Testpilot: Thermal Grizzly Kryosheet – Bättre än kylpasta?

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Thermal Grizzly Kryosheet – Bättre än kylpasta?

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman testar på ny kylteknik från Thermal Grizzly i form av grafenblad. Kan detta vara en värdig ersättare till den traditionella kylpastan?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bästa testpiloten på länge! Kul att läsa!

Permalänk
Moderator
Moderator

@Yatagarasu

Citat:

[..]Det som däremot är något oroväckande är den ökning som sker när jag kikar närmare på Hotspot-temperatur-sensorn. Här ser jag en ökning från 92 respektive 97 °C, upp till och med en skenande temperatur om 109 °C – en ökning om 12-16 procent. Detta är fortfarande inom specifikation då maxtemperatur för Hotspot är 110 °C, men det är på bristgränsen och lämnar lite marginal att jobba med.

Jag tänker först att detta är beroende på felinstallation, handhavandefel från min sida helt enkelt. Det kanske har uppstått någon liten luftficka eller att grafenbladet har vikt sig. Men efter att ha gjort ominstallation av bladet två gånger och fortsatt når liknande resultat måste jag erkänna mig besegrad. Jag är inte säker på varför detta händer, speciellt när kärntemperaturen sänks så pass mycket som den gör, någon flitig SweClockers-medlem kanske sitter på svaret jag saknar. [..]

Jag kanske ögnade igenom det för snabbt nu och missade någon text kring testmetod, men tolkade det som att du inte kört fläktarna på t.ex. 100% under testet. Fläktstyrningen går nog på core-temperaturen så lägre core-temp innebär lägre fart på fläktarna vilket resulterar i mindre flöde över "sekundära" sensorer som hotspot. Det kan givetvis späs på ytterligare om ev. chassi-fläktar också styrs efter gpu-temp som vissa har det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag kan vara ute och cykla nu och minnas fel (Rätta mig gärna då isf) Men hotspot tempen är la nästan alltid från GPUminnen och inte själva GPUn? Att det är hetaste sensorn på kortet, och det är nästan uteslutande Memory Junction temp.
Många med Nvidiakort var ju oroliga över den tempen när 3000 serien kom, och satte thermalpads bakom backplate tex, för att få ner den. Antar att det är samma situation för AMD, och det inte är själva SOC som sticker iväg i temp.
Det känns även ologiskt med tanke på att du har låga temps annars på GPUn.

Så med andra ord är det förmodligen thermalpadsen på dina minnen som redan är deformerade, och därför så fick du högre temps där, och därför högre Hot spot temp.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Om man använder kryosheet istället för pasta, borde inte fördelen vara att den inte blir gammal som pasta blir? Som jag förstått det på entusiaster så bör man byta ut pasta på processorer/GPU med jämna mellanrum, typ med ett par år? Eller är det en myt?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Inget jag kommer byta till, men jag hoppas verkligen att tillverkare byter till denna eller liknande på produkter med färdiginstallerad kyllösning, tex grafikkort och SSDs. Där finns verkligen en stor potential för denna produkt!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Kul läsning! Fast ditt argument att det är jobbigt att montera på ett grafikkort gäller väl inte enbart grafenblad, processen blir ju densamma av att byta kylpasta? Beroende på ålder på kylpastan som satt på grafikkortet kan du även fått samma effekt på temperatur om du bytt till ny kylpasta. Eller hade du ny kylpasta som referens?

På mitt 1080ti som börjar bli till åren behöver jag byta kylpasta cirka 1 ggr/år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hakinger:

Om man använder kryosheet istället för pasta, borde inte fördelen vara att den inte blir gammal som pasta blir? Som jag förstått det på entusiaster så bör man byta ut pasta på processorer/GPU med jämna mellanrum, typ med ett par år? Eller är det en myt?

Vart sjätte år eller nåt bör man applicera ny kylpasta.

Permalänk
Medlem

Undrar vilken pasta han la på när testet var över & hur blev temperaturen med den pastan?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman testar på ny kylteknik från Thermal Grizzly i form av grafenblad. Kan detta vara en värdig ersättare till den traditionella kylpastan?

