Alphacool Apex Stealth Metal Fan – årets största besvikelse

Permalänk
Medlem

Det var åtminstone smart att sätta vibrationsdämpningen i mitten så att man kan skruva fast fläktramen på vanligt sätt. För det är rätt pilligt ibland att fästa fläktar med gummipluggar när det är trångt bakom CPU osv. Nån annan tillverkare kan göra samma sak fast på en bra fläkt.

Permalänk
Medlem

Och där försvann förtroendet för Alphacool och Igor.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Undrar hur detta kommer sig när både igors lab och även derbauer och jayztwozents ändå hade ganska positiva åsikter om dessa.

Känns som att sweclockers kanske ska se över deras test?

Derbauer hade väll knappast positiva åsikter om denna fläkt!
Låg ljudprofil visserligen, men med ett pris och prestanda som inte lever upp till sina påståenden.
Han var lika förvånad och frågande till hur Igors Lab kunnat få sådana fantasi siffror när dom testat fläktarna!
Tycker hans test, ligger helt i linje med Swecs eget test!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Pinsam historia

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Derbauer hade väll knappast positiva åsikter om denna fläkt!
Låg ljudprofil visserligen, men med ett pris och prestanda som inte lever upp till sina påståenden.
Han var lika förvånad och frågande till hur Igors Lab kunnat få sådana fantasi siffror när dom testat fläktarna!
Tycker hans test, ligger helt i linje med Swecs eget test!

Det Igor borde gjort från första början är precis det "rimlighetstest" som swec gjorde här, och som der8auer också gjorde. Bara för att se om de mer akademiska/syntetiska testerna är rimliga. Sätt skiten på en kylare och se vad som fungerar bäst. Avancerade tester i all ära, men stämmer de inte överens med verkligheten så vinner verkligheten. Och så bör man ifrågasätta den syntetiska metodens validitet, tänker jag.

Sen är ju verkligheten kraftigt varierande och svår att kontrollera på samma sätt som en testbänk och det har ju sina nackdelar vid testning. Men man får aldrig glömma de enkla rimlighetskontrollerna man kan och bör göra ä.

Permalänk
Medlem

Jag kollar själv inte på Igors lab men man hör det nämnas då och då och inte första gången han/de har fel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Mycket bra och talande test, skönt att ni drog ut bluffen i ljuset.
Igors grafer var uppenbart knas och det hade blandats olika enhet i samma graf till Alphacools fördel.
Skulle fläkten få gå ett par rundor till i utvecklingsstadiet så kanske det kunde ha blivit bra till slut.
Gummiupphängningen kanske kan vara något som faktiskt funkar, men i övrigt så har fläkten inget att erbjuda förutom sin tyngd som hjälper till att motverka vibrationer.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Okej så om erat test ligger i linje med Der8auers hur kan den då få utmärkelsen undvik när hans resultat va att det är en faktiskt bra fläkt? Sen att marknadsföringen är missvisande är en annan femma men det är mer eller mindre branchstandard nu mera tyvärr.

Och jayztwozents va såklart bara en unboxing av fläktarna 8ch inget test så det är helt rätt.

Romans test visar en underpresterande fläkt med låg ljudnivå. Sweclockers test ligger helt i linje med det. Det enda som skiljer är den mer subjektiva värderingen kring huruvida det är en bra fläkt, där Roman uttrycker sig mer försiktigt än Sweclockers.

Eller med andra ord, vad dillar du om egentligen?

Permalänk

Tänkte först att det bara var någon miss i just Igors test. Men en annan av de kanaler jag följer "STS" som brukar ha ganska bra test av kylare, lådor och fläktar hade också ett test precis där han "hypade upp" Alphacool fläkten på massa olika sätt trots att testerna han gjort inte riktigt kunde motivera det. De lämnade verkligen en bismak i munnen och en besvikelse.
Så man undrar ju om det är mer än ärliga misstag bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffex:

Var hittar du 120mm Sunon maglev för 60kr? 😮🤑

I det fallet var det 80mm noctua P8 jag ersatte, annars tror jag 120 ligger runt 120Kr men ja man får 3 av dom för priset av en av dessa.
Så ja jag skulle varit tydligare med det, my bad.
Men min poäng kvarstår att PC fläktar i dag har höga vinst marginaler av allt att döma vilket GN också har tagit reda på nyligen.
Nackdelarna är väl igen RPM eller PWM styrning men det är inte alltid nödvändigt.

https://www.conrad.se/sv/p/sunon-mec0251v1-000u-a99-axialflak...

