Permalänk
Medlem

Djup på skrivbord

Har 160*80 cm skrivbord men ska byta rum och behöver därmed byta ner mig till 140cm brett för att det ska få plats.

Funderar dock på djupet. Finns både 80 och 70cm djupt att välja mellan på nya skrivbordet. Det skulle nog passa bättre med 70cm för att spara lite plats i rummet. Men finns det någon stor nackdel med 70cm djup som jag inte har tänkt på? 🤔

Vilken storlek har du?

Permalänk
Medlem

Intressant att de flesta verkar ha 60. Känns spontant som alldeles för lite?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att 80 är minimum. Jag har 80 djup idag och tycker det kan kännas lite trångt ibland, speciellt allt eftersom datorskärmarna blir större och större.

Skrivbordsdjupet ger dig också mer benutrymme om du har bordet mot en vägg. Jag är ganska lång så jag har fått flytta ut bordet nån decimeter från väggen så att jag kan sträcka på benen utan att slå fötterna i väggen.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Intressant att de flesta verkar ha 60. Känns spontant som alldeles för lite?

Jag och många andra har nog Ikeas bänkskiva som är 63.5cm. Jag tycker det är lite men då skärmen är monterad på väggen med ett väldigt platt och nätt väggfäste så blir det ok.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har 200x80 hemma och tycker nästan att den kunde vara djupare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Intressant att de flesta verkar ha 60. Känns spontant som alldeles för lite?

Nu drog du en slutsats för fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Jag skulle säga att 80 är minimum. Jag har 80 djup idag och tycker det kan kännas lite trångt ibland, speciellt allt eftersom datorskärmarna blir större och större.

Skrivbordsdjupet ger dig också mer benutrymme om du har bordet mot en vägg. Jag är ganska lång så jag har fått flytta ut bordet nån decimeter från väggen så att jag kan sträcka på benen utan att slå fötterna i väggen.

Hmm ja där sa du något. På jobbet har vi nog 60-70 men då står skrivbord i mitten av rummet. Satte mig bredvid nuvarande 80 och drog in 10cm. Ja det blir nog trångt, slår benen i väggen. Visst då kan man dra ut skrivbordet mer men då tappar man ju yta ändå liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu drog du en slutsats för fort

Haha ja.

Permalänk
Medlem

Mitt är ca 75cm djupt. Lagom för mig, 40cm djup musmatta och med foten skärmen står på så finns det inte mycket utrymme kvar mellan.

Inga problem med benutrymme för mig, jag är en kort kille.

Rättade texten lite
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har 50. Eller var det 45?

Det är... inte lagom djupt ;). En massiv almplanka genom hela rummet som bara hänger på väggen. 5cm tjock. Den väger säkert 50 kilo.

Tanken var att hänga upp skärmen på väggen och då räcker utrymmet gott och väl. Meneeee - det blev aldrig av. Så skärmstativet har varit i vägen för musmattan en del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Även med stativ tycker jag att 80 är lite litet faktiskt. På jobbet har jag 60 och trippla skärmar med fötter, knappt plats för att andas känns det som.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

80 och bordet 25 cm från väggen.

Permalänk

70, hade inte längre tvingar när jag gjorde skivan och orkade inte köpa för bara ett tillfälle. Tycker det funkar bra. Jag använder knästol eller står så kommer en bit ifrån naturligt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Hade 60cm länge tidigare pga platsbrist men har nu gått upp till 160x80. Vilket jag tycker är lagom till 2x27-32". 60cm funkar dock om man kör med en arm som antingen sitter i väggen eller i bakkant av skivan.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att det fanns någon tumregel att man skulle ha ungefär en armlängds avstånd till skärmen. Ungefär vad jag har idag och då har jag 80cm och monitor arm. Får nog bli 80 igen 🤘

Permalänk
Medlem

Kör med 60 cm då jag har en liten lägenhet men jag tycker det funkar utmärkt. Kör dock bara med en 27-tummare, kanske hade varit nice med 80 cm eller så med fler monitorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vill minnas att det fanns någon tumregel att man skulle ha ungefär en armlängds avstånd till skärmen. Ungefär vad jag har idag och då har jag 80cm och monitor arm. Får nog bli 80 igen 🤘

Tror som sagt det beror ganska mycket på skärmen och dess stativ. Jag har en 38" skärm och om den hade stått på sin fot så hade det nog kännts som näsan hade tryckt emot.
Nu sitter skärmen på väggen med det tajtaste väggfästet jag hittade.
Sitter jag normalt och sträcker ut min arm så når jag inte skärmen. Det saknas ungefär 10cm för att nå.
Jag är 183cm lång.

