Min erfarenhet att byta Windows till Linux

Permalänk
Medlem

Skulle personligen inte gå tillbaks till Linux idag såvida jag inte får betalt för det men OP initiativ tycker jag ändå är trevligt. Hoppas du hittar rätt.

Vet inte ens vilken distro jag skulle börja med. Kortare testsessioner på senare år har jag inte hittat något jag riktigt gillar. Ubuntu suger idag, under KDE 3.x dagar föredrog jag KDE-baserat och framförallt Kubuntu. Men lite av ett icke-problem, har verkligen inte tid tyvärr.

Skrivet av SuperSverker:

Jag älskar att denna tråden verkligen visar Linux-comminityt från sin...ehm...sida.

Medlem skriver ett långt utlägg om erfarenheter från hur denne upplever si och varför denne gjort som den gjort med upplevelser och erfarenheter.

Forumet: Du har fel pga ...., du skulle gjort såhär, varför gjorde du så när du kunde... etc

Jättebra att fler tar steget, jag önskar bara 2in1 skulle fungera vettigt så jag slapp Windows en gång för alla...

Kan tyvärr inte annat än hålla med. Enda stället jag upplevt vara vänligt inställt mot andra användare var Ubuntuforums från första lanseringen 2004 fram till iallafall 2006/2007 då jag gick tillbaks till Windows. Sämsta med Linux är tyvärr ofta attityden bland användare, speciellt de som använder vissa distros. Med tanke på önskemålet om att Linux (framförallt på desktop) ska växa är attitydproblemen både internt i gruppen men även externt rätt usel för att välkomna nya användare.

Internets veganer eller vad man nu brukar säga. Spelar ingen roll vilket ämne det är, en dryg pro-linux kommentar som inte gagnar någon måste yttras. Alla är inte så, tack och lov, men för många.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, du är nog inte så känslig, i Linux-världen är det ofta varför frågar du när du kan ta reda på och fixa själv. Väldigt vanlig attityd. Ödmjukhet är inte lika vanligt bland Linux-nördar som bland folk som är kunniga inom andra områden. En av anledningarna att Linux bromsas upp liksom att det är galet fragmenterat.

Jag föredrar fragmenteringen alla dagar i månaden, före alternativet att t.ex. Red Hat skulle bestämma hur Linux skulle se ut och fungera. Sen att folk inte är ödmjuka har nog med att kunskapsspannet är otroligt stort då många Linux-användare är (semi-)professionella. Jag kan hålla med om att attityden ofta är RTFM (läs manualen) först, fråga sen. D.v.s. frågeställaren bör visa på en viss grundkunskap i problemställningen, annars blir det svårt att klura ut på vilken nivå man skall lägga hjälpen. (Vid support är inte den tekniska kunskapen viktigast, det är det sociala samspelet med kunden, att förstår var hens kunskapsnivå ligger och kunna anpassa svaret till nivån. Detta kan vara svårt i en text-tråd.)

Skrivet av MagnusOL:

Enkel när jag kodar m.m. så skapar jag en ramdisk där allt finns så kompilinger inte ta flera miniuter bara några få sekunder.

Slutligen om arbetsförlusten tidigare i tråden: Ja, man lär sig när man tappar arbetet. Jag hoppas att TS tog till sig att skapa en script som med "tar" gör en backup i bakgrunden, åtminstone vid lunch och eftermiddagskaffet. Om han nyttjar "cron" så automatiserar han det en gång per timme. Finns ingen anledning att gråta över spilld mjölk om man väljer att jobba i volatilt minne utan livlina. (Så, nu fick jag vara så där Linux-dryg som tråden kritiserar )

Permalänk
Medlem

Jag har distrohoppat i många år; Fedora brukar fungera bäst. Jag hade gärna migrerat helt, dock spelar jag mest Valorant…och det kommer aldrig fungera med deras rootkit ”anti cheat”.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det nämns inget om Mint. Vad tycker folket om Mint?
/ Undrar en Windows-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Alltid kul att läsa om folks erfarenheter att byta mellan system. En grej som jag reagerar på:

Ibland får jag känslan av att när folk kör Linux så finns det ett större driv att lösa saker som inte är perfekt default medan i Windows så ratar man hela OS istället för att lösa det.