Deras Vapo lager, kör en hel del av dom i äldre system.
men deras Glid och kullager varianter brukar vara billigare men fungerar fint med.

Har bytt ut 20-25 år gamla Sunon mot nya och skulle säga att DC motorerna i dom i dag är mycket bättre än förr, likaså lager.
Så väldigt mycket old school look men kvaliten är bättre än motsvarande prisat PC fläkt tycker jag nog.

jag kör en 60x10mm Sunon i min ITX router, DC motorn har väldigt liten diameter relativt nåt jag hittat på PC marknaden men ändå är fläkten både tyst och kraftfull så rätt lätt att sätta varvtalet till nåt som ger bästa balans mellan ljudnivå och flöde.

Behöver man bara fläktar, alltså varje fläkt inte behöver RPM eller PWM så kan man spara en hel del på att köpa mer traditionella fläktar från tex Conrad, Mouser eller liknande.

Dom saknar ofta fläktkontakten men dom köper jag ofta i 20 pack för 2€ eller liknande.

Conrad och andra butiker har ofta reor på fläktar med så alltid värt att hålla utkik på, köpte flera 40x10 för 35Kr styck för några år sedan och dom är avsevärt bättre kvalite än generic PC model, noctua har jag med deras 40x10 men dom kostar 179Kr/st med, bättre rimligen men inte 140Kr mer bättre.

Så ja jag kör noctua i mainriggen och Servern, får kosta extra för RPM, PWM och höga kvaliten MEN Sunon duger mer än väl i mycket och är man på en budget så är det ofta ett bättre köp än att försöka hitta billiga skit fläktar avsedda för PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Cubic feet per minute.
Standard-spec för PC-fläktar och dylikt.

Vi använder inte 'fot' här i Sverige. Inte i ~98% av alla länder i hela världen heller för den delen. Känns inte rimligt att ha det som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffex:

Igor, Roman och Alphacool är landsfränder, Jay... Jay är kul att kolla på men har aldrig sett honom som en pålitlig kanal för testfakta.

Bra att Swec inte blygar för att slå hål på hype.

Kan väl börja med at säga att jag inte är en fläkt eller pump epxert men läst lite om ämnet i skolan i några år en gång så inte helt nollad i alla fall.

Problemet med J2C är att han kan tyvärr "inget" annat än att bygga H2O Kylning och modda lådor.

Jag faceplamade hårt när han säger nåt i still med "jag känner på min hand hur mycket luft dessa fläktar flyttar så dom har INGA problem med att trycka luft igenom en radiator".

Där skulle alla slutat titta på hans video om fläktarna för där visade han sin totala 0 av 10 poäng i hur fläktar fungerar.
Samma sak med han och ellära, fysik osv i allmänhet är nåt han får fel jämt.

Här är en bild på en fläktkurva, det är inte en fläktkurva i bios som folk här nog tänker på utan detta är fläktens prestanda när det gäller flöda kontra tryck.
Det används för pumpar med och kallas då ofta för en "pump kurva", i alla fall var det så nä jag lärde mig detta i skolan.

Oavsett så plottar man fläkten eller pumpens flöde relativ trycket.

I princip allt du behöver göra är att ha nån kontrollerbar restriktion så du kan styra hur mycket luft fläkten kan flytta, samtidigt mäter du trycket, för ju mer du stryper flödet ju mer ökar trycket mellan fläkt och restriktionen tex en radiator.

Det är detta Swec gjorde med sin fläkt tunnel dom fick.
Så ja man kan profilera fläktar och pumpar själv, vi fick göra det i skolan, trödigt men lärorikt.