Finns gott om utrymme för benen men jag kan ju inte sträcka ut dom helt utan att det tar i väggen. Men jag sitter oftast normalt så det är inget problem.
Vet att vissa gillar att ha en pall eller något under bordet för att slänga upp benen på. Men det fungerar inte för då når jag inte musen och tangentbordet med armarna då jag måste backa med stolen så att inte benen slår i väggen.

Försökte ta en bild som visar så korrekt som möjligt hur det ser ut för mig när jag sitter normalt.
Detta är alltså 63.5cm

Dold text
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tror som sagt det beror ganska mycket på skärmen och dess stativ. Jag har en 38" skärm och om den hade stått på sin fot så hade det nog kännts som näsan hade tryckt emot.
Nu sitter skärmen på väggen med det tajtaste väggfästet jag hittade.
Sitter jag normalt och sträcker ut m
in arm så når jag inte skärmen. Det saknas ungefär 10cm för att nå.
Jag är 183cm lång.

Finns gott om utrymme för benen men jag kan ju inte sträcka ut dom helt utan att det tar i väggen. Men jag sitter oftast normalt så det är inget problem.
Vet att vissa gillar att ha en pall eller något under bordet för att slänga upp benen på. Men det fungerar inte för då når jag inte musen och tangentbordet med armarna då jag måste backa med stolen så att inte benen slår i väggen.

Försökte ta en bild som visar så korrekt som möjligt hur det ser ut för mig när jag sitter normalt.
Detta är alltså 63.5cm

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

För många många år sedan hade jag 60cm men då stog skärmarna på sina egna stativ. Fungerade men jag bytte sedan till 75cm djupt bord då det blev lite trångt

Dold text
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har ett hörnskrivbord som är 80 djupt på ena sidan hörnet och 60 på andra.
80 skulle jag säga är minimum för att trivas (hörnet där jag sitter och har skärmen blir ju betydligt mer).
60 delen är bara bra till förvaring

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Aldrig mindre än 80, vill inte ha näsan direkt i skärmen och vill ha gott om plats framför chassit (jag har det uppe på bordet främst för att minimera dammansamling, men även för att det är så mycket enklare att komma åt att mecka.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

80cm som minst, om du ska ha en skärm som är curved.

Permalänk

Minst 80cm.

Helst uppåt 100+cm så man kan sträcka på benen ordentligt utan att behöva sitta som om man va full och halvt trillat ut i stolen för att kunna vika ur knäna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har 80cm, hade önskat lite djupare, tror runt 100cm skulle vara lagom.

Permalänk
Medlem

Sitter med 70 cm nu och det passar bra med min 27" skärm, dock så är stativet rätt skrymmande, så hade man haft ett 60 cm skrivbord och ett slim väggfäste så hade det suttit likadant.

Djupet på skrivbordet är väl mer beroende på hur stor skärm man har, större skärm = djupare skrivbord.

Permalänk
Medlem

Ingenting under 80, skulle jag säga.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

80 cm har jag nu och det funkar bra men skulle aldrig vilja gå ner, snarare upp till 90 cm.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

80 djupt är nog det minsta man kan ha. Bredden är inte så viktig.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Saknas alternativ, har 200x100cm. Djupare hade inte skadat om mer golvyta fanns.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Ville ha 100cm, men 80cm fungerar om man sätter upp skärmen på väggen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i soffan med musen på en hård musmatta ovanpå en bok om ryska specialförband.
Samt keyborden liggandes på mitt vänstra ben och mot soffan.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!