Activision Blizzard når uppgörelse med Kalifornien – betalar 550 miljoner

Permalänk
Melding Plague

Activision Blizzard når uppgörelse med Kalifornien – betalar 550 miljoner

Kalifornien har ingått en förlikning med Activision Blizzard i det uppmärksammade fallet om företagets diskriminerande kultur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Smidigt när det går att betala sig fri från brott! Känns verkligen rättvist..

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Smidigt när det går att betala sig fri från brott! Känns verkligen rättvist..

Eh va? En förlikning och böter är en naturlig del av rättssystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Smidigt när det går att betala sig fri från brott! Känns verkligen rättvist..

Så är det när ett företag klassas som en person. Dvs kan ingen annan åka dit än företaget själv i såna här fall.
Det borde ändras. Ägare bör vara ansvariga.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Smidigt när det går att betala sig fri från brott! Känns verkligen rättvist..

Vad förespråkar du annars för straff för aktieägarna?
De arbetare som utförde diskriminering gick säkerligen i största grad fria. Om de bara följde strömmen och inte gjorde något "olagligt" så blir det komplicerat för rättsväsendet att straffa dem.
Förtydligande. Om en person uttalar sig lite negativt så blir det svårt att rättsligt straffa denna, men om väldigt många gör exakt samma sak, så blir problemet mångdubbelt så mycket värre och då kan den som ansvar för gruppen straffas. I detta fallet företaget.

Permalänk
Medlem

Ännu ett exempel på hur vidriga människor helt kan slippa personligt ansvar genom ett gömma sig bakom företag. Förjävligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Absurt mycket pengar 😂
De berörda har nog gråtit ett par extra tårar för pengarnas skull 👍

Jag hade gärna varit en mottagare i förlikningen 🙂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så är det när ett företag klassas som en person. Dvs kan ingen annan åka dit än företaget själv i såna här fall.
Det borde ändras. Ägare bör vara ansvariga.

Så om en eller ett fåtal av dina tusen anställda beter sig som rövhattar så borde jag som ägare åka dit istället? Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Så om en eller ett fåtal av dina tusen anställda beter sig som rövhattar så borde jag som ägare åka dit istället? Va?

Faktiskt, ja. Som ägare har du ett ansvar att se till att allt går rätt till i hela ditt företag.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Faktiskt, ja. Som ägare har du ett ansvar att se till att allt går rätt till i hela ditt företag.

Men vad menar du med ägare då? Köper jag en aktie på börsen betyder det inte att jag har några större rättigheter till insyn

Det är väl mer styrelsen och alla chefer som ska ha ansvar för det operativa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Miindz:

Så om en eller ett fåtal av dina tusen anställda beter sig som rövhattar så borde jag som ägare åka dit istället? Va?

Fast i detta fallet är det ju till stor del VDn som blivit anklagad, inte en slumpvald av tusen anställda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ännu ett exempel på hur vidriga människor helt kan slippa personligt ansvar genom ett gömma sig bakom företag. Förjävligt.

Om det är till nån tröst så är troligen pengar allt för dessa personer. Så straffet träffar där det känns!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Absurt mycket pengar 😂
De berörda har nog gråtit ett par extra tårar för pengarnas skull 👍

Jag hade gärna varit en mottagare i förlikningen 🙂

Men fyfan vilken vidrig kommentar. Prova varat ett offer för systematiska trakasserier och återkom sedan..

Det är inte heller en person som får alla dessa pengarna, och det handlar om år av kass företagakultur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vad menar du med ägare då? Köper jag en aktie på börsen betyder det inte att jag har några större rättigheter till insyn

Det är väl mer styrelsen och alla chefer som ska ha ansvar för det operativa

Fast då är du aktieägare, inte företagsägare.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast då är du aktieägare, inte företagsägare.

Det är exakt vad man är som aktieägare i ett aktiebolag - delägare... Vem äger ett aktiebolag om inte aktieägarna tänkte du? Eller tänkte du att ett börsnoterat bolag är enskild firma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast då är du aktieägare, inte företagsägare.

Om det är ett aktiebolag så är det just aktierna som är ägarskap, de som ger rösträtt på stämman, och så vidare

Aktieägare är ägare av bolaget

Permalänk
Medlem

"Böter som straff är bara till för fattiga, för rika är det bara en avgift för att kunna bryta mot lagen"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Smidigt när det går att betala sig fri från brott! Känns verkligen rättvist..

Skrivet av LicKeN:

Eh va? En förlikning och böter är en naturlig del av rättssystemet.