Så enkelt uttryckt vid maximalt flöde har du i teorin ingen tryckskillnad, och vid maximalt tryck (ofta det som anges som statiskt tryck på lådan till din PC fläkt) har du inget luftflöde alls.
Däremellan har du ett Flöde X vid tryck Y och det är vad en fläkt eller pump kurva som bilden ovan beskriver.

Problemet är att du kan inte bara säga att för att fläkten flyttar massa luft utan restriktion så kommer den också flytta massa luft vid en restriktion tex en radiator eller en kylfläns.
Det är där J2C hela argument visar att han inget kan för du kan inte göra ett sånt antagande!

Bra exempel på två fläktar som ofta har vilt skilda förmågor är Axial och Radial fläktar.
Axialt betyder att luften rör sig längs med fläktens axels riktning så ja tex en vanlig 120x25mm fläkt som i testet här.
En radialfläkt är en fläkt där luften rör sig ut från den roterande axeln så det vi återfinner i laptops eller på Grafikkort med blower kylare.

Axial fläktar är bra på att flytta luft om det inte finns restriktioner men dom är dåliga på att skapa höga tryck som krävs för att bibehålla flödet vid restriktioner.
Nvidia pratar om detta i sin RTX4090 kylar design Video med Gamers Nexus tex.
Ju mer man ökar diametern på Axial fläktar och samtidigt bibehåller tjockleken 25mm tex och sedan sänker varvtalet för att försöka uppnå samma flöde och reducera ljudnivån som följd så får man sämre maximala statiska tryck vid det flödet då fläkten roterar långsammare, så i praktiken om restriktionen är likvärdig så kommer 140mm fläkten under belastning flytta minre luft än 120mm fläkten man försökte ersätta så en försämring helt enkelt.
Så en 140x25mm fläkt är generellt sämre än en 120x25mm fläkt vad det gäller att uppnå ett vist tryck vid samma flöde.
Det kan därmed tex vara bättre att sattsa på en 360 rad istället för en 280, inte alls omöjligt att en 240 rad kan utprestera en 280 rad om 140mm fläktarna inte är lämpade för att sitta på en radiator medans 120mm är det.

Så ja allt eftersom vi gick från 60 till 80 sedan 92 och 120 och nu 140 till 200mm fläktar i datorer så har statiska trycket gått ner på fläktarna så det krävs allt mer mindre restriktiva lådor för att fläktarna ska vara effektiva, samma sak med kylarna.

Ännu mer viktigt på CPU kylare, en liten 60x25mm fläkt på 4000rpm har högre statiskt tryck än en 140x25 på 1000rpm tex, och trycket är ju en effekt av restriktionen så kan fläkten nå högre tryck så kan den hålla uppe flödet, och flödet av luft eller vätska är ju det som för bort energin och håller våra komponenter svala.

Kollar vi nu radialfläktar som ofta får dåligt rykte för att vara högljudda så beror det på några orsaker.
Radialfläktars tryck när jag kollade går upp med diametern.
Nackdelen är att radialfläktar ofta flytta mindre luft istället vid låga tryck.
Men har du tex en laptop eller ett blower kort så är en radialfläkt givet "storleken" fläkt och kylare tar upp mindre än nån axial fläkt och kylardito för du kan packa flänsarna tätare men ändå hålla uppe flödet med en radialfläkts överlägsna statiska tryckförmåga.
Men då radialfläktar ofta passar just i kompakta lösningar som laptops och kompakta grafikkort så är ofta flänsen rätt liten och väl packad, därmed ljudnivån då fläkten får kompensera för rätt liten fläns. Inte fläktens fel utan ett designval.
Och vi ser ju hur absurt stora man gör openairkylare i dag med flera axialfläktar till grafikkorten.
En axialfläkt och samma totala storlek på kortet tex 2 slots så hade det inte klarat av vad en blower gör med radialfläkt tex, så design val igen.