Läs hela artikeln här

Det är inte 7900 XTX Vapor chamber issue som spökar med Hotspot tempen? Vet inte om ditt kort har AMD referens design.
https://www.extremetech.com/gaming/341909-amd-radeon-rx-7900-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

@Yatagarasu
Jag kanske ögnade igenom det för snabbt nu och missade någon text kring testmetod, men tolkade det som att du inte kört fläktarna på t.ex. 100% under testet. Fläktstyrningen går nog på core-temperaturen så lägre core-temp innebär lägre fart på fläktarna vilket resulterar i mindre flöde över "sekundära" sensorer som hotspot. Det kan givetvis späs på ytterligare om ev. chassi-fläktar också styrs efter gpu-temp som vissa har det.

Låter troligt och om man får samma effekt på hotspot vid omtest med kontrollerad fläkthastighet, så är det verkligen en jättebra produkt!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Så med andra ord är det förmodligen thermalpadsen på dina minnen som redan är deformerade, och därför så fick du högre temps där, och därför högre Hot spot temp.

Kryosheeten var ju 0,2mm tjock också, vilket troligen är tjockare än den förmonterade kylpastan, vilket göra att thermalpadsen får ännu sämre kontakt när de är fördeformerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Vart sjätte år eller nåt bör man applicera ny kylpasta.

Beror på pastan skulle jag säga, Gelid Extreme som är svinbra torkar med tiden, men den kyler lika bra för det.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ortovox:

Det är inte 7900 XTX Vapor chamber issue som spökar med Hotspot tempen? Vet inte om ditt kort har AMD referens design.
https://www.extremetech.com/gaming/341909-amd-radeon-rx-7900-...

Om man kollar på bilderna så framgår det tydligt att det inte är ett referenskort så det kan vi utesluta.

Skrivet av DrSwizz:

Kryosheeten var ju 0,2mm tjock också, vilket troligen är tjockare än den förmonterade kylpastan, vilket göra att thermalpadsen får ännu sämre kontakt när de är fördeformerade.

0,2mm gör säkert skillnad och det kombinerat med återanvända/dåliga pads på minnena får temperaturen att skena. Det är nästan alltid minnena som hotspotsen sticker iväg på grafikkort som man skruvat i. Det har man lärt sig den hårda vägen…

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Mer av detta, väldigt informativt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hey!

Bytte till kryosheet på mitt 7900XT Speedster nu i veckan och kan inte vara mer än nöjd, gick svalare än med Thermal Grizzlys pasta. Lustigt att du fick så pass höga temps.
Här är efter en runda i 3DMarks speedway test.

Fläktkurva på default "Auto".
Jag går då inte tillbaka till pasta och kommer köra detta på CPU med när det är dags för byte

Permalänk
Medlem

Har för mig att Kryosheet är utvecklat tillsammans med Svenska, tyckte hörde Roman nämna det under en intervju med GN Steve.
Minns att Chalmers hade forskning kring detta (carbon nanosheets) och jag antar att Thermal Grizzly kanske hart samarbetat med just dem?
Oavsett hade varit kul med ett reportage (om mitt antagande stämmer) ifall ni känner er manade till att undersöka

Permalänk
Medlem

IC cooling släppte en liknande produkt för ca 5 år sen, kör den i min server där hemma och är väldigt nöjd. Rullar 3-5 grader varmare, men skönt att applicera och sen aldrig tänka på igen.

Deras verkar vara baserad på grafit istället för grafen dock:

https://www.inet.se/produkt/5320745/innovation-cooling-graphite-thermal-pad-40-x-40mm

Permalänk

Funderade på vilken storlek som behövs flr att kyla processor med AM5-sockel och verkar som 38 x 38 mm är vad som gäller, även om det bara är AM3 och AM4 som nämns på hemsidan:

KryoSheet 38 x 38 mm Compatibility

AMD CPUs:
Socket AM3(+), AM4
Intel CPUs:
Socket 1700, 2066, 2011

https://www.thermal-grizzly.com/en/kryosheet/s-tg-ks-38-38

Kostar 335 kr hos Amazon, men det är det väl värt om processorn går svalare och datorn blir tystare.