Om man jämför exempelvis att lägga 3 dagar på att få in rätt drivare till AMD och sedan tycka att det funkar perfekt. Men inte ha tid att ställa in anpassade inställningar för Windows-uppdateringar som man kan göra på några minuter.

I övrigt, bara för att markera det jag med, så tycker jag Windows utvecklas i fel riktning och inte verkar ha stabilitet som högsta prioritet.

Går det ens att permanent stänga sv uppdateringar i windows för att sedan 100% manuellt välja när och vad som ska installeras?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Ens dator ska i så hög grad som möjligt vara en terminalklient, några programvaror bör finns lokalt som excel/libre office. Jobbar man på detta sätt så blir vardagen enklare. Det enda är att man bör ha en schysst ESXi hypervisor på en server privat.
Att krångla med driver och annat för en vanlig dator känns så 90tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Går det ens att permanent stänga sv uppdateringar i windows för att sedan 100% manuellt välja när och vad som ska installeras?

Nej det går inte Home/pro enterprise kan du sjutaupp uppdatering längre tid kommer inte ihåg max tiden för uppsjuting av upptaering

Permalänk
Skrivet av Mr Mr:

Det nämns inget om Mint. Vad tycker folket om Mint?
/ Undrar en Windows-användare

Mint är typ Ubuntu men utan vissa störande saker som Snap-helvetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ens dator ska i så hög grad som möjligt vara en terminalklient, några programvaror bör finns lokalt som excel/libre office. Jobbar man på detta sätt så blir vardagen enklare. Det enda är att man bör ha en schysst ESXi hypervisor på en server privat.
Att krångla med driver och annat för en vanlig dator känns så 90tal.

Ja, det funkar ju jättebra för den genomsnittlige hemanvändaren. Bara att skaffa en billig dator och en dyr server för spelen. /s

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Du har inte hångt med vad som har hänt i linux värden. jag har inte hittat något spel som inte funkar av mina 600 pc spel.
Lista några av spelen inksluve RT
Guild Wars 1 = Wine eller Proto-GE ( ej Proto )
Guild Wars 2
Cyberpunkt 2077 ( inkulsive RT )
Marvel's Guardians of the Galaxy ( inkulsive RT )
Final Fantasy (alla spel)
Tomb Raider (alla spel)
3DMark ( inte alla tester dem flesta)
Yakuza Kiwami 2
Dragon Age II
Dragon Age™ Inquisition
The Witcher 3
The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition
The Witcher: Enhanced Edition
BLUE REFLECTION
Star Wars (alla spel)
Horizon Zero Dawn™ Complete Edition
Monster Hunter: World

Nvidia
Att börja med så är det vällkänt att nvidia graifkkort inte alltid funkar i linux 100% korrekt. Dem instera att deras drivrutin för bli colse source. Dem har skapat en open source version nu men den har inte allt som close source har. Mesa3d som står för dem flesta grafikkort drivirtunen för OpenGL / Vulkan och nu snart för OpenCL 1.0 / 3.0. Mesa3D har börjat utveckla sin nvidia graifk kort drv stöd för vulkan först för några måndare sedan. dersa vulkan driver kommer för turning och högre RTX 1660, 20x0 och nyare kort.

Amd / Intel / Broadcom ( raspberry pi 4 och nyare ), Nvidia ( turing och nyare), Qualcomm
Alla dessa har stöd för Vulkan i mesa3d. In förtyling intel har inte fullstöd för vulkan med gen 7.5 och neråt, det är först gen 8 och högre

RT
För amd grafikkort så har mesa3d löst dem flesta RT problem och är idag lika eller snabbare än AMD officela drivirutn för vulkan )

Nästa stora genombårtt att många spel är snabbare under Linux och har högre framerate än windows.
Steam, Amd, Intel, Redhat m.f.l stora företag har och sattar jätte mycket pengar få linux grafik stack bättre och högre prestandad.

