Permalänk
Medlem

Ny subwoofer

Jag har en befintlig sub (JBL Northridge ES250P) som strular så det är dags att skaffa en ny:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1659889-brummande-subw...

Befintliga högtalare är:
JBL Northridge ES100
JBL Northridge ES20
JBL Northridge ES10
JBL Northridge ES25C
Som drivs av en Onkyo 686. Ser en del film/serier och lyssnar på musik.

Tittar på en ersättare, gärna under 6000 kr och har lite funderingar:
Bör man satsa på 15" eller räcker 12"?
Basreflex eller sluten?

Kan Dynavoice Thunder T-12 vara något?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Om du har plats skulle jag rekommendera två subwoofers. Mycket enklare att få en jämn frekvenskurva i rummet.

Denna känns som ett bra köp för det priset:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2807069

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Om du har plats skulle jag rekommendera två subwoofers. Mycket enklare att få en jämn frekvenskurva i rummet.

Denna känns som ett bra köp för det priset:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2807069

Det skulle i så fall bli på andra sidan centern men det skulle bli rätt trångt mellan de tre högtalarna och två subbarna. Inte ens en meter mellan subbarna.

Klipsch var intressanta men hittade väldigt mycket om att de skulle ha tillverkningsfel (amp) och jag är inte sugen på att behöva köpa nytt igen om tre-fyra år.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det skulle i så fall bli på andra sidan centern men det skulle bli rätt trångt mellan de tre högtalarna och två subbarna. Inte ens en meter mellan subbarna.

Klipsch var intressanta men hittade väldigt mycket om att de skulle ha tillverkningsfel (amp) och jag är inte sugen på att behöva köpa nytt igen om tre-fyra år.

Jag har inte ägt en Klipsch sub själv, men skulle inte tro att de är nämnvärt sämre än någon annan tillverkare. Tyvärr så är konsumentelektronik ofta konsturerad för att klara sig över garantitiden med lagom marginal. Just i förstärkare så är det ofta elektrolyt-kondensatorer som börjar läcka efter ett par år, speciellt om de sitter nära någon varm komponent.

Dynavoice-subben du frågade om ser ju vettigt ut. Skulle dock inte förvänta mig att den är markant bättre än Klipschen kvalitétsmässigt dock.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Kan Dynavoice Thunder T-12 vara något?

Min bror har en sådan och är väldigt nöjd. han har parat den med 2 stycken dynavoice definition stativare. Beror mycket på rummet hur stor eller liten du bör ha. som redan sagts så är det bättre med flera små än en stor subb.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-magic-mw12-sub...
inom budget och 2 stycken
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-thunder-t-12-d...
hade jag själv valt om jag skulle köpa idag men defintivt dyrare.

kikar du på dynavoice kan jag rekommendera ljudfocus.se. Dom tar verkligen kundtjänst till en ny nivå. Beställde ett par dynavoice classic och tråkigt nog hade en av diskanterna blivit intryckt. lätt fixat med en dammsugare eller sugrör men ljudet kan förvrängas efter en sådan skada. Dom skickade omedelbart ett utbytes element. dessvärre hade detta också blivit intryckt då skickade dom 3st till. Jag skrev att jag bara behöver en men dom ville inte riskera något så skickade 3 st helt nya dom var dessutom superbt packade så jag fick 2 st extra gratis som jag säkert kan ha i något hem projekt senare.
Har haft att göra med deras kundtjänst tidigare då jag inte var nöjd med ett par produkter(förstärkare som brummade) och dom är otroligt seriösa och löser problemen snabbt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Klipsch SW serie har jag inte hört något direkt dåligt om, STOR skillnad från dess föregångare både gällande kvalité och ljud. Deras R-115SW lyckades ju plocka några "bäst-i-test" utmärkelser.