Men även mellan Axial fläktar varierar prestandan stort beroende på tjocklek av fläkten, antal blad, vinkel, toleranser och annat.
Så 2st olika 120x25mm fläktar kan ha helt olika prestanda, en kan ha högre flöde vid igen restriktion medans den andra kan ha bättre flöde vid mer restriktiva laster som en radiator.
Det är väl därför många tillverkare av fläktar pratar om Flödes eller Tryck optimerade fläktar, i vissa fall sant, i andra skulle jag säga inte.
Tex har jag alltid fått bättre chassikylning med Noctuas P12 än deras S12 back in the day givet ungefär samma upplevda ljudnivå, även fast S modelen ska vara för chassin och P var för flänsar/radiatorer.
Men S modelen har färre blad, kortare blad med stort spel mellan blad och ram, nåt Nocuta försökt minimera i många år med sina nya fläktar så det visar ju lite hur "bullshit" deras S serie egentligen var och jag tror inte lägre dom ens talar om dessa som chassi optimerade för Redux serien.

Så man kan inte bara stå i en video och stoppa näven i flödet och påstå skit som J2C för han är tyvärr helt okunnig i ämnet och inget bör köpas på hans rekommendation annat än Vattenkyling och sådant han faktiskt verkar kunna nåt om, dock kan han inte nåt om termodynamik så han svamlar en hel del jävla nonsens där men man kan ha lite överseende med det då det inte alltid är relevant för PC byggaren.

Och som der8auer visade var dessa inga bra radiatorfläktar för dom genererar inte tryck nog att hålla flödet uppe.

Men man kan inte som J2C stoppa handen i vinden och som ett orakel uttala sig säkert om en fläkts prestanda i andra scenarion så som radiatorer där nu fläktens förmåga att överkomma restriktioner blir vital.

J2C bör undvikas om man vill göra sig korrekt informerad, bättre med Gamers Nexus eller der8auer som faktiskt är en ingenjör och därmed bör kunna allt om fläkt och pump kurvor, och han är ärlig med att han inte ens har fulla utrustning för att göra ett perfekt test, det visar att han förstår problemet med att testa fläktar.

J2C vet inte ens vart han ska börja nysta i skiten så han yrar på nonsens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Vi använder inte 'fot' här i Sverige. Inte i ~98% av alla länder i hela världen heller för den delen. Känns inte rimligt att ha det som standard.

Nej det gör vi inte MEN fläktar har använt CFM i evigheter och du kanske tycker du är speciellt som PC nörd men du är minoritet.
Du kan köpa en ny fläkt i dag från Sunon som kom ut för 15 år sedan och ja ledsen å säga det men det är CFM och Inch-H2O som gäller då, men dom skriver tack och lov också ut Metriska för dom som inte kan Imperial.

Jag kanske är gammal som belat med datorer sedan 1996 men CFM var i princip det enda som gällde även i Sverige om d köpte PC hårdvara under 2000 talet.

CFM lär inte gå nånstans men dom flesta datablad anger både metrisk och imperial värden.

Så CFM lär inte gå nånstans bara för du vill och Amerikanska marknaden är ju enormt mycket större än svenska.

Gör som vi äldre, lär dig både Imperial och Metriska enheter som alla andra som vill skruva lite, blir enklare för en själv då.

Skrivet av dagas:

Jag kollar själv inte på Igors lab men man hör det nämnas då och då och inte första gången han/de har fel.

Nog enklare å räkna upp när han haft rätt...

Permalänk
Medlem

eller kan det vara så att recensenten helt enkelt är Aplhacoolofob?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Vi använder inte 'fot' här i Sverige. Inte i ~98% av alla länder i hela världen heller för den delen. Känns inte rimligt att ha det som standard.

Vi använder normalt inte tum heller i Sverige förutom när man köper plankor eller tv/skärm.. så vi borde helt klart byta det med istället för att följa den standard som resten av världen använder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Vi använder normalt inte tum heller i Sverige förutom när man köper plankor eller tv/skärm.. så vi borde helt klart byta det med istället för att följa den standard som resten av världen använder!

Det är ju det som är hela poängen. Ingen använder fot, mindre än 2% av alla länder i hela världen har ens det som officiell måttenhet. Skärpning. Har aldrig köpt en planka som är mätt i 'fot' eller 'tum' och då har jag ändå köpt en hel del plankor. Min TV är 165 cm på diagonalen enligt specifikationen, vet inte var du köper TV-apparater, men måtten brukar stå på förpackningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

eller kan det vara så att recensenten helt enkelt är Aplhacoolofob?