See
https://appdb.winehq.org/
https://protondb.com/
https://www.patreon.com/gloriouseggroll/posts <-- protonGE fixed and support

Detta är ju programvarutveklarnas problemer? Sen var ju dina tester ca 4 år gammal så vill ju tro att mycket er fixat via Lutrius/WineṔroton + dists om man vill spela. Så at ta produktion i ett sammanhäng som dette är bara fel.

Permalänk
Medlem

så fort spel med anti-cheat så som Battlefield, PUBG, COD börjar fungera på Linux, då går jag över utan tvekan. Men det lär nog aldrig hända

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Du har inte hångt med vad som har hänt i linux värden. jag har inte hittat något spel som inte funkar av mina 600 pc spel.
Lista några av spelen inksluve RT
Guild Wars 1 = Wine eller Proto-GE ( ej Proto )
Guild Wars 2
Cyberpunkt 2077 ( inkulsive RT )
Marvel's Guardians of the Galaxy ( inkulsive RT )
Final Fantasy (alla spel)
Tomb Raider (alla spel)
3DMark ( inte alla tester dem flesta)
Yakuza Kiwami 2
Dragon Age II
Dragon Age™ Inquisition
The Witcher 3
The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition
The Witcher: Enhanced Edition
BLUE REFLECTION
Star Wars (alla spel)
Horizon Zero Dawn™ Complete Edition
Monster Hunter: World

Nvidia
Att börja med så är det vällkänt att nvidia graifkkort inte alltid funkar i linux 100% korrekt. Dem instera att deras drivrutin för bli colse source. Dem har skapat en open source version nu men den har inte allt som close source har. Mesa3d som står för dem flesta grafikkort drivirtunen för OpenGL / Vulkan och nu snart för OpenCL 1.0 / 3.0. Mesa3D har börjat utveckla sin nvidia graifk kort drv stöd för vulkan först för några måndare sedan. dersa vulkan driver kommer för turning och högre RTX 1660, 20x0 och nyare kort.

Amd / Intel / Broadcom ( raspberry pi 4 och nyare ), Nvidia ( turing och nyare), Qualcomm
Alla dessa har stöd för Vulkan i mesa3d. In förtyling intel har inte fullstöd för vulkan med gen 7.5 och neråt, det är först gen 8 och högre

RT
För amd grafikkort så har mesa3d löst dem flesta RT problem och är idag lika eller snabbare än AMD officela drivirutn för vulkan )

Nästa stora genombårtt att många spel är snabbare under Linux och har högre framerate än windows.
Steam, Amd, Intel, Redhat m.f.l stora företag har och sattar jätte mycket pengar få linux grafik stack bättre och högre prestandad.

See
https://appdb.winehq.org/
https://protondb.com/
https://www.patreon.com/gloriouseggroll/posts <-- protonGE fixed and support

Visa mig spel med Anti-cheat som fungerar på Linux. t.ex Battlefield, CS, PUBG, Cod

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Visa mig spel med Anti-cheat som fungerar på Linux. t.ex Battlefield, CS, PUBG, Cod

Det finns spel med Anti-Cheat som fungerar och de som inte gör det. De flesta populära AC funkar på Linux, men det är upp till spelutvecklaren av spelen om de vill stödja Linux eller inte.

https://dev.epicgames.com/en-US/news/epic-online-services-lau...

Nu skriver du inte vilket Cod du kör men: https://areweanticheatyet.com/?search=call+of+duty&sortOrder=...

Och CS2 funkar redan... Även CSGO funkade utmärkt.

PUBG är väl ett dött spel? Likaså Battlefield, så "whatever" på dem.

Tvivlar på att du vill köra Linux när du inte ens bemödar dig att ta reda på vad som funkar eller inte med en enkel googling innan du spydigt försöker komma med gotchas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det finns spel med Anti-Cheat som fungerar och de som inte gör det. De flesta populära AC funkar på Linux, men det är upp till spelutvecklaren av spelen om de vill stödja Linux eller inte.

https://dev.epicgames.com/en-US/news/epic-online-services-lau...