Finns sådana att knipa för 6.500:- ny i dagsläget.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2801159
Såg även att lillebror R-112SW finns ny för 4.490:- just nu hos komplett.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2801158

Det är ju en utgående generation så helt rätt tidsmässigt att slå till på den serien om man vill ha en ny

Hade det inte varit för att jag går i tankarna på att sälja mitt Klipsch system hade jag varit grymt frestad att slå till på 12:an "bara för att" Skulle bli vräkt inom en vecka om jag gjorde det iofs ha ha ha

Edit:
Tydligen hette föregående serie också SW... skillnaden är siffrorna: r-12sw är alltså föregångaren till r-112SW och det är en ganska markant skillnad mellan dem ljudmässigt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har inte blivit något köp ännu. Vad tros om Dynavoice Challenger CSB-V15?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Har inte blivit något köp ännu. Vad tros om Dynavoice Challenger CSB-V15?

Om du är dead-set på en 15" så ser jag inte hur du skall hitta något liknande för priset på 5990:- hos Ljudfokus just nu.

Dock hade Klipsch Reference R-115SW varit ett "bättre" val enligt mig när den fanns för 6.500:-.
Räcker 12" finns fortfarande Klipsch Reference R-112SW fortfarande finns för 4.749:-
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2801158

Vet att till dessa modeller kan man köpa till WA-2 så den blir "wireless" om det nu är av någon vikt.

Äger själv ett par DYNAVOICE CHALLENGER M-65 EX V.4 högtalare som agerade frontar innan jag införskaffade Klipsch system. Absolut inget fel på dem men skulle definitivt säga att de är "ett snäpp eller två under" Klipsch och de agerar nu surround.

Edit:
De "fel" som fanns gällde mestadels r-12sw och r-15sw, dvs föregående modell till dessa. Det gjordes även en markant ändring av ljudet till r-112sw och r-115sw, samma sak gällde deras golvhögtalare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Edit:
De "fel" som fanns gällde mestadels r-12sw och r-15sw, dvs föregående modell till dessa. Det gjordes även en markant ändring av ljudet till r-112sw och r-115sw, samma sak gällde deras golvhögtalare.

Har ingen aning om jag vill satsa på 15", har 12" idag och behöver väl inte mer egentligen.

Tycker mig dock även ha läst en hel del om fel på r-112sw också, så vet inte om jag vågar slå till på den...

Vill ju egentligen inte byta den jag har men i och med att den börjat låta ibland så funderar jag på en ny.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har en befintlig sub (JBL Northridge ES250P) som strular så det är dags att skaffa en ny:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1659889-brummande-subw...

Befintliga högtalare är:
JBL Northridge ES100
JBL Northridge ES20
JBL Northridge ES10
JBL Northridge ES25C
Som drivs av en Onkyo 686. Ser en del film/serier och lyssnar på musik.

Tittar på en ersättare, gärna under 6000 kr och har lite funderingar:
Bör man satsa på 15" eller räcker 12"?
Basreflex eller sluten?

Kan Dynavoice Thunder T-12 vara något?

Kanske inte svar på vilken subb du ska kika på, men förhoppningsvis en del information som kan hjälpa dig att välja rätt utifrån dina förutsättningar och preferenser.

  • Du behöver inte klangmatcha mot subben utan sikta istället på en (eller två) bra subbar.

  • Du behöver inte tänka på effekten på stärkaren då du ska titta på aktiv sub, då förstärker den själv. Din AVR ser ut att ha två separata portar för subbar vilket är bra i de fall du vill köra två i framtiden (du kan ställa level, distance osv i stärkaren separat. Mindre pill och krav på subb).

  • Om du har snålt med plats mellan högtalarna så ska du nog inte satsa på en 15". en 12" är vara mer än tillräckligt. Du ska ha ett stort rum och spela riktigt hög nivå för att behöva mer element än så, och som Schluug påpekade gör dubbla fantastiskt resultat för frekvenskurvan och bra ljud på fler platser i rummet.