Edit:

Aha, hittade bättre info hos Inet!
https://www.inet.se/produkt/5324650/thermal-grizzly-kryosheet...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Har för mig att Kryosheet är utvecklat tillsammans med Svenska, tyckte hörde Roman nämna det under en intervju med GN Steve.
Minns att Chalmers hade forskning kring detta (carbon nanosheets) och jag antar att Thermal Grizzly kanske hart samarbetat med just dem?
Oavsett hade varit kul med ett reportage (om mitt antagande stämmer) ifall ni känner er manade till att undersöka

Korrekt, de samarbetar med det svenska företaget Smart High-Tech AB

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Daemon:

@Yatagarasu
Jag kanske ögnade igenom det för snabbt nu och missade någon text kring testmetod, men tolkade det som att du inte kört fläktarna på t.ex. 100% under testet. Fläktstyrningen går nog på core-temperaturen så lägre core-temp innebär lägre fart på fläktarna vilket resulterar i mindre flöde över "sekundära" sensorer som hotspot. Det kan givetvis späs på ytterligare om ev. chassi-fläktar också styrs efter gpu-temp som vissa har det.

Skrivet av zOlid:

Jag kan vara ute och cykla nu och minnas fel (Rätta mig gärna då isf) Men hotspot tempen är la nästan alltid från GPUminnen och inte själva GPUn? Att det är hetaste sensorn på kortet, och det är nästan uteslutande Memory Junction temp.
Många med Nvidiakort var ju oroliga över den tempen när 3000 serien kom, och satte thermalpads bakom backplate tex, för att få ner den. Antar att det är samma situation för AMD, och det inte är själva SOC som sticker iväg i temp.
Det känns även ologiskt med tanke på att du har låga temps annars på GPUn.

Så med andra ord är det förmodligen thermalpadsen på dina minnen som redan är deformerade, och därför så fick du högre temps där, och därför högre Hot spot temp.

Fläktarna kördes helt i standardutförande, inte några speciella fläktkurvor eller andra inställningar gjorda (OC/undervolt o.s.v.). Fläktarna för chassit styrs även dessa på automatik från moderkortet (PWM), vet faktiskt inte vilka sensorer de använder för sin rotationsstyrning, men gissningsvis är det processortemperaturen. I framtiden om möjligheten presenteras kanske jag kan lägga till ett segment med fläktkurvor också

Tackar för upplysning om värmekuddarna och hur sekundär-sensorer likt Hotspot agerar!
Får tänka på det till nästa gång, att det är en bra idé att byta värmekuddarna samtidigt för att utesluta eventuella fel som kan uppstå när dessa dessformeras efter lyft och återinstallation av kylblocket

Skrivet av deepah:

Kul läsning! Fast ditt argument att det är jobbigt att montera på ett grafikkort gäller väl inte enbart grafenblad, processen blir ju densamma av att byta kylpasta? [...]

Tackar!

Argumentet är egentligen ett i flera etapper, det avser inte bara själva processen i sig, utan även de problem som kan uppstå. I mitt fall verkar något blivit snett med värmekuddarna för VRM efter installation, erfarenheten att ta med här är att byta dessa samtidigt som man gör byte av pasta på grafikkretsen.

Sedan är det en fråga med garanti vid ett ingrepp likt detta; Det är enkelt att byta på en processor, precis som vilken annan pasta, men på grafikkortet är det mer invasivt (bl.a. lär man bryta flera förseglingar med sådana där warranty void-klistermärken). Även om man har lagen på sin rätta sida, stoppar det inte en tillverkare eller återförsäljare att försöka peka på handhavande fel, även om det så inte skulle vara fallet vid ett garantiärende.

Hoppas det förtydligar min motivation och argument lite bättre

Skrivet av flashen:

Mer av detta, väldigt informativt

Kul att du gillade läsning!

Skrivet av Robsjo91:

Hey!

Bytte till kryosheet på mitt 7900XT Speedster nu i veckan och kan inte vara mer än nöjd, gick svalare än med Thermal Grizzlys pasta. Lustigt att du fick så pass höga temps.
Här är efter en runda i 3DMarks speedway test.
<Uppladdad bildlänk>
Fläktkurva på default "Auto".
Jag går då inte tillbaka till pasta och kommer köra detta på CPU med när det är dags för byte

Härligt att se någon annan som utfört samma installation och sluppit huvudvärken jag upplevde hehe.. Får jag fråga om du bytte värmekuddarna för VRM när du bytte till Kryosheet?