Nu skriver du inte vilket Cod du kör men: https://areweanticheatyet.com/?search=call+of+duty&sortOrder=...

Och CS2 funkar redan... Även CSGO funkade utmärkt.

PUBG är väl ett dött spel? Likaså Battlefield, så "whatever" på dem.

kollar listan nu på https://areweanticheatyet.com/

Det är fortfarande en del stora titlar som inte fungerar. Riktigt trist då jag ser upp på Linux.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Det nämns inget om Mint. Vad tycker folket om Mint?
/ Undrar en Windows-användare

Skrivet av FattarNiInte:

Mint är typ Ubuntu men utan vissa störande saker som Snap-helvetet.

Var länge sedan jag provade Mint, men den verkar frodas och dom gör sin egen grej.
Är bara att prova om man är nyfiken 😊
Är ganska långt ifrån Ubuntu i nuläget, även om den är baserad på Ubuntu.
Annan skrivbordsmiljö, andra appar, Flatpak istället för Snap.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

kollar listan nu på https://areweanticheatyet.com/

Det är fortfarande en del stora titlar som inte fungerar. Riktigt trist då jag ser upp på Linux.

Det är väl bara att höra av sig, xittra, meta-dela, snigelposta, röksignaler, …

Får utvecklarna veta och tillräckligt många bryr sig så blir det ändring

Om folk dual-bootar och kör windows 10% för vissa spel så kommer det börja märkas i statistiken

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux Mint (på mina bärbara), enklare att Installera och hittar all hårdvara.

Enklaste steget för en van Windows användare att börja med Linux som funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ens dator ska i så hög grad som möjligt vara en terminalklient, några programvaror bör finns lokalt som excel/libre office. Jobbar man på detta sätt så blir vardagen enklare. Det enda är att man bör ha en schysst ESXi hypervisor på en server privat.
Att krångla med driver och annat för en vanlig dator känns så 90tal.

Grattis, nu har du både server och klient som behöver uppdateringar och drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det finns spel med Anti-Cheat som fungerar och de som inte gör det. De flesta populära AC funkar på Linux, men det är upp till spelutvecklaren av spelen om de vill stödja Linux eller inte.

https://dev.epicgames.com/en-US/news/epic-online-services-lau...

Nu skriver du inte vilket Cod du kör men: https://areweanticheatyet.com/?search=call+of+duty&sortOrder=...

Och CS2 funkar redan... Även CSGO funkade utmärkt.

PUBG är väl ett dött spel? Likaså Battlefield, så "whatever" på dem.

Tvivlar på att du vill köra Linux när du inte ens bemödar dig att ta reda på vad som funkar eller inte med en enkel googling innan du spydigt försöker komma med gotchas.

Pubg och bf är inte döda spel. Gällande cod är det Nyaste titlarna som är mest intressant dels Warzone (cod)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Grattis, nu har du både server och klient som behöver uppdateringar och drivrutiner.

Nu är det så att de flesta inte har en klient utan mängder, flera desktop, laptops, surfplattor och annat. Dessa ska man krångla och se till så att alla program fungerar tillsammans på samma enhet, fast dessa program inte alltid är kompatibla, speciellt om vi pratar om att ha flertalet olika versioner av programmet. Denna server kan man sedan dela med flera polare..

Jag skriver hur man borde jobba, i praktiken är det svårt att uppnå. Jag själv skulle vilja gå ihop med mina grannar och köpa en Bambu Lab X1 Carbon 3D-skrivare https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/3d-skrivare/filame...
De kör med skit 3D skrivare var för sig som de knappt använder och sedan lägger de mest pengar på sprit och snus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag älskar att denna tråden verkligen visar Linux-comminityt från sin...ehm...sida.

Medlem skriver ett långt utlägg om erfarenheter från hur denne upplever si och varför denne gjort som den gjort med upplevelser och erfarenheter.

Forumet: Du har fel pga ...., du skulle gjort såhär, varför gjorde du så när du kunde... etc

Jättebra att fler tar steget, jag önskar bara 2in1 skulle fungera vettigt så jag slapp Windows en gång för alla...