Vem? JonasT? Menar du på allvar att det är Sweclockers recension det är fel på när en produkt inte lever upp till helt overkliga siffror - siffror som tillverkaren själv sedermera valt att inte stå bakom?

Permalänk
Medlem

Fanns det någon som trodde på påståendena?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ska verkligen bli intressant att se vad Steve säger om detta blivande fangate/Igorgate/Alphacoolgate. Det är väl bara en tidsfråga innan det kommer en video där Igor och/eller Alphacool långsamt och metodiskt sågas vid forknölarna med en rostig gammal fällkniv i 45 minuter.

Oh yes, älskar att lyssna på Steve såga folk vid fotknölarna med en rostig fläktram 😬

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Det är ju det som är hela poängen. Ingen använder fot, mindre än 2% av alla länder i hela världen har ens det som officiell måttenhet. Skärpning. Har aldrig köpt en planka som är mätt i 'fot' eller 'tum' och då har jag ändå köpt en hel del plankor. Min TV är 165 cm på diagonalen enligt specifikationen, vet inte var du köper TV-apparater, men måtten brukar stå på förpackningen.

Så du menar seriöst att du gick in på Elgiganten och sa att du ville ha en tv som var 165cm diagonalt? Eller sa du att du ville ha en 65"? Får man fråga hur många millimeter din datorskärm är i? För ska vi gå efter din logik så ska vi inte ens använda centimeter för vi använder millimeter om vi ska vara ordentliga.

Och har du aldrig hört om en bräda som 2 tum 4?
Jag ger upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Med tanke på hur långsökta deras påståenden och marknadsföring har varit... är någon förvånad?

RIP Igors trovärdighet :/

det lät så långsökt ja, men ska jag var ärlig gick jag på det pga Igors lab. Man ville att det skulle vara sant helt enkelt. Men swecs statistik ser mycket rimligare ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Så du menar seriöst att du gick in på Elgiganten och sa att du ville ha en tv som var 165cm diagonalt? Eller sa du att du ville ha en 65"? Får man fråga hur många millimeter din datorskärm är i? För ska vi gå efter din logik så ska vi inte ens använda centimeter för vi använder millimeter om vi ska vara ordentliga.

Och har du aldrig hört om en bräda som 2 tum 4?
Jag ger upp...

Ne han köper 45x95 😂
Synd bara att det inte riktigt är 2 tum 4, ska inte prata om att skiten sedan krymper för det var så jävla färskt sågat...

//sarkasm

EDIT:

Vi ska nog inte tala om att en PC använder skruv baserade på metriska och imperiala enheter så som tum, som en gott och blandat påse!

https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_case_screws
https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Thread_Standard

Grovgängade skruven som ofta håller 3.5" diskar, Instickskort och i bland moderkortet på plats är ju 6-32 UNC.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av johan4:

Vi använder inte 'fot' här i Sverige. Inte i ~98% av alla länder i hela världen heller för den delen. Känns inte rimligt att ha det som standard.

Det används i vissa sammanhang i många delar över hela världen och även här, likaså tum när det kommer till t.ex. skärmar/TV-apparater eller byggbranschen.
Men det är väl bara att ta upp det med alla i branschen och få dem att ändra sig?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det används i vissa sammanhang i många delar över hela världen och även här, likaså tum när det kommer till t.ex. skärmar/TV-apparater eller byggbranschen.
Men det är väl bara att ta upp det med alla i branschen och få dem att ändra sig?

Äsch, nu moderniserar vi tillsammans! Själv slängde jag på nya däck på mina 42,26cm vinterfälgar förra helgen. Fullkomligt rullar ju av tungan när man vant sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nej det gör vi inte MEN fläktar har använt CFM i evigheter och du kanske tycker du är speciellt som PC nörd men du är minoritet.
Du kan köpa en ny fläkt i dag från Sunon som kom ut för 15 år sedan och ja ledsen å säga det men det är CFM och Inch-H2O som gäller då, men dom skriver tack och lov också ut Metriska för dom som inte kan Imperial.

Jag kanske är gammal som belat med datorer sedan 1996 men CFM var i princip det enda som gällde även i Sverige om d köpte PC hårdvara under 2000 talet.