Skrivet av Hakinger:

Om man använder kryosheet istället för pasta, borde inte fördelen vara att den inte blir gammal som pasta blir? Som jag förstått det på entusiaster så bör man byta ut pasta på processorer/GPU med jämna mellanrum, typ med ett par år? Eller är det en myt?

Det är korrekt, en stor fördel med Kryosheet är att dessa aldrig torkar ut på det viset. Det är kort sagt en installation du behöver göra en gång och sedan är det klart. Gällande traditionell kylpasta är det lite varierande hur ofta man anses bör byta ut denna, men 3 - 4 år är inga problem att köra på (kan gå längre tid än så). Det kommer ned till kvalitén på kylpastan och om installationen är väl utförd

Skrivet av SpaceMan:

Inget jag kommer byta till, men jag hoppas verkligen att tillverkare byter till denna eller liknande på produkter med färdiginstallerad kyllösning, tex grafikkort och SSDs. Där finns verkligen en stor potential för denna produkt!

Jag hoppas verkligen att detta är en teknik som tar fart som färdig installation!

Tänker att detta borde rimligen vara ett alternativ till flytande metall, känns betyligt tryggare att använda grafenblad för långtidsbruk, speciellt i en bärbar dator där risken blir högre att något går fel med kylanordningen vid t.ex. ett fall och det är svårare att utföra service.

Grammatik.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Fläktarna kördes helt i standardutförande, inte några speciella fläktkurvor eller andra inställningar gjorda (OC/undervolt o.s.v.). Fläktarna för chassit styrs även dessa på automatik från moderkortet (PWM), vet faktiskt inte vilka sensorer de använder för sin rotationsstyrning, men gissningsvis är det processortemperaturen. I framtiden om möjligheten presenteras kanske jag kan lägga till ett segment med fläktkurvor också

Tackar för upplysning om värmekuddarna och hur sekundär-sensorer likt Hotspot agerar!
Får tänka på det till nästa gång, att det är en bra idé att byta värmekuddarna samtidigt för att utesluta eventuella fel som kan uppstå när dessa dessformeras efter lyft och återinstallation av kylblocket

Tackar!

Argumentet är egentligen ett i flera etapper, det avser inte bara själva processen i sig, utan även de problem som kan uppstå. I mitt fall verkar något blivit snett med värmekuddarna för VRM efter installation, erfarenheten att ta med här är att byta dessa samtidigt som man gör byte av pasta på grafikkretsen.

Sedan är det en fråga med garanti vid ett ingrepp likt detta; Det är enkelt att byta på en processor, precis som vilken annan pasta, men på grafikkortet är det mer invasivt (bl.a. lär man bryta flera förseglingar med sådana där void warrant-klistermärken). Även om man har lagen på sin rätta sida, stoppar det inte en tillverkare eller återförsäljare att försöka peka på handhavande fel, även om det så inte skulle vara fallet vid ett garantiärende.

Hoppas det förtydligar min motivation och argument lite bättre

Kul att du gillade läsning!

Härligt att se någon annan som utfört samma installation och sluppit huvudvärken jag upplevde hehe.. Får jag fråga om du bytte värmekuddarna för VRM när du bytte till Kryosheet?

Det är korrekt, en stor fördel med Kryosheet är att dessa aldrig torkar ut på det viset. Det är kort sagt en installation du behöver göra en gång och sedan är det klart. Gällande traditionell kylpasta är det lite varierande hur ofta man anses bör byta ut denna, men 3 - 4 år är inga problem att köra på (kan gå längre tid än så). Det kommer ned till kvalitén på kylpastan och om installationen är väl utförd

Jag hoppas verkligen att detta är en teknik som tar fart som färdig installation!

Tänker att detta borde rimligen vara ett alternativ till flytande metall, känns betyligt tryggare att använda grafenblad för långtidsbruk, speciellt i en bärbar dator där risken blir högre att något går fel med kylanrdningen vid t.ex. ett fall och det är svårare att utföra service.

Jag chansade och återanvände kuddarna, har haft svårt att hitta vilken tjocklek man ska använda på dessa

Permalänk
Medlem

Tack för fin recension, men kom ni fram till varför det blev galet med core temps?
Är ju inte en bra produkt om den är tok-mycket varmare där.
Kan du uppdatera recensionen efter korrigeringar? Känns lite sisådär att ge ett Silver-betyg om den ger mycket sämre core-temp än stock :/ eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, jag förutsatte att det skulle ge sämre resultat än pasta, för så har det ju varit förr, visst hade Thermal Grizzly något liknande för några år sedan?