Jag tycker inte det är något större fel på inläggen. Linux-comlunityt i stort består dock av en hel del dryga skitstövlar vars främsta drivkraft är att känna sig lite förmer. Det är dock inget jag ser i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Det nämns inget om Mint. Vad tycker folket om Mint?
/ Undrar en Windows-användare

Mint rekommenderas ofta till nyfikna Windowsanvändare som vill doppa tårna i Linux på ett hanterbart sätt. Vilket inte alls är fel. Dock vill jag slå ett slag för Nobara för samma målgrupp. För mig har det varit den bästa OOTB upplevelsen jag haft.

Med det sagt. Det är alltid en omlärning att gå över till Linux. Och det kommer finnas saker som inte fungerar utan att man lägger ner tid på pillande. Är man medveten och accepterar detta så är Linux en många gånger bättre helheltsupplevelse över Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det finns spel med Anti-Cheat som fungerar och de som inte gör det. De flesta populära AC funkar på Linux, men det är upp till spelutvecklaren av spelen om de vill stödja Linux eller inte.

https://dev.epicgames.com/en-US/news/epic-online-services-lau...

Nu skriver du inte vilket Cod du kör men: https://areweanticheatyet.com/?search=call+of+duty&sortOrder=...

Och CS2 funkar redan... Även CSGO funkade utmärkt.

PUBG är väl ett dött spel? Likaså Battlefield, så "whatever" på dem.

Tvivlar på att du vill köra Linux när du inte ens bemödar dig att ta reda på vad som funkar eller inte med en enkel googling innan du spydigt försöker komma med gotchas.

Att CS2 fungerar är ju en sanning med modifikation. Ja det fungerar att spela på Valves officiella servrar, men för folk som vill spela lite mer seriöst och spela på tredjepartsplattformar som t.ex. Faceit och Esportal så är det no-go med Linux.

Sen är ju PUBG långt ifrån ett dött spel. Det är det 5:e mest spelade spelet på Steam enligt steamcharts.com

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Nej det går inte Home/pro enterprise kan du sjutaupp uppdatering längre tid kommer inte ihåg max tiden för uppsjuting av upptaering

Det var en smått retorisk fråga för att göra en poäng. Men du understryker precis det jag menade, så tack för det

Det där med uppdateringarna är även för min del tillräcklig anledning till att rata Windows som primär-system. Det och all ofrivillig övervakning. Nej tack, Microsoft.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu är det så att de flesta inte har en klient utan mängder, flera desktop, laptops, surfplattor och annat. Dessa ska man krångla och se till så att alla program fungerar tillsammans på samma enhet, fast dessa program inte alltid är kompatibla, speciellt om vi pratar om att ha flertalet olika versioner av programmet. Denna server kan man sedan dela med flera polare..

Det låter som att du är sysadm wannabe och beskriver hur det funkar på ditt jobb. Det är rätt få som i hemmiljö har flera olika versioner av program som inte fungerar med varandra, och har man det har man antagligen ställt till med något. Jag är helt för att partitionera sin miljö så att man inte kör torrents på desktop datorn, t.ex., men har svårt att se nyttan av att ersätta desktopdatorer med virtuella maskiner. Ingen vill tillbaks till den skiten.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skriver hur man borde jobba, i praktiken är det svårt att uppnå. Jag själv skulle vilja gå ihop med mina grannar och köpa en Bambu Lab X1 Carbon 3D-skrivare https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare-mer/3d-skrivare/filame...
De kör med skit 3D skrivare var för sig som de knappt använder och sedan lägger de mest pengar på sprit och snus.

Nu har du glidit in på 3D-skrivare...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det låter som att du är sysadm wannabe och beskriver hur det funkar på ditt jobb. Det är rätt få som i hemmiljö har flera olika versioner av program som inte fungerar med varandra, och har man det har man antagligen ställt till med något. Jag är helt för att partitionera sin miljö så att man inte kör torrents på desktop datorn, t.ex., men har svårt att se nyttan av att ersätta desktopdatorer med virtuella maskiner. Ingen vill tillbaks till den skiten.

