Gammalt moderkort trasigt enligt felsökning - hur gå vidare?

Permalänk

Gammalt moderkort trasigt enligt felsökning - hur gå vidare?

Hej,

Ni får kalla mig dumskalle hur mycket ni vill nu för det är det jag är. För ett par månader sedan råkade jag på fyllan spilla en mindre mängd öl ner i min 50k dator som jag köpte 2015 och byggde för 4K(dubbla Titan X). Jag ångrade mig rätt fort, att jag inte gick på QHD och 144 Hz då Rog Swiften kom då. Gick på 4K Rog Swift med 60 Hz istället. Nu senaste hösten köpte jag en Asus Rog Swift då Inet eller någon butik hade ett exemplar på outlet så har lirat på QHD. Sen verkar ju SLI mer eller mindre bara ställa till det.

I alla fall så har Moderkortet rykt enligt Alina System som även plockade isär hela jävla datorn vid felsökningen. Hade ej råd att gå efter deras prisförslag då så hämtade ut den så antar att dem vart tjuriga över det.

Asus Rampage V Extreme USB 3.1 X99

Enligt Alina System så går det inte att få tag i dessa moderkort nu, men jag hittade en hel del på ebay osv är dessa funktionabla i Sverige oavsett om man köper från utlandet? Specsen är jag tyvärr osäker på förutom de jag nämnt men har kopiösa mängder DDR4(några har gått sönder under åren) sen Processorn vet jag kostade 11-12K men köpte den svart för billigare. Det var den dyraste/flaggprocessorn. Notera att jag säger INTE att det var den bästa spelprocessorn men ni kanske har en aning om vilken det kan vara.

Vet att kylaren hette typ Corsair H110 nånting.

Vad kan man göra? Jag är medveten om att det saknas förmodligen väldigt mycket ni kan gå på ni får säga till.

Rubrik. // MOD
Visa signatur

"Ska jag slakta horan?" -> Byte av rubrik: Inte inbjuden till syrran på julafton /MOD

Permalänk
Hedersmedlem

Om det stämmer att moderkortet och bara moderkortet är trasigt så känns det ändå som om det rimligaste sättet att laga den är att köpa nytt moderkort och processor. Vad gäller spel så är en billig 6-kärnig CPU klart bättre än den du hade, t ex en Ryzen 5600X som du kan få tillsammans med moderkort för typ 3000 kr nytt.
Behöver du många kärnor till något utöver spel så blir det väl en aning dyrare, men en high-end-CPU lanserad 2014-2015 är långt ifrån high-end i dagsläget, så det känns i mina ögon inte som någon bra idé att enbart byta moderkortet och behålla processorn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Om det stämmer att moderkortet och bara moderkortet är trasigt så känns det ändå som om det rimligaste sättet att laga den är att köpa nytt moderkort och processor. Vad gäller spel så är en billig 6-kärnig CPU klart bättre än den du hade, t ex en Ryzen 5600X som du kan få tillsammans med moderkort för typ 3000 kr nytt.
Behöver du många kärnor till något utöver spel så blir det väl en aning dyrare, men en high-end-CPU lanserad 2014-2015 är långt ifrån high-end i dagsläget, så det känns i mina ögon inte som någon bra idé att enbart byta moderkortet och behålla processorn.

Men om vi bortser från prestanda, i nuläget är jag nöjd med att ha en dator som klarar GTA V på min QHD-skärm. Om jag får tag på ett Rampage V Extreme nytt så ska det bara vara att bygga ihop? Dum fråga kanske men.

Visa signatur

"Ska jag slakta horan?" -> Byte av rubrik: Inte inbjuden till syrran på julafton /MOD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inte.ligent:

Men om vi bortser från prestanda, i nuläget är jag nöjd med att ha en dator som klarar GTA V på min QHD-skärm. Om jag får tag på ett Rampage V Extreme nytt så ska det bara vara att bygga ihop? Dum fråga kanske men.

Om du får tag på samma moderkort så ska det inte vara något problem att bara flytta över allt till det nej, såvida det endast är moderkortet som är sönder.

Men precis som Thomas skrev, varför skulle du vilja chansa med ett kort från Ebay där kvalitet är okänd, istället för att köpa ett nytt moderkort och CPU från en leverantör där du får garanti osv.

Snabb koll på Ebay så landar kortet du vill ha på minst 3000kr

Från inet får du
https://www.inet.se/produkt/5304697/amd-ryzen-5-5600-3-5-ghz-...
https://www.inet.se/produkt/1903291/msi-b550-a-pro#specifikat...