Böter är ju en annan sak kan jag tycka...

Det som kan upplevas som skevt här är väl just att förlikning finns på kartan när motparten är en myndighet vars uppdrag är just att sätta stopp för sånt här beteende.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

En förlikning och böter är en naturlig del av rättssystemet.

Så länge man har pengar att kunna göra det ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om det är till nån tröst så är troligen pengar allt för dessa personer. Så straffet träffar där det känns!

Om det ändå vore så. Men det mest troliga är att de som drabbas är kunder, personal och aktieägare i form av höjda priser, åtstramningar och utebliven utdelning, styrelsen givetvis undantagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Något man kan ha i åtanke är att ActivisionBlizzard har gjort sig av med flera högt uppsatta namn efter skandalen. Så det har ju skett förändringar efter att hela härvan började.

Permalänk
Medlem

Man kan köpa sig fri från det mesta uppenbarligen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Detta visste väl de flesta att det skulle sluta i. Ingen tar ansvar och man köper sig fri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Böter är ju en annan sak kan jag tycka...

Det som kan upplevas som skevt här är väl just att förlikning finns på kartan när motparten är en myndighet vars uppdrag är just att sätta stopp för sånt här beteende.

Beror på hur reglerna kring förlikning ser ut, tycker jag. Om det blir ett fall av att myndigheten får just vad de annars hade krävt, då blir det inte så konstigt ändå - snarare: "Hej Blizzard! Som ni kan se har vi ett starkt case mot er och tänker yrka på 550 miljoner i skadestånd. Vill ni gå vidare med det till domstol eller accepterar ni en förlikning, så slipper vi båda en dyr domstolsprocess?".

Jag vet inte om det är så det faktiskt funkar, men det vore inte orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Beror på hur reglerna kring förlikning ser ut, tycker jag. Om det blir ett fall av att myndigheten får just vad de annars hade krävt, då blir det inte så konstigt ändå - snarare: "Hej Blizzard! Som ni kan se har vi ett starkt case mot er och tänker yrka på 550 miljoner i skadestånd. Vill ni gå vidare med det till domstol eller accepterar ni en förlikning, så slipper vi båda en dyr domstolsprocess?".

Jag vet inte om det är så det faktiskt funkar, men det vore inte orimligt.

Ja, enbart sett till något slags monetär transaktion så finns det ju en rimlighet att bara komma överens om att föra över pengarna istället för att gå till domstol.

Nackdelen är förstås just att Blizzard/Bobby/... fortsatt kan peka på att de inte erkänner några brott, att är obekräftade anklagelser och att fallet lades ned utan att tas upp i domstol.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Blizzard är definitivt glada över bötesbeloppet, samt att de inte behöver erkänna brott. För er som är nyfikna. Blizzard gjorde vinst med ca 2 miljarder USD förra året. Dela din månadslön med 3 om du vill se den relativa summan du hade fått betala i böter om du var i deras situation.

Permalänk
Medlem
Citat:

runt 470 miljoner kronor är direkt skadestånd till drabbade anställda

Kommer den här summan delas ut till samtliga kvinnliga anställda?

Hittade en tweet från en av advokaterna som nämnde att det var 8 st som var (i alla fall i början) med i rättsprocessen.

Vet inte hur många som faktiskt jobbar på det där kontoret i Irvine som jag förstod det handlar om (framförallt?). Men jag kunde hitta att de hade ca 2000 anställda där 2020, om man då drar deras globala siffra för antalet kvinnor i hela företaget så handlar det om 24% av 2000 = 480. Så nästan 1 miljon kronor till vardera?

Undra om i USA man måste skatta på pengar man får i skadestånd.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

FULLSTÄNDIGT vansinniga summor!
Tycker $1miljon räcker gott o väl.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

FULLSTÄNDIGT vansinniga summor!
Tycker $1miljon räcker gott o väl.

En miljon dollar är ju absolut ingenting för ett sånt här företag. Deras inkomst (revenue) för 2022 var 7.5 miljarder dollar. 1 miljon i böter vore alltså 0,0133% av deras årliga inkomst i böter. Det vore motsvarande att ge en person som tjänar 50k/månad böter på 80 kr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

En miljon dollar är ju absolut ingenting för ett sånt här företag. Deras inkomst (revenue) för 2022 var 7.5 miljarder dollar. 1 miljon i böter vore alltså 0,0133% av deras årliga inkomst i böter. Det vore motsvarande att ge en person som tjänar 50k/månad böter på 80 kr.

Det sjuka är väl att folk som betett sig illa går fria.