Nu har du glidit in på 3D-skrivare...

Ankan tenderar att ha en väldigt udda syn på sånt här. En syn som inte rimmar väl med ens en promille av alla användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ankan tenderar att ha en väldigt udda syn på sånt här. En syn som inte rimmar väl med ens en promille av alla användare.

Jag har tänkt på det här också på trådar runt om forumet här. Skönt att man inte är ensam 🤣

Permalänk

Angående min konstiga arbetssätt.
Om ni har x antal datorer som ska kunna programmera x antal hårdvaror, hur gör ni då? Installerar ni alla dessa programmeringsmjukvaror på alla dator och underhåller dem och konfigurerar om dem hela tiden?
Jag tror svaret är 99,99% av användarna är att de programmerar inte hårdvaror. Det gäller även lite mer komplexa system som man programmerar på ens datorer med databasredundans och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Anledningen till den inställningen är att man förväntas läsa på och försöka själv innan man frågar. Det är ganska vanligt i communities med kunniga medlemmar. Jag skulle inte säga att det bromsar någonting, utan att motsatsen har gjort att den genomsnittlige SweClockers-medlemmen inte verkar kunna googla och läsa nu för tiden. Att hjälpa någon här på SweClockers är ofta som att hjälpa ett barn i lågstadiet. "Först gör du si, sedan gör du så.", istället för att bara tala om vad som ska göras. Sorry, men det är så det är.

Vad du egentligen säger är att Linux-communityt är oförmöget att anpassa svaren efter kunskapsnivån hos den som frågar. Andra mindre trevliga tendenser är att utgå ifrån att den som frågar är en idiot och nybörjare som inte kan läsa manualen, samtidigt som man ger kryptiska och obegripliga svar.

Jag vet inte hur många gånger någon intellektuellt trött översittare kommit med svar som, efter jag synat svaret, tydligt visar att vederbörande är ett pucko som inte kan ett skit. Kanske mer frustrerande är det med dryga idioter som faktiskt kan något, men är helt ovilliga att förmedla det. Allt du får är svar som tar ett par år att dekryptera.

Tyvärr men större delen av Linux-communityt är skitstövlar.

Jag riktar inte detta mot någon i tråden eller på Sweclockers. Tycker nivån här är bra.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Alltid kul att läsa om folks erfarenheter att byta mellan system. En grej som jag reagerar på:

Ibland får jag känslan av att när folk kör Linux så finns det ett större driv att lösa saker som inte är perfekt default medan i Windows så ratar man hela OS istället för att lösa det.

Om man jämför exempelvis att lägga 3 dagar på att få in rätt drivare till AMD och sedan tycka att det funkar perfekt. Men inte ha tid att ställa in anpassade inställningar för Windows-uppdateringar som man kan göra på några minuter.

I övrigt, bara för att markera det jag med, så tycker jag Windows utvecklas i fel riktning och inte verkar ha stabilitet som högsta prioritet.

En stor skillnad är ju att ”Linux” är en rätt stor mängd olika operativsystem i sig. Distrohopping - att prova olika distributioner i hopp (heh) om att hitta rätt - är en rätt stor grej bland dem som börjar med de här systemen. Du har lite liknande bland utgåvor av Windows, men om det inte är gratis att prova är naturligtvis insatsen större.

Jag skulle säga att stabilitet och säkerhet blivit nyckelområden för Microsoft till den grad att de börjat göra saker som var näst intill otänkbara under Gates och Ballmer, nämligen att knäcka bakåtkompatibilitet för att få bättre säkerhet. Men Windows är ett lite nischat system: en stor nisch, visserligen, på grund av alla företag som har det som klientoperativsystem, men egentligen vill du ju ha något i stil med en surfplatta för folk som inte kan något, och de flesta som kan något verkar sukta efter en Mac eller en välfungerande Linux - båda Unix-lika. Kvar har du dem som spelar eller lärde sig Windows på 90-talet och inte vill lära om.

(”Jag skämtar, men egentligen stämmer det ju”)