Pump-out-effekten som alltid varit ett problem med kylpasta över lång tid borde ju elimineras också. Fast Kryosheet kanske spricker/slits isär istället, över lång tid?

Att slippa torka bort gammal kylpasta är ett klart plus, så det kan mycket väl bli att testa Kryosheet vid nästa tillfälle, så länge som jag inte hinner glömma bort det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsjo91:

Jag chansade och återanvände kuddarna, har haft svårt att hitta vilken tjocklek man ska använda på dessa

Så länge som de inte torkat ut (vilket åtminstone vissa av kuddmaterialen kan göra över tid), rivits sönder eller består av torrt sketet skum som bara faller isär så går det att återanvända, även om generell rekommendation är att byta.

Och ja, att hitta rätt tjocklek(ar) är helt klart en stjärtsmärta, särskilt när man hittar motstridiga uppgifter för samma kort (någon påstår en sak, någon annan påstår något annat, jag har svurit ramsor över detta). Den här databasen hjälper, men innehåller förstås inte alla grafikkort:

https://thermalpad.eu/database/

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ett riktigt intressant test på en riktigt intressant produkt som kan bli relativt "stor" tror jag. Här diskuteras det ändå ganska mycket om huruvida andra faktorer har inverkat på resultaten.

Skulle det kanske därför vara läge för ett ordentligt sweclockerstest som skulle vara mera vetenskapligt genomfört? Där man bland annat skulle försöka eliminera andra faktorer, som nämns här i tråden, t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robsjo91:

Hey!

Bytte till kryosheet på mitt 7900XT Speedster nu i veckan och kan inte vara mer än nöjd, gick svalare än med Thermal Grizzlys pasta. Lustigt att du fick så pass höga temps.
Här är efter en runda i 3DMarks speedway test.
<Uppladdad bildlänk>
Fläktkurva på default "Auto".
Jag går då inte tillbaka till pasta och kommer köra detta på CPU med när det är dags för byte

Behövde du klippa i ditt Kryosheet för att få det att passa på ''kristallen''(die)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsjo91:

Hey!

Bytte till kryosheet på mitt 7900XT Speedster nu i veckan och kan inte vara mer än nöjd, gick svalare än med Thermal Grizzlys pasta. Lustigt att du fick så pass höga temps.
Här är efter en runda i 3DMarks speedway test.
<Uppladdad bildlänk>
Fläktkurva på default "Auto".
Jag går då inte tillbaka till pasta och kommer köra detta på CPU med när det är dags för byte

Dom grå "kylkuddarna" till VRM minnena ? Körde du orginal då , eller byte du ut dom ? Jag har nämligen fått problem med jävligt HÖG hotspot efter att jag bytte kylpasta på kortet :/ Har beställt olika mm men får inte riktigt till de.

Vet du vad ja ska använda för nått till VRAM minnena ? hur tjock ska de va och vilket material ?

Mvh Nyman

Visa signatur

- Ingen Minns En Fegis -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izkoo:

Dom grå "kylkuddarna" till VRM minnena ? Körde du orginal då , eller byte du ut dom ? Jag har nämligen fått problem med jävligt HÖG hotspot efter att jag bytte kylpasta på kortet :/ Har beställt olika mm men får inte riktigt till de.

Vet du vad ja ska använda för nått till VRAM minnena ? hur tjock ska de va och vilket material ?

Mvh Nyman

Jag har hört att kuddarna till vRAM ska vara av de mjukare slaget.

XFX 7900 XT Merc Ultra ska ha 0.5mm tjocklek på vRAM.

Jag ska testa att köpa hem shims eller vad det kallas, för att få bättre tryck mot kylaren, 1mm tjocka bör göra susen.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag blandar ihop saker, men från minnet säger Steve på GN att skillnad bör vara under 30 grader, för GPU och dess hotspot. I så fall var ju originalet alldeles okej, men efter applicering av Kryosheet alldeles för hög.

Original: 97-83=14 grader i Port Royal
Kryosheet: 109-61=48 i Port Royal

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.