CFM lär inte gå nånstans men dom flesta datablad anger både metrisk och imperial värden.

Så CFM lär inte gå nånstans bara för du vill och Amerikanska marknaden är ju enormt mycket större än svenska.

Gör som vi äldre, lär dig både Imperial och Metriska enheter som alla andra som vill skruva lite, blir enklare för en själv då.
Nog enklare å räkna upp när han haft rätt...

Den nordamerikanska marknaden (som använder United States customary units och inte imperial units) må vara större än den svenska men inte den globala (vilket bevisas av Noctuas ~20 gamla produktblad som endast anger värden som m³/h och mm H₂O).

Om de flesta produktblad enligt dig ändå redovisar sina specifikationer med SI enheter finns det inget som hindrar artikelförfattaren från att göra detsamma. När man redovisar mätresultat så skall man använda sig av det mätsystem som används i det land läsarna befinner sig i och lättare kan relatera till. Att dessutom blanda enheter (luftflöde i CFM och statiskt tryck i mm H₂O!?) på en och samma gång är bara oseriöst och dumt.

Nä, att Kineserna inte orkar trycka upp olika kartonger för de olika marknaderna är ingen ursäkt för att inte göra rätt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Alphacool verkar ha blivit ett scam företag. Köpte deras musmatta som är gjord för datorbygge då den hade flera kontaktpunkter för ESD armband. Det visade sig att inga av punkterna hade elektrisk kontakt med varandra utan var bara fästa i gummit. (ja jag mätte med multimeter)... Köp inte deras produkter.

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem

Var verkligen hypead för den här fläkten. En fläkt i metal hade som sagt varit väldigt annorlunda och trevligt. Dock så var den inte det. Vi fick en fläkt som inte var i metal och som inte presterar sämre än konkurrenterna till samma pris som redan etablerade märken.

Att Alphacool i början gick ut med helt sjuka siffor är väldigt konstigt. Hade varit trevligt med både en kommentar från dem och igorslab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Den nordamerikanska marknaden (som använder United States customary units och inte imperial units) må vara större än den svenska men inte den globala (vilket bevisas av Noctuas ~20 gamla produktblad som endast anger värden som m³/h och mm H₂O).

Om de flesta produktblad enligt dig ändå redovisar sina specifikationer med SI enheter finns det inget som hindrar artikelförfattaren från att göra detsamma. När man redovisar mätresultat så skall man använda sig av det mätsystem som används i det land läsarna befinner sig i och lättare kan relatera till. Att dessutom blanda enheter (luftflöde i CFM och statiskt tryck i mm H₂O!?) på en och samma gång är bara oseriöst och dumt.

Nä, att Kineserna inte orkar trycka upp olika kartonger för de olika marknaderna är ingen ursäkt för att inte göra rätt.

I många fall spelar det mindre roll om det är Brittiska eller US enheter vi talar om, men vist en US gallon är inte en Brittisk Gallon men generellt sett är en Tum en Tum standardiserad till 25.4mm tex, ett pund 454g tex etc etc.

Men vist.

Sedan hur mycket dyrare vill du ha din försvenskade förpackning bara för att du ska vara nöjd? Personligen bryr jag mig inte om det är CFM eller m³ för båda ger mig samma information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Fanns det någon som trodde på påståendena?

Inte till en början, de var helt enkelt för orimliga, men med igors artikel blev man ju lite fundersam om det kanske kunde vara något unikt de hittat på

Men de allra flesta sa att vi behöver vänta på mer siffror från fler källor, och här är vi nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipandre:

Alphacool verkar ha blivit ett scam företag. Köpte deras musmatta som är gjord för datorbygge då den hade flera kontaktpunkter för ESD armband. Det visade sig att inga av punkterna hade elektrisk kontakt med varandra utan var bara fästa i gummit. (ja jag mätte med multimeter)... Köp inte deras produkter.

Är du säker på att du vet hur en ESD matta är uppbyggd samt hur man testar den då, innan du häver ur dig att det är en scamprodukt?

https://www.youtube.com/watch?v=g_nJ0tVcq6U