.

Stockholm vpn16 för för steam men känns värdelöst att behöva sitta och leta noder som funkar.

Permalänk
Medlem

Nu är det tredje dygnet i rad som OVPNs streamingtjänst går ner vid ung samma tid. Vad sysslar dom egentligen med?

Permalänk
Glädjespridare

@improwise

Jag saknar insyn, men är det orimligt att misstänka att de "diskret" försöker kapa bort den mer bandbredds-krävande trafiken?

Är det det som pågår så ska de meddela det hyfsat tydligt, så dessa kunder/användare vet läget och kan leta alternativ.
Annars fular de sig. 🦝

Permalänk

Även fast jag rent generellt är skarpt kritisk till OVPN och deras uppköp så vet jag inte riktigt om detta har med saken att göra.

Jag kör just nu Mullvad och har råkat ut för liknande problem från några av deras noder denna vecka där olika hemsidor helt plötsligt har blockerat trafiken. Exempelvis Reddit.

Har inte steam, så jag har ingen möjlighet att testa just den tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Även fast jag rent generellt är skarpt kritisk till OVPN och deras uppköp så vet jag inte riktigt om detta har med saken att göra.

Jag kör just nu Mullvad och har råkat ut för liknande problem från några av deras noder denna vecka där olika hemsidor helt plötsligt har blockerat trafiken. Exempelvis Reddit.

Har inte steam, så jag har ingen möjlighet att testa just den tjänsten.

Jag vet att cloudflare och akamai har blocklistor för vpn och proxy ip... Så känns som fler och fler har börjat nyttja dessa.
Kommer nog inte spela någonroll vilken leverantör man använder sig av, känns som detta kommer bli en katt och råtta lek.

https://www.akamai.com/blog/performance/act-against-geopiracy...

Och ne den funkar inte med vpn på oftast..
Kör man tracert på svt.se och komplett.se som det varit snack om tidigare så slutar dom just där... I deras access deny låda.

Permalänk
Medlem

Knappast VPN leverantörens fel eller problem att diverse tjänster blockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Knappast VPN leverantörens fel eller problem att diverse tjänster blockar.

Förmodligen inte deras fel, men det blir ju definitivt deras problem när kunderna blir missnöjda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Glädjespridare

@maDa: Nä, det förstås.

Samtidigt kan det uppfattas som problematiskt att olika andra aktörer väljer att stämpla VPN-trafik & -aktörer som mer ovälkommet... i linje med vad @evil penguin är inne på.

En "slippery slope"/nedåtgående spiral till försämrad nätneutralitet (där det alltså inte är VPN-aktörer som "halkar"/driver dit, snarare traffic brokers etc.).

Slängde in Wiki-länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

@maDa: Nä, det förstås.

Samtidigt kan det uppfattas som problematiskt att olika andra aktörer väljer att stämpla VPN-trafik & -aktörer som mer ovälkommet... i linje med vad @evil penguin är inne på.

En "slippery slope"/nedåtgående spiral till försämrad nätneutralitet (där det alltså inte är VPN-aktörer som "halkar"/driver dit, snarare traffic brokers etc.).

Sen är frågan hur mycket dom ska lägga ner på att dra trafiken en annan väg för att komma undan, när de annonserar sig som "egna servrar". De servrar som streamingtjänsterna körs igenom är hyrda och byts ut direkt när dom blir svartlistade. Isåfall får man se en VPN-leverantör som aktivt försöker "unblocka" allt, eller en som tar fysisk säkerhet på allvar. Man kan inte få både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

@improwise

Jag saknar insyn, men är det orimligt att misstänka att de "diskret" försöker kapa bort den mer bandbredds-krävande trafiken?

Är det det som pågår så ska de meddela det hyfsat tydligt, så dessa kunder/användare vet läget och kan leta alternativ.
Annars fular de sig. 🦝

Sett till hur man meddelade att man blivit uppköpta finns det väl anledning till viss tveksamhet här, men som jag förstått det ägs dom numera av ett amerikanskt bolag som kanske då är lite nervösa för stämningar från amerikanskt håll enligt amerikanska lagar. Notear att detta är en fundering från min sida, inte ett påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Sen är frågan hur mycket dom ska lägga ner på att dra trafiken en annan väg för att komma undan, när de annonserar sig som "egna servrar". De servrar som streamingtjänsterna körs igenom är hyrda och byts ut direkt när dom blir svartlistade. Isåfall får man se en VPN-leverantör som aktivt försöker "unblocka" allt, eller en som tar fysisk säkerhet på allvar. Man kan inte få både och.