Som kommer ge dej bättre prestanda för 3089kr

Spontan gissning så är din nuvarande CPU en Intel Core i7 5960X, med en clock hastighet på 3,0 GHz

Permalänk
Medlem

Har moderkortet pajat kan du väl köpa en platform som är lite nyare/ett annat moderkort med annan CPU men som kan använda dina minnen... Kontra du hittar något Annars kan man alltid köpa nya minnen, dem är inte dyra idag kontra resten ^^ andas ut OP

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk

2x Titan X då? Var ett helvete att få tag i Asus ROG Swift med G-sync(QHD) så de passar väl inte heller med dessa delar.

Visa signatur

"Ska jag slakta horan?" -> Byte av rubrik: Inte inbjuden till syrran på julafton /MOD

Permalänk

Plockade isär HELA datorn nu och Moderkortet är ur chassit som är tomt(Kalllina System kan få tillbaka moderkortet senare)

Visa signatur

"Ska jag slakta horan?" -> Byte av rubrik: Inte inbjuden till syrran på julafton /MOD

Permalänk
Skrivet av Resania:

Om du får tag på samma moderkort så ska det inte vara något problem att bara flytta över allt till det nej, såvida det endast är moderkortet som är sönder.

Men precis som Thomas skrev, varför skulle du vilja chansa med ett kort från Ebay där kvalitet är okänd, istället för att köpa ett nytt moderkort och CPU från en leverantör där du får garanti osv.

Snabb koll på Ebay så landar kortet du vill ha på minst 3000kr

Från inet får du
https://www.inet.se/produkt/5304697/amd-ryzen-5-5600-3-5-ghz-...
https://www.inet.se/produkt/1903291/msi-b550-a-pro#specifikat...

Som kommer ge dej bättre prestanda för 3089kr

Spontan gissning så är din nuvarande CPU en Intel Core i7 5960X, med en clock hastighet på 3,0 GHz

Så dessa två delar passar med DDR4, Titan X(900-serien)? I så fall slår jag nog till på det. Pallar inte hålla på och krångla hit och dit med skitfirmor som Alina. Inte sås svårt att göra själv heller var det.

Visa signatur

"Ska jag slakta horan?" -> Byte av rubrik: Inte inbjuden till syrran på julafton /MOD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Inte.ligent Finns mängder av X99-moderkort från Aliexpress om du vill testa på något sådant ett tag. Säkert egenheter och så men kostanden borde vara under/runt tusenlappen. Misstänker att vår @Miyconst kan tänkas kunna peka i rätt riktning. Du kan säkert fråga ifall han har något Aliexpress X99-moderkort till övers att sälja.

Däremot kan det vara bra att kolla så att det bara var moderkortet som var trasigt enligt prisförslaget/felsökningen från Alina-dator. Innan du köper ett moderkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Inte.ligent Finns mängder av X99-moderkort från Aliexpress om du vill testa på något sådant ett tag. Säkert egenheter och så men kostanden borde vara under/runt tusenlappen. Misstänker att vår @Miyconst kan tänkas kunna peka i rätt riktning. Du kan säkert fråga ifall han har något Aliexpress X99-moderkort till övers att sälja.

Däremot kan det vara bra att kolla så att det bara var moderkortet som var trasigt enligt prisförslaget/felsökningen från Alina-dator. Innan du köper ett moderkort.

I have a few (4-5) "X99" LGA 2011-3 boards to test when I am back home in January. After the test they will go on sale. These three I remember, the other two are more noname like.

- Machinist X99-PR9.
- Machinist X99-MR9A.
- Machinist X99-MR9A Pro.

Visa signatur

Core i9-10850k | RX 7900 XTX | 32 GB DDR4-3200 | Samsung Evo 970 1TB, 860 2 TB | Elgato 4K60 Pro
https://www.youtube.com/c/Miyconst

Permalänk

Verkar ha lagat datorn själv, plocka isär allt o satte ihop igen samt rengjorde. Måste bara vänta innan jag vet till 100% tills jag har skärmen imorgon(vänta tills någon annans dator går sönder här för då kommer de skrika som idioter om NU NU NU, på måndag - annars lämna in till Alina System idioter.

Visa signatur

"Ska jag slakta horan?" -> Byte av rubrik: Inte inbjuden till syrran på julafton /MOD

Permalänk

Tack för hjälpen endå grabbar! Inget illa menat mot er. Bara glad över att jag verkar spara en hel del pengar men arg på kvinnor som ska bråka om en skärm som lånas i 2 min.

Visa signatur

"Ska jag slakta horan?" -> Byte av rubrik: Inte inbjuden till syrran på julafton /MOD

Permalänk

Så mycket beröm jag fått, är datatekniker nu. Hade bara tur. Den funkar. Fyfan vad skönt. AA visar koden på MK:et.

Visa signatur

"Ska jag slakta horan?" -> Byte av rubrik: Inte inbjuden till syrran på julafton /MOD