  • Du behöver inte placera subben efter främre väggen. Vid de lägre frekvenserna (som subbar spelar på) tappar du förmågan att riktningsbestämma ljudet (förutsatt att du inte placerat den "för nära"). Bäst placering (om du har friheten att placera var du vill) är ytterst individuellt utifrån rummets karaktäristik. Mät in om du har utrustning eller lyssna in genom att sätta subben i lyssningsposition (även höjdmässigt) och kryp runt på eventuella ställen du kan tänka dig placera subben för att hitta "där det låter bäst". När du hittat bästa platsen sätter du subben där (googla sub crawl).

  • Portad eller sluten är preferensfråga. Du får bättre effekt och mindre distorsion med en portad, men samtidigt tar dom mer plats och kostar oftast mer. Det finns även viss rädsla att få visselljud från portarna men jag skulle säga att det är en icke-fråga med dagens subbar (och att du inte ställer något direkt blockerande för portarna).

Kör själv SVS'subbar. Riktigt bra men då går dom upp lite i pris oxå.
Värt att tänka på är att, även om sub motsvarar en liten del av frekvenskurvan, motsvarar den generellt 40% av den totala ljudupplevelsen i tester. En bra subb kan alltså göra att man "hör renare ljud" på frekvenser där subben inte arbetar. Dels då subben tar över en del av jobbet från andra högtalare så dom kan arbeta mer effektivt, men i synnerhet då lyssnaren upplever att "hela ljudet" blev bättre och då, något felaktigt, även de högre tonerna. Det kan alltså vara värt att lägga nån krona extra på just subben då den spelar så stor roll i helheten.

Sist men inte minst - Stirra dig inte blind på "faktarutor" utan välj fokusera på DIN ljudupplevelse.
Du ska ha en tillräckligt bra subb med tillräckligt bra placering. Rummet påverkar lika mycket som "bra högtalare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Har ingen aning om jag vill satsa på 15", har 12" idag och behöver väl inte mer egentligen.

Tycker mig dock även ha läst en hel del om fel på r-112sw också, så vet inte om jag vågar slå till på den...

Vill ju egentligen inte byta den jag har men i och med att den börjat låta ibland så funderar jag på en ny.

Absolut ingen högre felfrekvens på dem över andra märken och har fått bra betyg över ett rätt brett spektrum. Men det är trots allt du som skall känna dig nöjd så mer än tipsa kan jag inte göra

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent att komma med info nu men köpte nyligen 2x Dynavoice CSB-V15, 15".

De når bara 30Hz och har F6 runt 25Hz med line-input och line-out kontakterna.

Fallet är en 25Hz 48dB/Octave sluttning. Så de har ingen output alls på 20Hz i praktiken. 25Hz Hörs men är ju inte direkt högt.

Hade förväntan att 15" skulle ha mera output till 20Hz och lägre, men nej, 25Hz är gränsen av vad du får.
Dock kan man enkelt få 110+ dB med två i 30Hz och uppåt etc utan nämnvärd distorsion.

Verkar som de har något filter som hindrar lägre frekvenser att spelas upp av dem med line-input. Inte testat LFE input ännu om det beter sig annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jessej:

Sist men inte minst - Stirra dig inte blind på "faktarutor" utan välj fokusera på DIN ljudupplevelse.
Du ska ha en tillräckligt bra subb med tillräckligt bra placering. Rummet påverkar lika mycket som "bra högtalare".

Kan inte nog förstärka vad jessej säger här. Har du en anständig sub, så handlar det mycket om placering och rum.
Om man inte bor i eget hus finns det också gränser för hur höga ljudtryck man kan tillåta sig.

Fördelen med placeringens betydelse är att man kan experimentera lite, och även om man kanske i realiteten inte har så många alternativ så är det ganska kul och lärorikt. Rumsresonanserna kommer att finnas där oavsett hur mycket man spenderar på sin sub, så om det är de som är det primära problemet så är det digital EQ som gäller oavsett sub.