Men va? Nu är jag säkert ute och cyklar, men detta lät bara helt galet 😂
Det lär väl inte vara servrarna i sig som blir svartlistade utan ip-näten? Då spelar det ju ingen roll om servrarna är hyrda eller egna.

Eller hur går det till när streamingtjänster märker att trafiken går igenom server X?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av monoleg:

Kör Integrity VPN via 5.e juli stiftelsen med Wireguard, har funkat bra dom senaste åren, inga problem att komma in på div sidor. Hastighet funkar bra för 100/100, högre hastigheter vet jag dock inte. Och vet inte hur det är med att tanka torrenter, har inte testat. Nackdelen är att dom har bara servers i se+na (sist jag kollade)
Använder bara .se servern själv, men hört att na funkat bra.

Får ändå känslan att man är trygg med Integrity när man läser om stiftelsen och vad dom jobbar för.
https://integrity.st/integrity-vpn/

Kör samma själv då det ingår i mitt Bahnhof.
Får oftast ut ~900 på min gbitlina så är nöjd med hastigheten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag stötte på liknande problem på ikea.se nyss, har tidigare varit begränsat till svt.se bara. Skickade in en ticket om att dom två + Steams butik strular, hoppas på att det är något de kan åtgärda iallafall.

Visa signatur

PC: i5 12600K | RTX4090 FE | ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI | 2x16 GB DDR5 5200Mhz Kingston Fury | 2TB WD Blue SN550, 2TB Samsung 970 EVO
Server: 1700X | HD 6870 | MSI B450I Gaming Plus AC | 2x8 GB DDR4 2933Mhz HyperX Fury CL17 | 128GB SSD
NAS: Synology DS918+ (4x8TB Red)
Misc: iPhone 14 Plus 128GB, iPad Pro (2021) 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör samma själv då det ingår i mitt Bahnhof.
Får oftast ut ~900 på min gbitlina så är nöjd med hastigheten.

https://www.speedtest.net/result/15647223346.png

Vad jag har sett tidigare så krypterar dom inte lika hårt som exempelvis OVPN/Mullvad vilket resulterar i högre hastigheter. Men det kan ha ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurora:

Jag stötte på liknande problem på ikea.se nyss, har tidigare varit begränsat till svt.se bara. Skickade in en ticket om att dom två + Steams butik strular, hoppas på att det är något de kan åtgärda iallafall.

Har mailat lite med dom också och det är fler och fler som börjar köra med dessa block-listor.. Och det kommer bli mer och mer vanligt på streamingtjänster och speltjänster verkar det som då dom vill komma åt folk som kör med proxy/vpn för att kunna köpa tjänster eller spel från billigare länder.

Så det verkar inte så mycket att göra än att byta nod och hoppas den funkar bättre.. blockar cloudflare eller akamai deras ip-nummer via geoblocker så kan ingen leverantör göra något.

Så du får skicka till Steam och fråga varför dom blockar ip-numret så lär du få samma svar tyvärr.

Permalänk
Medlem

Börjar nästan bli humorisktiskt nu, kan inte ens ladda ner uppdateringar från Samsung till mina hörlurar utan att gå någon annan väg än via OVPN. Hoppas verkligen få lite tid under julen att byta för det här håller ju inte längre

Permalänk

Jo tack, det verkar ha gjorts en gemensam insats på många håll att börja blockera VPN-trafik.

Senast häromdagen blev jag blockerad från att ladda ner en windows 11 ISO från microsofts hemsida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Börjar nästan bli humorisktiskt nu, kan inte ens ladda ner uppdateringar från Samsung till mina hörlurar utan att gå någon annan väg än via OVPN. Hoppas verkligen få lite tid under julen att byta för det här håller ju inte längre

Du missar poängen med att problemen inte är unika för OVPN.

Jag bytte till Norge-noden och kommer på så vis runt de flesta blockeringar.